Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha rozšíří provoz i flotilu elektrických autobusů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)
Dopravní podnik hl. m. Prahy pokračuje v rozvoji elektrobusové dopravy a plánuje elektrifikaci prvních linek i posílení svého vozového parku o zhruba 15 kloubových elektrobusů.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) schválil na základě vyhodnocení zkušebního provozu záměr na plnou elektrifikaci autobusové linky č. 140 na trase Palmovka – Letňany – Čakovice – Miškovice. Elektrobusy s dynamickým dobíjením by na celé lince č. 140 měly vyjet nejpozději v roce 2021.

V rámci první etapy zkušebního provozu byla ověřena životaschopnost koncepce dynamického nabíjení, zároveň však ze zkoušek vyplynuly připomínky i požadavky na další etapy a vozidla (např. zvýšení nabíjecích proudů, zlepšení parametrů pro jízdu do svahu mimo trolej, možnost nočního nabíjení a balancování baterií na garáži, apod.).

Kromě technických zkoušek a měření byly zajištěny kursy řidičů trolejbusů. Součástí zkušebního provozu byly také opakované prezentační jízdy pro cestující. Důležité je, že systém obstál i při silných mrazech v závěru letošní zimy.

Představenstvo DPP záměr o plné elektrifikaci autobusové linky č. 140 schválilo a následně byla informována i dozorčí rada DPP. Projekt počítá s plně bezemisním provozem kloubových elektrobusů na lince č. 140, které se budou dobíjet zejména prostřednictvím systému tzv. dynamického dobíjení. To znamená, že se elektrobus v určitých úsecích nabíjí za jízdy z trolejového vedení.

V současné době je instalován cca 1 km trolejového vedení v Prosecké ulici, kde od října 2017 probíhá zkušební ověřovací provoz elektrobusu s dynamickým dobíjením. Schválený záměr počítá s rozšířením trolejového vedení i na několik dalších úseků linky č. 140.

Součástí projektu je rovněž výstavba nabíjecích stop a měnírny v garážích Klíčov. Pro nutné napájení budou využity další dvě měnírny. Stávající, jež napájí zmiňovaný úsek v ul. Prosecké, bude upravena pro trvalý provoz, a další bude původní trolejbusová měnírna v Letňanech, kterou nově DPP reaktivuje.

„První přípravné kroky již probíhají, klíčovým krokem bude zejména vypracování a projednání projektové dokumentace k územnímu a stavebnímu řízení. Souběžně bude probíhat i příprava výběrového řízení na přibližně 15 kloubových elektrobusů, které nahradí současné naftové autobusy,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že záměrem DPP je projekt navázat na Operační program Praha – Pól růstu, čímž by DPP mohl získat dotaci ve výši až 85 procent z uznatelných nákladů.

Dopravní podnik také připravuje elektrifikaci linky č. 207 mezi Ohradou a Staroměstskou, kde by měly jezdit elektrobusy se statickým dobíjením.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)
Avatar - WinDiesel
17. 4. 2018 18:17
Re: Už dlouho existuje koncept
Woe, když vypadne elektrika tak tyto baterkové elektrobusy skončí v prvním kopci, tedy v Praze. Ten 1 km který tady uvádějí je tam v kopci PROTOŽE BY TO S BATERKAMI TEN KOPEC NEVYJELO :-) :-) :-)
V mém městě jezdí trolejbusy bez problémů již od 50-tých let, kdy nahradily jedinou tramvajovou linku.
Baterky jsou chemie tím pádem je to méně ekologický provoz než je provoz trolejbusů.
A to woe neukecáš. I když se o to jistě budeš snažit.
PS - instalace kolejí a elektrifikace tramvajemi Praha zvládla ........... trolejbusy by také zvládla. Infrastruktura pro tramvaje je řádově složitější a dražší.
17. 4. 2018 14:34
Re: Už dlouho existuje koncept
a co se stane kdys vypadne proud, nebo kdys je na trase nehoda nebo uzavirka? doprava kolabuje, myslim ze treba v Praze v Jecne by mohli vypravet, chodival jsem tama skoro rok do kanclu, a tak 3x do mesice tam tramvaje staly pekne ve strudlu protoze nekde na trati neco >:D od IP az nekam daleko za Karlak

zkusim dohledat foto, jednou jsem si to i blejsknul

mimochodem ta infrastruktura troleji neni zrovna lacina zalezitost, a vetsina lidi je strasne rada kdys ma v ulici dalsi draty >:D
17. 4. 2018 14:30
Re: nevím
ne neni lepsi natahnout draty a provozovat trolejbusy, neni to vyhodnejsi cenou vystavby a take pro to, ze vsude se to natahnout neda, a nakonec kdo by chtel mit v ulici dalsi draty?

proc vsude tahat draty? proc si dratama zasirat panorama mesta? navic ta baterie nijak velka neni, smesnych 172kWh

vyhoda parcialnich elektrobusu/trolejbusu je v tom, ze nemusi jezdit jen tam kde je natazena trolej, ma i dojezd mimo ty draty, takze kdys je nekde nehoda, uzavirka nebo cokoliv, proste jede dal jinou trasou protoze ma baterku na nejaky zakladni dojezd ;-)

idelani by ale bylo spise OLEV, tady ze by meli nabijeci body treba na zastavkach indukcne, tak to praktikuji jiz na vice mistech planety, pak nehyzdi ty draty nikde
17. 4. 2018 11:17
nevím
já teda nevím, jestli by nebylo lepší natáhnout komplet dráty a provozovat trolejbusy? Nějak se mi nechce věřit, že je výhodnější mít v každém busu těžké a drahé baterie a využívat jen dynamické dobíjení, místo toho natáhnout dráty všude? Měnírny budou muset mít stejně tak jako tak i kvůli dobíjení, takže zbývá jen dodrátovat zbytek trasy? Neznám podmínky, nevím jaký tam je provoz, ale při větším provozu musí být přeci efektivnější natáhnout dráty než připlácet za cenu baterií, nehledě na lehčí stavbu a tudíž celkově nižší provozní náklady (hmotnost busu se sníží o hmotnost baterií). Ale tak nějak tuším, že za tím budou určitě dotace, takže pak méně ekologický elektrobus, vyjde ve výsledku levněji než ekologičtější trolejbus..
17. 4. 2018 09:33
jen tak dal
jeste vam zbejva nahradit tech autobusu asi 1170, nektera mensi mesta jsou jiz dnes v MHD elektrifikovna komplet a bude jich jen pribejvat