Český trh v lednu 2019: Pád prodejů pokračuje i v novém roce. S několika výjimkami
První měsíc roku 2019 je za námi a jak ukazují prodejní statistiky, pesimistické předpovědi se vyplnily. Registrace nových aut na českém trhu pokračují v pádu, v lednu 2019 bylo u nás registrováno 19.278 osobních vozů, o výrazných 16,97 % méně než před rokem. Většině značek v top 20 prodeje klesly, výjimkami jsou Dacia, Peugeot, Renault, Mazda a Volvo. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.
Pád lze vysvětlit několika důvody. Leden obvykle patří mezi prodejně slabší měsíce roku, navíc někteří výrobci nadále čekají na homologaci vybraných modelů podle nových emisních norem. Mimo to se hovoří o tom, že trh už je nasycen a dosáhl svého limitu. A aby důvodů nebylo málo, zákulisní zprávy naznačují, že se český trh začíná očišťovat od tzv. reexportů, tedy vozidel registrovaných u nás a po pár týdnech odvezených do zahraničí, k jejich majitelům. Prodejcům se už tato praktika přestává finančně vyplácet, i samy automobilky se proti ní začínají stavět, a tak se od ní postupně upouští.
Nejprodávanější značky
Výsledkem těchto okolností si většina značek z top 20 meziročně pohoršila, a to včetně těch na nejvyšších pozicích. Stupně vítězů se sice nemění, Škoda je první, následovaná Volkswagenem a Hyundai, všechny tři značky si ale meziročně pohoršily. Ta mladoboleslavská o 19,6 % na 6.863 registrovaných vozů, německá o 15,9 % na 1.989 aut a ta korejská o 14,6 % na 1.292 vozů.
Naopak čtvrtá Dacia je jedna z mála značek, jejichž registrace v lednu rostly. Výsledkem bylo 1.215 evidovaných vozidel, o 14,3 % více než loni v lednu, čemuž pomohly úspěchy modelů Duster a Dokker, které tentokrát nechyběly v top 10 modelů.
To loni v lednu čtvrtý Ford si silně pohoršil, 688 registrovaných vozů je o výrazných 45,5 % méně než před rokem, což znamenalo až sedmou pozici. Před Ford se tak dostaly Peugeot a Toyota.
Vedle Dacie bodoval i mateřský Renault, 675 evidovaných aut byl meziroční nárůst o 34,2 %. Naopak jeho alianční partner, Nissan, neprožívá zrovna šťastné období. Lednových 145 registrovaných aut byl 72% meziroční pád! To znamenalo až 19. příčku, zatímco před rokem byl Nissan třináctý.
Mezi rostoucí značky v lednu patřilo též Volvo, jehož 232 vozů bylo o 11,5 % více než před rokem. Švédská značka tak v registracích dokonce překonala Audi, které zaznamenalo jen 221 registrovaných aut, o 36,3 % méně než v lednu 2018.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 1/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 6863 | -19,6 | 35,6 |
2. | Volkswagen | 1989 | -15,9 | 10,32 |
3. | Hyundai | 1292 | -14,6 | 6,7 |
4. | Dacia | 1215 | +14,3 | 6,3 |
5. | Peugeot | 940 | +1,6 | 4,88 |
6. | Toyota | 689 | -18,3 | 3,57 |
7. | Ford | 688 | -45,5 | 3,57 |
8. | Kia | 676 | -2,5 | 3,51 |
9. | Renault | 675 | +34,2 | 3,5 |
10. | Citroën | 506 | -5,8 | 2,62 |
11. | Mercedes-Benz | 497 | -21,9 | 2,58 |
12. | BMW | 439 | -24,2 | 2,28 |
13. | Opel | 424 | -0,2 | 2,2 |
14. | Seat | 355 | -37,6 | 1,84 |
15. | Suzuki | 317 | -23,2 | 1,64 |
16. | Mazda | 281 | +20,6 | 1,46 |
17. | Volvo | 232 | +11,5 | 1,2 |
18. | Audi | 221 | -36,3 | 1,15 |
19. | Nissan | 145 | -72,0 | 0,75 |
20. | Honda | 132 | -20,0 | 0,68 |
- | CELKEM | 19.278 | -17,0 | - |
Nejprodávanější auta
Lednový pád prodejů je patrný i na výsledcích jednotlivých modelů, mezi nejlepšími je opět velká část modelů, jejichž počet registrací meziročně klesl. Domácí Škoda ale navzdory poklesu registrací svých nejprodávanějších modelů může být svým způsobem spokojena. V lednu totiž hned šest prvních pozic obsadili zástupci mladoboleslavské automobilky, za Octavií se seřadily Fabia, Rapid, Superb, Kodiaq a Karoq. Jen poslední zmíněný si však meziročně polepšil, o 11,3 %.
Dva zástupce v top 10 má Dacia, již zmíněný Duster a Dokker, které obsadily osmé, respektive deváté místo. Nejlepší desítku uzavírá VW Golf, 286 registrovaných exemplářů nicméně bylo o 55,9 % méně než před rokem.
Český trh – registrace nových aut podle modelů | ||||
Poř. | Model | Prodeje 1/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 2222 | -16,3 | 11,53 |
2. | Škoda Fabia | 1414 | -29,4 | 7,33 |
3. | Škoda Rapid | 1262 | -19,7 | 6,55 |
4. | Škoda Superb | 625 | -31,4 | 3,24 |
5. | Škoda Kodiaq | 547 | -5,4 | 2,84 |
6. | Škoda Karoq | 534 | +11,3 | 2,77 |
7. | Hyundai i30 | 502 | +17,8 | 2,6 |
8. | Dacia Duster | 381 | +11,7 | 1,98 |
9. | Dacia Dokker | 313 | +5,4 | 1,62 |
10. | VW Golf | 286 | -55,9 | 1,48 |
11. | Hyundai ix20 | 272 | -28,4 | 1,41 |
12. | Peugeot 2008 | 270 | +7,1 | 1,4 |
13. | Kia Ceed | 260 | -13,9 | 1,35 |
14. | Škoda Citigo | 252 | -12,5 | 1,31 |
15. | Seat Leon | 245 | -17,8 | 1,27 |
16. | VW Tiguan | 243 | -6,2 | 1,26 |
17. | VW Passat | 237 | -43,6 | 1,23 |
18. | Dacia Sandero | 226 | +3,7 | 1,17 |
19. | VW Touran | 215 | +12,0 | 1,12 |
20. | Hyundai Tucson | 208 | -13,0 | 1,08 |
21. | Renault Clio | 206 | -1,9 | 1,07 |
22. | VW Transporter | 204 | +96,2 | 1,06 |
23. | VW Caddy | 196 | -7,6 | 1,02 |
24. | Hyundai i20 | 172 | +16,2 | 0,89 |
25. | Citroën Berlingo | 171 | -20,1 | 0,89 |
- | CELKEM | 19.278 | -17,0 | - |