Prevence a represe vs. nehodovost a úmrtnost ve Švýcarsku

Prevence a represe vs. nehodovost a úmrtnost ve Švýcarsku

 
 

Nejnovější statistiky o nehodovosti a zvláště o obětech provozu ve Švýcarsku zrcadlí pozitivní vliv preventivní kampaně na chování řidičů.

Tato kampaň byla nastartována ve spolupráci mezi automobilovými svazy, školami, medii a policií. Smrtelné úrazy na dálnicích klesly pod 30 obětí.

V posledních 3 letech se ve Švýcarsku, navzdory stále hustějšímu provozu, snížil počet usmrcených na silnicích v celé zemi o 10 %. Analýza důvodu tohoto vývoje není jednoduchá a pod čarou panuje shoda expertů o multifaktoriálním vlivu. Jedním z hlavních argumentů je zvýšené podvědomí obyvatelstva o jistotě v provozu – zvláště pak o prioritě dostat se k cíli nejen rychle, ale hlavně bez nehody. Opakované testy prokázaly, že agresivní styl jízdy vede především k signifikantnímu nárůstu kritických situací, byť nevyprovokovaných pouze ze strany uspěchanců. Často je to totiž nedostatečná anticipace ostatních účastníků na vynucenou nestandardní situaci. Další konsekvence rychlé jízdy jsou podstatně větší únava a konečně i spotřeba paliva. A konečně se podařilo poukázat i na minimální časové úspory, které dosahují rychlí řidiči před defenzivně řídící skupinou řidičů. V mediích se podařilo vyzdvihnout nesmyslnost získání 5 minut např. na úseku 125 km mezi Bernem a Zürichem. Nebo 15 minut na trase do Ženevy.

Osvěta je ale jen jedna složka, která vede k cíli. Ne každý řidič reaguje jen na domluvu. Pod pozitivní výsledky se podepsalo i masivní zvýšení pokut, jejichž tarif roste s hodnotou přestupku exponenciálně. V současnosti se též diskutuje globální zavedení závislosti výše pokuty od příjmu. Mimochodem, použití světelné a zvukové houkačky, kromě v situaci vlastního ohrožení, je na místě pokutováno jako „nátlak“.

Motocyklisté se podílejí na nehodách a bohužel i na počtu mrtvých nadproporcionálně. Jako hlavní důvod se uvádí nižší průměrné stáří této skupiny.

Nevyčíslitelný vliv na snížení nehod a počtu mrtvých má zlepšená bezpečnostní technika, stabilizační systémy, ABS, airbagy. Dále je to zvýšená disciplinovanost řidičů a spolujezdců, např. při používání bezpečnostních pásů, které dosahuje téměř 100 %. Bohužel se na nehodách podílí zakázané telefonování. Značně se snížil díky radikálně zlepšené pasivní bezpečnosti moderních aut počet těžce zraněných, za to ale přibylo lehce zraněných, jako logická matematická konsekvence. Statistika jasně ukazuje, že nehody na okresních silnicích přibývají lineárně s rychlostí jízdy.

Na dálnicích bylo snížení počtu mrtvých nejmarkantnější. Signifikantní snížení počtu mrtvých bylo i ve městech, na němž se podílí zavedení zón s omezenou rychlostí na 30 km/h, radary a airbagy. Několikanásobek mrtvých byl zaznamenám na okresních silnicích. Tyto faktory jsou pro švýcarskou policii důležitým poznatkem a budou tématem další preventivní kampaně.

Úmrtnost na silnicích Švýcarska v číslech : 27 mrtvých na dálnicích, 119 ve městech a obcích, 194 na okreskách. Celkem 370 obětí provozu, z toho v autech 292. Statistika Policie ČR za rok 2008 eviduje 984 mrtvých.

Důležitým opatřením bylo ohrazení dálnic pevným plotem po celé jejich délce. Nízko u země je pletivo husté, čím je výše, tím je řidší. Přirozený pohyb zvěře je zajištěn tunelovými pasážemi vybudovanými podle místní struktury fauny. Největší počet těchto pasáží a podchodů je věnován migraci žab a ježků. Kolize a smrtelné nehody se zvěří se na dálnicích už nekonají. Toto opatření není na okresních silnicích všude možné. 76 nejnebezpečnějších úseků bylo podrobeno bezpečnostní analýze a vybaveno svodidly, rozdělením pruhů a zákazem předjíždění.

Nejsem fanda statistik, protože jsou často zavádějící a jejich pravá významnost je pak na úkor přehlednosti, např. když se zohlední tranzitní provoz a specifická etnika (polovina nehod)... Pak by vypadala nehodovost jinak, ale i tak: Nehodovost ve Švýcarsku klesla od roku 1965 do 2005 o 75 %!

Na konci 60. let umíralo v ČR ročně přes 1600 lidí, v polovině 80. let jen asi 800 lidí ročně. Po roce 1989 došlo (z mnoha důvodů) ke značnému nárůstu počtu nehod, usmrcených i těžce zraněných. Mírně klesající trend v počtu úmrtí na silnicích je vidět až v posledních 3-4 letech.

V článku byly použity materiály organizací TCS, bfu Unfallgeschehen in der Schweiz 2008, Kant. Polizei, Policie ČR.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Pavla Veselého: Kardinálská lekce demokracie Komentář Pavla Veselého: Kardinálská lekce demokracie

Neustále mluvíme o demokracii. Slovo, které nám slouží…

Neschopnost, sabotáž. Kalousek zostra burcuje TOP 09 k progresu Neschopnost, sabotáž. Kalousek zostra burcuje TOP 09 k progresu

Končící předseda TOP 09 Miroslav Kalousek na sněmu strany…

Aston Martin vstává z mrtvých. Chystá se na burzu a slaví úspěch s novinkami Aston Martin vstává z mrtvých. Chystá se na burzu a slaví úspěch s novinkami

Britský výrobce sportovních vozů Aston Martin se pomalu…

Investice podle církve: katolíci sází na půdu a nemovitosti Investice podle církve: katolíci sází na půdu a nemovitosti

Diecéze římskokatolické církve vloni vydaly téměř…

 

Štítky Testy Technika

 

Přidat názorDiskuse: Prevence a represe vs. nehodovost a…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Uprostřed druhé světové války vyvinuli v kopřivnické…

 





 
Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Dnes 08:00

Po letech, kdy se oleji viskozitní specifikace SAE 0W-20 jen vyhrožovalo, se staly skutečností. Z továrny s nimi vyjíždějí už i první modely škodovek.




Blesk.cz

Milý Ježíšku, přines BAZUKU, MÍR A SVOBODU, a taky PLEŠTEŠE! Vánoční dopisy dětí vás dostanou

Milý Ježíšku, přines BAZUKU, MÍR A SVOBODU, a taky…

Ježíšek to kolikrát nemá jednoduché a rodiče už vůbec ne! Rozklíčovat přání vašeho potomka, pokud psal vánoční…

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou vždycky na povrch, nebraňte se jim

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou…

Při pohledu zvenčí může Sycamore Glen vypadat jako naprosto obyčejné ospalé maloměsto. Ale za bílými plaňkovými…

 

iSport.cz

Boleslav bez Uhrina. Kouč skončil v nemocnici, pro hráče to byl šok

Boleslav bez Uhrina. Kouč skončil v nemocnici, pro…

Velmi nepříjemná zpráva postihla kabinu Mladé Boleslavi před utkáním na Dukle. Čtvrteční trénink ještě vedl…

Maier se pral s Hollwegem: Koledoval si o to! Pěkný souboj, chválil Američan

Maier se pral s Hollwegem: Koledoval si o to! Pěkný…

Férová „kanadská“ bitka se vším všudy. V extralize se příliš často nevidí, že by hráči shodili rukavice a bili…

 

Reflex.cz

Symfonie chutí jménem torta: Přečká tradiční mexická specialita nájezd fastfoodových řetězců?

Symfonie chutí jménem torta: Přečká tradiční mexická…

Byla jednou jedna houska. Ale nebyla to obyčejná houska, byla to mexická torta.

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle tradice mělo začít s pečením cukroví

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle…

První adventní neděle letos vychází až na 3. 12. Je to den, kdy by hospodyně měly začít péct cukroví. Není třeba…