9.11. 2015 Martin Vaculík

Prasklá kliková hřídel: Tiká časovaná bomba i ve vašem motoru?

 

Laik bývá obvykle překvapen už samotným faktem, že i tak robustní a klíčová součást, jakou je kliková hřídel, může prasknout. I odborník by se pak hádal, když mu řekneme, že auto s touto závadou normálně jezdilo.

Kliková hřídel, kterou vidíte na našich fotkách, pochází z motoru 1.9 TDI-PD 77 kW, kód BXE. Vyráběl se v letech 2006 až 2010, plní emisní normu Euro 4 a v Čechách jej vídáme nejčastěji pod kapotou druhé generace Škody Octavia. Tento vůz je zároveň velmi poptávanou ojetinou, což dělá z prasklé kliky víc než pouhou zajímavost. Vozy s prasklými „klikovkami“ totiž normálně jezdí, tedy jsou nabízeny i v autobazarech. Ale popořadě.

Které vozy to postihuje?

Obecně nejčastěji čtyřválce TDI-PD z let 2006 až 2010. Ještě častěji než zmíněnou devatenáctistovku, pak vážná závada postihuje osmiventilové dvoulitry s filtrem pevných částic (TDI-PD DPF), které konstrukčně z devatenáctistovky vycházejí. Jde o kódy motorů BMM (například Škoda Octavia Scout), BMP (Superb II, Passat 3C).

Proč se to stane?

Vozy, které tato vážná závada postihla, mají obvykle jedno společné: zcela dodělávající spojku s utahaným dvouhmotnostním setrvačníkem. „Zrovna tady opravujeme Audi A6 2.0 TDI-PD s prasklou klikovou hřídelí. Upřímně, docela jsem to čekal. Pánovi jsem už při třech předchozích servisech nabízel výměnu totálně opotřebené spojky, ale pořád se mu to finančně nehodilo,“ říká slavný pražský nezávislý opravář Petr Petřík a ukazuje na černou audinu.

U devatenáctistovek pan Petřík poukazuje na další možnou příčinu: časté přestavby na levnější a jednodušší pevný setrvačník. Zejména, když už má taková spojka něco najeto a předtlumič lamely je opotřebený, namáhají klikovou hřídel torzní kmity, které evidentně není schopná dlouhodobě snášet.

Jak se to projevuje

A to je to nejzajímavější – kliková hřídel praskne na dvě části, ale ty se od sebe v motoru nemají jak rozutéct. V podélném směru je drží takzvaná axiální ložiska, v příčném pak pětice hlavních uložení. Takže se po sobě posouvají jen v mezích vůlí, kdy vznikající obrovské síly vytlačí olejový film, jež obvykle vůle „lágrů“ vymezuje. Krom klapavých zvuků to znamená extrémní namáhání ložisek silami i nedostatečným mazáním („protlačení“ olejového filmu, přechod z hydrodynamického mazání často až na mezní). Je opravdu dobrým důkazem kvality dnešních ložisek, že se motory s prasklou klikou obvykle nezadřou – jen klepají víc a víc, jak se ta prasklina omačkává a olešťuje. A také jim klesá výkon, jak v motoru roste tření. Mnozí začnou závadu řešit, až když už je tření takové, že motor neudrží volnoběh. Jelikož závada začíná být poměrně známá, leckdo může mít puzení postižený vůz prodat – a před tím právě varujeme.

Jak se to opravuje

Montáž nové klikové hřídele bohužel většinou nestačí. Ne, nemluvíme o známé nutnosti přesného přeměření čepů a přiřazení lágrů dle tolerančních polí, ale o tom, že extrémní namáhání předchozí prasklou klikou dokáže zkroutit i blok. „Nedávno jsme řešili opakované reklamace zákazníka na vstřikovače pumpa-trysky, které jsme mu opravili,“ říká Petr Rada, majitel diesel-centra v jihočeské Soběslavi. „Že prý auto s nimi nastartuje v pořádku, ale po půl hodině jízdy ztrácí výkon a neudrží volnoběh. Byl to vůz s již vyměněnou klikovou hřídelí a po zahřátí v něm vinou zkrouceného bloku vzrostlo tření tak, že jste motorem neotočili ani ráčnou,“ dodává Rada.

Ivan Kasl z motorservisu v Řevnicích, od nějž mimochodem pochází i prasklá klika na fotkách, se vesnickým pokusům o nenáročnou opravu směje. „Samozřejmě je potřeba blok odstrojit, přivézt k nám a my znovu svrtáme hlavní uložení do roviny.“

Poučení z dnešního příběhu jsou dvě.

Netýrejte dodělávající spojku, byť s ní třeba ještě s nasazením veškerého svého řidičského umu dokážete jezdit. Netlumené torzní kmity mnohokrát zvyšují reakční síly na klikové hřídeli. U motorů TDI-PD, které mají torzní kmity opravdu značné, to platí dvakrát podtrženo.

A za druhé, k řadě skrytých vad vozů v českých bazarech se čím dál častěji přidává i prasklá kliková hřídel. Předváděcí jízda musí být rozhodně delší než pár kilometrů (snížení výkonu se projeví obvykle po zahřátí, kdy olej zřídne a je silami deformované kliky vytlačen z ložisek) a nepodceňujte žádné klepavé zvuky. Prasklá klika za 20.000 Kč totiž neklepe o nic víc než vadné hydraulické zdvihátko za osm stovek.


Škoda Octavia
 


Volkswagen Passat
 


Audi A4
 

Spolupracujeme s TipCars.com
V Dukovanech skončila odstávka čtvrtého bloku V Dukovanech skončila odstávka čtvrtého bloku

V jaderné elektrárně Dukovany skončila po devíti dnech…

Developeři plánují zdražení nájmů v obchodních centrech Developeři plánují zdražení nájmů v obchodních centrech

Developeři letos plánují zdražení nájmů v obchodních…

KSČM chce, aby chudším lidem mohl hradit právníka stát KSČM chce, aby chudším lidem mohl hradit právníka stát

Chudší lidé by měli mít možnost, aby jim náklady na…

 

Štítky Technika Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Prasklá kliková hřídel: Tiká časovaná…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Dnes 08:00

Z výrobce obstarožních „brouků“ a kompaktních golfů se Volkswagen postupem doby vypracoval na tvůrce, který dokáže potrápit i německou prémiovou trojku. První vlaštovkou v dlouhé cestě na vrchol se stalo právě kupé Corrado. Proč tomu tak bylo?




Blesk.cz

Barbara, která v reality show ulovila milionáře: Dcera svého tátu poznala až v televizi

Barbara, která v reality show ulovila milionáře:…

Rozárie Kautmanová (9) je dcerou Barbary Kautmanové (41) a tehdejšího milionáře z novácké reality show Vem si…

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel. Péče o postiženou dceru jí dává zabrat!

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel.…

Herečka Mahulena Bočanová (50) se po dlouhé době objevila na party. Jelikož se sama stará o postiženou dceru…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Kempný nahrával a Washington otáčí! Tampa má postup, Pastrňák bez bodu

Kempný nahrával a Washington otáčí! Tampa má postup,…

SOUHRN | Obránce Michal Kempný přispěl v play off NHL asistencí k výhře hokejistů Washingtonu nad Columbusem 4:3…

 

Reflex.cz

Tohle (ne)chcete vidět. Ukážeme vám, jak zjistit, co všechno na vás má Facebook

Tohle (ne)chcete vidět. Ukážeme vám, jak zjistit, co…

Skandál kolem sbírání uživatelských dat sociální sítí Facebook i po týdnech nabírá na obrátkách. Majitel Mark…

Číslo pět žije – je pět ministerstev hodně, či málo? Budou Hamáčkovci spíše v roli užitečných oranžových idiotů, či součástí řešení problému?

Číslo pět žije – je pět ministerstev hodně, či málo?…

Babišovo hnutí ANO nabídlo sociální demokracii v potenciální společné vládní koalici pět ministerstev, a to…