Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 924 Carrera GTR: Vzácná verze je k mání v Monaku

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Porsche 924 letos slaví 40 let. Skalní příznivci značky jej odmítali, ale léty si vybojoval svoje místo na slunci. Atypický model navíc vznikl ve spoustě verzí. Jedna z nich bude teď na prodej.

Řada 924 přinesla motor uložený vpředu a pohon zadních kol. Do té doby Porsche nic podobného zákazníkům nenabídlo. Převodovka byla navíc umístěna u zadní nápravy (transaxle). Tento model byl také prvním v celé historii, který mohl mít samočinné ústrojí. Řadový dvoulitrový (1984 cm3] čtyřválec typu EA831 daroval Volkswagen. Stejný používal ve velké hranaté dodávce LT! Jenže 924 nakonec dostala i turbo verzi, závodila a jezdila rallye, přišla navíc poměrně úspěšná účast v Le Mans (1980) s Carrerou GTP... Tam trojice továrních aut skončila na 6., 12. a 13. místě celkově.

Verze GT a GTS představovaly homologační speciály pro skupinu 4, jejich předobrazem byl prototyp z Frankfurtu 1979 se širokou karoserií. Dalším vývojem byla Carrera GTR. Ne, není výtvorem pološíleného tunera, jak by se podle vytažených blatníků, žeber v nárazníku i kapotě a jednoho mohutného chladicího otvoru mohlo zdát. Jenže autorem vozu s průhlednými kryty hlavních světel (místo výklopných, mělo je už GTS), mohutným spoilerem na zádi a ochrannou klecí uvnitř byla samotná automobilka.

Přeplňovaný dvoulitr s výkonem 280 kW (380 k) a točivým momentem 405 N.m měl mazání se suchou klikovou skříní, turbo se dočkalo většího mezichladiče přemístěného do přídě, opět z GTS. 930 kg vážící auto s plně nastavitelným podvozkem upalovalo až 290 km/h a z klidu na stovku zrychlovalo během 4,7 s. Potřebovalo i bezpečně zastavit, k tomu sloužila čtveřice kotoučových brzd, vpředu o průměru 310 mm se čtyřmi pístky. Pocházely z 935...

GTR se narodilo pouze v 17 exemplářích, devět z nich závodilo v Evropě, USA a Zemi vycházejícího slunce. To je oproti 406 „gétéčkům“ včetně šestice prototypů a 59 GTS opravdu zanedbatelné množství. Mimochodem, z oné takřka šedesátky „gétéesek“ byla patnáctka ještě v odlehčeném provedení Club Sport s vyšším výkonem a také bezpečnostním rámem. GTR stálo v době výroby 75 tisíc dolarů, bylo tedy řádně drahé! V sezóně 1982 vyhrálo jedno z nich třídu IMSA GTO v Le Mans. Startovalo v barvách pneumatikářské firmy B.F. Goodrich, na americko-francouzskou trojici Jim Busby/Doc Bundy/Marcel Mignot, která se v něm tehdy střídala, si ale dnes vzpomene už jen málokdo. Celkově jim jejich výkon stačil na 16. místo.

Aukční síň Coys nabídne červený exemplář stejného typu s číslem podvozku WPOZZZ93ZBS72010 vyrobený v roce 1981 o tomto víkendu na aukci Legende et Passion v Monaku. Vyvolávací cenu, respektive její rozmezí, však úzkostlivě tají. Je jedním ze dvou aut, které se dostaly oficiální cestou do Japonska. Prodalo se až v roce 1983, během prvních sedmi let aktivní kariéry však najelo po místních okruzích pouhých 109 km, hlavně v Suzuce a Fuji. Majitel, obchodník a amatérský závodník, s ním nejezdil po běžných silnicích.

Od roku 1990 tedy unikát odpočíval v prvním patře dvoupodlažní soukromé garáže, ale každý rok jej vlastník vytáhl, naložil na přívěs a odvezl do servisu. Takže i motor se alespoň na chvíli rozběhl a stroj funguje stále. Nechybí patřičná dokumentace včetně pečlivě vedené knihy jízd a záznamů o údržbě. Bez znalosti japonštiny si sice člověk moc nepočte, ale to přece nevadí!

Aleš Dragoun
Diskuze (0)