Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Připravuje Honda nový řadový šestiválec ve stylu legendárního CBX1000?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Moderní motocykly, které mají styl šedesátých a sedmdesátých let jsou dnes v módě a zdá se, že Honda se i díky tomu nyní připravuje na návrat jednoho ze svých nejslavnějších jednostopých modelů.

Honda představila model CBX1000 koncem sedmdesátých let jako špičkový supersportovní model. Vzduchem chlazený řadový šestiválec při svém vstupu na trh v roce 1978 ohromoval svými výkony a dodnes platí za jeden z nejhezčích motocyklových motorů.

Spolu s konkurenčním kapalinou chlazeným řadovým šestiválcem Z1300 značky Kawasaki se ovšem CBX1000, který zmizel ze scény již v roce 1982, stal slepou vývojovou větví na cestě ke špičkovému sportovnímu motocyklu a byl překonán lehčími a obratnějšími stroji.

V současnosti je ovšem na trhu s motocykly zcela odlišná situace než na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let a početná skupina zákazníků dává při výběru svého nového motocyklu na první místo styl. Toho měl CBX1000 na rozdávání a díky tomu se máme dočkat jeho moderní interpretace.

Honda si registrovala u japonského patentového úřadu vizualizace stylového café raceru, jehož srdcem je řadový šestiválec. Ten zachovává žebrování i podobný sklon jako vzduchem chlazený motor modelu CBX1000, ale je chlazen kapalinou, což odhaluje před ním usazený chladič a viditelná je zde rovněž snaha o co nejmenší šířku, čímž se novinka svému vzoru vzdaluje.

Podle neoficiálních informací se má nový šestiválec představit jako koncept ve druhé polovině letošního roku. Očekává se, že místem jeho představení se stane kolínský Intermot v říjnu nebo EICMA v listopadu v Miláně, ale k odhalení může dojít i dříve a na domácí půdě.

Čistě v rovině spekulací je pak uvedení na trh v několika verzích jako je tomu v současnosti u sympatického čtyřválce CB1100. V jeho případě lze volit mezi provedením EX na 18palcových drátěných kolech a RS se 17palcovými litými koly.

Honda CBX1000 vstoupila na trh v roce 1978 a ohromila celý svět svým vzhledem i výkony. Celkové pojetí designu plně odpovídalo tehdejšímu stylu řady CB, ale veškerou pozornost na sebe strhával v trubkovém rámu zavěšený vzduchem chlazený a napříč uložený řadový šestiválec.

Tento motor o objemu 1047 cm3 se pyšnil dvojicí vačkových hřídelí, 24 ventily a skutečností, že každý z jeho válců měl svůj vlastní karburátor Keihin. Maximální výkon byl uváděn 77 kW (105 k) při 9000 min-1, což znamenalo, že se CBX1000 stal prvním sériovým motocyklem s výkonem překonávajícím 100 koní.

Honda CBX1000 s rozvorem kol 1495 mm, celkovou délkou 2220 mm, šířkou 780 mm a sedlem ve výšce 810 mm měla pohotovostní hmotnost přes 270 kg. Bez problému s jezdcem sedícím ve vzpřímené pozici dosáhla přes 190 km/h a při zalehnutí za řídítka bylo možno jet i 218 km/h.

S jízdními vlastnostmi tohoto šestiválce měli možnost se seznámit i českoslovenští motoristé a to díky testu, který napsal Theodor Pištěk v roce 1979 pro Motoristickou současnost.

Ten se tehdy rozepsal o rozměrech a hmotnosti motocyklu, které byly na obtíž především při prvním seznamování a parkování, zatímco za jízdy téměř jako mávnutím kouzelného proutku mizí a jezdec má dojem, že sedí na výrazně lehčím stroji. Jeho obdiv pak mířil i k brzdám a samozřejmě k motoru, vynikajícímu svou pružností. Samostatnou kapitolu představovala schopnost akcelerovat prakticky za jakékoliv situace.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)