Prosinec 2015 na Veterán.auto.cz: Čistě americká záležitost

Prosinec 2015 na Veterán.auto.cz: Čistě americká záležitost

Continental, Chevrolet, Plymouth a Pontiac – poslední měsíc starého roku byl na serveru Veterán.auto.cz věnován výhradně americkým vozím.

Continental býval řadu let výkladní skříní luxusní Fordovy divize, automobilky Lincoln. A toto jméno se pravděpodobně už poněkolikáté vrátí. V letech 1956-57 však coby druhá generace (Mark II) fungoval jako samostatná značka, zároveň jako přímý konkurent Chryslerova Imperialu, domácího Cadillacu, ale také aristokratického britského Rolls-Royce. Přes 5,5 m dlouhý vůz si odpustil trochu kýčovité chromované ozdoby, vypadal až evropsky. O jeho pohon se staral šestilitrový vidlicový osmiválec OHV s výkony 213 a 224 kW. Kupé mělo premiéru překvapivě v Paříži 1955 a vyrábělo se pouze do konce roku 1957. Na každém z více než tří tisícovek exemplářů Ford prodělal 1.000 dolarů.

Plymouth, Chryslerova odnož, nepřežil reorganizaci na počátku 21. století, kdy se koncern ještě finančně propojený s německým Daimlerem postupně zbavoval jednotlivých značek. Svou existenci ukončil v červnu 2001. Na místní poměry kompaktní Valiant však přišel v době, kdy byl ještě při síle. V USA dokonce dvakrát ztratil emblém výrobce, nepoužíval se ani v Kanadě, Jižní Americe, na Novém Zélandu a ve Skandinávii, kde byla americká auta dlouhá léta velmi populární. Zpočátku se dal koupit pouze se šestiválci,větší agregáty přišly později. Skončil ovšem poněkud neslavně, jako značková varianta Dodge Dart.

Chevrolet Monte Carlo debutoval před 46 lety, až do roku 1988 se jednalo o vůz klasické koncepce s rámem a zadní pohonem. Historie jména byla dle amerických zvyklostí dvakrát přerušena, ale další generace už měly přední pohon. První generace, které jsme se na Veterán.auto.cz věnovali, debutovala v září 1969 a vyráběla se čtyři roky s motory V8 5,74 a 7,44 l, šlo samozřejmě o vidlicové osmiválce. Výkonné Monte Carlo SS uspělo i na závodních drahách.

V případě Pontiacu LeMans si našinec vzpomene na přeznačkované Daewoo Racer alias Opel Kadett E. Ale toto jméno, na rozdíl od francouzského města ležícího nedaleko slavného okruhu bez mezery, mělo u dnes neexistující značky dlouhou tradici a do této řady patřilo i legendární GTO. Historie řady začala v úvodu 60. let čtyřválcovým (!) modelem Tempest LeMans, později se přidaly šesti- a hlavně typické osmiválce a rozšiřovala se nabídka karoserií. Zatímco Tempest se po dekádě odporoučel, z LeMans se stala samostatná řada, palivová krize ovšem dala sbohem zvětšování rozměrů a po dvaceti letech přišel konec. Pontiac byl nakonec zrušen po řízeném bankrotu General Motors, definitivně zanikl v říjnu 2010.

Chevrolet Monte Carlo: Gentlemanova bomba

Dvoudveřové kupé Chevrolet Monte Carlo první generace se vyrábělo v letech 1970 až 1972. Nejvýkonnější byl typ Monte Carlo SS 427 s výkonem 365 koní. První čtyři generace kupé Chevrolet Monte Carlo s pohonem zadních kol a rámovým podvozkem se vyráběly bez přestávky v letech 1970 až 1988. Pátá generace s předním pohonem, odvozená od modelu Lumina, se prodávala v letech 1994–98 a stejně koncipovaná šestá (a zatím poslední) generace...

Celý článek: Chevrolet Monte Carlo: Gentlemanova bomba

Continental Mark II (1956–57): Kupé z Dearbornu

Jen dva roky působila Fordova nově vytvořená divize Continental. Luxusní dvoudveřová kupé Mark II měla konkurovat vozům Rolls-Royce, Cadillac a Imperial. V polovině padesátých let minulého století se Ford rozhodl, po vzoru Chryslerova Imperialu, k vytvoření samostatné značky, která by byla schopná konkurovat tehdejším nejdražším a nejluxusnějším vozům z Evropy (Rolls-Royce, Bentley) a Ameriky (Cadillac a Packard, Imperial). Podobný vůz...

Celý článek: Continental Mark II (1956–57): Kupé z Dearbornu

Plymouth Valiant: Udatný Chryslerův kompakt

Kompaktní Valiant vyráběla Chryslerova divize Plymouth v letech 1960 až 1976. Ročně se prodalo až 330 tisíc vozů s motory Slant-6 a V8. Od konce padesátých let minulého století čelili američtí výrobci stále sílící konkurenci v podobě kompaktních vozů, importovaných hlavně z Japonska a Západního Německa. Největší domácí konkurenti Chryslera, General Motors a Ford, reagovali na tento tlak kompaktními modely Chevrolet Corvair (1959–69)...

Celý článek: Plymouth Valiant: Udatný Chryslerův kompakt

Pontiac LeMans: Od Tempestu po GTO (1. část)

Pontiac LeMans se v pěti generacích vyráběl v letech 1961 až 1981. Začínal jako výkonnější verze modelu Tempest a v provedení GTO se z něj stal úspěšný „muscle car". Kdyby ještě existovala americká automobilka Pontiac (skončila v roce 2010), oslavila by brzy 90. výročí od svého založení v michiganském Oakland County. Mezi nejúspěšnější období Pontiacu patřila šedesátá léta minulého století. V roce 1956 se stal generálním manažerem...

Celý článek: Pontiac LeMans: Od Tempestu po GTO (1. část)

Pontiac LeMans: Od Tempestu po GTO (2. část)

Dvacetiletá historie modelu Pontiac LeMans pokračovala dalšími dvěma generacemi. Na poslední, pátou, dolehla naftová krize. V první části tohoto článku jsme se dozvěděli, že ve třetí generaci se Pontiac LeMans konečně dočkal samostatné existence. Tato druhá část vám připomene poslední dvě generace modelů Pontiac LeMans, vyráběné v letech 1973 až 1981. Přestože Pontiac LeMans patřil do kategorie středně velkých vozů (mid-size), jeho...

Celý článek: Pontiac LeMans: Od Tempestu po GTO (2. část)

Psali jsme: Listopad 2015 na Veterán.auto.cz: Čtyři kruhy, jedno béčko a dvě ameriky

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Stuchlíka: Trocha štěstí Zápisník Jana Stuchlíka: Trocha štěstí

Tvrdě proti Rusku, zavelel americký Kongres a schválil…

Stát nestíhá vyřizovat poptávku po ukrajinských zaměstnancích Stát nestíhá vyřizovat poptávku po ukrajinských zaměstnancích

Rok od spuštění vládního podpůrného programu pro…

Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

 
Zdroj: auto.cz, archiv, Wikipedia

Štítky Ford Chevrolet Chrysler Lincoln GM

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Prodloužený Lincoln Continental Steva McQueena není tak drahý, jak byste řekli Prodloužený Lincoln Continental Steva McQueena není tak drahý, jak byste řekli

Prodloužené lincolny bývaly symbolem luxusu. Jeden takový…

Lincoln Continental: Návrat krále. Trochu nudného... Lincoln Continental: Návrat krále. Trochu nudného...

Lincoln Continental se vrací. Produkční verze se oproti…

 



 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s prázdnou?

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s…

Zdá se vám, že letos houby nerostou? Není to pravda! Jen je třeba vědět, kam na ně! A s tím vám poradíme.

Proč Pavla Tomicová tolik zhubla? Stojí za tím nemoc

Proč Pavla Tomicová tolik zhubla? Stojí za tím nemoc

Měla k tomu vážný důvod! Pavla Tomicová (55), která se na tiskovce k novému seriálu ČT Trapný padesátky…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…