Prevence a represe vs. nehodovost a úmrtnost ve Švýcarsku

Prevence a represe vs. nehodovost a úmrtnost ve Švýcarsku

 
 

Nejnovější statistiky o nehodovosti a zvláště o obětech provozu ve Švýcarsku zrcadlí pozitivní vliv preventivní kampaně na chování řidičů.

Tato kampaň byla nastartována ve spolupráci mezi automobilovými svazy, školami, medii a policií. Smrtelné úrazy na dálnicích klesly pod 30 obětí.

V posledních 3 letech se ve Švýcarsku, navzdory stále hustějšímu provozu, snížil počet usmrcených na silnicích v celé zemi o 10 %. Analýza důvodu tohoto vývoje není jednoduchá a pod čarou panuje shoda expertů o multifaktoriálním vlivu. Jedním z hlavních argumentů je zvýšené podvědomí obyvatelstva o jistotě v provozu – zvláště pak o prioritě dostat se k cíli nejen rychle, ale hlavně bez nehody. Opakované testy prokázaly, že agresivní styl jízdy vede především k signifikantnímu nárůstu kritických situací, byť nevyprovokovaných pouze ze strany uspěchanců. Často je to totiž nedostatečná anticipace ostatních účastníků na vynucenou nestandardní situaci. Další konsekvence rychlé jízdy jsou podstatně větší únava a konečně i spotřeba paliva. A konečně se podařilo poukázat i na minimální časové úspory, které dosahují rychlí řidiči před defenzivně řídící skupinou řidičů. V mediích se podařilo vyzdvihnout nesmyslnost získání 5 minut např. na úseku 125 km mezi Bernem a Zürichem. Nebo 15 minut na trase do Ženevy.

Osvěta je ale jen jedna složka, která vede k cíli. Ne každý řidič reaguje jen na domluvu. Pod pozitivní výsledky se podepsalo i masivní zvýšení pokut, jejichž tarif roste s hodnotou přestupku exponenciálně. V současnosti se též diskutuje globální zavedení závislosti výše pokuty od příjmu. Mimochodem, použití světelné a zvukové houkačky, kromě v situaci vlastního ohrožení, je na místě pokutováno jako „nátlak“.

Motocyklisté se podílejí na nehodách a bohužel i na počtu mrtvých nadproporcionálně. Jako hlavní důvod se uvádí nižší průměrné stáří této skupiny.

Nevyčíslitelný vliv na snížení nehod a počtu mrtvých má zlepšená bezpečnostní technika, stabilizační systémy, ABS, airbagy. Dále je to zvýšená disciplinovanost řidičů a spolujezdců, např. při používání bezpečnostních pásů, které dosahuje téměř 100 %. Bohužel se na nehodách podílí zakázané telefonování. Značně se snížil díky radikálně zlepšené pasivní bezpečnosti moderních aut počet těžce zraněných, za to ale přibylo lehce zraněných, jako logická matematická konsekvence. Statistika jasně ukazuje, že nehody na okresních silnicích přibývají lineárně s rychlostí jízdy.

Na dálnicích bylo snížení počtu mrtvých nejmarkantnější. Signifikantní snížení počtu mrtvých bylo i ve městech, na němž se podílí zavedení zón s omezenou rychlostí na 30 km/h, radary a airbagy. Několikanásobek mrtvých byl zaznamenám na okresních silnicích. Tyto faktory jsou pro švýcarskou policii důležitým poznatkem a budou tématem další preventivní kampaně.

Úmrtnost na silnicích Švýcarska v číslech : 27 mrtvých na dálnicích, 119 ve městech a obcích, 194 na okreskách. Celkem 370 obětí provozu, z toho v autech 292. Statistika Policie ČR za rok 2008 eviduje 984 mrtvých.

Důležitým opatřením bylo ohrazení dálnic pevným plotem po celé jejich délce. Nízko u země je pletivo husté, čím je výše, tím je řidší. Přirozený pohyb zvěře je zajištěn tunelovými pasážemi vybudovanými podle místní struktury fauny. Největší počet těchto pasáží a podchodů je věnován migraci žab a ježků. Kolize a smrtelné nehody se zvěří se na dálnicích už nekonají. Toto opatření není na okresních silnicích všude možné. 76 nejnebezpečnějších úseků bylo podrobeno bezpečnostní analýze a vybaveno svodidly, rozdělením pruhů a zákazem předjíždění.

Nejsem fanda statistik, protože jsou často zavádějící a jejich pravá významnost je pak na úkor přehlednosti, např. když se zohlední tranzitní provoz a specifická etnika (polovina nehod)... Pak by vypadala nehodovost jinak, ale i tak: Nehodovost ve Švýcarsku klesla od roku 1965 do 2005 o 75 %!

Na konci 60. let umíralo v ČR ročně přes 1600 lidí, v polovině 80. let jen asi 800 lidí ročně. Po roce 1989 došlo (z mnoha důvodů) ke značnému nárůstu počtu nehod, usmrcených i těžce zraněných. Mírně klesající trend v počtu úmrtí na silnicích je vidět až v posledních 3-4 letech.

V článku byly použity materiály organizací TCS, bfu Unfallgeschehen in der Schweiz 2008, Kant. Polizei, Policie ČR.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 

Štítky Testy Technika

 

Přidat názorDiskuse: Prevence a represe vs. nehodovost a…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Včera

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…