Poznali byste v této žluté dodávce nejnovější Citroën Jumper?

 

Proslulý užitkový automobil od Citroënu oslaví letos jubileum, bude mu sedmdesát. Chtěli byste modernější verzi, která vypadá prakticky stejně, ale jezdí mnohem rychleji?

Dovolím si tvrdit, že Citroën Type H je důležitým milníkem historie nejen značky samotné, ale automobilu obecně. Ke kulatému výročí pracanta s dvojitým šípem ve znaku určitě automobilka přichystá řadu akcí. Jenže zrodil se i jeden zajímavý projekt, se kterým nemá nic společného. Designér David Obendorfer se rozhodl vzdát mu hold trochu jiným způsobem. Vytvořil přestavbový kit pro nový Jumper. Ten tak dostane retro háv. Ne, nejedná se pouze o počítačovou vizi, jak jsme byli dosud u tohoto designéra zvyklí, i když by tomu většina oficiálních fotografií mohla nasvědčovat...

David se dal totiž dohromady s Fabriziem Caselanim, majitelem italské firmy FC Automobili. Právě ta provede na objednávku příslušnou konverzi. Sad ovšem vyrobí jen stylových sedmdesát, jejich transformace proběhne ručně. Jakých? Je připraven klasický van, ale třeba i odtahovka, obytná verze, bistro a další. Jako u originálu. Estetickou příbuznost vás uhodí do očí na první pohled, a to včetně typického hranatého nosu s oddělenými hlavními kulatými reflektory a „vlnitých“ plechů. Tak to má být! Jen tvar bočních oken dává najevo, že coby základ posloužila moderna.

Type H debutoval na říjnovém autosalonu v Paříži 1947 a sériová výroba byla spuštěna v následujícím roce. Legendární „háčko“ je doslova kultem. Ještě v devadesátých letech bylo ve Francii běžné k vidění, obzvláště na venkově, produkce totiž skončila až v prosinci 1981. Za tu dobu prodělala „dodávka“ mnohé decentní změny, v první polovině 60. let získala třeba velké jednodílné čelní sklo místo dvou menších. Nejvýraznější vzhledovou modernizací prošla na přelomu právě této dekády a „sedmdesátek“, kdy byla upravena záď včetně blatníků. Ony výše zmíněné vlny zpevňovaly ploché tenké ocelové plechy. Vzniklo skoro 473,3 tisíce vozů.

K původnímu benzinovému čtyřválci 1,91 l se později přidal i menší 1,63 l. Výkony devatenáctistovky se zvyšovaly ze slaboučkých 35 koní (26 kW) až na 58 k (43 kW). Montovaly se i diesely Perkins 1,62 l a Indénor 1,61, respektive 1,95 l, rozhodně nebyly silnější a jezdily za nějakých patnáct, šestnáct litrů nafty. V dnešním provozu už je vlnitý nosáč samozřejmě brzdou, což Jumperu rozhodně nehrozí. Ten má pod kapotou výhradně dvoulitrové turbodiesely BlueHDi s výkony 81, 96 a 120 kW (110, 130 a 163 k). Paliva potřebuje mnohem méně a ještě je spolehlivější a bezpečnější, vývoj konstrukce dodávek od konce druhé světové války trochu pokročil. Jen postrádá charisma svého dávného předchůdce.

K podrobnější historii Type H se vrátím na podzim, existoval v řadě verzí včetně osobních, také provedení s dlouhým rozvorem, Francouzští karosáři se doslova vyřádili ve speciálních nástavbách, „háčko“ vozilo vězně, pacienty, nebožtíky i zvířata, prostě „práce všeho druhu.“ Nadělali tím vrásky sběratelům modelů, zmenšenin existuje nepřeberné množství. A i pojízdné exempláře hrdě září v kolekcích, za svůj užitkový původ se rozhodně nemusejí stydět. Po letech tvrdé práce si takový odpočinek jistě zaslouží. Kupříkladu po Praze jich jezdí několik, dokonce v činné službě. Type H je roztomilý, mám ho rád. A jeho kouzlo s věkem roste...

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
V Rusku chybí peníze na důchody, tvrdí bývalý ministr V Rusku chybí peníze na důchody, tvrdí bývalý ministr

V ruském důchodovém účtu zeje ohromná díra, peněz na…

Komentář Dušana Šrámka: Největšími „kazítky“ jsou poslanci Komentář Dušana Šrámka: Největšími „kazítky“ jsou poslanci

Evropský parlament vytáhl do svaté války proti takzvaným…

Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon

Palestinské vedení přeruší veškerou komunikaci se…

 
Zdroj: Motor1, Wikipedia. Citroën.cz

Štítky Citroën Video Dodávky

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 



Citroën Type H (1948-1981): Co všechno zvládla ikonická francouzská dodávka? Citroën Type H (1948-1981): Co všechno zvládla ikonická francouzská dodávka?

„Háčko“ od Citroënu je asi nejklasičtější dodávkou ze…

Citroën Jumper a Peugeot Boxer s novými motory Euro 6 Citroën Jumper a Peugeot Boxer s novými motory Euro 6

Největší zástupci lehkých užitkových vozidel značek…

 



 
Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Včera

Druhé generace se dočkal také bratr Dacie Duster se znaky mateřského Renaultu. Od rumunského sourozence se liší v několika ohledech.




Blesk.cz

Toho zmetka bych bodla znovu! Seniorka, která zabila zloděje, se bojí vězení

Toho zmetka bych bodla znovu! Seniorka, která zabila…

Jarmila Miklušová (67) z Ostravy je veřejně známou hrdinkou poté, co se neohroženě a s nožem v ruce ubránila…

Manželka Miloše Formana přiznala: Naše děti se stydí za češtinu!

Manželka Miloše Formana přiznala: Naše děti se stydí…

Oscarový režisér Miloš Forman (85) žije již léta s rodinou v Americe a do Čech se už zřejmě nikdy nevrátí. Jeho…

 

iSport.cz

Plzeň není o jednom hráči, těší Vrbu. Kvalita byla vyšší než v poháru

Plzeň není o jednom hráči, těší Vrbu. Kvalita byla…

Příliš sdílný nebyl, v očích se mu ale zračila spokojenost. Trenér Plzně Pavel Vrba mohl kvitovat, jak jeho tým…

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu, jako by byl náš!

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu,…

PŘÍMO Z POLSKA | Jako by se loučil doma a před vlastními fanoušky. Jakub Janda se ve svém posledním závodě…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…