Bentley Mulsanne – Čistý luxus

Bentley Mulsanne – Čistý luxus

 
 

Mulsanne – to je jméno nejnovějšího Bentley, které bude lákat nejmovitější zákazníky z celého světa. K tradičnímu designu a ručnímu zpracování přidává moderní techniku, která je souhrnem toho nejlepšího, co dnes umí automobilový průmysl nabídnout.

Je tomu už rok, co se veřejnosti poprvé představil nový Bentley Mulsanne. K oficiální prezentaci si automobilka vybrala soutěž krásy v americkém Pebble Beach, ročník 2009 – rok, kdy jméno Bentley slaví 90 let. První vyrobený předsériový kus byl přímo na místě vydražen za 550 tisíc dolarů a pro potenciální zákazníky nastalo období čekání.

Mulsanne je nástupcem Arnage. Nahrazuje model, který „pamatuje“ časy, kdy značky Bentley a Rolls-Royce neměly jen společný vývoj, ale produkovaly prakticky identická auta. Rolls-Royce výrobu svého Silver Seraphu ukončil v roce 2002, aby přešel na větší a zcela nový Phantom, u Bentley naopak pokračovali s technicky i designově spřízněným Arnage přes postupné modernizace celých 11 let od roku 1998.

Tvůrci nástupce Arnage si často hráli se symbolikou. Název Mulsanne odkazuje na zatáčku a nejdelší rovinku na okruhu v Le Mans (Arnage je zde jinou slavnou zatáčkou), kde se může Bentley pochlubit řadou vítězství. Navíc se jedná o jméno staronové – stejnou značku měl model Bentley vyráběný v letech 1980 až 1992. Původní Mulsanne (a především Mulsanne Turbo) zachránil značku Bentley před hrozícím zánikem, ten současný má zase být rázným výpadem proti konkurenci, především Rolls-Royce.

obrázek [555 x 306]  

I design čerpá z bohaté minulosti, i když mnohem vzdálenější. Bentley 8 Litre byl posledním modelem značky před převzetím od Rolls-Royce. Model z roku 1930 navíc platil za nejdražší a nejluxusnější britské auto své doby. Právě odsud jsou odvozeny dominantní kruhové světlomety na přídi.

Kromě velkých hlavních světel má Mulsanne na krajích menší přídavná určená jako světla pro denní svícení a směrovky. Nechybí samozřejmě ani diodová technika. Velká maska chladiče je klasickým rozpoznávacím znakem Bentley, pod ní se nachází nárazník s širokým nasávacím otvorem. Jeho tvar je odvozen od Arnage Final Series.

Na krátký přední převis a dlouhou kapotu navazují svalnaté tvary, v kterých se odráží výkon auta a sportovní minulost značky. Hladké a zaoblené velké plochy doplňují výrazné prohýbané hrany. Auto navíc stojí standardně na 20palcových kolech, na přání jsou i 21palcová.

Ze zadního pohledu dochází k odklonu od dosavadního krabicového designu sedanů. Vyklenutí bočního prolisu nad zadním blatníkem a sešikmené zadní čelo rozvíjí téma kupé Brooklands a jeho dvoudveřových předchůdců. Stejný zdroj inspirace mají masivní zadní sloupky a odtrhová hrana na víku zavazadlového prostoru – zakomponovaná do celkových tvarů způsobem, který plně respektuje klasickou britskou designérskou školu.

obrázek [555 x 210]  

Velikostí Bentley Mulsanne téměř dokonale zapadá mezi Rolls-Royce Ghost a Phantom. Mezigeneračně narostl do délky o 17 cm, tím vzniká jednak větší prostor pro řadu Bentley Continental a jednak automobilka kompenzuje neexistenci velkého modelu typu Rolls-Royce Phantom. Výrazným prodloužením se navíc novinka přibližuje také menšímu z Maybachů, modelu 57.

Bentley Mulsanne - srovnání rozměrů s konkurencí
ZnačkaBentleyRolls-RoyceRolls-RoyceMaybach
ModelMulsanneGhostPhantom57
Délka [mm]5562539958345728
Šířka [mm]1926194819901980
Výška [mm]1526155016321572
Rozvor [mm]3266329535703390
Rozchod vpředu [mm]1605162216871675
Rozchod vzadu [mm]1651166016711695

Karoserie nemá jen propracované tvary, ale je také náročná na výrobu. Při ní se bohatě uplatní ruční práce a tradiční karosářská řemesla, celý proces trvá 9 týdnů. Pro vlajkovou loď Mulsanne vzniklo v Crewe nové montážní středisko o výměře 7500 m2. V továrně se spojují moderní technologie a tradiční postupy, mezi použité materiály patří hliník, vysokopevnostní ocel a kompozity. Na výrobě karoserií se podílejí robotizovaná zařízení pro bodové svařování a nýtování i zruční karosáři, kteří opracovávají plechy ručně.

Bentley uvádí, že vyrobit skelet, který nemá zvenku viditelné spáry, je v běžné automobilové produkci vyloučené. Vytvořit karoserii s precizně zpracovanými křivkami, jaké má Bentley Mulsanne, vyžaduje přesnou ruční práci a důslednou vizuální kontrolu. Všechny viditelné spoje na skeletu (mezi střechou, sloupky a blatníky) jsou pečlivě zbroušeny a překryty mosazí, aby karoserie působila jednolitě. Karosáři z Crewe díky tomu dostali ocenění od British Institute of Sheet Metal Engineering za mimořádnou kvalitu práce.

Samozřejmě ne všechny části je vhodné vyrábět ručně. Například komplikované tvary předních blatníků vznikají pomocí technologie superforming. Tento výrobní postup, původem z leteckého průmyslu, spočívá v ohřátí hliníkových plechů na 500°C a následném vylisování pomocí stlačeného vzduchu. Stejným způsobem se lisují také například blatníky na automobily Morgan.

Hotová karoserie je podrobena přísné vizuální kontrole, po které následuje přeměření. Při něm se porovnává 588 kontrolních bodů. Součástí výstupní kontroly je také ověření síly a tuhosti svárů, které se provádí pomocí ultrazvuku.

Celý výše popsaný postup trvá 125 pracovních hodin. Výrobu jednotlivých karosářských dílů a následnou kompletaci a kontrolu zajišťuje tým 100 dělníků.

Zákazník si může specifikovat libovolnou ze 114 základních barev karoserie (a 21 barev koberců, 9 druhů výdřevy a především 24 druhů kůže). Komu toto spektrum nevyhovuje, nebo má jasný požadavek, může využít služeb oddělení Bentley Mulliner a nechat si namíchat barvu přesně podle svých požadavků.

obrázek [555 x 364]  

Interiér je plný dřeva. Tolik zmiňovaný odkaz na velký Bentley 8 Litre z 30tých let se odráží především v masivních dřevěných lištách pod okny. Společně s bohatým dřevěným dekorem palubní desky, dřevěnými díly na sloupcích a lištou za zadními sedadly vytvářejí souvislý pás dřeva obepínající kabinu ve výšce ramen. Luxusní interiér vyžaduje také přesnou a zdlouhavou montáž – podle představitelů automobilky celých 170 hodin ruční práce.

Kvalitní kůže a výdřeva se zrcadlovou kresbou dýhy je v luxusním segmentu samozřejmostí, úplnou novinkou jsou ale skleněná tlačítka v interiéru. K tomu nechybí tradiční ručičkové hodiny.

Tradiční design, rozvíjený bez zásadních revolucí nepřetržitě od 20tých let, a materiály se navíc nevylučují s moderními technologiemi. Nechybí 60GB harddisk s 8palcovou obrazovkou, měnič na šest CD a audiosystém se 14 reproduktory, na přání s 20 reproduktory. Výkonnější audio nese značku Naim a zahrnuje zesilovač o výkonu 2200 W.

Nový život pro tradiční 6,75 V8

Pro pohonnou jednotku si stanovili u Benltey tři základní požadavky: vysoký točivý moment už od nejnižších otáček, co nejlepší kultivovanost a splnění současných i budoucích přísných emisních norem. Motor 6,75 V8 v Arnage, poslední evoluce osmiválce vyráběného nepřetržitě přes 50 let, splňoval první dva požadavky, kvůli čistotě emisí ale musel podstoupit radikální modernizaci.

Na osvědčené pohonné jednotce, která po desetiletí poháněla všechna Bentley (zlom přinesl až model Continental), byly modernizovány všechny důležité části za použití moderních technologií. Nyní tak nechybí variabilní časování ventilů a poprvé v daném segmentu odpojování poloviny válců při nízké zátěži.

Nové písty a ojnice byly výrazně odlehčeny, kilogramy se ušetřily i na kovaném klikovém hřídeli. Blok i hlava motoru jsou odlity z hliníku. Všechny změny vedou ke snížení vnitřního tření a tím způsobených ztrát.

obrázek [555 x 404]  

Výroba jednoho motoru trvá 30 hodin, například písty se montují do bloku ručně, stejně jako celkem šestnáct ložisek do ventilového rozvodu. Každý agregát je testován po dobu 80 minut, a to v rozmezí od klidu do maximálních otáček, simuluje se reálný provoz. K dispozici je také vyvažovačka, na které se zkouší, zda je nové srdce na volnoběh zcela prosto vibrací. Exkluzivitu dodává kovová plaketka signovaná technikem, který jej v motorárně v Crewe sestavoval.

Nejvyšší výkon je 377 kW již ve 4200 min-1, maximum točivého momentu 1020Nm leží už v 1750 min-1. Tradiční zvuk a jízdní projev osmiválce doplňuje moderní osmistupňová automatická převodovka. I díky ní klesla kombinovaná spotřeba mezigeneračně o 15 %.

V souladu s novodobými tradicemi není nejvyšší rychlost Bentley omezena. Mulsanne se proto může rozjet až rychlostí 296 km/h.

Bentley Mulsanne – srovnání motoru s konkurencí
VůzBentley MulsanneRolls-Royce GhostRolls-Royce Phantom
Motor6,75 V86,6 V126,75 V12
Převodovka8A8A6A
Zdvihový objem [cm3]675065926749
Válce/ventily8/412/412/4
Největší výkon [kW/min-1]377/4200420/5250338/5350
Největší toč. mom. [Nm/min-1]1020/1750780/1500720/3500
Maximální rychlost [km/h]296250240
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,34,95,9
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]16,913,615,7
Poh. hmotnost [kg]258524352625

Zcela nový podvozek využívá vpředu zavěšení s dvojitými lichoběžníky, vzadu Multilink upravený pro vysoký točivý moment motoru. Standardem je vzduchové odpružení Continuous Damping Control s možností čtyř režimů (automatický Bentley, dále Sport, Comfort a nastavitelný Custom), samočinné nastavení světlé výšky a posilovač řízení Servotronic citlivý na rychlost vozidla.

O zastavení 2585 kg těžkého auta se starají extrémní 400 mm kotouče vpředu a 370 mm vzadu.

obrázek [555 x 225]  

Výroba zákaznických vozů byla zahájena v 2. čtvrtletí roku 2010. První majitelé se nového Mulsanne dočkají během léta. Díky velkému zájmu hlásí automobilka vyprodáno až do začátku roku 2011.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud

Americký odvolací soud potvrdil pozastavení platnosti…

Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně…

Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím

Sociální síť Facebook chce rozšířit portfolio svých…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Světovým rekordmanem v dojezdu pouze na zásobu stlačeného…

Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

 




Bentley zvažuje luxusnější model než je Mulsanne Bentley zvažuje luxusnější model než je Mulsanne

Bentley Mulsanne může být sesazen z vrcholu nabídky své…

Bentley zvažuje výrobu velkého kabrioletu Bentley zvažuje výrobu velkého kabrioletu

Bentley v současnosti nabízí jízdu s větrem ve vlasech…

 



 
To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

Včera

Nissan GT-R, Skyline, Ford Escort Cosworth a několik dalších sportovních aut se stalo obětí požáru v jednou britském servisu.




Blesk.cz

Indonésie chce potírat homosexualitu. Speciální jednotkou proti gayům

Indonésie chce potírat homosexualitu. Speciální…

Médii před pár dny proběhly záběry dvou mladíků, které islámský soud v Indonésii odsoudil k 85 ranám bičem za…

Havel milost pro Kajínka skutečně řešil: Na Hrad přišel klíčový svědek, odhalila právnička

Havel milost pro Kajínka skutečně řešil: Na Hrad…

Slíbil Václav Havel Jiřímu Kajínkovi milost, jak propuštěný vězeň tvrdí, nebo ne?! Právnička Lenka Marečková,…

 

iSport.cz

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi dal kanára

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi…

Tomáš Berdych porazil na antukovém turnaji v Lyonu domácího tenistu Gillese Simona 6:4, 6:0 a v generálce na…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou rozprodal Oliver Cromwell, se vrací do Londýna

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou…

Když se v roce 2012 procházel ředitel Královské akademie umění Christopher Le Brun po horách s hlavním kurátorem…