Rakušané chtějí zvýšit rychlost na dálnici. A tím prospět ovzduší
S informací o možném nárůstu maximální rychlosti na dálnici přišel Norbert Hofer, rakouský ministr pro infrastrukturu. „V průběhu jednoho roku chceme na testovacích úsecích vyzkoušet, jaký to bude mít vliv,“ uvedl pro tamní média.
Jak je z jeho slov patrné, nejde o celoplošné zvýšení rychlosti. Šlo by jen o vybraný úsek dálnice A1 mezi Vídni a Salzburgem, kde byla současná maximálka 130 km/h navýšena o 10 km/h. Hofer si od vyšší povolené rychlosti slibuje plynulejší provoz a s ním ekologičtější přístup k životnímu prostředí. Kromě toho dodává, že zbytečné brzdění a akcelerace neprospívají ani bezpečnosti a spotřebě paliva.
Důkazem tohoto tvrzení může být Německo, kde je na více než polovině dálničních úseků rychlost neomezená. Výrazně vyšší počet dopravních nehod tu však ve srovnání s ostatními zeměmi zaznamenáván není. Opačným příkladem budiž jedna dálnice v Austrálii. Tady byla rychlost na dálnicích taktéž nejprve neomezená, po zavedení limitu 130 km/h tu ale počet smrtelných nehod začal značně růst. Australané se tak krátce poté vrátili k jízdě bez omezení.
S tvrzením Norberta Hofera však nesouhlasí tvůrci analýzy Technické univerzity ve Štýrském Hradci. Podle nich nárůst maximální povolené rychlosti na 140 km/h nejenže neprospěje, ale dokonce životnímu prostředí uškodí. Dle získaných dat bude do ovzduší vypuštěno o zhruba 20 % více znečišťujících látek ve srovnání se 130 km/h.
Bývalý ministr dopravy Jörg Leichtfried připravovaný krok dokonce označuje za hrozbu pro klimatické cíle. Vysvětluje, že navýšení rychlosti vlastně nemá smysl. „Mezi Štýrským Hradcem a Vídní ušetříte navýšením maximální rychlosti šest minut. To vše na úkor životního prostředí a zdraví Rakušanů,“ zlobí se Leichtfried. Uvidíme, jak k rychlostním limitům naši sousedé nakonec přistoupí.