Potvrzeno: SUV Lamborghini Urus dostane V8 twin-turbo
Lamborghini v současnosti připravuje výrobu SUV, který bude vycházet z tři roky starého konceptu Urus. Už dlouho se spekuluje, jaký motor chystané SUV použije. Nyní vedení značky potvrzuje, že to bude dvakrát přeplňovaný osmiválec.
Zprávy o použití čtyřlitrové V8 twin-turbo potvrdili šéf automobilky Stephan Winkelmann i vedoucí vývoje Maurizio Reggiani. Výhodou zástavby takové jednotky je více síly v nízkých otáčkách a především nižší normované emise, než jaké by měl atmosférický motor.
Pro Lamborghini to bude výrazný krok, za svoji více než padesátiletou historii používala v sériových autech výhradně atmosféricky plněné motory. Výjimkou je pouze prototyp offroadu LM002 s turbodieselem od VM Motori.
Vyšší točivý moment se bude hodit při jízdě v terénu. Chystaný model sice chce být nejrychlejším SUV na světě, zároveň ale bude schopný i jízdy mimo zpevněné cesty. „Na trati auto prokázalo všechny schopnosti týkající se motoru a kontroly podvozku. Příští rok na jaře budeme moci plně posoudit terénní schopnosti vozu,“ tvrdí Reggiani. Podle šéfa automobilky jsou prioritou jízdní vlastnosti na silnici, Urus ale zároveň zvládne hodně při jízdě mimo ně.
Objem a uvedené vlastnosti naznačují, že se bude jednat o stejný motor, jaký používají modely Bentley a Audi, Reggiani ale mluví o opaku. „Tento motor nebude používat nikdo jiný, jen Lamborghini,“ říká. To naznačuje, že si italská značky agregát minimálně vyladí podle svého.
Vývojáři Lamborghini už jezdí s prototypy Urusu, za volant jednoho z nich se už posadil i šéf automobilky. „Byl jsem překvapen, bylo to víc, než jsem čekal. Bude to pravé Lamborghini, protože to bude nejrychlejší SUV,“ říká Winkelmann. Auto je podle jeho slov velice silné, ale zároveň snadno ovladatelné, jízdní vlastnosti pak mají být perfektní při zachování komfortu, což je charakter, kterého chce výrobce dosáhnout.
Nabídku by mohl doplnit také plug-in hybrid, tato verze ale zatím definitivně potvrzena není. Pokud zákazníci budou mít zájem o turbodiesel, Lamborghini se nebrání ani tomuto motoru. Jistotou však je, že všechny verze plánovaného SUV dostanou pohon všech kol. Varianta s poháněnou jednou nápravou zůstane vyhrazena Huracánu.
Vnější tvary už jsou takřka hotové. Vzhled automobilu se proti konceptu představeného v roce 2012 změní, bude ho ale připomínat. Změnou bude i prostornější kabina.
Lamborghini začne chystané SUV vyrábět v roce 2018. Finální montáž bude probíhat v domovském závodě v Sant‘ Agatě, která se kvůli tomu výrazně rozšíří. Sériové auto se patrně představí na jaře 2018, pokud však vývoj bude postupovat rychle, mohlo by se prezentovat o půl roku dříve.