reklama


Prevence a represe vs. nehodovost a úmrtnost ve Švýcarsku

Prevence a represe vs. nehodovost a úmrtnost ve Švýcarsku

 
 

Nejnovější statistiky o nehodovosti a zvláště o obětech provozu ve Švýcarsku zrcadlí pozitivní vliv preventivní kampaně na chování řidičů.

Tato kampaň byla nastartována ve spolupráci mezi automobilovými svazy, školami, medii a policií. Smrtelné úrazy na dálnicích klesly pod 30 obětí.

V posledních 3 letech se ve Švýcarsku, navzdory stále hustějšímu provozu, snížil počet usmrcených na silnicích v celé zemi o 10 %. Analýza důvodu tohoto vývoje není jednoduchá a pod čarou panuje shoda expertů o multifaktoriálním vlivu. Jedním z hlavních argumentů je zvýšené podvědomí obyvatelstva o jistotě v provozu – zvláště pak o prioritě dostat se k cíli nejen rychle, ale hlavně bez nehody. Opakované testy prokázaly, že agresivní styl jízdy vede především k signifikantnímu nárůstu kritických situací, byť nevyprovokovaných pouze ze strany uspěchanců. Často je to totiž nedostatečná anticipace ostatních účastníků na vynucenou nestandardní situaci. Další konsekvence rychlé jízdy jsou podstatně větší únava a konečně i spotřeba paliva. A konečně se podařilo poukázat i na minimální časové úspory, které dosahují rychlí řidiči před defenzivně řídící skupinou řidičů. V mediích se podařilo vyzdvihnout nesmyslnost získání 5 minut např. na úseku 125 km mezi Bernem a Zürichem. Nebo 15 minut na trase do Ženevy.

Osvěta je ale jen jedna složka, která vede k cíli. Ne každý řidič reaguje jen na domluvu. Pod pozitivní výsledky se podepsalo i masivní zvýšení pokut, jejichž tarif roste s hodnotou přestupku exponenciálně. V současnosti se též diskutuje globální zavedení závislosti výše pokuty od příjmu. Mimochodem, použití světelné a zvukové houkačky, kromě v situaci vlastního ohrožení, je na místě pokutováno jako „nátlak“.

Motocyklisté se podílejí na nehodách a bohužel i na počtu mrtvých nadproporcionálně. Jako hlavní důvod se uvádí nižší průměrné stáří této skupiny.

Nevyčíslitelný vliv na snížení nehod a počtu mrtvých má zlepšená bezpečnostní technika, stabilizační systémy, ABS, airbagy. Dále je to zvýšená disciplinovanost řidičů a spolujezdců, např. při používání bezpečnostních pásů, které dosahuje téměř 100 %. Bohužel se na nehodách podílí zakázané telefonování. Značně se snížil díky radikálně zlepšené pasivní bezpečnosti moderních aut počet těžce zraněných, za to ale přibylo lehce zraněných, jako logická matematická konsekvence. Statistika jasně ukazuje, že nehody na okresních silnicích přibývají lineárně s rychlostí jízdy.

Na dálnicích bylo snížení počtu mrtvých nejmarkantnější. Signifikantní snížení počtu mrtvých bylo i ve městech, na němž se podílí zavedení zón s omezenou rychlostí na 30 km/h, radary a airbagy. Několikanásobek mrtvých byl zaznamenám na okresních silnicích. Tyto faktory jsou pro švýcarskou policii důležitým poznatkem a budou tématem další preventivní kampaně.

Úmrtnost na silnicích Švýcarska v číslech : 27 mrtvých na dálnicích, 119 ve městech a obcích, 194 na okreskách. Celkem 370 obětí provozu, z toho v autech 292. Statistika Policie ČR za rok 2008 eviduje 984 mrtvých.

Důležitým opatřením bylo ohrazení dálnic pevným plotem po celé jejich délce. Nízko u země je pletivo husté, čím je výše, tím je řidší. Přirozený pohyb zvěře je zajištěn tunelovými pasážemi vybudovanými podle místní struktury fauny. Největší počet těchto pasáží a podchodů je věnován migraci žab a ježků. Kolize a smrtelné nehody se zvěří se na dálnicích už nekonají. Toto opatření není na okresních silnicích všude možné. 76 nejnebezpečnějších úseků bylo podrobeno bezpečnostní analýze a vybaveno svodidly, rozdělením pruhů a zákazem předjíždění.

Nejsem fanda statistik, protože jsou často zavádějící a jejich pravá významnost je pak na úkor přehlednosti, např. když se zohlední tranzitní provoz a specifická etnika (polovina nehod)... Pak by vypadala nehodovost jinak, ale i tak: Nehodovost ve Švýcarsku klesla od roku 1965 do 2005 o 75 %!

Na konci 60. let umíralo v ČR ročně přes 1600 lidí, v polovině 80. let jen asi 800 lidí ročně. Po roce 1989 došlo (z mnoha důvodů) ke značnému nárůstu počtu nehod, usmrcených i těžce zraněných. Mírně klesající trend v počtu úmrtí na silnicích je vidět až v posledních 3-4 letech.

V článku byly použity materiály organizací TCS, bfu Unfallgeschehen in der Schweiz 2008, Kant. Polizei, Policie ČR.

Spolupracujeme s TipCars.com
Volkswagen chce v Číně vyrábět elektromobily už příští rok Volkswagen chce v Číně vyrábět elektromobily už příští rok

Budoucí plány jednoho z největších automobilových výrobců…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

Za práva žen a proti Trumpovi demonstrovalo ve Spojených státech přes milion lidí Za práva žen a proti Trumpovi demonstrovalo ve Spojených státech přes milion lidí

Více než milion lidí se sešel ve Washingtonu, Los Angeles…

Přistěhovalcům se Praha vyplatí, patří mezi města s nejnižšími životními náklady Přistěhovalcům se Praha vyplatí, patří mezi města s nejnižšími životními náklady

Česká metropole patří mezi dvacet měst, kde čekají…

 
 

Přidat názorDiskuse: Prevence a represe vs. nehodovost a…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

 






 
VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

Včera

Po včerejším zveřejnění cen modernizovaného Volkswagenu Golf se dnes podíváme na jeho deriváty. Na kolik vyjde ikonické GTI? A kolik stojí bestie R?




Blesk.cz

Jak vybrat lednici, abyste ušetřili a vešla se i do malé kuchyně

Jak vybrat lednici, abyste ušetřili a vešla se i do…

Na co novou ledničku, tahle ještě docela dobře chladí – to bývá nejčastější argument proti pořízení nového…

Prahajzl, tramsexuál či zbohnit se. Znáte pražský slang i nová slova?

Prahajzl, tramsexuál či zbohnit se. Znáte pražský…

„Na Jižní stojce byl zase karmagedon. Málem jsem se z toho zbohnil.“ V těchto dvou větách najdete hned tři…

 

iSport.cz

Žlutá karta, která nemá obdoby! Hráč PSG ji dostal za neobvyklou přihrávku

Žlutá karta, která nemá obdoby! Hráč PSG ji dostal…

Záložník Marco Verratti z Paris Saint-Germain dostal v utkání 21. kola francouzské ligy v Nantes neobvyklou…

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak Češku zaskočila v šatně

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak…

Byl to hodně těžký zápas. Mnohem těžší, než samotná Karolína Plíšková čekala. Ve třetím kole Australian Open…

 

Reflex.cz

Vraždy, korupce, islamisté i chtíč, to je nový seriál o Evropské unii a Bruselu

Vraždy, korupce, islamisté i chtíč, to je nový…

Brusel, hlavní sídlo Evropské unie, je tajemné město plné agresivních zločinců, nenasytných lobbistů,…

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek. Lékaři jsou znepokojení

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek.…

Pilulky proti početí bere o stovky tisíc žen méně než před deseti lety. Prodeje klesly o stovky milionů korun ročně.

 
 
reklama