Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První vyrobený sériový Range Rover míří do dražby

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Range Rover prý položil základ luxusním terénním autům. První sériový kousek v excelentním stavu již brzy nejspíš změní majitele.

Kultovní Range Rover je považován za průkopníka luxusních vozů do terénu, potažmo SUV. Ale nutno dodat, že jej v tomto ohledu překonal americký Jeep Wagoneer, který se začal vyrábět už v roce 1962 a skončil o devětadvacet let později. První generace Range Roveru čekala jen o něco kratší kariéra, vznikala totiž ještě po dvě léta souběžně s nástupcem typu P38A jako verze Classic, poslední vůz opustil továrnu v Solihullu až v roce 1996 a dnes je součástí kolekce British Motor Industry Heritage Trust v Gaydonu v hrabství Warwickshire. Ano, tam sídlí také Aston Martin... Produkce překročila 300 tisíc aut. Retrospektivní název Classic se používá v současnosti pro celou první řadu, jinak se jí také říká tradičně po anglicku Mark I.

Na samém počátku šedesátých let sondoval tehdy ještě samostatný Rover poptávku po dražším rekreačním off-roadu a ukázalo se, že o takové vozidlo je n ostrovech značný zájem. Pustil se tedy do vývoje, který vedl legendární Charles Sepncer King a trval celých devět let. Vyplatilo se, „Range“ sklidil celosvětový úspěch, oblíbili si jej kromě domácích třeba Američané, Australané, Japonci i Kanaďané a v těchto zemích poptávka mnohdy převyšovala nabídku.

Jeden z dvoudveřových vozů nabídne síň Silverstone Auctions v dražbě na setkání historických vozidel Salon Privé 4. září 2014. Není ale jen tak ledajaký, má číslo podvozku 001 a vznikl mimochodem ještě v sezóně 1969, nikoli až v té následující. Jeho stavba začala 24. listopadu a skončila 17. prosince toho roku. Má stále platnou britskou registrační značku YVB 151H, kterou poprvé dostal 2. ledna 1969. Jeho majitelem se stal Michael Furlong, producent dvou propagačních filmů tehdejší novinky... Oficiální prodej přitom začal až takřka za půl roku, 17. června.

Světlý interiér na dnešní dobu luxusem nehýří, ale před 45 lety oproti tehdejším spartánským teréňákům vypadal jako z jiného světa. Pohání jej zážehový osmiválec s objemem 3,5 l a vidlicovým uspořádáním. Počitadlo ujeté vzdálenosti hlásí 86.950 mil, to znamená necelých 139.933 km. Síň Silverstone Auctions předpokládá, že by za unikátní kousek mohla dostat mezi 100 až 140 tisíci liber, tedy přibližně 3,5-4,9 milionu korun. Tolik vám za jiný podobný range rover stejně generace někdo zaplatí jen těžko...

Není však divu, je v naprosto špičkovém stavu, prošel totiž celkovou profesionální renovací včetně mechaniky. Bylo by trestuhodné, aby takový klenot skončil někde rezavějící v křoví, ba dokonce na šrotišti. Už polovině sedmdesátých let, kdy ho Furlong prodal, ztratil originální olivově zelený odstín laku, který byl nahrazen zlatou barvou Bahama ze soudobého katalogu automobilky. Později střídal vlastníky, ale před necelým čtvrtstoletím se jej podařilo znovu objevit. Nadšenci, kteří se ho snažili najít, vzbuzovali posměch, protože se všeobecně tvrdilo, že dávno neexistuje. Následné znovuvzkříšení a navrácení původní kondice i laku trvalo celých šest let. V roce 1997 bylo hotovo, výrobní čísla včetně štítků na hliníkové kapotě a převodovce však překvapivě přežila, jen ona registrační značka byla vydána po technické kontrole znovu. Není však pochyb, že jde o autentický exemplář s doložitelnou fotografickou dokumentací z doby stavby...

Kdo na aukci při už poměrně slavné londýnské sešlosti uspěje? Ikonický hranatý off-road by se přece náramně hodil do sbírky samotnému výrobci!

Aleš Dragoun
Diskuze (0)