Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Italdesign-Giugiaro Proton Emas: Italsko-malajské hybridní zlato

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Slavné italské návrhářské studio Italdesign-Giugiaro přivezlo do Ženevy trojici konceptů Emas.

Na projektu Emas spolupracoval turínský Italdesign-Giugiaro s malajskou automobilkou Proton, potažmo britským Lotusem, který je v jejím vlastnictví. Divize Lotus Engineering Hybrid měla na starosti vývoj poháněcí soustavy. Hybridní, jak jinak. Název Emas je zkratkou z Eco Mobility Advanced Solutions, v malajštině ovšem znamená také zlato.

Povedená rodinka čítá malý pětidveřový hatchback Emas Comfort s délkou 3,55 m, stejně velký oplastovaný Emas Country, kterému nevadí nějaký ten šrám z městských dopravních válek a konečně Emas 3, třídveřové mikrovozítko do města, které má o 550 mm zkrácený rozvor a měří tři metry. Z celé trojice je do stadia funkčního prototypu doveden pouze Emas Comfort. Ostatní dva jsou zatím jen modely v měřítku 1:1.

Podlahová plošina s královským rozvorem náprav 2590 mm byla zkonstruována tak, aby mohla pojmout různé systémy pohonu od klasického zážehového motoru přes hybridní kombinace benzin-elektřina a plyn-elektřina až po samotné elektromotory.

Emas Comfort pohání 1,2litrový zážehový tříválec z dílen Lotusu s výkonem 38 kW (51 k) při 3500 min-1, který může spalovat kromě tradičního benzinu i etanol, nebo metanol. Jeho činnost podporuje elektromotor se stálým výkonem 45 kW a maximálním 75 kW. Díky točivému momentu 240 Nm automobil nepotřebuje převodovku. Energii dodávají lithium-iontové baterie s kapacitou 11,5 kWh, které lze dobíjet z běžné elektrické sítě. To trvá pouze tři hodiny. Emas Comfort zrychluje z 0 na 100 km/h za 14 s, jede maximálně 170 km/h a dojezd na jedno nabití baterií činí v hybridním režimu 50 km.

Zvláštním designovým prvkem vozu jsou zadní světla ze světelných diod. Ta jsou ukryta pod sklem víka zavazadlového prostoru, a pokud je vůz v klidu, nejsou vidět. Když potřebujete dozadu naložit zavazadla a páté dveře vyklopíte směrem vzhůru, ostatním účastníkům provozu o vás dává vědět další dvojice světlometů v nárazníku.

Pasažéři mají výše umístěná elektricky nastavitelná sedadla. Interiér byl navržen s ohledem na co největší prostor pro posádku. Do zavazadelníku se vejde 320-390 litrů nákladu, což překonává i současné malé vozy, o miniautech, která se stěží vejdou do 200 l, ani nemluvě. Zadní dvojice sedadel je posuvná, lze ji také zcela sklopit do podlahy, pak se dovnitř vejde až 780 l. Samostatné sedačky lze také nahradit třímístnou lavicí.

Přístrojové desce dominují dva menší displeje. V levém jsou dostupné informace z audio systému, telefonu a přístup na internet, jakož i některé nastavitelné funkce vozu. Pravý obsahuje zejména rychloměr, dále například ukazatel stavu baterií. Několik ovladačů (zamykání, elektrická okna, světla) je i na řidičových dveřích. Spolujezdec si pak může tlačítky u sebe nastavit hudební aparaturu. Většina ostatních funkcí je dostupná na velkém dotykovém displeji uprostřed středové konzoly, a to včetně klimatizace. Dále zde najdeme tlačítko startování motoru, dvě USB zdířky, slot pro SD kartu a také pro iPhone.

Italdesign ve spolupráci s Protonem v současné době vyvíjí i další karosářské verze této řady, od sportovních po dodávkové.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
9. 3. 2010 11:54
Re: dojezd v hybridnim rezimu
Problém je problémom iba kým sa nevyrieši. A keď problém je, treba ho riešiť, nie iba hovoriť o tom, že je to problém.
Podľa niektorých netreba vyvíjať a vyrábať elektromobily, kým nie je infraštruktúra. Lepšia infraštruktúra sa nerozvinie, kým nebude dôvod, teda kým dopyt po elektrine nezačne prevyšovať ponuku. Čiže keby sa to robilo tak, ostávame natrvalo na mŕtvom bode.
Avatar - Blue Sun
8. 3. 2010 19:21
Re: dojezd v hybridnim rezimu
Nejsem si jistý, zda bude možné vůbec kdy prosadit tyhle typy hybridních pohonů. Z hlediska ekonomiky provozu a ekologie je to výhodnější. Přitom se objevují krásná auta se sériovým pohonem - Volt/Ampera, teď Emas. Jenže problém vždycky bude s dobíjením, dokud se nerozvine trošku lepší infrastruktura.
8. 3. 2010 08:11
Re: dojezd v hybridnim rezimu
Tak má vyzerať správny hybrid. Hoci som sa nechal viackrát počuť, že dva pohony na jedno auto je luxus, hybridný pohon v tejto forme má u mňa :yes: . Pokiaľ spaľovací motor neženie priamo kolesá, ale len zásobuje energiou elektromotory, obháji svoje opodstatnenie a možno povedať, že je iba súčasťou pohonu vozidla, nie ďalším motorom. Kdežto u niektorých iných "hybridov" je to opačne - primárnym je spaľovací motor a elektromotor alebo elektromotory slúžia len na zvyšovanie výkonu celej sústavy - a ide to ide na vrub luxusu, o ekonomike prevádzky alebo dokonca ekológii rozhodne nemožno hovoriť.

Faktom ostáva, že v článku sa toho o pohone týchto vozidielok príliš veľa nedozvieme a aj dané informácie vyzerajú byť trochu popletené. 8-s

Každopádne dizajnom sú na úrovni. Na to že ide o jeden funkčný vzor a dva modely je dizajn až neskutočne zrelý a dotiahnutý a to ako zvonka tak aj v interiéri, skutočne, klobúk dolu - dielo hodné presláveného štúdia. Napriek trendom veľké presklené plochy (a nemyslím tým strechu) skutočne odvážne proporcie - vpodstate mini s rázvorom na úrovni kompaktu nižšej strednej triedy.
Veľmi ma oslovil interiér, v protiklade s niektorými štúdiami aj sériovými autami (posledný Focus napríklad) je nadmieru príjemný a sympatický a prívetivý k uživateľovi - zaujímavý aj bez zbytočných prelisov a rôznych patvarov. Jeden detail, čo trošku ruší, sú tmavé konzolky s tlačidlami na madlách dverí, ale to je snáď jediné, čo by sa dalo vytknúť. Inak skutočne paráda. :yes:
7. 3. 2010 16:35
Re: dojezd v hybridnim rezimu
jj, clanek je kapku nedotazenej, meli by si s tim dat vic prace. Ja zas nevim, jak pisou, ze diky tocivemu momentu neni potreba prevodovky. Musim si to nejak prebrat, ale asi to bude kvuli elektromotoru.. :-) podle otacek a vykonu zazehoveho motoru bude ten pouzivan jen pro dobijeni baterii pri co nejmensi spotrebe benzinu.
6. 3. 2010 16:06
dojezd v hybridnim rezimu
Zaujala me informace o dojezdu 50km v "hybridnim rezimu". Ale pak jsem si v originalni verzi tohoto clanku precetl, ze: "All-electric range is estimated at 50 km".