reklama


Porsche Cayenne S a Turbo – úspěšní sourozenci (první díl)

Porsche Cayenne S a Turbo – úspěšní sourozenci (první díl)

 
 

Porsche Cayenne sice není na trhu žádnou horkou novinkou, ale na stránkách AUTO.CZ jsme o něm ještě podrobně neinformovali. Podívejme se na něj tedy jako na model pro rok 2004.

Porsche Cayenne přivedlo automobilku Porsche po padesáti letech do jiného segmentu trhu, než jsou ryze sportovní vozy. Jeho příchod byl očekáván s napětím a přijetí na trhu se mu dostalo vynikající. V současnosti je to stěžejní model automobilky, zatímco klasické sportovní modely se potýkají s částečným poklesem zájmu. Jelikož se jedná o automobil výjimečných kvalit, přiblížíme vám jej ve dvou článcích. Tato část bude věnována pohonným jednotkám a převodovému ústrojí, ve druhé části přineseme popis podvozku, zbývajících skupin a tabulku technických údajů.

Cayenne vstoupilo na trh se dvěma motory V8, které byly na podzim 2003 doplněny menším motorem V6. Pojďme se na jednotlivé pohonné jednotky podívat podrobněji a začneme od nejmenšího V6. Ten je určen pro základní model Cayenne a nepochází z konstrukce Porsche ale VW, nicméně i na něm byly provedeny výrazné změny, aby dokázal zajistit patřičné dynamické vlastnosti. Jeho objem je 3189 ccm a trojice jeho válců svírají úhel 15°. Blok je odlit z šedé litiny, hlavy válců jsou z hliníkové slitiny. O plnění a výplach válců se stará celkem 24 ventilů, jejichž časování je variabilní. Celý motor prošel utěsněním proti vniknutí vody a mazací i chladící systém byl upraven, aby byl schopen spolehlivě plnit svou funkci i v náročných podmínkách terénní jízdy. Motor byl osazen nově navrženým sacím potrubím s proměnlivou délkou, které výrazně vylepšuje průběh točivého momentu v celém rozsahu otáček. Motor při kompresním poměru 11,5:1 produkuje výkon 184 kW (250 k) při 6000 ot/min a točivý moment 310 Nm v rozmezí 2500 až 5500 ot/min, přičemž již ve 2000 ot/min je k dispozici plných 300 Nm. Pro model Cayenne S je určen méně výkonný ze dvojice motorů V8. Tento motor již pochází z dílny Porsche a byl kompletně vyvinut pro použití v tomto modelu. Jedná se o atmosféricky plněný, celohliníkový V8 jehož řady svírají úhel 90° o objemu 4511 ccm. Ověřené rozměry jeho válců (vrtání 93 x zdvih 83) byly převzaty z modelu Boxster S. V každém válci je čtveřice ventilů, přičemž časování sacích ventilů je plynule nastavitelné v rozmezí 25°. Aby bylo plnění válců ještě účinnější, je do sacího potrubí začleněna rezonanční trubice. Její rozměry jsou pečlivě navrženy, aby využívala frekvence pulsací v sacím potrubí k lepšímu plnění. Hlavy válců mají dvoudílnou konstrukci použitou již v modelu 911 Turbo, která dovoluje použití hliníko-křemíkové slitiny, která má vyšší odolnost vůči vysokým teplotám. Uložení vačkových hřídelí a zdvihátek je tak vyrobeno z levnější hliníkové slitiny a k hlavám je přišroubováno. Tento motor pak s kompresním poměrem 11,5:1 produkuje výkon 250 kW (340 k) při 6000 ot/min a točivý moment 420 Nm v rozmezí 2500 až 5500 ot/min.

Pro špičkový model řady, Cayenne Turbo, je určen stejný motor jako pro model S, ale je osazen dvěma výfukovými turbodmychadly. To ovšem nejsou jediné změny. Hlavy válců jsou vyrobeny z ještě odolnější hliníkové slitiny, sací kanály jsou zvětšeny, aby byly schopny přepravit větší množství směsi a výfukové ventily dostaly dvojité pružiny, aby byla zajištěna dokonalá těsnost válce. Také písty jsou v tomto motoru kované, místo litých u Cayenne S. Musel být také snížen kompresní poměr na 9,5:1. Sací i výfukové potrubí je radikálně zkráceno a turbodmychadla jsou minimálních rozměrů aby se dosáhlo vysokého výkonu a rychlé odezvy. Vzduch je nasáván přes dva samostatné filtry pro každou řadu válců a po stlačení je veden do dvou chladičů vzduchu před předními blatníky a poté již do sacího potrubí. Plnící tlak je 1,6 baru a je dosahován při 2250 ot/min, ve vyšších otáčkách se jeho hodnota pohybuje kolem 1,5 baru. Turbodmychadla navíc potřebují také dodatečný mazací systém, který je sice vybaven vlastní nádrží a zpětným ventilem, aby byla zajištěna spolehlivá funkce v terénu, ale je napojen na mazací systém celého motoru. Díky všem těmto úpravám se výkon verze Turbo vyšplhal na 331 kW (450 k) při 6000 ot/min a točivý moment na 620 Nm v rozmezí 2250 až 4750 Nm.

Všechny tři motory jsou vybaveny třícestnými katalyzátory na obou větvích výfukového potrubí, čtyřmi sondami lambda, a elektronickou řídící jednotkou ME 7.1.1. Všechny bez potíží plní normy Euro 4 i americkou LEV.

Z motoru se výkon přenáší na všechna kola přes ručně řazenou šestistupňovou převodovku u dvou slabších modelů, zatímco Cayenne Turbo má v nabídce pouze šestistupňový automat Tiptronic S, který je u zbylých variant za příplatek. Zpřevodování obou převodovek je stejné pro všechny modely, mění se jen stálé převody. Tiptronic lze využívat jak v automatickém režimu, tak i v ručním, kdy řazení probíhá buď páčkami pod volantem, nebo pákou na středovém tunelu. Při zařazené redukci pro jízdu v těžkém terénu, jsou z bezpečnostních důvodů páčky pod volantem automaticky deaktivovány, aby nedošlo k nechtěnému přeřazení v kritickém okamžiku. To jsme se již dostali ke klenotu tohoto vozu, k systému PTM (Porsche Traction Management), který má na starosti řízení pohonu všech kol. PTM standardně dělí točivý moment v poměru 38 procent na přední nápravu a 62 procent na zadní nápravu, ale v případě potřeby může přidělit až 100 procent točivého momentu na přední či zadní nápravu. Tuto změnu má na starosti vícelamelová, elektromotorem ovládaná mezinápravová spojka. Tento systém se však nespoléhá jen na informace o přilnavosti, ale vyhodnocuje i příčné zrychlení, natočení volantu, úhel pedálu plynu a rychlost vozu a spolupracuje se stabilizačním systémem PSM, ABS, ASR a ABD (Automatic Brake Differential) a zasahuje až v okamžiku, kdy se Cayenne dostane na limit svých možností. Pro případ jízdy v těžkém terénu se kolébkovým spínačem zařadí redukční převod 2,7:1 a zároveň se veškeré elektronické systémy podvozku přestaví na terénní program. U Cayenne Turbo navíc pneumatické odpružení zvedne světlou výšku na velice solidních 273 mm.

Druhý díl tohoto článku je zde.

Únor je suchej i bez kampaně, může za to i půst Únor je suchej i bez kampaně, může za to i půst

Vydržet celý měsíc bez kapky alkoholu. K tomu motivoval…

Konec dotací na čistě uhelné domácí kotle, ministerstvo je vyřadilo z kotlíkových dotací Konec dotací na čistě uhelné domácí kotle, ministerstvo je vyřadilo z kotlíkových dotací

V kotlíkových dotacích nebudou letos už podporované kotle…

Sobotka má plán B, když Prouzu na ministra průmyslu neprosadí Sobotka má plán B, když Prouzu na ministra průmyslu neprosadí

Zítra odpoledne přijde premiér Bohuslav Sobotka za…

Vědci zjistili, že práce z domova není až taková výhra Vědci zjistili, že práce z domova není až taková výhra

Jedna z oblíbených výhod, které může zaměstnavatel svým…

 
 

Tapety

Porsche Cayenne Turbo Porsche Cayenne Turbo
Porsche Cayenne Turbo Porsche Cayenne Turbo
Porsche Cayenne Turbo Porsche Cayenne Turbo
Porsche Cayenne Turbo Porsche Cayenne Turbo
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně

Modernizované provedení obou verzí rapidu si zákazníci…

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý…

 




Plátno pro Porsche Cayenne první i druhé generace Plátno pro Porsche Cayenne první i druhé generace

Společnost Newport Convertible Engineering z…

Porsche Cayenne nemá absolutní přednost (video) Porsche Cayenne nemá absolutní přednost (video)

Pocit nadřazenosti majitele SUV nebo jen nepozornost…

 



 
Nová Kia Rio přijíždí na český trh. Cena je vyšší, výbava však také

Nová Kia Rio přijíždí na český trh. Cena je vyšší, výbava však také

Včera

Nová generace modelu Rio dnešním dnem vstupuje na český trh. Základní cena je vyšší než doposud, dostanete však adekvátní výbavu.




Blesk.cz

Prahu a Brno má propojit rychlovlak. Trať bude stát až 160 miliard, vyčíslil Ťok

Prahu a Brno má propojit rychlovlak. Trať bude stát…

Výstavba vysokorychlostní železniční tratě z Prahy do Brna vyjde podle navrhovaných variant na 120 až 160…

Dobrá zpráva ze zdravotnictví: Tři čtvrtiny mediků chtějí pracovat doma!

Dobrá zpráva ze zdravotnictví: Tři čtvrtiny mediků…

Doba se změnila. Ještě v nedávné době mnoho studentů lékařských fakult plánovalo po studiích odejít pracovat do…

 

iSport.cz

Real se Barceloně v tabulce nevzdálil. Ve Valencii prohrál 1:2

Real se Barceloně v tabulce nevzdálil. Ve Valencii…

Fotbalisté Realu Madrid nevyužili své šance odskočit Barceloně v tabulce. Na hřišti Valencie prohráli 1:2 a…

Požár: Dočkal dostal svolení jednat v Číně, Rosický má opět problémy

Požár: Dočkal dostal svolení jednat v Číně, Rosický…

Čtyřgólové manko a také absence dvou hráčů ze základní sestavy. Fotbalová Sparta se bude čtvrtek v odvetě play…

 

Reflex.cz

Unikátní dokumenty napsané lidskou močí odhalují nacistické pokusy na ženách v Ravensbrücku

Unikátní dokumenty napsané lidskou močí odhalují…

Dvacet sedm tajných dopisů napsaných místo inkoustu lidskou močí dostane malé historické muzeum ve…

Nejmladší matka na světě: Pohnutý životní příběh dívky, která porodila v 5 letech

Nejmladší matka na světě: Pohnutý životní příběh…

Když pětiletou Linu Medinu přivedli rodiče poprvé do nemocnice, lékaři se domnívali, že za její neobvykle veliké…

 
 
reklama