Prevence a represe vs. nehodovost a úmrtnost ve Švýcarsku

Prevence a represe vs. nehodovost a úmrtnost ve Švýcarsku

 
 

Nejnovější statistiky o nehodovosti a zvláště o obětech provozu ve Švýcarsku zrcadlí pozitivní vliv preventivní kampaně na chování řidičů.

Tato kampaň byla nastartována ve spolupráci mezi automobilovými svazy, školami, medii a policií. Smrtelné úrazy na dálnicích klesly pod 30 obětí.

V posledních 3 letech se ve Švýcarsku, navzdory stále hustějšímu provozu, snížil počet usmrcených na silnicích v celé zemi o 10 %. Analýza důvodu tohoto vývoje není jednoduchá a pod čarou panuje shoda expertů o multifaktoriálním vlivu. Jedním z hlavních argumentů je zvýšené podvědomí obyvatelstva o jistotě v provozu – zvláště pak o prioritě dostat se k cíli nejen rychle, ale hlavně bez nehody. Opakované testy prokázaly, že agresivní styl jízdy vede především k signifikantnímu nárůstu kritických situací, byť nevyprovokovaných pouze ze strany uspěchanců. Často je to totiž nedostatečná anticipace ostatních účastníků na vynucenou nestandardní situaci. Další konsekvence rychlé jízdy jsou podstatně větší únava a konečně i spotřeba paliva. A konečně se podařilo poukázat i na minimální časové úspory, které dosahují rychlí řidiči před defenzivně řídící skupinou řidičů. V mediích se podařilo vyzdvihnout nesmyslnost získání 5 minut např. na úseku 125 km mezi Bernem a Zürichem. Nebo 15 minut na trase do Ženevy.

Osvěta je ale jen jedna složka, která vede k cíli. Ne každý řidič reaguje jen na domluvu. Pod pozitivní výsledky se podepsalo i masivní zvýšení pokut, jejichž tarif roste s hodnotou přestupku exponenciálně. V současnosti se též diskutuje globální zavedení závislosti výše pokuty od příjmu. Mimochodem, použití světelné a zvukové houkačky, kromě v situaci vlastního ohrožení, je na místě pokutováno jako „nátlak“.

Motocyklisté se podílejí na nehodách a bohužel i na počtu mrtvých nadproporcionálně. Jako hlavní důvod se uvádí nižší průměrné stáří této skupiny.

Nevyčíslitelný vliv na snížení nehod a počtu mrtvých má zlepšená bezpečnostní technika, stabilizační systémy, ABS, airbagy. Dále je to zvýšená disciplinovanost řidičů a spolujezdců, např. při používání bezpečnostních pásů, které dosahuje téměř 100 %. Bohužel se na nehodách podílí zakázané telefonování. Značně se snížil díky radikálně zlepšené pasivní bezpečnosti moderních aut počet těžce zraněných, za to ale přibylo lehce zraněných, jako logická matematická konsekvence. Statistika jasně ukazuje, že nehody na okresních silnicích přibývají lineárně s rychlostí jízdy.

Na dálnicích bylo snížení počtu mrtvých nejmarkantnější. Signifikantní snížení počtu mrtvých bylo i ve městech, na němž se podílí zavedení zón s omezenou rychlostí na 30 km/h, radary a airbagy. Několikanásobek mrtvých byl zaznamenám na okresních silnicích. Tyto faktory jsou pro švýcarskou policii důležitým poznatkem a budou tématem další preventivní kampaně.

Úmrtnost na silnicích Švýcarska v číslech : 27 mrtvých na dálnicích, 119 ve městech a obcích, 194 na okreskách. Celkem 370 obětí provozu, z toho v autech 292. Statistika Policie ČR za rok 2008 eviduje 984 mrtvých.

Důležitým opatřením bylo ohrazení dálnic pevným plotem po celé jejich délce. Nízko u země je pletivo husté, čím je výše, tím je řidší. Přirozený pohyb zvěře je zajištěn tunelovými pasážemi vybudovanými podle místní struktury fauny. Největší počet těchto pasáží a podchodů je věnován migraci žab a ježků. Kolize a smrtelné nehody se zvěří se na dálnicích už nekonají. Toto opatření není na okresních silnicích všude možné. 76 nejnebezpečnějších úseků bylo podrobeno bezpečnostní analýze a vybaveno svodidly, rozdělením pruhů a zákazem předjíždění.

Nejsem fanda statistik, protože jsou často zavádějící a jejich pravá významnost je pak na úkor přehlednosti, např. když se zohlední tranzitní provoz a specifická etnika (polovina nehod)... Pak by vypadala nehodovost jinak, ale i tak: Nehodovost ve Švýcarsku klesla od roku 1965 do 2005 o 75 %!

Na konci 60. let umíralo v ČR ročně přes 1600 lidí, v polovině 80. let jen asi 800 lidí ročně. Po roce 1989 došlo (z mnoha důvodů) ke značnému nárůstu počtu nehod, usmrcených i těžce zraněných. Mírně klesající trend v počtu úmrtí na silnicích je vidět až v posledních 3-4 letech.

V článku byly použity materiály organizací TCS, bfu Unfallgeschehen in der Schweiz 2008, Kant. Polizei, Policie ČR.

Spolupracujeme s TipCars.com
Saúdové jsou pod tlakem, Jemenu svítá naděje Saúdové jsou pod tlakem, Jemenu svítá naděje

Rijád, klíčový účastník konfliktu, čelí po vraždě…

Akcie, měny & názory Petra Zahradníka: Ekonomický decoupling Akcie, měny & názory Petra Zahradníka: Ekonomický decoupling

Hospodářský růst i u nás začíná vykazovat známky…

Plzeňská Škoda Electric představila nový elektrobus Plzeňská Škoda Electric představila nový elektrobus

Plzeňská Škoda Electric představila na pražském veletrhu…

 

Štítky Testy Technika

 

Přidat názorDiskuse: Prevence a represe vs. nehodovost a…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu

Omlazená Kia Optima dostala dva nové motory. Benzinová…

Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo

Nejnovější šéf koncernu FCA uvedl, že některé dřívější…

 





 
Rozvod OHV v Evropě už skoro nenajdete. v USA ale žije. Z dobrých důvodů

Rozvod OHV v Evropě už skoro nenajdete. v USA ale žije. Z dobrých důvodů

Dnes 13:56

Motory s tyčkovým rozvodem OHV bývaly dříve zcela běžné. Dnes na ně však v Evropě skoro nenarazíte. V USA ale stále žijí a těší se oblibě motorářů. Jaké mají výhody?




Blesk.cz

Absolonová pár dnů po porodu zazdila svého snoubence! Co se stalo?!

Absolonová pár dnů po porodu zazdila svého…

Před více než týdnem se Monika Absolonová (42) stala dvojnásobnou matkou a naplno si to užívá. Každou chvíli se…

Vyděšení manželé: Koho jsme to vychovali? Syn nás bije! Kvůli majetku...

Vyděšení manželé: Koho jsme to vychovali? Syn nás…

Dům plný nenávisti! Jak přiznávají manželé Stanislav (80) a Jana (75) Svitákovi, nedokážou  pochopit, koho to…

 

iSport.cz

SE SIMONOU: Ve školce se Sičákem a Beránkem. Proč nemohli říct pokřik?

SE SIMONOU: Ve školce se Sičákem a Beránkem. Proč…

Na jedné straně defenzivní zkušenost, na druhé dravé ofenzivní mládí. Vladimír Sičák a Ondřej Beránek, kteří…

Hapal prohrál a řeší Weisse. Nedostal šanci, tak odešel z lavičky!

Hapal prohrál a řeší Weisse. Nedostal šanci, tak…

Má za sebou první sraz u slovenského národního týmu, a hned aby řešil náladovost svých hráčů. Lavičku, které…

 

Reflex.cz

Bartuška: Česko a celý náš svět je v ohrožení, za pár let uvidíte, Rusko tu jaderné bloky stavět nebude!

Bartuška: Česko a celý náš svět je v ohrožení, za…

Rusové to nebudou! Zmocněnec pro energetickou bezpečnost Václav Bartuška má jasno v tom, kdo by v Česku neměl…

Zdravotní stav Babiše mladšího by mohli prošetřit Švýcaři. Na kauze pracuje policejní tým i soudní znalec

Zdravotní stav Babiše mladšího by mohli prošetřit…

Na kauze zavlečení Andreje Babiše mladšího na Krym pracuje podle náměstka policejního prezidenta Martina…