Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Listopad 2015 na Veterán.auto.cz: Čtyři kruhy, jedno béčko a dvě ameriky

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 1. 12. 2015 • 23:07
V listopadu nechyběly na stránkách serveru Veterán.auto.cz kromě dvou různých amerických vozů také kapitoly z historie obnoveného Audi a jeden soutěžní speciál.

Audi 100 první generace navázalo na znovuvzkříšení značky, které reprezentovala série F103. Ta měla karoserii poslední DKW F102, ale v útrobách místo dvoudobého tříválce čtyřdobou sedmnáctistovku od Mercedesu, později doplněnou o další motory. Daimler-Benz ovšem prodal koncern Auto Union Volkswagenu. Stovka pokračovala v číselné řadě kódů, takže kromě označení C1 podle použité platformy nesla také interní F104. Nejpůvabnější verzí bylo kupé, kterých vzniklo jen 30,7 tisíce na rozdíl od dvou- a čtyřdveřových sedanů, těch se rozjelo do světa skoro 797 tisíc. Pod kapotou bychom našli benzinové motory 1,8 a 1,9 l, samozřejmostí byl přední pohon. Audi 100 přežilo v programu až do roku 1996, kdy se označení změnilo na A6.

MG Metro 6R4 závodilo s konkurencí v rallye skupiny B. Na rozdíl od ní ovšem nemělo před zadní nápravou (výjimku tvořilo pouze Audi Quattro) nainstalovaný malý turbomotor, nýbrž velký třílitrový šestiválec. Pohon všech kol nechyběl. V MS debutovalo slibným třetím místem v RAC Rally 1985, ale pak už podobného úspěchu nedosáhlo. Béčkové supervozy byly následně zakázány po tragických událostech, kdy došlo k několika úmrtím v řadách jezdců i diváků, a to včetně dětí). Britský návrat na výsluní automobilových soutěží se tedy nekonal. Metro 6R4 však uspělo v rallyekrosu, kde získalo titul mistra Evropy.

Cadillac Allanté představoval na přelomu 80. a 90. let zajímavou alternativu k luxusnějším evropským roadsterům, hlavně těm od Mercedes-Benzu. On ale zčásti pocházel ze starého kontinentu, protože jej navrhli u Pininfariny a karoserie také v San Giorgio Canavese vznikaly. Letecky se přepravovaly do amerického Hamtramcku, kde se auta montovala. Allanté mohlo mít kromě motorů V8 4,1, 4,5 a 4,6 l fešný hardtop, ale bohužel zůstalo bez přímého nástupce.

To Dodge Charger se stal legendou, odpovědí Chrysleru na muscle cars. Nešlo však o sedan, jako je tomu od roku 2006, nýbrž o kupé. To mělo, jak už je v Americe obvyklé, přerušenou historii. Za nejklasičtější jsou považovány modely 1966-74. První generaci z let 1966-1967 bušily v útrobách vidlicové osmiválce 5,2-7,2 litru, palivová krize byla ještě v nedohlednu... Typickým znakem prvních dvou byly také zakryté světlomety. Na Veterán.auto.cz jsme se věnovali ovšem jen té úvodní, na další dojde určitě někdy v budoucnu.

Audi 100 C1 (1968–76): Sto koní z Ingolstadtu

Audi 100 první generace se vyrábělo v letech 1968–1976 s předním pohonem, samonosnou dvou a čtyřdveřovou karoserií a v podobě pohledného kupé. Značku Audi, vlastněnou od roku 1966 koncernem Volkswagen, založil v roce 1910 August Horch (1868–1951) v Zwickau a dal jí svoje jméno přeložené do latiny. V červnu 1932 se Audi spojilo s dalšími třemi německými výrobci DKW, Horch a Wanderer a vytvořilo společnost Auto Union AG se znakem...

Celý článek: Audi 100 C1 (1968–76): Sto koní z Ingolstadtu

audi cadillac dodge mg malevozy vyssistredni sportovni audi cadillac dodge mg malevozy vyssistredni sportovni

Cadillac Allanté: Letecký most Turín–Detroit

Roadsterů Cadillac Allanté bylo v letech 1987 až 1993 vyrobeno přes 21 tisíc. Pininfarinou navržené a vyrobené karoserie se letecky převážely ke kompletaci do Detroitu. Přední americký výrobce luxusních vozů Cadillac, patřící do koncernu General Motors, se několikrát v minulosti obrátil na známou italskou karosárnu Pininfarina s žádostí o design několika konceptů a ve dvou případech dokonce o výrobu kompletních karoserií pro sériovou...

Celý článek: Cadillac Allanté: Letecký most Turín–Detroit

audi cadillac dodge mg malevozy vyssistredni sportovni audi cadillac dodge mg malevozy vyssistredni sportovni

Dodge Charger 1967 a 1968: První Chryslerův „muscle car“

Brzy tomu bude padesát let, kdy Dodge představil svůj legendární model Charger, vycházející ze sedanu Coronet. S motorem Hemi 426 V8 vyhrál v roce 1966 šampionát NASCAR. V první polovině šedesátých let se Chrysler rozhodl obohatit svoje portfolio modelů o sportovní vůz střední velikosti, který by vyplnil mezeru mezi úspěšnými konkurenčními Fordy Mustang („pony car“) a Thunderbird („personal luxury“). Vývoje se ujala Chryslerova divize Dodge...

Celý článek: Dodge Charger 1967 a 1968: První Chryslerův „muscle car“

audi cadillac dodge mg malevozy vyssistredni sportovni audi cadillac dodge mg malevozy vyssistredni sportovni

MG Metro 6R4 (1983-1987: S atmosférou proti turbům

Metro 6R4 se neúspěšně pokusilo obnovit slávu britských vozů v rallye. Na rozdíl od ostatních superaut skupiny B jej nepoháněl malý přeplňovaný motor, ale atmosférický třílitr. Na začátku 80. let minulého věku si British Leyland usmyslel, že se vrátí na první příčky světových automobilových soutěží. Sen o dalším vítězství v Rallye Monte Carlo, respektive prvním od dob Mini rozhodně nebyl nereálný. Kupé Triumph TR7 s velkým, původně americkým...

Celý článek: MG Metro 6R4 (1983-1987: S atmosférou proti turbům

audi cadillac dodge mg malevozy vyssistredni sportovni audi cadillac dodge mg malevozy vyssistredni sportovni

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku