Porsche Panamera 4S: První jízdní dojmy

Porsche Panamera 4S: První jízdní dojmy

 
 

Osmiválcová Panamera stojí výkonnostně přesně mezi základním šestiválcem a lehce brutální verzí Turbo. Vyzkoušeli jsme výbavou napěchované provedení s pohonem všech kol.

Porsche Panamera 4S se může pochlubit vidlicovým osmiválcem 4,8 l o výkonu 294 kW (400 koní) při 6500 min-1 a točivým momentem 500 Nm mezi 3500 a 5000 min-1. To je sice o poznání méně než u dříve testovaného modelu Panamera Turbo, stále však jde o velice rychlý automobil. Ostatně posuďte sami - zrychlení z 0 na 100 km/h zabere Panameře 4S rovných pět sekund a nejvyšší rychlost se rovná 282 km/h. Zde jsou naše postřehy z testovacího půldne.

Panamera 4S se v normálním režimu neprojevuje nikterak agresivně a 400 koní pod kapotou byste jí asi nehádali. Může za to kombinace vysoké pohotovostní hmotnosti (1860 kg), snaha sedmistupňové dvouspojkové převodovky PDK řadit nahoru co nejdříve i pečlivě utlumený osmiválec, o jehož práci posádka během jízdy téměř neví.

Automat řadí rozvážně, vzduchový podvozek pečlivě žehlí nerovnosti a výborné odhlučnění vás odřízne od okolního světa. Neslyšíte motor, neslyšíte odvalování pneumatik, a kdyby někdo odpojil rychloměr, jen těžko byste dokázali určit, zda jedete 70 nebo 100 km/h. Každé Porsche, které se nám doteď dostalo do ruky umělo vystrčit drápky, umělo v sobě probudit pověstného pana Hyda. Báli jsme se, že Panamera 4S tohle neumí. A ona to opravdu neumí... Tedy, pokud nezmáčknete několik kouzelných tlačítek.

TEST Porsche Panamera Turbo (7/2010)

Je až s podivem, jak Panamera dokáže po aktivování sportovního módu ožít. Všechny Panamery se mohou pochlubit tlačítkem „Sport“, upravujícím logiku řazení automatu (pokud je ve výbavě), mění se také elektronické mapy řídicí jednotky motoru, podvozek ztuhne a převod řízení se zrychlí.

To je v našem případě ale pouze mezistupeň; v příplatkové výbavě se totiž nachází i Sport Chrono Paket Plus a jeho „hlavní“ tlačítko Sport Plus. Vůz se díky tomu sníží (díky vzduchovému podvozku PDCC) o 25 mm, posune hranici při které zasahuje systém jízdní stability PSM, ještě více přitvrdí podvozek, přiostří vícerozměrné mapy v řídicích jednotkách a oddálí zásah omezovače. Dvouspojka při podřazování neztrácí ani setinku, a tak jsou změny rychlostních stupňů v tomto módu nejen efektivní, ale díky jadrným meziplynům i efektní.

Stále to ale není všechno; něco pořád chybí. No jistě, zvuk! Na rozdíl od Cimrmanovy Zlatovlásky zde stačí k úplné přeměně pouze dva dotyky – tlačítko „Sport Plus“ jsme si už představili, takže zbývá to druhé, aktivující klapku ve výfukovém potrubí. Díky příplatkovému sportovnímu výfuku si totiž můžeme vychutnat vystoupení atmosférického sólisty pod kapotou přímo v koncertním sále; bez něho zůstanete bohužel pouze v předsálí.

Samozřejmě, mnohem raději bychom poslouchali motor a ne výfuk, tak jak je tomu například u Maserati Quattroporte, i tak balíček v ceně 72 tisíc Kč bereme všemi deseti. Rozdíl je to opravdu veliký.

Porsche Panamera - technické údaje a ceny pro český trh
ModelPanameraPanamera 4Panamera SPanamera 4SPanamera Turbo
Převodovkaman. (PDK)PDKman. (PDK)PDKPDK
Pohonzadní4x4zadní4x44x4
Zdvihový objem [cm3]36053605480648064806
Válce/ventily6/46/48/48/48/4
Největší výkon [kW/min-1]220/6200220/6200294/6500294/6500368/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]400/4250400/4250500/3500-5000500/3500-5000700
Max. rychlost [km/h]261 (259)257285 (283)282303
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,8 (6,3)6,15,6 (5,4)5,04,2
Komb. spotřeba [l/100 km]11,3 (9,3)9,612,5 (10,8)11,112,2
Poh. hmotnost [kg]1730 (1760)18201770 (1800)18601970
Cena [Kč]2.073.000,--2.572.000,---
Cena PDK [Kč]2.171.000,-2.289.000,-2.670.000,-2.755.000,-3.657.000,-

Při jízdě na rozbitých okreskách máme sice tlumiče nastaveny co nejvíce do sportovna, i tak se ale jízdní komfort nezdá být nikterak tragický. Samozřejmě za to může (opět) chytrá elektronika, která pozná rozbité úseky a podvozek na chvíli zcivilní.

Je to sice logické a většinou i přínosné, na druhou stranu tak auto jednu chvíli sedí jako přibité, aby se v dalším sledu rozbitých zatáček přes výmoly plavně přeneslo, samozřejmě s určitou rozkývanou ztrátou kontroly nad vozem.

Jinak ale nemáme k chování automobilu výraznější výtky, zadní elektronicky řízený diferenciál spolu s pohonem všech kol zajišťují bleskové výjezdy ze zatáček, nic nedbaje nečistot, či štěrku na silnici. Žádné čekání na turbodmychadla, 500 Nm je připraveno prakticky kdykoliv. Řízení by sice mohlo být o něco přesnější kolem středové polohy a také tužší (i ve sportovních režimech), pokud se ale podíváme na téměř dvoutunový manažerský sedan s pohonem všech kol, neodvažujeme si zvyšovat na Porsche hlas. Lepší řízení totiž mezi luxusními čtyřkolkami patrně nenajdete.

Osmiválec je velmi povedený a i když vysoké otáčky nejsou zrovna jeho parketa, síla, kterou nabízí od třech tisíc nahoru, je vpravdě úctyhodná.

Panamera 4S dokáže řidiči poskytnout velkorysou dávku potěšení i na klikatých silnicích nižších tříd, kde by to od ní nikdo nečekal. Široké dvacetipalcové pneumatiky se zakusují do asfaltu s vervou a i když se 4S zdá být méně nedotáčivá než Panamera Turbo, stále musíte mít na paměti obrovské množství hmoty, ve kterém se právě nacházíte. Do zatáček tedy raději pomaleji. Jediné co dokáže 4S nachytat v nedbalkách jsou rychlé změny směru, které Panamera obecně příliš nemiluje.

Dálniční přesuny zvládá Panamera podle očekávání skvěle. Převodovka PDK zde uplatní dlouhý sedmý převod pro jízdu vpřed (maximální rychlosti 282 km/h dosahuje 4S na šestku), takže lze pohodlně ukrajovat kilometry nejvyšším povoleným tempem se spotřebou jen lehce převyšující 10 litrů benzinu na 100 kilometrů. I ve vysokých rychlostech je v Panameře 4S ticho, klid a vůz zůstává neobyčejně stabilní.

Jak naše dojmy shrnout? Vůz s příplatky za více než milion Kč (cena konkrétního kusu 3.878.771,- Kč) nás dokonale hýčkal a i když to tak zpočátku nevypadalo, nebyla s ním rozhodně nuda ani mimo dálnici. Dálnice ale je a asi i vždy bude tím hlavním teritoriem Panamery. Pokud bychom ve výbavě nenalezli Sport Chrono Paket Plus, zřejmě by naše konečné hodnocení zdaleka tak pozitivní nebylo a dále by platilo pouze ono tvrzení o dálničních schopnostech...

Jake.auto.cz: Porsche Panamera (přehled článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Nizkonákladový přepravce Ryanair prudce zvýšil zisk, ještě v létě sníží ceny letenek Nizkonákladový přepravce Ryanair prudce zvýšil zisk, ještě v létě sníží ceny letenek

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair Holdings…

Ministerstvo průmyslu mělo v účtech chyby za desítky miliard, zjistil kontrolní úřad Ministerstvo průmyslu mělo v účtech chyby za desítky miliard, zjistil kontrolní úřad

Chyby za desítky miliard korun mělo ministerstvo průmyslu…

ArcelorMittal omezuje okrajové podnikání, prodává válcovnu plechu ve Frýdku-Místku ArcelorMittal omezuje okrajové podnikání, prodává válcovnu plechu ve Frýdku-Místku

Ocelářská skupina ArcelorMittal se chystá prodat válcovnu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Porsche Panamera 4S: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Je libo rychlý kombík? Porsche Panamera Sport Turismo odhalilo české ceny Je libo rychlý kombík? Porsche Panamera Sport Turismo odhalilo české ceny

Nová karosářská varianta Porsche Panamera je k dispozici…

Video: Vejde se do kombíku od Porsche vůbec něco? Video: Vejde se do kombíku od Porsche vůbec něco?

Panamera se sice ve své druhé karosářské verzi jmenuje…

 



 
Tatra a její nákladní vozidla ve službách hasičů

Tatra a její nákladní vozidla ve službách hasičů

Dnes 08:00

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních bojují s ohněm již více než sto let. K jejich masivnějšímu rozšíření ve vozových parcích hasičských sborů pak došlo ve druhé polovině dvacátého století.




Blesk.cz

Jak se postarat o keře rybízu a angreštu, aby příští rok byly obsypané plody

Jak se postarat o keře rybízu a angreštu, aby příští…

Sezóna drobného ovoce je v plném proudu. Sklízíme černý, červený i bílý rybíz rybíz, angrešt, maliny, ostružiny,…

Pondělí nás unaví. A z nebe bude padat kyselý déšť

Pondělí nás unaví. A z nebe bude padat kyselý déšť

Během pondělí bude přes Česko postupovat frontální vlna, která je vždy spojena s deštěm, tentokrát místy i…

 

iSport.cz

Conte otevřeně o konci v Chelsea, vyhazovu Costy i dalších přestupech

Conte otevřeně o konci v Chelsea, vyhazovu Costy i…

Přišel, vyhrál titul a už by zase odcházel? Trenér anglické Chelsea Antonio Conte prožil na Ostrovech sezonu…

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo si asi nezajdou

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo…

Milionové nákupy fotbalové Sparty sleduje jako mnozí další s velkým zájmem – i rozpaky. Bývalý gólman Jaromír…

 

Reflex.cz

Polský poslanec se zbláznil, chce vymazat Napoleona z polské hymny. „Ten chlápek přece nevyhrál,“ tvrdí

Polský poslanec se zbláznil, chce vymazat Napoleona…

Jacek Žalek z vládnoucí strany Právo a spravedlnost chce, aby z polské státní hymny zmizelo jméno francouzského…

Stahujete ilegálně Hru o trůny? Můžete mít problém. HBO si chce posvítit na piráty

Stahujete ilegálně Hru o trůny? Můžete mít problém.…

Epizody oblíbeného seriálu HBO Hra o trůny se stala vůbec nejčastěji protizákonně stahovaným seriálem všech dob.…