Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

RAC rally - preview

Vitek
Diskuze (0)
RAC rally patří mezi nejstarší, nejslavnější a hlavně neprestižnější rally v seriálu MS. Svou charakteristikou se řadí mezi náročné rally a její vyjímečnost je umocněna termínem konání.

RAC rally - preview

RAC rally patří mezi nejstarší, nejslavnější a hlavně neprestižnější rally v seriálu MS. Svou charakteristikou se řadí mezi náročné rally a její vyjímečnost je umocněna termínem konání, který častokrát v seriálu MS rozhodoval o titulu jak v jezdcích, tak i značkách. Charakteristické je i počasí na Britských ostrovech v listopadovém termínu. Časté plískanice, déšť a mlha z tratě udělá doslova klouzačku. Soutěž je vedena po soukromých pozemcích místních farářů a tak po dlouhý úsecích je často zpestřen průjezd dobytčí brankou kde již mnoho jezdců ukončilo svoje účinkování v rally. Některé rychlostní zkoušky se jedou na "náspech" a jakákoliv chyba znamená konečnou. Bez zajímavosti není ani to, že velmi dlouhou dobu byl na rally zakázán trénink, v polovině devadesátých let byl částečně povolen a s nástupem vozů specifikace WRC tato tradice zanikla. Proto na britské rally byli často žádáni jako spolujezdci britští navigátoři, kteří dobře znali místní podmínky.

První ročník rally se konal v roce 1932 a historicky se stal jejím prvním vítězem domácí jezdec Col. A.H. Loughborough na voze Lancaster 2.5. Rally se jezdila až do roku 1939 a po válce se její historie byla obnovena v roce 1951, tehdy vyhrál opět domácí jezdec Appleyard s vozem Jaguár XK 120 . Britská rally se ještě nejela v letech 1957 a 1967. Od roku1973 byla soutěž zařazena do seriálu MS a jako první ji vyhrál finský jezdec Timo Mäkinen (nespojovat s jezdcem Tommi Mäkinen, jde o pouhou shodu jmen) na voze Ford Escort RS 1600 Mk1. Vítězem v ročníku 1979, kdy byl poprvé vypsáno MS jezdců vyhrál H. Mikkola s vozem Audi Quattro A1a v roce 1996 se tu jel ročník zařazený do seriálu F2, tehdy vyhrál A. Schwarz s vozem Toyota Celica GT-Four.

Jezdce E. Carlsson s vozem Saab 96 tu jako první dokázal vyhrál tři ročníky po sobě a to v letech 1960-62. Mezi zajímavosti patří i to, že po nadvládě domácích jezdců kteří se prosazovali od roku 1932 až do roku 1959 začali vyhrávat soutěž posádky švédský a finský jezdců a to až do roku 1990. (to vyhrál C. Sainz a vítězové jednotlivých ročníků se začali měnit). Severské jezdce v tomto období dokázal porazit pouze domácí jezdec Roger Clark v letech 1972 a1976 na voze Ford Escort. Druhým závodníkem s hattrickem je finský jezdec Timo Mäkinen, který dokázal vyhrát v letech 1973-75 a hattrickem se tu blýskl i R. Burns v letech 1998-2000. Hattrick by se dal započítat i C. McRaemu, ten sice nebyl čistý vyhrál v roce 1994 a 95 a v roce 1997, ale v roce 1996 se soutěž konala pouze jako F2. Nejúspěšnějším jezdcem byl H. Mikkola, který soutěž vyhrál čtyřikrát a to v letech 1978-79 (Ford Escort), 1981-82 (Audi Quattro A1). Mezi vítěze se zařadil i H. Toivonen který vyhrál v roce 1980 s vozem Talbot Sunbeam a v roce 1985 na Lancii Delta S4. Vyhrál tu i S. Blomqvist v roce 1971 (Saab) a 1983 (Audi Quattro). Mezi zajímavé vítěze patří i výrobce lyží finský jezdec S. Lampinen, který vyhrál v roce 1968 s vozem Saab. Mezi novodobé vítěze patří i J. Kankkunen, který tu vyhrál v roce 1987,1991a1993, C. Sainz zde vyhrál v roce 1990 a 1992, po jednom vítězství zaznamenali MS A. Vatanen v roce 1984 (Peugeot 205 T16) a T. Salonen 1986 Peugeot 205 T16 E2, v roce 1988 vyhrál M. Alén s vozem Lancia Delta. Zajímavostí je že M. Alén udělal chybu a dostal se mimo tratˇ,kde mu pomohli diváci a ještě v této rally vyhrál. V médiích potom poděkoval všem zúčastněným za pomoc bez níž by nikdy nevyhrál. Poprvé tu vyhrál i M. Grönholm v roce 2001 s vozem Peugeot 206 WRC E3. Svým způsobem soutěž utrpěna na dramatičnosti, tím že pokud se v jednotlivých ročnících rozhoduje o titulu až v posledním závodě, nastupuje taktika.

Samostatnou kapitolou je i účast tovární značky Škoda. Ta byla zapsána do výsledkových análů především v soutěži ve své třídě, kterou s přehledem vyhrávala. V roce 1972 tu uspěl Sveisvoll s vozem Škoda 120S Rally, který zvítězil ve třídě a absolutně dojel dvacátý osmý. Po J. Hauglandovi, který vyhrál v roce 1974 třídu a celkově dojel na patnáctém místě se rally účastnili i naši jezdci. V roce 1975 obsadili posádky týmu Škoda první tři místa v sestavě Haugland, Havel a Zapadlo, a tento úspěch zopakovala v roce 1977 v sestavě Haugland, Zapadlo Kvaizar. Početná výprava také přivezla úspěch v roce 1982, kdy pro změnu obsadila všechny čtyři první místa v sestavě Kalnay, Haugland, Křeček a Kvaizar, a v následujícím roce 1983 dokonce Ladislav Křeček vyhrál třídu a celkově dojel na 25.místě, za ním byl J. Haugland a S. Kvaizar. Úspěšně si zde vedl i Emil Triner, který v roce 1993 dojel na patnáctém místě absolutně s vozem Škoda Favorit 136L a Pavel Sibera, který v roce 1994 dokončil na devatenáctém místě absolutního pořadí s vozem Škoda Favorit 136L. Největšího úspěchu dosáhl vůz Škoda v roce 1996 kdy S. Blomqvist vyhrál třídu F2, ale absolutně dojel na třetím místě! (Škoda Felicia Kit Car). Mezi úspěchy se samozřejmě řadí i čtvrté místo z roku 1999 B. Thiryho s vozem Škoda Octavia WRC a páté místo A. Schwarze z loňského ročníku.

54. ROČNÍK NETWORK Q OF RALLY GREAT BRITAIN 1998

Celková délka soutěže 1 892 km 28 RZ (380,3 km) 168 posádek na startu, 84 v cíli.

Jeden z nedramatičtějších ročníků Britské rally. Před posledním závodem letošního ročníku byli aspiranty na vítězství dva kandidáti na titul: Tommi Mäkinen (Mitsubishi) a Carlos Sainz (Toyota). Lepší výchozí pozici měl T. Mäkinen, který měl dvoubodový náskok před C. Sainzem. Do souboje nemohl již zasáhnout domácí jezdec C. McRae, který neuspěl v Austrálii (musel by vyhrát) a ztratil tak naději bojovat o titul MS, nicméně byl aspirantem na vítězství Britské rally.

V první superspeciálce zazářila bratrská dvojice A. a C.McRae, která se podělila o vítězství. Mladší z bratrů tentokráte přesedlal z dvoukolky do vozu Subaru Impreza 555 na kterém stejně tak jel i Colin McRae. Suverénem první etapy se stal C. McRae, který vyhrál celkem sedm rychlostních zkoušek z úvodních třinácti. První drama přinesla již pátá RZ na které havaroval T. Mäkinen. Po dopoledních závodech zůstal na vozovce olej, na kterém dostal T. Mäkinen smyk a narazil do betonového bloku vymezující trať. Poškodil zadní závěs a přišel o pravé zadní kolo. RZ sice dokončil, ale při přejezdu na 6. RZ byl na civilní silnici zastaven Britským policistou a ten mu nedovolil pokračovat dál! Tím se otevřela cesta k titulu C. Sainzovi. Tým Toyota okamžitě spočítal, že C. Sainzovi za současného stavu stačí k zisku titulu dokončit soutěž na čtvrtém místě. Soutěž pokračovala dál plným tempem. Paradoxem je, že ve stejném místě jako T. Mäkinen havaroval i Pavel Sibera, a pro poškození uložení motoru musel ze soutěže odstoupit. Na jedné z RZ se vzňal motor Toyoty, M. Grönholma (obešlo se naštěstí bez zranění). Pořadí po první etapě bylo následující vedl C. McRae, druhý byl C. Sainz, třetí A. McRae a čtvrtý D. Auriol. Překvapením bylo umístění polského závodníka Holowczyce, který dokončil etapu na desátém místě.

Druhá etapa měla opět dramatický průběh. Ve čtrnácté RZ havarovala třetí posádka Subaru A. Vatanen/Ponsová, o dvě RZ později odstupuje K Eriksson, pro poruchu Hyundai, odstupuje i domácí Edvans na Seatu. Od samého počátku druhé etapy útočí C. Sainz na první místo. Po patnácté RZ jde do vedení, ale C. McRae okamžitě kontruje a vrací se zpět na první pozici. V devatenácté RZ však končí snažení C. McRaeho, když propálený píst ukončil jeho letošní účinkování v seriálu MS. Ve Dvacáté rychlostní Zkoušce pro změnu má problémy se spojkou D. Auriol, který v následující RZ odstupuje. Drama pokračovalo, a pořadí před závěrečnou etapou bylo následující: 1. Burns, 2. A. McRae, 3. J: Kankkunen, 4. C. Sainz, 5. B. Thiry. Odstoupení D. Auriola nahrávalo Mitsubishi v poháru konstruktérů.

V třetí závěrečné etapě C. Sainz prohlásil, že vědomí dokončit soutěž na čtvrtém místě na něj vyvolává obrovský tlak. Udělal několik jezdeckých chyb, vyjel několikrát mimo tratˇ na únikovou cestu a další RZ se přidali problémy s řízením. To co C. Sainze ještě čeká se mu nezdálo ani v nejhorším snu. Na úvodní RZ třetí etapy havaroval A. McRae a musel ze soutěže odstoupit. Suverénně si počínal R. Burns, který vyhrával jednu RZ za druhou. Pronásledovalo jej duo Fordů J. Kankunena a B. Thiryho. C. Sainz si s přehledem udržoval čtvrtou pozici , která mu zaručovala titul MS. Po 26. RZ dokonce odsunul B. Thiryho a posunul se na třetí pozici a s přehledem mohl kontrolovat situaci, na pátého G.De Meviuse měl náskok přes dvě minuty. Drama začalo těsně v poslední RZ, když asi kilometr před cílem "bouchl C. Sainzovi motor a k jeho definitivnímu zhasnutí došlo asi tři sta metrů před cílem! Vztek temperamentních Španělů je nepublikovatelný v závěrečné fázi nepříčetnosti prohodil přilbu C. Sainz zadním oknem své Toyoty. MS se tak stal potřetí T. Mäkinen a z titulu MS značek se po odstoupení obou vozů Toyota radovalo Mitsubishi. Zvítězil tedy R. Burns, pro kterého to bylo letošní druhé vítězství (poprvé vyhrál rally Safari) v seriálu MS i jeho kariéře. Překvapením bylo i umístění o slovo se hlásících mladíků H. Rovanpery (6) Seat Cordoba a M. Martina (9) na obstarožní voze Toyota Celica GT-4 a polského závodníka Holowczyce na Subaru.

1. R. Burns - R. Reid (GB) Mitsubishi Carisma GT 3h50m30,6
2. J. Kankkunen - J. Repo (FIN) Ford Escort WRC +3:46,5
3. B. Thiry - Prevot (B) Ford Escort WRC +5:27,5
4. G. De Mevius - J.M. Fortin (B) Subaru Impreza WRC +7:54,8
5. S. Lindholm - A. Aho (FIN) Ford Escort WRC +8:15,6
6. H. Rovanpera - R. Pietiläinen (FIN-B) Seat Cordoba WRC +9:33,3

WORLD CHAMPIONSHIPS 1998

FIA World Rally Championship for Drivers

Konečné pořadí MS Jezdců:

1. T. Mäkinen (FIN) 58, 2. C. Sainz (E) 56, 3. C. McRae (GB) 45, 4. J. Kankkunen (FIN) 39, 5. D. Auriol (F) 34, 6. R. Burns (GB) 33,

FIA World Rally Championship for Manufacturers

Konečné pořadí MS značek

1. Mitsubishi 91, 2. Toyota 85, 3. Subaru 65, 4. Ford 53, 5. Seat 1.

FIA Cup for Drivers of Production Cars

Konečné pořadí jezdců skupuiny N

1. Trelles (ROU) 94, 2. Stohl (A) 71, 3. Climent (E) 37, 4. Guest (AUS) 26, 5. Al-Wahaibi (OM) 24, 6. Walfidsson (S) 13, 7. Galli (I) 13,

FIA 2-Litre World Cup for Manufacturers

Konečné pořadí MS značek pohárů s jednou poháněnou nápravou

1. Seat 94 (81), 2. Peugeot 69, 3. Volkswagen 49, 4. Renault 26, 5. Hyundai 17

FIA Teams'

1. HF Grifone (I) 70, 2. Toyota Saudi Arabia 36, 3. Uruguay en Carrera 30, 4. Sawfish Racing 26, 5. Toyota Team Turkey 24.

55.ROČNÍK NETWORK Q OF RALLY GREAT 1999

Celková délka soutěže 1 760,69 km 22 RZ (389,39 km) 160 posádek na startu, 94 v cíli.

Letošní ročník byl již ve znamení spíše prestižního závodu. O titulu se již rozhodlo v Austrálii. Po prvním vítězství toužil T. Mäkinen stejně tak jako tovární tým Peugeot a Seat, v dobré umístění věřil i tým Škoda. Zpestřením letošního ročníku byl start ex-pilota Formule 1 Martina Brundla, který hájil tovární barvy týmu Toyota. V prvním RZ byl úspěšný T. Mäkinen, ale od druhé RZ již předváděl skvělou jízdu J. Kankkunen, který se dostal do čela průběžné klasifikace, pronásledován oběma Peugeoty v pořadí F. Delecour a M. Grönholm. Zle dotíral R. Burns na Subaru za kterým se seřadili jezdci Toyoty v pořadí C. Sainz a D. Auriol a teprve za touto šestkou byl T. Mäkinen. Po poškození boku Fordu Focuse o poštovní schránku se C. McRae propadl na osmou pozici. Startovním polem se posouvali také vozy Škoda B. Thiryho a A. Schwarze. Trať byla náročná, zejména složením štěrkového lože, ale i tím že ji každou chvíli zkrápěl déšť. Vstup do druhé etapy byl koncertem R. Burnse, který jel skvěle. M. Grönholm prohlásil na adresu R. Burnse: "už nevím co udělat abych se mu přiblížil"! J. Kankkunen se tedy propadl na druhou příčku a o patnáct vteřin zpět byl M. Grönholm. Smůlu měl C. McRae, který se časově ani nepřibližoval k časům R. Burnse, a navíc při poslední RZ zrušil svůj Focus, když narazil do odstaveného vozu řeckého závodníka J. Papadimitria. Překvapivě si dobře vedl i tovární tým Seat. Třetí etapa vyšla R. Burnsovi, který dokonale využil domácí prostředí a upevnil si vedoucí pozici. V devatenácté RZ přichází tovární tým Škoda o prvního svého jezdce A. Schwarze. Ten přijel do cíle RZ bez zadního kola, zadních dveří a "upravenou" zadní částí vozu. Na proti tomu B. Thiry byl dvě RZ před cílem na sedmém místě. Ze soutěže odstupuje C. Sainz (Toyota), F. Delecour (Peugeot) a technické potíže zpomalují D. Auriola (Toyota). Tím se B. Thiry dostal na čtvrtou pozici průběžného pořadí Britské rally. Vyhrál tedy R. Burns, pro kterého to bylo již druhé vítězství v Britské rally po sobě. Druhý dojel nestárnoucí J. Kankkunen, a třetí poměrně překvapivě H. Rovanpera. M. Brundel nedokončil, pro poruchu elektriky a musel odstoupit ve 13. RZ, spolujezdce mu tentokráte dělal A. Hertz (ten mimo jiné jezdil s B. Waldegaardem, ale největší úspěchy dosáhl, když jezdil jako spolujezdec s H. Mikkolou od roku 1977 až 1987). G. Panizzi dokončil na sedmém místě jako jediný zástupce Peugeotu, když M. Grönholm v devatenácté RZ havaroval.

1. R. Burns - R. Reid (GB) Subaru Impreza WRC 3:53:43,3
2. J. Kankkunen - J. Repo (FIN) Subaru Impreza WRC +1:48,2
3. H. Rovanpera - R. Pietiläinen (FIN) Seat Cordoba WRC +4:56,2
4. B. Thiry - S. Prevot (B) Škoda Octavia WRC +8:28,4
5. F.Loix - S. Smeets (B) Mitsubishi Carisma GT +9:36,2
6. T. Radström - G. Barth (S-GB) Ford Focus WRC +10:04,2

WORLD CHAMPIONSHIPS 1999

FIA World Rally Championship for Drivers

Konečné pořadí MS Jezdců:

1. T. Mäkinen (FIN) 62, 2.R. Burns (GB) 55, 3. D.Auriol (F) 52, 4. J. Kankkunen (FIN) 44, 5.C. Sainz (E) 44, 6. C. McRae (GB) 23, 7. P. Bugalski (F) 20

FIA World Rally Championship for Manufacturers

1. Toyota 109, 2. Subaru 105, 3. Mitsubishi 83, 4. Ford 37, 5. Seat 23, 6. Peugeot 11, 7. Škoda 6.

FIA Cup for Drivers of Production Cars

1.Trelles (ROU) 69, 2. Al Wahaibi (OM) 53, 3. Arai (J) 29, 4. Stohl (A) 27, 5. Ferreyros (PE) 24.

FIA 2-Litre World Cup for Manufacturers

1. Renault 104, 2. Hyundai 95.

FIA Teams' Cup

1. Valencia Terra Mar 52, 2.Toyota Mobil Team Turkey 46, 3. F.Dor Rally Team 40.

56.ROČNÍK NETWORK Q OF RALLY GREAT BRITAIN 2000

Celková délka soutěže 1 509,48 km 17 RZ (380,8 km) 142 posádek na startu, 79 v cíli.

Bláto, bláto a zase jenom bláto, nebo-li drama na blátě do poslední RZ. Poprvé se vybíralo vstupné na RZ a to mělo za následek menší počet diváků. K deštivému počasí se přidal i prudký vítr a ranní mlhy. Déšť rozblátil klasickou šotolinovou trať a místy se vytvořili hluboké koleje. Na titul měli šanci už pouze dva jezdci M. Grönholm a R. Burns. Lepší výchozí pozici měl M. Grönholm, kterému stačilo k zisku titulu dokončit soutěž na pátém místě, popřípadě i šestém místě kde by získal titul lepším umístění. R. Burns neježe musel vyhrát a čekat na zaváhání M. Grönholma, ale musel také bojovat o prestiž se skotským jezdcem C. McRaem. První RZ vůbec nevyšla R. Burnsovi, který při jednom z výletů poškodil zadní část vozu, urazil kolo a ztratil 56 vteřin propadl se na dvanáctou pozici a se štěstím dojel do servisní zóny. O "totálku" se postaral F. Loix ve druhé RZ když zlikvidoval po havárii Mitsubishi. Ve vedení byl tedy M. Grönholm, k útoku se chystal C. McRae, za ním sváděl souboj C. Sainz a T. Mäkinenem. Po opravě poničeného Subaru R. Burns zrychlil, ale ke konci první etapy ho pro změnu trápila porucha brzd. Při své poslední soutěži v seriálu MS si dobře vedli i oba jezdci týmu Seat D. Auriol a T. Gardemeister. Do první desítky se dokázal vklínit i M. Martin, který od příští sezóny měl jisté angažmá u Subaru. Druhá etapa, při které až neskutečně lilo svědčila především R. Burnsovi, který stahoval náskok vedoucí dvojice C. McRae a M. Grönholma. Ve dvanácté RZ však C. McRae posílá svůj vůz přes "budku" a končí. Naopak skvělým časem se do vedení dostává R. Burns, před druhého M. Grönholma, ale to mu nezaručuje titul MS. Musí čekat jestli se M. Grönholm neudělá jezdeckou chybu. Na třetí pozici se tak vrací C. Sainz, pronásledovaný "odcházejícím" šampiónem T. Mäkinenen. Propadá se i D. Auriol, který přepouští svou pozici J. Kankkunenovi, ale udržuje za sebou oba mladíky H. Rovanperu a T. Gardemeistra. Ve skvělém výkonu pokračuje i M. Martin, který je již osmý za F. Delecourem a jedenáctý je první jezdec Hyundai A. McRae. Škodovky se drží na čtrnáctém místě A. Schwarz (kterého trápí nastavení diferenciálů) a 16.místě L. Climent. V poslední etapě na tratě sice vysvitlo sluníčko, ale R. Burnsovi to štěstí nepřineslo. Po projetí cíle sice R. Burns vyhrál, dokonce potřetí za sebou tak dokončil čistý hattrick, ale ze tisku prvního titulu MS se radoval M. Grönholm. Zajímavý byl i souboj o třetí místo, kde vše hovořilo pro C. Saize. T. Mäkinen však kontroval, a posunul se tak na třetí konečnou pozici. Soutěž dokončil i tým Škoda, když A. Schwarz dojel na třináctém místě a L. Climent byl šestnáctý. Překvapením soutěže byl i méně slavný bratr P. Solberga Henning Solberg, který dokonce porazil L. Climenta s vozem Toyota Corolla WRC.

1. R. Burns - R. Reid (GB) Subaru Impreza WRC 3h 25m 44,7
2. M. Grönholm - T. Rautiainen (SF) Peugeot 206 WRC +1:05,6
3. T. Mäkinen - R. Mannisenmäki (SF) Mitsubishi Lancer EVO VI +01:15,0
4. C. Sainz - L. Moya (E) Ford Focus RS WRC +1:33,5
5. J. Kankkunen - J. Repo (FIN) Subaru Impreza WRC +01:46.9
6. F. Delecour - D. Grataloup (F) Peugeot 206 WRC +01:48.5

WORLD CHAMPIONSHIPS 2000

FIA World Rally Championship for Drivers: 2000

1. M. Grönholm (FIN) 65, 2. R. Burns (GB) 60, 3. C. Sainz (E) 46, 4. C. McRae (GB) 43, 5. T. Mäkinen (FIN) 36, 6. F.Delecour (F) 24, 7. G.Panizzi (F) 21, 8. J.Kankkunen (FIN) 20, 9. H.Rovanpera (FIN) 7, 10. P.Solberg (N) 6 bodů.

FIA World Rally Championship for Manufacturers:

1. Peugeot 111, 2.Ford 91, 3. Subaru 88, 4. Mitsubishi 43, 5. SEAT 11, 6.Hyundai 8, 7. Škoda 8 bodů.

FIA World Cup for Drivers of Production Cars:

1. Stohl (A) 75, Trelles (ROU) 64, Pozzo (RA) 22 bodů.

FIA Teams Cup:

1. Spike Subaru Team 42, Toyota Team Saudi Arabia 38, Team Atakan 33 bodů.

57.ROČNÍK NETWORK Q OF RALLY GREAT BRITAIN 2001

Celková délka soutěže 1714,77 km, 17.RZ (380,6 km) 117 posádek na startu, 50 v cíli.

Velmi zajímavý ročník. Napínavý od startu první RZ. Reálnou šanci na titul měl C. McRae (42 bodů) a R. Burns (40), britským jezdcům se dávala největší naděje, o pátý mohl titul bojoval T. Mäkinen (41) a šanci živil i C. Sainz (33). C. Sainz mohl získat titul v případě, že by vyhrál a ostatní tři adepti na titul odstoupili. V mistrovství týmů nebylo zdaleka ještě rozhodnuto, a souboj mezi Peugeotem a Fordem měl rozhodnout o zisku titulu (Ford ztrácel pouhé čtyři body).

Od první rychlostní zkoušky došlo k velkému souboji. Tradiční superspeciálka, která se jela v opačném pořadí na sebe narazil C. McRae a r. Burns. Za mohutného povzbuzování první cílem projel C. McRae a šel do vedení v soutěži. Po druhé RZ měl téměř třicetivteřinový náskok (+27,3). Na druhém místě se držel M. Grönholm, třetí byl překvapivě D. Auriol, který se loučil se svým účinkováním v Peugeotu. Jako první odstupuje z boje o titul T. Mäkinen, který poškodil závěs kola u svého Mitsubishi WRC. C. Sainz proráží pneumatiku, ta se roztrhne a je nucen zbytek RZ absolvovat po ráfku. Další šok přichází ve čtvrté RZ. Po rychlém úseku si C. McRae snaží zkrátit cestu a havaruje. Po několika kotrmelcích totálně zlikviduje jak svůj vůz, tak i svoje naděje na zisk titulu (posádka byla nezraněna). Do vedení v soutěži jde M. Grönholm, a cesta k titulu se tak otevřela R. Burnsovi (2). Překvapivě si dobře vedl mladší bratr C. McRae Alister (6), který se držel za C. Sainzem (5) a jel před M. Higginsem (7). V první etapě si vedl dobře i tovární tým Škoda, který bojoval o pátou příčku v celkovém hodnocení značek A. Schwarz (8) a B. Thiry byl (12).

Ve druhé etapě se R. Burns soustředil na taktickou jízdu. První šok však zažil, když se mu ráno nedařilo nastartovat vůz a musel jej odtlačit z parkoviště. Po výměně svíček se však Subaru umoudřilo. Vedení si tak zvyšoval M. Grönholm, na druhé místo se dostal H. Rovanpera, třetí byl R. Burns. V drama se změnila 11. RZ když z tratě vylétl C. Sainz mezi diváky a dvanáct jich bylo odvezeno do nemocnice a následující RZ byla zrušena. Na danou situaci reagoval tovární tým Ford a odvolal ze soutěže zbylé dvě posádky C. Sainze a M. Higginse. Další vývoj byl zajímavý i pro tým Škoda. A. Schwarz (5) se posouval dopředu, stejně tak jako B. Thiry (8). Pravidelně ztrácel D. Auriol (7), který ztratil především v úsecích s mlhou. Své drama si prožil i M. Martin, kterému u jeho Subaru vzplála zadní část vozu.

Ve třetí etapě se toho již mnoho zajímavého nedělo. Náskok zvyšoval M. Grönholm, před druhým H. Rovanperou, třetí pozici si s přehledem držel R. Burns, kterému třetí místo zaručovalo titul MS. O čtvrtou pozici sváděl souboj A. McRae který měl potíže s diferenciálem a A. Schwarz na kterého útočil K. Eriksson. Nepopsatelná radost ze zisku titulu vypukla u posádky R. Burns - R. Reid. Po dlouhých letech vyhrál titul jiný než Finský jezdec. Tovární tým Škoda si udržel pátou pozici a paradoxem se stali týmové rošády. To už je však kapitola jiná, kapitola ročníku 2002.

1. M. Grönholm - T. Rautiainen (SF) Peugeot 206 WRC +3:23:44,8
2. H. Rovanpera - R. Pietiläinen (FIN) Peugeot 206 WRC +3:26:11,9
3. R. Burns - R. Reid (GB) Subaru Impreza WRC +3:27:00,2
4. A. McRae - 1 Senior (GB) Hyundai Accent WRC +3:30:33,6
5. A. Schwarz - A. Hiemer (D) Škoda Octavia WRC +3:31:16,1
6. K Eriksson Parmander (S) Hyundai Accent WRC +3:31:55,8

WORLD CHAMPIONSHIPS 2001

FIA World Rally Championship for Drivers: 2001

1. R. Burns (GB) 44, 2. C. McRae (GB) 42, T. Mäkinen (FIN) 41, M. Grönholm (FIN) 36, H.Rovanpera (FIN)36, C. Sainz (E) 33, D. Auriol (F) 23, G.Panizzi (F) 22, F.Delecour (F) 15, P.Solberg 11bodů.

FIA World Rally Championship for Manufacturers:

1. Peugeot 106, 2. Ford 86, 3. Mitsubishi 69, 4. Subaru 66, 5. Škoda 17, 6.Hyundai 17 bodů

FIA SUPER 1600

1. S. Loéb (F) 50, A. Dallavila (I), 30 3. N. McSea (GB), 4. L. Cols (B) 11, 5. G. Basso (I) 10 bodů

FIA World Cup for Drivers of Production Cars:

1. G Pozzo (RA) 71, G. Trelles (Rou) 36, M. Stohl (A) 23, M. Ligato (RA) 22, S. Blomqvist (S) 17 bodů

FIA Teams Cup:

1. H. Lundgaard 36, P. Hagström (Fin) 24, H. Al Wahaibi (OM) 16, A. Bakhashab (SA) 15, S. Blomqvist (S) 13 bodů.

58.ROČNÍK NETWORK Q OF RALLY GREAT 2002

Letošní ročník Anglické rally má odpovědět na otázku kdo se letos stane vicemistrem. Vzhledem k vývoji počasí v Evropě se neočekává jednoduchý závod. Šotolinová trat?se pravděpodobně opět změní v blátivé cesty a to nabízí ještě zajímavější podívanou.

Kandidátů je celkem pět, kteří mají jak teoretickou tak reálnou šanci na titul vicemistra. Nejlepší výchozí pozici má druhý R. Burns se ziskem 34 bodů v posledních čtyřech letech soutěž vyhrál třikrát. Colin McRae je průběžně třetí s bodovým ziskem 33 bodů ale v poslední třech letech soutěž nedokončil a čtvrtý C. Sainz se ziskem 32 bodů. Reálnou šanci má i H. Rovanpera, který je šestý s celkovým ziskem 30 bodů a v posledních dvou závodech (NZ, AUS) dojel na druhém místě. Teoretickou šanci má P. Solberg na pátém místě se ziskem 27 bodů a G. Panizzi, který startuje soukromém týmu Bozian Racing se ziskem 31 bodů.

Zajímavě se jeví i startovní listina, ve které se objevil i MS motocyklů Valentino Rossi v soukromém týmu Michelin HF Grifone. Valentino Rossi nestartuje v rally poprvé, byl několikráte aktivním jezdcem při setkání mistrů rally a zúčastnil se rallysprintu v Boloni. Vlastní také soutěžní vůz. Velké změny jsou v týmu Mitsubishi. Za zraněného spolujezdce F. Delecoura D. Grataloupa zaskakuje D. Savignoni (startoval spolu s F. Delecourem již v Monte Carlu 1999), další změna je na postu A. McRaeho za kterého, (není ještě zdravotně fit) zaskakuje Justin Dale (stávající vítěz britského mistrovství Super 1600) se spolujezdcem Andrew Bargery, který působí v průběhu sezóny jako testovací jezdec Mitsubishi. Na startu se objeví v kategorii Super 1600 i bývalí jezdec F1 M. Brundel s vozem MG, stejně tak jako mnoho jezdců z evropského mistrovství. V poslední době se proslýchá, že by se měl svést s C. McRaem další jezdec F1 E. Irvine.

Mezi favority tedy patří M. Grönholm, který jede podle svých slov bez motivace, R. Burns, který věří je bude moci jet bez týmové režie, což je v rozporu s prohlášením M. Grönholma (jeho výkřik že není M. Schumacher) a C. McRae. Největší bitva by se mohla odehrát mezi R. Burnsem a C. McRaem o titul vicemistra. Více šancí se však dávají C. McRaemu a dá se předpokládat, že oba jezdci pro zisk titulu vicemistra udělají vše. Zkušenosti pro tým budou sbírat i jezdci týmu Citro?n S. Loeb a T. Radström, kteří by tak mohli promluvit do celkového pořadí jezdců. Ve druhé polovině startující týmy Škoda, Mitsubishi a Hyundai nasadili do závody všechny tři vozy. Všechny týmy mají devět bodů o souboj o prestižní čtvrtou pozici bude tedy vrcholem letošní sezóny. Tým Škoda nasadil jezdce K. Erikssona, T. Garedemeistra a Romana Krestu, tentokráte se spolujezdcem Milošem Hůlkou, který má se soutěží zkušenosti. Hyundai nasadil své jezdce A. Schwarze, F. Loixe a bude především spoléhat na zkušenosti J. Kankkunena. Mitsubishi nasadilo rovněž tři vozy, F. Delecoura, J. Paasonena a Justina Daleho, který má pro změnu zkušenosti s britskou šotolinou. V plném nasazení v britské rally pojede jak Ford, kromě C. Sainze, a C. McRaeho bude startovat M. Martin a M. Higgins se čtvrtým Fordem. Peugeot nasadil kromě svých hvězd i třetího jezdce H. Rovanperu, který má šanci na vicemistra a další pojede finský jezdec J. Pykälistö. Tedy nejslabší účast v letošním ročníku bude mít tým Subaru, který nasadil pouze dva jezdce T. Mäkinena a P. Solberga.

Letošní ročník Anglické rally tedy má před svým startem jasné oba tituly MS jak v týmech PEUGOT, tak i jezdcích MARCUS GRÖNHOLM. Boj tedy nastane o další umístění v letošním seriálu MS i boj o angažmá pro příští sezónu.

58.ROČNÍK NETWORK Q OF RALLY GREAT

Umístění jezdců za poslední tři roky

(v závorce je uvedeno startovní číslo, barevně jsou označeny "týmové trojky")

TEAM PEUGEOT TOTAL

Richard Burns (1)

  •        

  • 1999 1. Místo Mitsubishi Carisma GT
  •        

  • 2000 1. Místo Subaru Impreza WRC P2000
  •        

  • 2001 3. Místo Subaru Impreza WRC S44

Marcus Grönholm (2)

  •        

  • 1999 nedokončil pro havárii Peugeot 206 WRC
  •        

  • 2000 2.místo Peugeot 206 WRC
  •        

  • 2001 1.místo Peugeot 206 WRC

Harri Rovanperä (3)

  •        

  • 1999 3.místo Seat Cordoba WRC E2
  •        

  • 2000 10.místo Seat Cordoba WRC E3
  •        

  • 2001 2.místo Peugeot 206 WRC

FORD MOTOR COMPANY LTD

Carlos Sainz (4)

  •        

  • 1999 nedokončil pro poškozený závěs kola
  •        

  • 2000 4.místo Ford Focus WRC
  •        

  • 2001 stažen ze soutěže z bezpečnostních důvodů Ford Focus RS WRC

Colin McRae (5)

  •        

  • 1999 nedokončil pro havárii Ford Focus WRC
  •        

  • 2000 nedokončil pro havárii Ford Focus WRC
  •        

  • 2001 nedokončil pro havárii Ford Focus WRC

Markko Märtin (6)

  •        

  • 1999 8.místo Toyota Corolla WRC
  •        

  • 2000 7.místo Toyota Corolla WRC
  •        

  • 2001 nedokončil pro poruchu motoru Subaru Impreza WRC S44

SUBARU 555 WORD RALLY TEAM

Tommi Mäkinen (10)

  •        

  • 1999 nedokončil pro poruchu motoru Mitsubishi Lancer EVO VI
  •        

  • 2000 3.místo Mitsubishi Lancer EVO VI
  •        

  • 2001 nedokončil pro poškození zadní nápravy Mitsubishi Lancer WRC

Petter Solberg (11)

  •        

  • 1999 9.místo Ford Focus WRC
  •        

  • 2000 nedokončil pro havárii Subaru Impreza WRC P2000
  •        

  • 2001 nedokončil pro poruchu přívodu paliva Subaru Impreza WRC S44

ŠKODA MOTORSPORT

Kenneth Eriksson (14)

  •        

  • 1999 25.místo (F2 5.) Hyundai Coupe Kit Car E2
  •        

  • 2000 nedokončil pro poruchu motoru Hyundai Accent WRC
  •        

  • 2001 6.místo Hyundai Accent WRC E2

Toni Gardemeister (15)

  •        

  • 1999 nedokončil pro poruchu spojky
  •        

  • 2000 12.místo Seat Cordoba WRC E3
  •        

  • 2001 nebyl angažován pro MS

Roman Kresta (16)

  •        

  • 1999 nebyl angažován pro MS
  •        

  • 2000 nebyl angažován pro MS
  •        

  • 2001 nebyl angažován pro MS

MARLBORO MITSUBISHI RALLIART

Francois Delecour (7)

  •        

  • 1999 nedokončil pro poruchu převodovky
  •        

  • 2000 6.místo Peugeot 206 WRC
  •        

  • 2001 nebyl angažován pro MS

Alister McRae (8)

  •        

  • 1999 nedokončil pro havárii Hyundai Coupe Kit Car E2
  •        

  • 2000 11.místo Hyundai Accent WRC
  •        

  • 2001 4.místo Hyundai Accent WRC

Jani Paasonen (9)

  •        

  • 1999 nebyl angažován pro MS
  •        

  • 2000 nebyl angažován pro MS
  •        

  • 2001 nebyl angažován pro MS

HYUNDAI CASTROL WORLD RALLY TEAM

Armin Schwarz (17)

  •        

  • 1999 Nedokončil pro havárii Škoda Octavia WRC
  •        

  • 2000 13.místo Škoda Octavia WRC E2
  •        

  • 2001 5.místo Škoda Octavia WRC E2

Freddy Loix (18)

  •        

  • 1999 5.místo Mitsubishi Carisma GT
  •        

  • 2000 nekončil pro havárii Mitsubishi Carisma GT
  •        

  • 2001 nedokončil pro poruchu převodovky Mitsubishi Lancer WRC

Juha Kankkunen (19)

  •        

  • 1999 2.místo Subaru Impreza WRC
  •        

  • 2000 5.místo Subaru Impreza P2000
  •        

  • 2001 nebyl angažován pro MS

DALŠÍ JEZDCI, KTEŘÍ SE MOHOU PROSADIT DO HODNOCENÍ JEZDCŮ

Sebastian Loeb (21)

  •        

  • 1999 nebyl angažován pro MS
  •        

  • 2000 38.místo Citro?n Saxo VTS
  •        

  • 2001 15.místo (A6 1.) Citro?n Saxo S 1600

Thomas Randström (20)

  •        

  • 1999 6.místo Ford Focus WRC
  •        

  • 2000 nebyl angažován pro MS
  •        

  • 2001 nebyl angažován pro MS

Gilles Panizzi (23)

  •        

  • 1999 7.místo Peugeot 206 WRC
  •        

  • 2000 8.místo Peugeot 206 WRC
  •        

  • 2001 nekončil pro potíže s transmission Peugeot 206 WRC
Vitek
Diskuze (0)