Prevence a represe vs. nehodovost a úmrtnost ve Švýcarsku

Prevence a represe vs. nehodovost a úmrtnost ve Švýcarsku

 
 

Nejnovější statistiky o nehodovosti a zvláště o obětech provozu ve Švýcarsku zrcadlí pozitivní vliv preventivní kampaně na chování řidičů.

Tato kampaň byla nastartována ve spolupráci mezi automobilovými svazy, školami, medii a policií. Smrtelné úrazy na dálnicích klesly pod 30 obětí.

V posledních 3 letech se ve Švýcarsku, navzdory stále hustějšímu provozu, snížil počet usmrcených na silnicích v celé zemi o 10 %. Analýza důvodu tohoto vývoje není jednoduchá a pod čarou panuje shoda expertů o multifaktoriálním vlivu. Jedním z hlavních argumentů je zvýšené podvědomí obyvatelstva o jistotě v provozu – zvláště pak o prioritě dostat se k cíli nejen rychle, ale hlavně bez nehody. Opakované testy prokázaly, že agresivní styl jízdy vede především k signifikantnímu nárůstu kritických situací, byť nevyprovokovaných pouze ze strany uspěchanců. Často je to totiž nedostatečná anticipace ostatních účastníků na vynucenou nestandardní situaci. Další konsekvence rychlé jízdy jsou podstatně větší únava a konečně i spotřeba paliva. A konečně se podařilo poukázat i na minimální časové úspory, které dosahují rychlí řidiči před defenzivně řídící skupinou řidičů. V mediích se podařilo vyzdvihnout nesmyslnost získání 5 minut např. na úseku 125 km mezi Bernem a Zürichem. Nebo 15 minut na trase do Ženevy.

Osvěta je ale jen jedna složka, která vede k cíli. Ne každý řidič reaguje jen na domluvu. Pod pozitivní výsledky se podepsalo i masivní zvýšení pokut, jejichž tarif roste s hodnotou přestupku exponenciálně. V současnosti se též diskutuje globální zavedení závislosti výše pokuty od příjmu. Mimochodem, použití světelné a zvukové houkačky, kromě v situaci vlastního ohrožení, je na místě pokutováno jako „nátlak“.

Motocyklisté se podílejí na nehodách a bohužel i na počtu mrtvých nadproporcionálně. Jako hlavní důvod se uvádí nižší průměrné stáří této skupiny.

Nevyčíslitelný vliv na snížení nehod a počtu mrtvých má zlepšená bezpečnostní technika, stabilizační systémy, ABS, airbagy. Dále je to zvýšená disciplinovanost řidičů a spolujezdců, např. při používání bezpečnostních pásů, které dosahuje téměř 100 %. Bohužel se na nehodách podílí zakázané telefonování. Značně se snížil díky radikálně zlepšené pasivní bezpečnosti moderních aut počet těžce zraněných, za to ale přibylo lehce zraněných, jako logická matematická konsekvence. Statistika jasně ukazuje, že nehody na okresních silnicích přibývají lineárně s rychlostí jízdy.

Na dálnicích bylo snížení počtu mrtvých nejmarkantnější. Signifikantní snížení počtu mrtvých bylo i ve městech, na němž se podílí zavedení zón s omezenou rychlostí na 30 km/h, radary a airbagy. Několikanásobek mrtvých byl zaznamenám na okresních silnicích. Tyto faktory jsou pro švýcarskou policii důležitým poznatkem a budou tématem další preventivní kampaně.

Úmrtnost na silnicích Švýcarska v číslech : 27 mrtvých na dálnicích, 119 ve městech a obcích, 194 na okreskách. Celkem 370 obětí provozu, z toho v autech 292. Statistika Policie ČR za rok 2008 eviduje 984 mrtvých.

Důležitým opatřením bylo ohrazení dálnic pevným plotem po celé jejich délce. Nízko u země je pletivo husté, čím je výše, tím je řidší. Přirozený pohyb zvěře je zajištěn tunelovými pasážemi vybudovanými podle místní struktury fauny. Největší počet těchto pasáží a podchodů je věnován migraci žab a ježků. Kolize a smrtelné nehody se zvěří se na dálnicích už nekonají. Toto opatření není na okresních silnicích všude možné. 76 nejnebezpečnějších úseků bylo podrobeno bezpečnostní analýze a vybaveno svodidly, rozdělením pruhů a zákazem předjíždění.

Nejsem fanda statistik, protože jsou často zavádějící a jejich pravá významnost je pak na úkor přehlednosti, např. když se zohlední tranzitní provoz a specifická etnika (polovina nehod)... Pak by vypadala nehodovost jinak, ale i tak: Nehodovost ve Švýcarsku klesla od roku 1965 do 2005 o 75 %!

Na konci 60. let umíralo v ČR ročně přes 1600 lidí, v polovině 80. let jen asi 800 lidí ročně. Po roce 1989 došlo (z mnoha důvodů) ke značnému nárůstu počtu nehod, usmrcených i těžce zraněných. Mírně klesající trend v počtu úmrtí na silnicích je vidět až v posledních 3-4 letech.

V článku byly použity materiály organizací TCS, bfu Unfallgeschehen in der Schweiz 2008, Kant. Polizei, Policie ČR.

Spolupracujeme s TipCars.com
Petříček: Brexit bez dohody by oslabil český HDP až o procento Petříček: Brexit bez dohody by oslabil český HDP až o procento

Vystoupení Británie z Evropské unie bez dohody by mohlo…

Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka

Možnost bydlet jako seriálové hvězdy zřejmě nikdy nebyla…

 

Štítky Testy Technika

 

Přidat názorDiskuse: Prevence a represe vs. nehodovost a…







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda…

Dostane Mustang další motor? Ford zřejmě chystá výkonnější čtyřválec Dostane Mustang další motor? Ford zřejmě chystá výkonnější čtyřválec

Ford má zřejmě v plánu doplnit nabídku motorizací…

 





 
Švédská rallye po 2. etapě: Tänak převzal žezlo a kraluje

Švédská rallye po 2. etapě: Tänak převzal žezlo a kraluje

Včera

Estonský pilot Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) je lídrem Švédské rallye, druhého podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích. Na začátku sobotního programu se dostal na první místo, vyhrál čtytři měřené testy a suverénně kraluje severské soutěži.




Blesk.cz

Pach, špína a modrá barva: Veterináři zadrželi 300 kilo závadného polského masa

Pach, špína a modrá barva: Veterináři zadrželi 300…

Byl to hnus! Bezmála 300 kilo závadného polského masa odhalili inspektoři veterinární správy spolu s celníky v…

Tahle choroba dostala Karla Svobodu: Většinu dožene k sebevraždě, varuje expert

Tahle choroba dostala Karla Svobodu: Většinu dožene…

Trpěl jí Miloš Kopecký, Winston Churchill nebo Vincent Van Gogh. Řeč je o bipolární poruše, duševní chorobě,…

 

iSport.cz

Odchod do Oktagonu a tahanice s XFN? Ptejte se ONLINE Karlose Vémoly

Odchod do Oktagonu a tahanice s XFN? Ptejte se…

Svým přestupem z organizace XFN pod hlavičku společnosti OKTAGON MMA způsobil poprask, jaký česká MMA scéna…

Hašek po další porážce Bohemians: Sleduju klacek, který se žene korytem

Hašek po další porážce Bohemians: Sleduju klacek,…

Deset zápasů bez vítězství, pět zápasů bez vstřeleného gólu a hořký pád na čtrnácté místo. Kdyby ve FORTUNA:LIZE…

 

Reflex.cz

Zdechovský: EU je teď hodně levicová, z brexitu se nepoučila, chyby se hledají všude jinde

Zdechovský: EU je teď hodně levicová, z brexitu se…

KDU-ČSL se v nadcházejících eurovolbách bude o hlasy voličů ucházet v alianci s menšími konzervativními…

Radomil Bábek: Česká republika jako navoněná bída

Radomil Bábek: Česká republika jako navoněná bída

Tak skvěle se nám ještě nežilo. Občan vidí, že mu roste plat, v obchodech najde lákavé zboží, zaletí si na…