Švédská rallye 2017: Ogier věří na stupně

 

Francouz Sebastien Ogier bude na Švédské rallye útočit na třetí výhru v řadě na soutěži, která se jako jediná v mistrovství světa jede na sněhu.

Čtyřnásobný mistr světa přestoupil koncem minulého roku ke značce Ford a vyhrál v Monte Carlu úvodní podnik letošního šampionátu.

Ford: Podium bude fantazie

Třiatřicetiletý Francouz však svůj výsledek nepřeceňuje. „Start do sezony byl ve znamení snů, ale nesmíme podlehnout uspokojení, protože před námi je ještě spousta práce. Jestliže se dostaneme znovu na podium mezi nejlepší tři, překoná to naše očekávání v úvodu sezony,“ prohlásil Ogier na svých webových stránkách.

Po startu na Rallye Monte Carlo stihl s Fiestou WRC ´17 další dvoudenní test, který si náramně pochvaloval. „Panovaly výborné podmínky, velký mráz a zledovatělé cesty, což byly podmínky, které se budou hodně podobat těm, které nás čekají ve Švédsku. Jede se tady neuvěřitelnou rychlostí. Musíte být ohromně přesní na volantu, protože není žádný prostor na chybu. Mám z auta čím dál tím lepší pocit, ale pořád je pro mě všechno nové na to, abych mohl využít kompletní potenciál fiesty,“ dodal Ogier.

Toyota: Asi se to nepovede

Senzační návrat do světového šampionátu po sedmnácti letech se podařil továrnímu týmu Toyota Gazoo Racing, když Jari-Matti Latvala dojel v Monaku na druhém místě. Jeho šéf stáje Tommi Mäkinen se však před startem druhého podniku MS snaží zůstat oběma nohama na zemi.

„Máme za sebou hodně testovacích kilometrů na sněhu a šotolině, což je pro nás užitečné, protože nastavení aut na oba povrchy je podobné. Proto jsou naše očekávání před Švédskem pochopitelná. Na druhou stranu nás trápily na Monte Carlu potíže se spolehlivostí a pořád se máme, co učit,“ shrnuje vyhlídky Mäkinen.

Jari Matti Latvala vyhrál ve Švédsku třikrát, ale i on své ambice nepřehání. „Výsledek z první rallye byl pro nás příjemným překvapením. Nemyslím, že je reálné očekávat něco podobného teď ve Švédsku. Musíme si stále uvědomovat, že jsme nový tým a nový projekt,“ říká Latvala.

Toyota má na krku menší starosti. Při homologaci se objevily problémy s uchycením zadního tlumiče a druhým je špatný materiál ventilů motor. První prohřešek již tým napravil, ten další musí zvládnout do Mexické rallye.

Citroën: Pozor na sníh

Irský pilot Craig Breen byl na Rallye Monte Carlo nejlépe umístěným jezdcem francouzské ekipy Citroën, přestože startoval se starším modelem WRC – DS3. Pro švédskou soutěž dostal nejnovější C3 WRC. „Mám za sebou úspěšný shakedown (veřejný trénink) a na jeho konci se mi podařilo najít správné nastavení. Šlo ještě více tlačit, abych byl rychlejší, ale nebyl důvod zbytečně riskovat. Ve Švédsku stačí málo a ocitnete se v hlubokém sněhovém příkopu, odkud není úniku,“ prohlásil Breen.

Hlavní hvězda francouzské značky Kris Meeke úvodní podnik šampionátu nedokončil a navíc při testu před Švédskem obrátil auto na střechu. Na shakedownu zaostal o pouhé půl sekundy za Breenem. „Nemyslím, že tenhle výsledek je směrodatný. Osobně jsem chtěl jet rychle, abych si potvrdil svůj pocit v autě a to se mi povedlo. Teď se budu dívat na oblohu a uvidíme, zda začne padat sníh, nebo ne,“ komentoval své dojmy před startem britský jezdec.

Hyundai: Potvrdí své šance?

Nesmírně ambiciózní Hyundai Motorsport nasazuje své osvědčené piloty Hayden Paddon (Nový Zéland), Thierry Neuville (Belgie) a Dani Sordó (Španělsko). V Monte Carlu odstoupil hned v první erzetě Paddon po střetu s divákem, který si osudný náraz a následnou smrt zavinil sám. Neuville vedl téměř dva dny, ale pak musel opravovat poškozené pravé zadní kolo a přišel o naděje na solidní výsledek.

Jediný, kdo udržel prapor značky, byl Dani Sordó, který dojel na čtvrtém místě. Ve Švédsku chce Hyundai samozřejmě minimálně na stupně vítězů. Loni byl na severu Evropy nejlepším jezdcem značky Hayden Paddon, který skončil druhý, půl minuty za vítězným Ogierem.

Ostberg: Parádní atmosféra

Originálem na startu bude Mads Ostberg, který pojede, jako jediný soukromník pojede se speciálem WRC upraveným podle nejnovějších pravidel pro rok 2017. Povedlo se mu to zásluhou spolupráce s Martinem Prokopem, když vytvořili společný tým Onebet Jipocar WRT. Český jezdec pořídil od britského M-Sportu speciál Ford Fiesta WRC ´17 a norský pilot je ze současné situace nadšený.

„Náš tým půjde ve čtrnácti osobách snadno řídit. Všichni jeho členové jsou nadšení, maximálně odhodlaní a chtějí uspět stejně silně, jako já. Během minulého víkendu jsme najezdili ve Švédsku dvě stě padesát kilometrů a já si fiestu užíval. Myslím, že se mi podařilo najít správné nastavení. Současná generace je však o tolik rychlejší, že největší výzvou bude, abych si zvykl na vyšší rychlost a brzdění do zatáček,“ vypráví nadšeně Ostberg. Jeho sebevědomí jistě podpořil vyhraný shakedown, byť o jedinou desetinu. Pro vývoj samotné soutěže však nemá zásadní vliv.

Škoda: Důvěru dostal domácí:

Tovární tým z Mladé Boleslavi nasazuje do kategorie WRC pouze jediného pilota, kterým je nejlepší švédský motoristický sportovec za rok 2016 Pontus Tidemand. Jeho navigátorem je krajan Jonas Andresson. „Oba již při Rallye Monte Carlo ukázali, že si za obtížných podmínek umí velice dobře poradit. V každém případě to ale bude tvrdá práce. Musíme se prosadit proti značně silné konkurenci,“ uvedl šéf stáje Škoda Motorsport Michal Hrabánek.

Tidemand má ovšem pro strach uděláno: „V minulém roce nám k vítězství na domácí rallye chybělo 14,7 sekundy. Tentokrát chceme stát na nejvyšším místě a početným fanouškům doma ukázat pěknou show.“ K tomu patří také jedna premiéra: Poprvé bude tovární vůz Škoda Fabia R5 k vidění s novým lakováním pro sezonu 2017. Zeleno-bílo-černý design se ještě zatraktivnil, navíc přibyl nápis R5 evo 1.

„Na Švédskou rallye jsme připraveni. Není tajemstvím, že chceme bojovat o titul ve WRC 2,“ tvrdí Tidemand odhodlaně. Statistika hovoří pro vůz Škoda Fabia R5: V letošní i loňské sezóně vyhrála jedenáct z posledních dvanácti rallye ve třídě WRC2. Loni navíc získala Škoda titul mistrů světa v hodnocení WRC díky finské posádce Esapekka Lappi a Janne Ferm.

Výjimka pro VW neprošla

Zřejmě definitivně padla naděje, že letos uvidíme vozy Volkswagen Polo GTi WRC. Německá automobilka začátkem loňského listopadu oznámila odchod z mistrovství světa a nestihla homologovat nové vozy k 1. lednu 2017. Po neúčasti na Rallye Monte Carlo jednala s Mezinárodní automobilovou federací (FIA) o udělení výjimky pro tuto sezonu. „Chtěli jsme nabídnout vůz k provozování soukromým týmům. Přijímáme rozhodnutí, že nám to nebylo umožněno, ale jsme zklamáni za naše zákazníky,“ prohlásil šéf Volkswagen Motorsport Sven Smeets.

Proti udělení výjimky byly Citroën a Hyundai. „Pokud by se soukromí jezdci zúčastnili několika soutěží, mohli by nám brát body. Mimochodem, loni chtěl výjimku Citroën a právě Volkswagen byl proti,“ prohlásil ředitel továrního týmu Hyundai Michel Nandan. Jeho slova doplnil šéf Citroënu Yves Matton: „Důležité je, aby všichni výrobci respektovali pravidla a všichni měli nastaveny stejné podmínky.“

Trocha historie, prosím

První ročník současného podniku mistrovství světa byl pořádán v roce 1950 pod názvem Rallye Půlnočního slunce v okolí města Värmland a až do současné doby si zachoval termín v první polovině února. Švédská rallye 1967 změnila pořadatelské město na Karlstadt, zázemí soutěže a týmy ale fungují ve městě Hagfors. Letos je umístěna servisní zóna v Torsby, sto kilometrů od Karlstadu. Soutěž se stala součástí prvního ročníku mistrovství světa v rallye 1973.

Od té doby nebyly pořádány pouze dva ročníky. V roce 1974 se soutěž neuskutečnila kvůli ropné krizi a o šestnáct let později kvůli nedostatku sněhu. Vážné problémy postihly soutěž v sezoně 2005, kdy u vozů nefungovaly pneumatiky s hroty. Loni bylo zrušeno osm z 21 rychlostních zkoušek v celkové délce 103 kilometrů.

„Tratě rychlostních zkoušek jsou v příznivém stavu. Všude leží solidní vrstva ledu a spousta sněhu. Nepředpokládáme, že by se měla opakovat situace z minulého roku,“ prohlásil tiskový mluvčí soutěže Jonas Bjallfalk.

Program Švédské rallye

Čtvrtek - 20.08 RZ1.

Pátek – 7.59 RZ2; 9.46 RZ3; 10.20 RZ4; 13.20 RZ5; 14.27 RZ6; 15.51 RZ7; 17.15 RZ8.

Sobota – 8.08 RZ9; 9.17 RZ10; 10.08 RZ11; 12.58 RZ12; 14.17 RZ13; 15.08 RZ14; 17.45 RZ15.

Neděle – 7.55 RZ16; 9.58 RZ17; 12.18 RZ18.

Průběžné pořadí

Pořadí jezdců: 1. Ogier (Fr./Ford Fiesta WRC ´17) 25; 2. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 18; 3. Tänak (Est./Ford Fiesta WRC ´17) 15; 4. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) 13;, 5. Breen (Ir./Citroën DS3 WRC) a Evans (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) oba 10; 7. Lefebvre (Fr./Citroën C3 WRC) 6; 8. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia R5) 6; 9. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 5; 10. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 4.

Pořadí týmů: 1. M Sport Ford 40; 2. Toyota Motorsport 24; 3. Hyundai Motorsport 20; 4. Citroën Racing 10.

Spolupracujeme s TipCars.com
Policie zasahuje na ministerstvu, kde se řeší stovky miliard Policie zasahuje na ministerstvu, kde se řeší stovky miliard

Národní centrála proti organizovanému zločinu zasahuje od…

 

Štítky WRC

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

Toto jsou nejnebezpečnější písničky k řízení auta. Pouštíte si je? Toto jsou nejnebezpečnější písničky k řízení auta. Pouštíte si je?

Nová studie odhaluje ty nejméně a nejvíce bezpečné…

 





 
Které části automobilů nejvíce trpí v zimě? První místo nepřekvapí

Které části automobilů nejvíce trpí v zimě? První místo nepřekvapí

Dnes 08:00

Zima autu zrovna nepřeje. Které součástky dostávají nejvíc zabrat?




Blesk.cz

Statečný bojovník! Davídkovi (7) transplantovali játra. „Věděli jsme, že může zemřít,“ popsali rodiče

Statečný bojovník! Davídkovi (7) transplantovali…

Nepředstavitelné jsou pocity rodiče, když je jeho dítě pro závažné onemocnění odkázané na pomoc druhých a na…

Zkraťte si čekání na Vánoce s pořádnou porcí výher na losu Adventní kalendář

Zkraťte si čekání na Vánoce s pořádnou porcí výher…

Stírací losy od Sazky se v posledních letech staly příjemnou součástí vánočních svátků. Ještě před samotným…

 

iSport.cz

Satoranský v NBA zazářil. Trápícímu se Washingtonu zařídil obrat

Satoranský v NBA zazářil. Trápícímu se Washingtonu…

Basketbalista Tomáš Satoranský odehrál nejlepší utkání v sezoně NBA a 13 body, sedmi doskoky a třemi asistencemi…

Koše pro kvalifikaci EURO 2020: Česko nedostane Němce, mírně si polepšilo

Koše pro kvalifikaci EURO 2020: Česko nedostane…

Čeští fotbalisté obsadili v premiérovém ročníku Ligy národů UEFA dvacáté místo. Polepšili si tak o tři místa…

 

Reflex.cz

Stovky mrtvých vojáků v Československu. Historici odhalili ohromující počty obětí povinné vojny

Stovky mrtvých vojáků v Československu. Historici…

Odborníci z Vojenského historického ústavu vůbec poprvé po pádu totality v Česku spočítali, kolik vojáků zemřelo…

100 let nezávislosti Polska: Objevte turisticky zajímavá místa, kterými procházela historie

100 let nezávislosti Polska: Objevte turisticky…

Historie Polska je velmi komplikovaná a provázejí ji nejrůznější události, které ve svém důsledku ovlivnily i…