Porsche Panamera 4S: První jízdní dojmy

Porsche Panamera 4S: První jízdní dojmy

 
 

Osmiválcová Panamera stojí výkonnostně přesně mezi základním šestiválcem a lehce brutální verzí Turbo. Vyzkoušeli jsme výbavou napěchované provedení s pohonem všech kol.

Porsche Panamera 4S se může pochlubit vidlicovým osmiválcem 4,8 l o výkonu 294 kW (400 koní) při 6500 min-1 a točivým momentem 500 Nm mezi 3500 a 5000 min-1. To je sice o poznání méně než u dříve testovaného modelu Panamera Turbo, stále však jde o velice rychlý automobil. Ostatně posuďte sami - zrychlení z 0 na 100 km/h zabere Panameře 4S rovných pět sekund a nejvyšší rychlost se rovná 282 km/h. Zde jsou naše postřehy z testovacího půldne.

Panamera 4S se v normálním režimu neprojevuje nikterak agresivně a 400 koní pod kapotou byste jí asi nehádali. Může za to kombinace vysoké pohotovostní hmotnosti (1860 kg), snaha sedmistupňové dvouspojkové převodovky PDK řadit nahoru co nejdříve i pečlivě utlumený osmiválec, o jehož práci posádka během jízdy téměř neví.

Automat řadí rozvážně, vzduchový podvozek pečlivě žehlí nerovnosti a výborné odhlučnění vás odřízne od okolního světa. Neslyšíte motor, neslyšíte odvalování pneumatik, a kdyby někdo odpojil rychloměr, jen těžko byste dokázali určit, zda jedete 70 nebo 100 km/h. Každé Porsche, které se nám doteď dostalo do ruky umělo vystrčit drápky, umělo v sobě probudit pověstného pana Hyda. Báli jsme se, že Panamera 4S tohle neumí. A ona to opravdu neumí... Tedy, pokud nezmáčknete několik kouzelných tlačítek.

TEST Porsche Panamera Turbo (7/2010)

Je až s podivem, jak Panamera dokáže po aktivování sportovního módu ožít. Všechny Panamery se mohou pochlubit tlačítkem „Sport“, upravujícím logiku řazení automatu (pokud je ve výbavě), mění se také elektronické mapy řídicí jednotky motoru, podvozek ztuhne a převod řízení se zrychlí.

To je v našem případě ale pouze mezistupeň; v příplatkové výbavě se totiž nachází i Sport Chrono Paket Plus a jeho „hlavní“ tlačítko Sport Plus. Vůz se díky tomu sníží (díky vzduchovému podvozku PDCC) o 25 mm, posune hranici při které zasahuje systém jízdní stability PSM, ještě více přitvrdí podvozek, přiostří vícerozměrné mapy v řídicích jednotkách a oddálí zásah omezovače. Dvouspojka při podřazování neztrácí ani setinku, a tak jsou změny rychlostních stupňů v tomto módu nejen efektivní, ale díky jadrným meziplynům i efektní.

Stále to ale není všechno; něco pořád chybí. No jistě, zvuk! Na rozdíl od Cimrmanovy Zlatovlásky zde stačí k úplné přeměně pouze dva dotyky – tlačítko „Sport Plus“ jsme si už představili, takže zbývá to druhé, aktivující klapku ve výfukovém potrubí. Díky příplatkovému sportovnímu výfuku si totiž můžeme vychutnat vystoupení atmosférického sólisty pod kapotou přímo v koncertním sále; bez něho zůstanete bohužel pouze v předsálí.

Samozřejmě, mnohem raději bychom poslouchali motor a ne výfuk, tak jak je tomu například u Maserati Quattroporte, i tak balíček v ceně 72 tisíc Kč bereme všemi deseti. Rozdíl je to opravdu veliký.

Porsche Panamera - technické údaje a ceny pro český trh
ModelPanameraPanamera 4Panamera SPanamera 4SPanamera Turbo
Převodovkaman. (PDK)PDKman. (PDK)PDKPDK
Pohonzadní4x4zadní4x44x4
Zdvihový objem [cm3]36053605480648064806
Válce/ventily6/46/48/48/48/4
Největší výkon [kW/min-1]220/6200220/6200294/6500294/6500368/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]400/4250400/4250500/3500-5000500/3500-5000700
Max. rychlost [km/h]261 (259)257285 (283)282303
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,8 (6,3)6,15,6 (5,4)5,04,2
Komb. spotřeba [l/100 km]11,3 (9,3)9,612,5 (10,8)11,112,2
Poh. hmotnost [kg]1730 (1760)18201770 (1800)18601970
Cena [Kč]2.073.000,--2.572.000,---
Cena PDK [Kč]2.171.000,-2.289.000,-2.670.000,-2.755.000,-3.657.000,-

Při jízdě na rozbitých okreskách máme sice tlumiče nastaveny co nejvíce do sportovna, i tak se ale jízdní komfort nezdá být nikterak tragický. Samozřejmě za to může (opět) chytrá elektronika, která pozná rozbité úseky a podvozek na chvíli zcivilní.

Je to sice logické a většinou i přínosné, na druhou stranu tak auto jednu chvíli sedí jako přibité, aby se v dalším sledu rozbitých zatáček přes výmoly plavně přeneslo, samozřejmě s určitou rozkývanou ztrátou kontroly nad vozem.

Jinak ale nemáme k chování automobilu výraznější výtky, zadní elektronicky řízený diferenciál spolu s pohonem všech kol zajišťují bleskové výjezdy ze zatáček, nic nedbaje nečistot, či štěrku na silnici. Žádné čekání na turbodmychadla, 500 Nm je připraveno prakticky kdykoliv. Řízení by sice mohlo být o něco přesnější kolem středové polohy a také tužší (i ve sportovních režimech), pokud se ale podíváme na téměř dvoutunový manažerský sedan s pohonem všech kol, neodvažujeme si zvyšovat na Porsche hlas. Lepší řízení totiž mezi luxusními čtyřkolkami patrně nenajdete.

Osmiválec je velmi povedený a i když vysoké otáčky nejsou zrovna jeho parketa, síla, kterou nabízí od třech tisíc nahoru, je vpravdě úctyhodná.

Panamera 4S dokáže řidiči poskytnout velkorysou dávku potěšení i na klikatých silnicích nižších tříd, kde by to od ní nikdo nečekal. Široké dvacetipalcové pneumatiky se zakusují do asfaltu s vervou a i když se 4S zdá být méně nedotáčivá než Panamera Turbo, stále musíte mít na paměti obrovské množství hmoty, ve kterém se právě nacházíte. Do zatáček tedy raději pomaleji. Jediné co dokáže 4S nachytat v nedbalkách jsou rychlé změny směru, které Panamera obecně příliš nemiluje.

Dálniční přesuny zvládá Panamera podle očekávání skvěle. Převodovka PDK zde uplatní dlouhý sedmý převod pro jízdu vpřed (maximální rychlosti 282 km/h dosahuje 4S na šestku), takže lze pohodlně ukrajovat kilometry nejvyšším povoleným tempem se spotřebou jen lehce převyšující 10 litrů benzinu na 100 kilometrů. I ve vysokých rychlostech je v Panameře 4S ticho, klid a vůz zůstává neobyčejně stabilní.

Jak naše dojmy shrnout? Vůz s příplatky za více než milion Kč (cena konkrétního kusu 3.878.771,- Kč) nás dokonale hýčkal a i když to tak zpočátku nevypadalo, nebyla s ním rozhodně nuda ani mimo dálnici. Dálnice ale je a asi i vždy bude tím hlavním teritoriem Panamery. Pokud bychom ve výbavě nenalezli Sport Chrono Paket Plus, zřejmě by naše konečné hodnocení zdaleka tak pozitivní nebylo a dále by platilo pouze ono tvrzení o dálničních schopnostech...

Jake.auto.cz: Porsche Panamera (přehled článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun

Hodnota transatlantických fúzí a akvizic mezi firmami ze…

Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

 
 

Přidat názorDiskuse: Porsche Panamera 4S: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy

Letošní motoristickou slavnost Legendy ozdobí i unikátní…

 




Je libo rychlý kombík? Porsche Panamera Sport Turismo odhalilo české ceny Je libo rychlý kombík? Porsche Panamera Sport Turismo odhalilo české ceny

Nová karosářská varianta Porsche Panamera je k dispozici…

Video: Vejde se do kombíku od Porsche vůbec něco? Video: Vejde se do kombíku od Porsche vůbec něco?

Panamera se sice ve své druhé karosářské verzi jmenuje…

 



 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Včera

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela pod různými jmény u obou žen

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela…

Spor dvou sousedek o kočku, která pod jiným jménem bydlela u obou žen, řeší italský soud. Jedna z žen se totiž…

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát Schillerové ho zažaluje?

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát…

Náměstkyně Andreje Babiše Alena Schillerová zvažuje žalobu na místopředsedu ČSSD a ministra zahraničí Lubomíra…

 

iSport.cz

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem, Švédskem i Slovenskem

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem,…

Čeští hokejisté se na mistrovství světa v příštím roce utkají v základní skupině A se Švédskem, Ruskem,…

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním po srážce s autem

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním…

Bývalý mistr světa v závodech silničních motocyklů královské třídy MotoGP Američan Nicky Hayden (35) po…

 

Reflex.cz

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy byla uvedena Věra Špinarová

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy…

Pondělní vyhlašování hudebních cen Anděl opanovala zpěvačka Lenny, která proměnila všechny své čtyři nominace. V…

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…