Bentley Mulsanne – Čistý luxus
Je tomu už rok, co se veřejnosti poprvé představil nový Bentley Mulsanne. K oficiální prezentaci si automobilka vybrala soutěž krásy v americkém Pebble Beach, ročník 2009 – rok, kdy jméno Bentley slaví 90 let. První vyrobený předsériový kus byl přímo na místě vydražen za 550 tisíc dolarů a pro potenciální zákazníky nastalo období čekání.
Mulsanne je nástupcem Arnage. Nahrazuje model, který „pamatuje“ časy, kdy značky Bentley a Rolls-Royce neměly jen společný vývoj, ale produkovaly prakticky identická auta. Rolls-Royce výrobu svého Silver Seraphu ukončil v roce 2002, aby přešel na větší a zcela nový Phantom, u Bentley naopak pokračovali s technicky i designově spřízněným Arnage přes postupné modernizace celých 11 let od roku 1998.
Tvůrci nástupce Arnage si často hráli se symbolikou. Název Mulsanne odkazuje na zatáčku a nejdelší rovinku na okruhu v Le Mans (Arnage je zde jinou slavnou zatáčkou), kde se může Bentley pochlubit řadou vítězství. Navíc se jedná o jméno staronové – stejnou značku měl model Bentley vyráběný v letech 1980 až 1992. Původní Mulsanne (a především Mulsanne Turbo) zachránil značku Bentley před hrozícím zánikem, ten současný má zase být rázným výpadem proti konkurenci, především Rolls-Royce.
bentley design predstavujeme technika continental
I design čerpá z bohaté minulosti, i když mnohem vzdálenější. Bentley 8 Litre byl posledním modelem značky před převzetím od Rolls-Royce. Model z roku 1930 navíc platil za nejdražší a nejluxusnější britské auto své doby. Právě odsud jsou odvozeny dominantní kruhové světlomety na přídi.
Kromě velkých hlavních světel má Mulsanne na krajích menší přídavná určená jako světla pro denní svícení a směrovky. Nechybí samozřejmě ani diodová technika. Velká maska chladiče je klasickým rozpoznávacím znakem Bentley, pod ní se nachází nárazník s širokým nasávacím otvorem. Jeho tvar je odvozen od Arnage Final Series.
Na krátký přední převis a dlouhou kapotu navazují svalnaté tvary, v kterých se odráží výkon auta a sportovní minulost značky. Hladké a zaoblené velké plochy doplňují výrazné prohýbané hrany. Auto navíc stojí standardně na 20palcových kolech, na přání jsou i 21palcová.
Ze zadního pohledu dochází k odklonu od dosavadního krabicového designu sedanů. Vyklenutí bočního prolisu nad zadním blatníkem a sešikmené zadní čelo rozvíjí téma kupé Brooklands a jeho dvoudveřových předchůdců. Stejný zdroj inspirace mají masivní zadní sloupky a odtrhová hrana na víku zavazadlového prostoru – zakomponovaná do celkových tvarů způsobem, který plně respektuje klasickou britskou designérskou školu.
bentley design predstavujeme technika continental
Velikostí Bentley Mulsanne téměř dokonale zapadá mezi Rolls-Royce Ghost a Phantom. Mezigeneračně narostl do délky o 17 cm, tím vzniká jednak větší prostor pro řadu Bentley Continental a jednak automobilka kompenzuje neexistenci velkého modelu typu Rolls-Royce Phantom. Výrazným prodloužením se navíc novinka přibližuje také menšímu z Maybachů, modelu 57.
Bentley Mulsanne - srovnání rozměrů s konkurencí | ||||
Značka | Bentley | Rolls-Royce | Rolls-Royce | Maybach |
Model | Mulsanne | Ghost | Phantom | 57 |
Délka [mm] | 5562 | 5399 | 5834 | 5728 |
Šířka [mm] | 1926 | 1948 | 1990 | 1980 |
Výška [mm] | 1526 | 1550 | 1632 | 1572 |
Rozvor [mm] | 3266 | 3295 | 3570 | 3390 |
Rozchod vpředu [mm] | 1605 | 1622 | 1687 | 1675 |
Rozchod vzadu [mm] | 1651 | 1660 | 1671 | 1695 |
Karoserie nemá jen propracované tvary, ale je také náročná na výrobu. Při ní se bohatě uplatní ruční práce a tradiční karosářská řemesla, celý proces trvá 9 týdnů. Pro vlajkovou loď Mulsanne vzniklo v Crewe nové montážní středisko o výměře 7500 m2. V továrně se spojují moderní technologie a tradiční postupy, mezi použité materiály patří hliník, vysokopevnostní ocel a kompozity. Na výrobě karoserií se podílejí robotizovaná zařízení pro bodové svařování a nýtování i zruční karosáři, kteří opracovávají plechy ručně.
Bentley uvádí, že vyrobit skelet, který nemá zvenku viditelné spáry, je v běžné automobilové produkci vyloučené. Vytvořit karoserii s precizně zpracovanými křivkami, jaké má Bentley Mulsanne, vyžaduje přesnou ruční práci a důslednou vizuální kontrolu. Všechny viditelné spoje na skeletu (mezi střechou, sloupky a blatníky) jsou pečlivě zbroušeny a překryty mosazí, aby karoserie působila jednolitě. Karosáři z Crewe díky tomu dostali ocenění od British Institute of Sheet Metal Engineering za mimořádnou kvalitu práce.
Samozřejmě ne všechny části je vhodné vyrábět ručně. Například komplikované tvary předních blatníků vznikají pomocí technologie superforming. Tento výrobní postup, původem z leteckého průmyslu, spočívá v ohřátí hliníkových plechů na 500°C a následném vylisování pomocí stlačeného vzduchu. Stejným způsobem se lisují také například blatníky na automobily Morgan.
Hotová karoserie je podrobena přísné vizuální kontrole, po které následuje přeměření. Při něm se porovnává 588 kontrolních bodů. Součástí výstupní kontroly je také ověření síly a tuhosti svárů, které se provádí pomocí ultrazvuku.
Celý výše popsaný postup trvá 125 pracovních hodin. Výrobu jednotlivých karosářských dílů a následnou kompletaci a kontrolu zajišťuje tým 100 dělníků.
Zákazník si může specifikovat libovolnou ze 114 základních barev karoserie (a 21 barev koberců, 9 druhů výdřevy a především 24 druhů kůže). Komu toto spektrum nevyhovuje, nebo má jasný požadavek, může využít služeb oddělení Bentley Mulliner a nechat si namíchat barvu přesně podle svých požadavků.
bentley design predstavujeme technika continental
Interiér je plný dřeva. Tolik zmiňovaný odkaz na velký Bentley 8 Litre z 30tých let se odráží především v masivních dřevěných lištách pod okny. Společně s bohatým dřevěným dekorem palubní desky, dřevěnými díly na sloupcích a lištou za zadními sedadly vytvářejí souvislý pás dřeva obepínající kabinu ve výšce ramen. Luxusní interiér vyžaduje také přesnou a zdlouhavou montáž – podle představitelů automobilky celých 170 hodin ruční práce.
Kvalitní kůže a výdřeva se zrcadlovou kresbou dýhy je v luxusním segmentu samozřejmostí, úplnou novinkou jsou ale skleněná tlačítka v interiéru. K tomu nechybí tradiční ručičkové hodiny.
Tradiční design, rozvíjený bez zásadních revolucí nepřetržitě od 20tých let, a materiály se navíc nevylučují s moderními technologiemi. Nechybí 60GB harddisk s 8palcovou obrazovkou, měnič na šest CD a audiosystém se 14 reproduktory, na přání s 20 reproduktory. Výkonnější audio nese značku Naim a zahrnuje zesilovač o výkonu 2200 W.
Nový život pro tradiční 6,75 V8
Pro pohonnou jednotku si stanovili u Benltey tři základní požadavky: vysoký točivý moment už od nejnižších otáček, co nejlepší kultivovanost a splnění současných i budoucích přísných emisních norem. Motor 6,75 V8 v Arnage, poslední evoluce osmiválce vyráběného nepřetržitě přes 50 let, splňoval první dva požadavky, kvůli čistotě emisí ale musel podstoupit radikální modernizaci.
Na osvědčené pohonné jednotce, která po desetiletí poháněla všechna Bentley (zlom přinesl až model Continental), byly modernizovány všechny důležité části za použití moderních technologií. Nyní tak nechybí variabilní časování ventilů a poprvé v daném segmentu odpojování poloviny válců při nízké zátěži.
Nové písty a ojnice byly výrazně odlehčeny, kilogramy se ušetřily i na kovaném klikovém hřídeli. Blok i hlava motoru jsou odlity z hliníku. Všechny změny vedou ke snížení vnitřního tření a tím způsobených ztrát.
bentley design predstavujeme technika continental
Výroba jednoho motoru trvá 30 hodin, například písty se montují do bloku ručně, stejně jako celkem šestnáct ložisek do ventilového rozvodu. Každý agregát je testován po dobu 80 minut, a to v rozmezí od klidu do maximálních otáček, simuluje se reálný provoz. K dispozici je také vyvažovačka, na které se zkouší, zda je nové srdce na volnoběh zcela prosto vibrací. Exkluzivitu dodává kovová plaketka signovaná technikem, který jej v motorárně v Crewe sestavoval.
Nejvyšší výkon je 377 kW již ve 4200 min-1, maximum točivého momentu 1020Nm leží už v 1750 min-1. Tradiční zvuk a jízdní projev osmiválce doplňuje moderní osmistupňová automatická převodovka. I díky ní klesla kombinovaná spotřeba mezigeneračně o 15 %.
V souladu s novodobými tradicemi není nejvyšší rychlost Bentley omezena. Mulsanne se proto může rozjet až rychlostí 296 km/h.
Bentley Mulsanne – srovnání motoru s konkurencí | |||
Vůz | Bentley Mulsanne | Rolls-Royce Ghost | Rolls-Royce Phantom |
Motor | 6,75 V8 | 6,6 V12 | 6,75 V12 |
Převodovka | 8A | 8A | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 6750 | 6592 | 6749 |
Válce/ventily | 8/4 | 12/4 | 12/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 377/4200 | 420/5250 | 338/5350 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 1020/1750 | 780/1500 | 720/3500 |
Maximální rychlost [km/h] | 296 | 250 | 240 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,3 | 4,9 | 5,9 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 16,9 | 13,6 | 15,7 |
Poh. hmotnost [kg] | 2585 | 2435 | 2625 |
Zcela nový podvozek využívá vpředu zavěšení s dvojitými lichoběžníky, vzadu Multilink upravený pro vysoký točivý moment motoru. Standardem je vzduchové odpružení Continuous Damping Control s možností čtyř režimů (automatický Bentley, dále Sport, Comfort a nastavitelný Custom), samočinné nastavení světlé výšky a posilovač řízení Servotronic citlivý na rychlost vozidla.
O zastavení 2585 kg těžkého auta se starají extrémní 400 mm kotouče vpředu a 370 mm vzadu.
bentley design predstavujeme technika continental
Výroba zákaznických vozů byla zahájena v 2. čtvrtletí roku 2010. První majitelé se nového Mulsanne dočkají během léta. Díky velkému zájmu hlásí automobilka vyprodáno až do začátku roku 2011.