Porsche Panamera 4S: První jízdní dojmy

Porsche Panamera 4S: První jízdní dojmy

 
 
9.11. 2010 Aleš Jungmann Aleš Jungmann - aj.png Google+ profil

Osmiválcová Panamera stojí výkonnostně přesně mezi základním šestiválcem a lehce brutální verzí Turbo. Vyzkoušeli jsme výbavou napěchované provedení s pohonem všech kol.

Porsche Panamera 4S se může pochlubit vidlicovým osmiválcem 4,8 l o výkonu 294 kW (400 koní) při 6500 min-1 a točivým momentem 500 Nm mezi 3500 a 5000 min-1. To je sice o poznání méně než u dříve testovaného modelu Panamera Turbo, stále však jde o velice rychlý automobil. Ostatně posuďte sami - zrychlení z 0 na 100 km/h zabere Panameře 4S rovných pět sekund a nejvyšší rychlost se rovná 282 km/h. Zde jsou naše postřehy z testovacího půldne.

Panamera 4S se v normálním režimu neprojevuje nikterak agresivně a 400 koní pod kapotou byste jí asi nehádali. Může za to kombinace vysoké pohotovostní hmotnosti (1860 kg), snaha sedmistupňové dvouspojkové převodovky PDK řadit nahoru co nejdříve i pečlivě utlumený osmiválec, o jehož práci posádka během jízdy téměř neví.

Automat řadí rozvážně, vzduchový podvozek pečlivě žehlí nerovnosti a výborné odhlučnění vás odřízne od okolního světa. Neslyšíte motor, neslyšíte odvalování pneumatik, a kdyby někdo odpojil rychloměr, jen těžko byste dokázali určit, zda jedete 70 nebo 100 km/h. Každé Porsche, které se nám doteď dostalo do ruky umělo vystrčit drápky, umělo v sobě probudit pověstného pana Hyda. Báli jsme se, že Panamera 4S tohle neumí. A ona to opravdu neumí... Tedy, pokud nezmáčknete několik kouzelných tlačítek.

TEST Porsche Panamera Turbo (7/2010)

Je až s podivem, jak Panamera dokáže po aktivování sportovního módu ožít. Všechny Panamery se mohou pochlubit tlačítkem „Sport“, upravujícím logiku řazení automatu (pokud je ve výbavě), mění se také elektronické mapy řídicí jednotky motoru, podvozek ztuhne a převod řízení se zrychlí.

To je v našem případě ale pouze mezistupeň; v příplatkové výbavě se totiž nachází i Sport Chrono Paket Plus a jeho „hlavní“ tlačítko Sport Plus. Vůz se díky tomu sníží (díky vzduchovému podvozku PDCC) o 25 mm, posune hranici při které zasahuje systém jízdní stability PSM, ještě více přitvrdí podvozek, přiostří vícerozměrné mapy v řídicích jednotkách a oddálí zásah omezovače. Dvouspojka při podřazování neztrácí ani setinku, a tak jsou změny rychlostních stupňů v tomto módu nejen efektivní, ale díky jadrným meziplynům i efektní.

Stále to ale není všechno; něco pořád chybí. No jistě, zvuk! Na rozdíl od Cimrmanovy Zlatovlásky zde stačí k úplné přeměně pouze dva dotyky – tlačítko „Sport Plus“ jsme si už představili, takže zbývá to druhé, aktivující klapku ve výfukovém potrubí. Díky příplatkovému sportovnímu výfuku si totiž můžeme vychutnat vystoupení atmosférického sólisty pod kapotou přímo v koncertním sále; bez něho zůstanete bohužel pouze v předsálí.

Samozřejmě, mnohem raději bychom poslouchali motor a ne výfuk, tak jak je tomu například u Maserati Quattroporte, i tak balíček v ceně 72 tisíc Kč bereme všemi deseti. Rozdíl je to opravdu veliký.

Porsche Panamera - technické údaje a ceny pro český trh
ModelPanameraPanamera 4Panamera SPanamera 4SPanamera Turbo
Převodovkaman. (PDK)PDKman. (PDK)PDKPDK
Pohonzadní4x4zadní4x44x4
Zdvihový objem [cm3]36053605480648064806
Válce/ventily6/46/48/48/48/4
Největší výkon [kW/min-1]220/6200220/6200294/6500294/6500368/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]400/4250400/4250500/3500-5000500/3500-5000700
Max. rychlost [km/h]261 (259)257285 (283)282303
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,8 (6,3)6,15,6 (5,4)5,04,2
Komb. spotřeba [l/100 km]11,3 (9,3)9,612,5 (10,8)11,112,2
Poh. hmotnost [kg]1730 (1760)18201770 (1800)18601970
Cena [Kč]2.073.000,--2.572.000,---
Cena PDK [Kč]2.171.000,-2.289.000,-2.670.000,-2.755.000,-3.657.000,-

Při jízdě na rozbitých okreskách máme sice tlumiče nastaveny co nejvíce do sportovna, i tak se ale jízdní komfort nezdá být nikterak tragický. Samozřejmě za to může (opět) chytrá elektronika, která pozná rozbité úseky a podvozek na chvíli zcivilní.

Je to sice logické a většinou i přínosné, na druhou stranu tak auto jednu chvíli sedí jako přibité, aby se v dalším sledu rozbitých zatáček přes výmoly plavně přeneslo, samozřejmě s určitou rozkývanou ztrátou kontroly nad vozem.

Jinak ale nemáme k chování automobilu výraznější výtky, zadní elektronicky řízený diferenciál spolu s pohonem všech kol zajišťují bleskové výjezdy ze zatáček, nic nedbaje nečistot, či štěrku na silnici. Žádné čekání na turbodmychadla, 500 Nm je připraveno prakticky kdykoliv. Řízení by sice mohlo být o něco přesnější kolem středové polohy a také tužší (i ve sportovních režimech), pokud se ale podíváme na téměř dvoutunový manažerský sedan s pohonem všech kol, neodvažujeme si zvyšovat na Porsche hlas. Lepší řízení totiž mezi luxusními čtyřkolkami patrně nenajdete.

Osmiválec je velmi povedený a i když vysoké otáčky nejsou zrovna jeho parketa, síla, kterou nabízí od třech tisíc nahoru, je vpravdě úctyhodná.

Panamera 4S dokáže řidiči poskytnout velkorysou dávku potěšení i na klikatých silnicích nižších tříd, kde by to od ní nikdo nečekal. Široké dvacetipalcové pneumatiky se zakusují do asfaltu s vervou a i když se 4S zdá být méně nedotáčivá než Panamera Turbo, stále musíte mít na paměti obrovské množství hmoty, ve kterém se právě nacházíte. Do zatáček tedy raději pomaleji. Jediné co dokáže 4S nachytat v nedbalkách jsou rychlé změny směru, které Panamera obecně příliš nemiluje.

Dálniční přesuny zvládá Panamera podle očekávání skvěle. Převodovka PDK zde uplatní dlouhý sedmý převod pro jízdu vpřed (maximální rychlosti 282 km/h dosahuje 4S na šestku), takže lze pohodlně ukrajovat kilometry nejvyšším povoleným tempem se spotřebou jen lehce převyšující 10 litrů benzinu na 100 kilometrů. I ve vysokých rychlostech je v Panameře 4S ticho, klid a vůz zůstává neobyčejně stabilní.

Jak naše dojmy shrnout? Vůz s příplatky za více než milion Kč (cena konkrétního kusu 3.878.771,- Kč) nás dokonale hýčkal a i když to tak zpočátku nevypadalo, nebyla s ním rozhodně nuda ani mimo dálnici. Dálnice ale je a asi i vždy bude tím hlavním teritoriem Panamery. Pokud bychom ve výbavě nenalezli Sport Chrono Paket Plus, zřejmě by naše konečné hodnocení zdaleka tak pozitivní nebylo a dále by platilo pouze ono tvrzení o dálničních schopnostech...

Jake.auto.cz: Porsche Panamera (přehled článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023 SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) očekává, že…

Speychal kvůli kauze ČSKD Praha DIZ do vazby nepůjde, rozhodl soud. Speychal kvůli kauze ČSKD Praha DIZ do vazby nepůjde, rozhodl soud.

Obvodní soud pro Prahu 9 nevyhověl návrhu státní…

ANO na podmínku o odstoupení odsouzeného člena vlády nepřistoupí, vzkazuje Faltýnek ANO na podmínku o odstoupení odsouzeného člena vlády nepřistoupí, vzkazuje Faltýnek

Hnutí ANO nechce v případné koaliční smlouvě s ČSSD…

Birke: Vystoupení našich senátorů je nešťastné, opět si vyměňujeme názory přes média Birke: Vystoupení našich senátorů je nešťastné, opět si vyměňujeme názory přes média

Senátoři ČSSD se razantně vymezili proti případné vládní…

 
 

Přidat názorDiskuse: Porsche Panamera 4S: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

 



Porsche Panamera Sport Turismo v úpravě Mansory si hraje na 911 GT3 RS Porsche Panamera Sport Turismo v úpravě Mansory si hraje na 911 GT3 RS

Společnost Mansory Design & Holding GmbH se při úpravách…

Nejšílenější rekord na Nürburgringu hlásí Porsche Panamera ST! Nejšílenější rekord na Nürburgringu hlásí Porsche Panamera ST!

Kombi Porsche Panamera Sport Turismo ve verzi Turbo…

 



 
Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Dnes 18:44

Honda Z spojila vlastnosti městského vozítka s průchodností dobrého SUV a koncepcí vídanou běžně u supersportů.




Blesk.cz

Na oběti seděl a škrtil ji lanem! Obžaloba popisuje otřesné detaily vraždy v Doubici

Na oběti seděl a škrtil ji lanem! Obžaloba popisuje…

Páskem, provazem i prádelní šňůrou svazoval a škrtil své oběti, mladé dívky (†14 a 16), Martin Ch. (35). Ten je…

Opilá blonďatá dvojčata Alena a Saša napadla v Dubaji policistku. Sexy právničkám hrozí vězení

Opilá blonďatá dvojčata Alena a Saša napadla v…

Tak tohle se Aleně a Saše Parkerovým (37) vážně nepovedlo. Úspěšné právničky z Londýna, které pracují…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Zklamaná legenda Sparty Hlinka: Nemám problém si přiznat, že hraju ho...

Zklamaná legenda Sparty Hlinka: Nemám problém si…

Zklamání. Slovo, které vystihuje pocity hokejisty Jaroslava Hlinky z poslední sezony. Sparta vypadla letos jako…

 

Reflex.cz

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu je pravdivým odrazem naší společnosti

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu…

Na bourání mostu a nahrazení mostem novým by nebylo nic tak zvláštního a v historii Prahy se to událo již…

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu poprvé uviděli západní zboží

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu…

Psal se rok 1959 a studená válka mezi Západem a Východem nabírala na obrátkách. V Sovětském svazu je do té doby…