reklama


Porsche Panamera 4S: První jízdní dojmy

Porsche Panamera 4S: První jízdní dojmy

 
 

Osmiválcová Panamera stojí výkonnostně přesně mezi základním šestiválcem a lehce brutální verzí Turbo. Vyzkoušeli jsme výbavou napěchované provedení s pohonem všech kol.

Porsche Panamera 4S se může pochlubit vidlicovým osmiválcem 4,8 l o výkonu 294 kW (400 koní) při 6500 min-1 a točivým momentem 500 Nm mezi 3500 a 5000 min-1. To je sice o poznání méně než u dříve testovaného modelu Panamera Turbo, stále však jde o velice rychlý automobil. Ostatně posuďte sami - zrychlení z 0 na 100 km/h zabere Panameře 4S rovných pět sekund a nejvyšší rychlost se rovná 282 km/h. Zde jsou naše postřehy z testovacího půldne.

Panamera 4S se v normálním režimu neprojevuje nikterak agresivně a 400 koní pod kapotou byste jí asi nehádali. Může za to kombinace vysoké pohotovostní hmotnosti (1860 kg), snaha sedmistupňové dvouspojkové převodovky PDK řadit nahoru co nejdříve i pečlivě utlumený osmiválec, o jehož práci posádka během jízdy téměř neví.

Automat řadí rozvážně, vzduchový podvozek pečlivě žehlí nerovnosti a výborné odhlučnění vás odřízne od okolního světa. Neslyšíte motor, neslyšíte odvalování pneumatik, a kdyby někdo odpojil rychloměr, jen těžko byste dokázali určit, zda jedete 70 nebo 100 km/h. Každé Porsche, které se nám doteď dostalo do ruky umělo vystrčit drápky, umělo v sobě probudit pověstného pana Hyda. Báli jsme se, že Panamera 4S tohle neumí. A ona to opravdu neumí... Tedy, pokud nezmáčknete několik kouzelných tlačítek.

TEST Porsche Panamera Turbo (7/2010)

Je až s podivem, jak Panamera dokáže po aktivování sportovního módu ožít. Všechny Panamery se mohou pochlubit tlačítkem „Sport“, upravujícím logiku řazení automatu (pokud je ve výbavě), mění se také elektronické mapy řídicí jednotky motoru, podvozek ztuhne a převod řízení se zrychlí.

To je v našem případě ale pouze mezistupeň; v příplatkové výbavě se totiž nachází i Sport Chrono Paket Plus a jeho „hlavní“ tlačítko Sport Plus. Vůz se díky tomu sníží (díky vzduchovému podvozku PDCC) o 25 mm, posune hranici při které zasahuje systém jízdní stability PSM, ještě více přitvrdí podvozek, přiostří vícerozměrné mapy v řídicích jednotkách a oddálí zásah omezovače. Dvouspojka při podřazování neztrácí ani setinku, a tak jsou změny rychlostních stupňů v tomto módu nejen efektivní, ale díky jadrným meziplynům i efektní.

Stále to ale není všechno; něco pořád chybí. No jistě, zvuk! Na rozdíl od Cimrmanovy Zlatovlásky zde stačí k úplné přeměně pouze dva dotyky – tlačítko „Sport Plus“ jsme si už představili, takže zbývá to druhé, aktivující klapku ve výfukovém potrubí. Díky příplatkovému sportovnímu výfuku si totiž můžeme vychutnat vystoupení atmosférického sólisty pod kapotou přímo v koncertním sále; bez něho zůstanete bohužel pouze v předsálí.

Samozřejmě, mnohem raději bychom poslouchali motor a ne výfuk, tak jak je tomu například u Maserati Quattroporte, i tak balíček v ceně 72 tisíc Kč bereme všemi deseti. Rozdíl je to opravdu veliký.

Porsche Panamera - technické údaje a ceny pro český trh
ModelPanameraPanamera 4Panamera SPanamera 4SPanamera Turbo
Převodovkaman. (PDK)PDKman. (PDK)PDKPDK
Pohonzadní4x4zadní4x44x4
Zdvihový objem [cm3]36053605480648064806
Válce/ventily6/46/48/48/48/4
Největší výkon [kW/min-1]220/6200220/6200294/6500294/6500368/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]400/4250400/4250500/3500-5000500/3500-5000700
Max. rychlost [km/h]261 (259)257285 (283)282303
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,8 (6,3)6,15,6 (5,4)5,04,2
Komb. spotřeba [l/100 km]11,3 (9,3)9,612,5 (10,8)11,112,2
Poh. hmotnost [kg]1730 (1760)18201770 (1800)18601970
Cena [Kč]2.073.000,--2.572.000,---
Cena PDK [Kč]2.171.000,-2.289.000,-2.670.000,-2.755.000,-3.657.000,-

Při jízdě na rozbitých okreskách máme sice tlumiče nastaveny co nejvíce do sportovna, i tak se ale jízdní komfort nezdá být nikterak tragický. Samozřejmě za to může (opět) chytrá elektronika, která pozná rozbité úseky a podvozek na chvíli zcivilní.

Je to sice logické a většinou i přínosné, na druhou stranu tak auto jednu chvíli sedí jako přibité, aby se v dalším sledu rozbitých zatáček přes výmoly plavně přeneslo, samozřejmě s určitou rozkývanou ztrátou kontroly nad vozem.

Jinak ale nemáme k chování automobilu výraznější výtky, zadní elektronicky řízený diferenciál spolu s pohonem všech kol zajišťují bleskové výjezdy ze zatáček, nic nedbaje nečistot, či štěrku na silnici. Žádné čekání na turbodmychadla, 500 Nm je připraveno prakticky kdykoliv. Řízení by sice mohlo být o něco přesnější kolem středové polohy a také tužší (i ve sportovních režimech), pokud se ale podíváme na téměř dvoutunový manažerský sedan s pohonem všech kol, neodvažujeme si zvyšovat na Porsche hlas. Lepší řízení totiž mezi luxusními čtyřkolkami patrně nenajdete.

Osmiválec je velmi povedený a i když vysoké otáčky nejsou zrovna jeho parketa, síla, kterou nabízí od třech tisíc nahoru, je vpravdě úctyhodná.

Panamera 4S dokáže řidiči poskytnout velkorysou dávku potěšení i na klikatých silnicích nižších tříd, kde by to od ní nikdo nečekal. Široké dvacetipalcové pneumatiky se zakusují do asfaltu s vervou a i když se 4S zdá být méně nedotáčivá než Panamera Turbo, stále musíte mít na paměti obrovské množství hmoty, ve kterém se právě nacházíte. Do zatáček tedy raději pomaleji. Jediné co dokáže 4S nachytat v nedbalkách jsou rychlé změny směru, které Panamera obecně příliš nemiluje.

Dálniční přesuny zvládá Panamera podle očekávání skvěle. Převodovka PDK zde uplatní dlouhý sedmý převod pro jízdu vpřed (maximální rychlosti 282 km/h dosahuje 4S na šestku), takže lze pohodlně ukrajovat kilometry nejvyšším povoleným tempem se spotřebou jen lehce převyšující 10 litrů benzinu na 100 kilometrů. I ve vysokých rychlostech je v Panameře 4S ticho, klid a vůz zůstává neobyčejně stabilní.

Jak naše dojmy shrnout? Vůz s příplatky za více než milion Kč (cena konkrétního kusu 3.878.771,- Kč) nás dokonale hýčkal a i když to tak zpočátku nevypadalo, nebyla s ním rozhodně nuda ani mimo dálnici. Dálnice ale je a asi i vždy bude tím hlavním teritoriem Panamery. Pokud bychom ve výbavě nenalezli Sport Chrono Paket Plus, zřejmě by naše konečné hodnocení zdaleka tak pozitivní nebylo a dále by platilo pouze ono tvrzení o dálničních schopnostech...

Jake.auto.cz: Porsche Panamera (přehled článků)

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Nejcennější fotbalista Evropy je Neymar, má hodnotu 6,7 miliardy korun Nejcennější fotbalista Evropy je Neymar, má hodnotu 6,7 miliardy korun

Nejcennějším fotbalistou v Evropě je Brazilec Neymar.…

Mobilní bankovnictví pomáhá v Keni odstraňovat chudobu, tvrdí studie Mobilní bankovnictví pomáhá v Keni odstraňovat chudobu, tvrdí studie

Bezhotovostní platby mobilním telefonem mohou významně…

Knihkupec Schulz končí v EU. Může se stát německým kancléřem? Knihkupec Schulz končí v EU. Může se stát německým kancléřem?

Martin Schulz byl několik pět let vůdčí postavou…

ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos

Akcie společnosti ČEZ v posledním roce pozvolna rostou.…

 
 

Přidat názorDiskuse: Porsche Panamera 4S: První jízdní dojmy



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Porsche Panamera rozšiřuje nabídku: Nový základ i nový vrchol Porsche Panamera rozšiřuje nabídku: Nový základ i nový vrchol

Druhá generace Panamery se dočkala nového základního…

Porsche Panamera může být vaše. Za 10 sekund Porsche Panamera může být vaše. Za 10 sekund

Očekáváte, že luxusní auto za miliony bude chráněné proti…

 



 
Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Včera

Výrobci občas uvedou na trh modely, které boří zavedené konvence v jejich nabídce a klientela je ne úplně pochopí...




Blesk.cz

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu Microsoftu

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu…

Gartner se na začátku roku pochlubil se svou předpovědí vývoje trhu s počítači a mobilními telefony pro…

Taboo: Seriál syrový jako flák masa a Tom Hardy v rouše Adamově

Taboo: Seriál syrový jako flák masa a Tom Hardy v…

Zatímco nejen v tuzemsku boduje HBO s Pustinou, kde se dá, na obrazovkách této televize se skví další zajímavý…

 

iSport.cz

TOP fotky z Dakaru 2017: Karneval, šílené počasí i vysilující únava

TOP fotky z Dakaru 2017: Karneval, šílené počasí i…

Dva týdny závodění v extrémně nehostinných podmínkách jsou pryč. Dakar 2017 v neděli našel své letošní vítěze a…

Sparta je krok od finále CHL! Znamená to pro nás hodně, hlásí sparťané

Sparta je krok od finále CHL! Znamená to pro nás…

Už jsou velmi blízko. Hokejisté Sparty jsou posledním českým zástupcem v hokejové Lize mistrů a jediný krok je…

 

Reflex.cz

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video odhaluje bizarní podobu ruských „Avengers“

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video…

Zrodila je studená válka. I když pocházejí z různých koutů Sovětského svazu, mají jedno společné – ovládají…

 
 
reklama