reklama


Porsche se pouští do renovace závodní 924 GTP

 

Porsche slaví čtyřicátiny debutu prvního modelu s uspořádáním „transaxle“: 924. Při té příležitosti chce zrenovovat historický závodní kousek.

Typ 924 se stal nástupcem „Volks-Porsche“ 914. Techniku dodal také Volkswagen respektive Audi, ale sporťák přinesl radikální změnu koncepce. Žádné ploché motory umístěné vzadu (či uprostřed), nýbrž podélně vpředu, u zadní nápravy se nacházela naopak převodovka. S modernizacemi 944 a 968 tihle současníci legendární 911 vydrželi až do poloviny 90. let minulého věku. Skalní fanoušci značky je odmítali, ale dnes už jde o youngtimery, případně historky. Sama automobilka je považuje za velmi důležitý milník ve své historii.

924 není tak známým závodním náčiním, přesto ani ona se měření sil na okruzích a v rallye rozhodně neštítila. Verze upravená pro třídu GTP (oficiálně Carrera GT, ale pro odlišení od ostatních včetně produkčních se přidává ono P jako prototyp) závodila ve vytrvalostních kláních. Továrna vyrazila se třemi exempláři na čtyřiadvacetihodinovku do Le Mans, psal se rok 1980. Kromě jednoho prototypu jich více ani nevzniklo.

Vůz se startovním číslem 2 alias podvozek 002 pilotovali legenda Andy Rouse a méně známý Tony Dron, Dojeli dvanáctí celkově a pátí ve třídě. Úspěšnější byla čtyřka s Manfredem Schurtim a Jürgenem Barthem za volantem (šestá absolutně, třetí mezi GTP), Britové naopak porazili Dereka Bella s Alem Holbertem o pět kol. Vozy startovaly s národními barvami: britskými, německými a americkými – z marketingových důvodů, šlo o největší odbytiště.

Závodní 924 poháněl řadový litinový čtyřválec 1984 cm3 s hliníkovou hlavou, dvouventilovou technikou, rozvodem DOHC, mechanickým vstřikováním Bosch a mazáním se suchou klikovou skříní. Díky turbu KKK s mezichladičem dával 235 kW (319 k)/7000 min-1. Pětistupňový manuál přenášel přes jednokotoučovou suchou spojku Fichtel & Sachs 383 N.m ve 4500 otáčkách na zadní nápravu. Podvozek s rozvorem 2,4 m měl vpředu vzpěry McPherson, lichoběžníky a vinuté pružiny, vzadu vlečená ramena a torzní tyče. Stabilizátory se pak nacházely obou nápravách, stejně jako kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, původem ze slavné 917. Tlumiče dodával Bilstein, řízení bylo hřebenové. Šestnáctipalcová kola BBS obouvala pneumatiky 275/600 a 300/825.

Auta nemohla konkurovat výkonným prototypům, i tak se ovšem na rovinkách dostala na 290 km/h. Stodvacetilitrová nádrž byla nutností. Produkční karoserie dostala aerodynamické doplňky, dveře a kapotu z plastu a všechna okna kromě čelního z plexiskla.

Po úspěšném absolvování slavného závodu se ostré, jen 930 kg lehké, 4,2 m dlouhé, 1,85 m široké a 1,20 m vysoké kupé přesunulo do Zuffenhausenu ke zkouškám, poslední proběhly v roce 1982. Následně zamířilo do továrního depozitáře, kde odpočívalo dalších skoro 34 let. Dodnes mu zůstaly šrámy a rány, které během francouzského dne a noci utržilo, chybí rovněž spodní část předního nárazníku. I interiér má dost patiny včetně poničeného volantu.

Automobilka se ovšem přes autentičnost, za tak dlouhou dobu se na něj nesáhlo, rozhodla dát této vzácné 924 ke kulatému výročí nový lesk. Renovace probíhá u britského zastoupení a ve firemních Classic Centrech v Albionu, Glasgow má na starosti podvozek a brzdy, Swindon motor, Hatfield převodovku a Leeds pak elektrickou soustavu.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: Porsche.uk, UCP.com, Wikipedia
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 




Porsche 924 a 944 od lidového po luxusního sportovce (+video) Porsche 924 a 944 od lidového po luxusního sportovce (+video)

Porsche si letos připomíná čtyřicet let od uvedení modelu…

Porsche 924 Carrera GTR: Vzácná verze je k mání v Monaku Porsche 924 Carrera GTR: Vzácná verze je k mání v Monaku

Porsche 924 letos slaví 40 let. Skalní příznivci značky…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála kvalifikaci

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála…

Eva Samková vyhrála v americkém Solitude kvalifikaci na sobotní závod Světového poháru ve snowboardcrossu.…

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak zkáza na sedmé hodině

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak…

Vybílit pět černých placek a mohla si utíkat za vítězstvím. Biatlonistka Eva Puskarčíková ovšem po třech…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama