Porsche Carrera GT - důraz na výkon

Porsche Carrera GT - důraz na výkon

 
 

Jedním z příjemných překvapení autosalonu v Paříži byl prototyp supersportu Porsche Carrera GT, který se začne vyrábět v roce 2003 v omezené pětisetkusové sérii, přičemž firma již nyní eviduje téměř stovku závazných objednávek. Pokud máte zájem o jeden z nich, podle prvních informací bude stát necelých 13 milionů korun českých.

Tento vůz vznikl jako odpověď na koncept supersportovního Mercedesu-Benz SLR. Designéři ze Stuttgartu navrhli dravě elegantní roadster s typickými znaky automobilů Porsche, kterými jsou zkosená příď a záď. Zákony aerodynamiky však způsobily, že najdeme na tomto dvoumístném otevřeném voze také tvary, na které jsme zvyklí spíše u značky Ferrari.

Dominantou přední části "gété", ve které zcela jistě poznáte Porsche, jsou oválné xenonové světlomety, ukryté pod elipsovitými čirými krycími skly a nárazník s rozměrnými otvory pro přívod vzduchu k předním brzdám a ventilaci. Při pohledu z boku v carreře GT poznáte typické Porsche se svažující se zadní částí. Zaujme však jeho značná délka v poměru k šířce (4556/1192 mm) a působivě navržená vnější zpětná zrcátka. Výrazným prvkem jsou pak velké otvory pro přívod vzduchu k chladiči a zadním brzdám. Zadní části vévodí oválné svítilny, využívající takzvané "hmyzí oči", což jsou rychleji se rozsvěcujícími LED diody, zlepšující reakce řidiče ve voze za carrerou. Pozornosti neunikne ani dvojice koncovek výfuků. Karoserie z uhlíkových vláken má vzadu rozměrný spoiler, který se po vzoru svých menších sériových sourozenců vysouvá při rychlosti kolem 120 km/h. Aby byl zajištěn dostatečný přítlak k silnici i při rychlostech kolem 330 km/h, kterých je carrera schopna, přivádí se k předním kolům pomocí kanálů intenzivní proud vzduchu, což spolu s rovnou podlahu a speciálně tvarovanou zádí zvyšuje sací efekt.

V interiéru, pojatém poměrně futuristicky a kombinujícím kůži a hliník, najdeme typický tříramenný volant, efektně vyzdobený spodním hliníkovým ramenem. Mohutná středová konzola odděluje řidiče od spolujezdce a na jejím vrcholu se nachází extrémně krátká hlavice řadicí páky. Černý přístrojový štít napovídá, že všechny potřebné zobrazované údaje budou digitální.

Carreru GT pohání atmosférický zážehový desetiválec, umístěný za sedadly tak, že po vzoru Ferrari jeho kryt vystupuje z karoserie. Odvod horkého vzduchu zajišťuje mřížka v jeho okolí. Motor má titanové ojnice a pracuje se čtyřventilovou technikou. Disponuje při objemu 5,5 l působivých hodnot: výkonu 410 kW a točivého momentu 600 Nm. Aby mohl "točit" až 8200 otáček za minutu, proudí chladicí kapalina přímo kolem stěn válců, jejichž vnitřní plochy jsou potaženy Nikasilem, snižujícím tření. Točivý moment se pomocí šestistupňové mechanické převodovky přenáší na zadní kola obutá do pneumatik o rozměru 335/30 R 20, vpředu jsou devatenáctipalcová kola, obutá do pneumatik 265/30 R 19. Všechna kola jsou vybavena keramickými kotoučovými brzdami (vpředu s osmi- a vzadu se čtyřpístkovými třmeny) o průměru 380 mm (o 50 mm víc než kolik má brzdová soustava automobilu Porsche 911 Turbo).

Roadster má kromě dvou čelních airbagů také boční vaky. Nádrž o objemu 90 l se nachází v prostoru za sedadly, což spolu s motorem umístěným před zadní nápravou posouvá těžiště téměř do samotného středu vozidla.

Carrera GT dokáže z 0 na 100 km/h vyrazit za méně než čtyři sekundy a o dalších šest sekund později (9,9 s) již má na tachometru "dvěstě", přičemž dokáže překročit rychlost 330 km/h.

Technické údaje
MotorV10
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)5500
Válce/ventily na válec10/4
Max. výkon (kW)410
Max. točivý moment (Nm)600
Nejvyšší otáčky (ot/min)8200
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)330
Zrychlení 0-100 km/h (s)4
Zrychlení 0-200 km/h (s)10
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4556
Šířka (mm)1915
Výška (mm)1192
Rozvor (mm)2700
Rozchod vpředu (mm)1620
Rozchod vzadu (mm)1570
Pohotovostní hmotnost (kg)1250
Rozměr pneu vpředu265/30 R19
Rozměr pneu vzadu335/30 R20
Borisov může získat bulharské premiérské křeslo. Potřetí Borisov může získat bulharské premiérské křeslo. Potřetí

Občané za evropský rozvoj Bulharska (GERB) expremiéra…

Zápisník Daniela Nováka: Řetězce na mušce Zápisník Daniela Nováka: Řetězce na mušce

Americký jaderný koncern Westinghouse čeká bankrot. Firmu…

ANO má vůdce: schválené stanovy hnutí jsou nezákonné, tvrdí právník ANO má vůdce: schválené stanovy hnutí jsou nezákonné, tvrdí právník

Úředníci odmítli stížnost exhejtmana Oty Košty, který…

Komentář Michaela Romancova: Kreml nemá rád otázky Komentář Michaela Romancova: Kreml nemá rád otázky

Když od března do září 1969 probíhala na Dálném východě…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Kuchař Ridi rozmazluje Hunčárovou v Alpách! Za vanu u postele platí denně 13 tisíc!

Kuchař Ridi rozmazluje Hunčárovou v Alpách! Za vanu…

Jako v ráji se teď cítí tanečnice Lucie Hunčárová (31). Její nový partner, ženatý kuchař Emanuele Ridi (43), ji…

Muž se nechal přejmenovat na Hitlera. Děti Adolfa a Evu Braun mu vzala sociálka

Muž se nechal přejmenovat na Hitlera. Děti Adolfa a…

Žádost o změnu příjmení po vzoru vůdce nacistického Německa posvětil soud americkému neonacistovi. Isidore Heath…

 

iSport.cz

Česká paráda! Mladíci slaví postup na EURO, úspěch pečetily krásné góly

Česká paráda! Mladíci slaví postup na EURO, úspěch…

Čeští fotbalisté do 19 let postoupili na mistrovství Evropy, kde si zahrají poprvé od roku 2011. Tým trenéra…

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i výkonech Sparty

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i…

Je to pro něj hodně těžké. Ale rozhodl se bojovat. Záložník Sparty Tomáš Rosický má sice kvůli další operaci po…

 

Reflex.cz

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce!

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české…

Včera skončila Spravedlnost! Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s kolegyní…

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…