Švédská rallye 2017: Ogier věří na stupně

 

Francouz Sebastien Ogier bude na Švédské rallye útočit na třetí výhru v řadě na soutěži, která se jako jediná v mistrovství světa jede na sněhu.

Čtyřnásobný mistr světa přestoupil koncem minulého roku ke značce Ford a vyhrál v Monte Carlu úvodní podnik letošního šampionátu.

Ford: Podium bude fantazie

Třiatřicetiletý Francouz však svůj výsledek nepřeceňuje. „Start do sezony byl ve znamení snů, ale nesmíme podlehnout uspokojení, protože před námi je ještě spousta práce. Jestliže se dostaneme znovu na podium mezi nejlepší tři, překoná to naše očekávání v úvodu sezony,“ prohlásil Ogier na svých webových stránkách.

Po startu na Rallye Monte Carlo stihl s Fiestou WRC ´17 další dvoudenní test, který si náramně pochvaloval. „Panovaly výborné podmínky, velký mráz a zledovatělé cesty, což byly podmínky, které se budou hodně podobat těm, které nás čekají ve Švédsku. Jede se tady neuvěřitelnou rychlostí. Musíte být ohromně přesní na volantu, protože není žádný prostor na chybu. Mám z auta čím dál tím lepší pocit, ale pořád je pro mě všechno nové na to, abych mohl využít kompletní potenciál fiesty,“ dodal Ogier.

Toyota: Asi se to nepovede

Senzační návrat do světového šampionátu po sedmnácti letech se podařil továrnímu týmu Toyota Gazoo Racing, když Jari-Matti Latvala dojel v Monaku na druhém místě. Jeho šéf stáje Tommi Mäkinen se však před startem druhého podniku MS snaží zůstat oběma nohama na zemi.

„Máme za sebou hodně testovacích kilometrů na sněhu a šotolině, což je pro nás užitečné, protože nastavení aut na oba povrchy je podobné. Proto jsou naše očekávání před Švédskem pochopitelná. Na druhou stranu nás trápily na Monte Carlu potíže se spolehlivostí a pořád se máme, co učit,“ shrnuje vyhlídky Mäkinen.

Jari Matti Latvala vyhrál ve Švédsku třikrát, ale i on své ambice nepřehání. „Výsledek z první rallye byl pro nás příjemným překvapením. Nemyslím, že je reálné očekávat něco podobného teď ve Švédsku. Musíme si stále uvědomovat, že jsme nový tým a nový projekt,“ říká Latvala.

Toyota má na krku menší starosti. Při homologaci se objevily problémy s uchycením zadního tlumiče a druhým je špatný materiál ventilů motor. První prohřešek již tým napravil, ten další musí zvládnout do Mexické rallye.

Citroën: Pozor na sníh

Irský pilot Craig Breen byl na Rallye Monte Carlo nejlépe umístěným jezdcem francouzské ekipy Citroën, přestože startoval se starším modelem WRC – DS3. Pro švédskou soutěž dostal nejnovější C3 WRC. „Mám za sebou úspěšný shakedown (veřejný trénink) a na jeho konci se mi podařilo najít správné nastavení. Šlo ještě více tlačit, abych byl rychlejší, ale nebyl důvod zbytečně riskovat. Ve Švédsku stačí málo a ocitnete se v hlubokém sněhovém příkopu, odkud není úniku,“ prohlásil Breen.

Hlavní hvězda francouzské značky Kris Meeke úvodní podnik šampionátu nedokončil a navíc při testu před Švédskem obrátil auto na střechu. Na shakedownu zaostal o pouhé půl sekundy za Breenem. „Nemyslím, že tenhle výsledek je směrodatný. Osobně jsem chtěl jet rychle, abych si potvrdil svůj pocit v autě a to se mi povedlo. Teď se budu dívat na oblohu a uvidíme, zda začne padat sníh, nebo ne,“ komentoval své dojmy před startem britský jezdec.

Hyundai: Potvrdí své šance?

Nesmírně ambiciózní Hyundai Motorsport nasazuje své osvědčené piloty Hayden Paddon (Nový Zéland), Thierry Neuville (Belgie) a Dani Sordó (Španělsko). V Monte Carlu odstoupil hned v první erzetě Paddon po střetu s divákem, který si osudný náraz a následnou smrt zavinil sám. Neuville vedl téměř dva dny, ale pak musel opravovat poškozené pravé zadní kolo a přišel o naděje na solidní výsledek.

Jediný, kdo udržel prapor značky, byl Dani Sordó, který dojel na čtvrtém místě. Ve Švédsku chce Hyundai samozřejmě minimálně na stupně vítězů. Loni byl na severu Evropy nejlepším jezdcem značky Hayden Paddon, který skončil druhý, půl minuty za vítězným Ogierem.

Ostberg: Parádní atmosféra

Originálem na startu bude Mads Ostberg, který pojede, jako jediný soukromník pojede se speciálem WRC upraveným podle nejnovějších pravidel pro rok 2017. Povedlo se mu to zásluhou spolupráce s Martinem Prokopem, když vytvořili společný tým Onebet Jipocar WRT. Český jezdec pořídil od britského M-Sportu speciál Ford Fiesta WRC ´17 a norský pilot je ze současné situace nadšený.

„Náš tým půjde ve čtrnácti osobách snadno řídit. Všichni jeho členové jsou nadšení, maximálně odhodlaní a chtějí uspět stejně silně, jako já. Během minulého víkendu jsme najezdili ve Švédsku dvě stě padesát kilometrů a já si fiestu užíval. Myslím, že se mi podařilo najít správné nastavení. Současná generace je však o tolik rychlejší, že největší výzvou bude, abych si zvykl na vyšší rychlost a brzdění do zatáček,“ vypráví nadšeně Ostberg. Jeho sebevědomí jistě podpořil vyhraný shakedown, byť o jedinou desetinu. Pro vývoj samotné soutěže však nemá zásadní vliv.

Škoda: Důvěru dostal domácí:

Tovární tým z Mladé Boleslavi nasazuje do kategorie WRC pouze jediného pilota, kterým je nejlepší švédský motoristický sportovec za rok 2016 Pontus Tidemand. Jeho navigátorem je krajan Jonas Andresson. „Oba již při Rallye Monte Carlo ukázali, že si za obtížných podmínek umí velice dobře poradit. V každém případě to ale bude tvrdá práce. Musíme se prosadit proti značně silné konkurenci,“ uvedl šéf stáje Škoda Motorsport Michal Hrabánek.

Tidemand má ovšem pro strach uděláno: „V minulém roce nám k vítězství na domácí rallye chybělo 14,7 sekundy. Tentokrát chceme stát na nejvyšším místě a početným fanouškům doma ukázat pěknou show.“ K tomu patří také jedna premiéra: Poprvé bude tovární vůz Škoda Fabia R5 k vidění s novým lakováním pro sezonu 2017. Zeleno-bílo-černý design se ještě zatraktivnil, navíc přibyl nápis R5 evo 1.

„Na Švédskou rallye jsme připraveni. Není tajemstvím, že chceme bojovat o titul ve WRC 2,“ tvrdí Tidemand odhodlaně. Statistika hovoří pro vůz Škoda Fabia R5: V letošní i loňské sezóně vyhrála jedenáct z posledních dvanácti rallye ve třídě WRC2. Loni navíc získala Škoda titul mistrů světa v hodnocení WRC díky finské posádce Esapekka Lappi a Janne Ferm.

Výjimka pro VW neprošla

Zřejmě definitivně padla naděje, že letos uvidíme vozy Volkswagen Polo GTi WRC. Německá automobilka začátkem loňského listopadu oznámila odchod z mistrovství světa a nestihla homologovat nové vozy k 1. lednu 2017. Po neúčasti na Rallye Monte Carlo jednala s Mezinárodní automobilovou federací (FIA) o udělení výjimky pro tuto sezonu. „Chtěli jsme nabídnout vůz k provozování soukromým týmům. Přijímáme rozhodnutí, že nám to nebylo umožněno, ale jsme zklamáni za naše zákazníky,“ prohlásil šéf Volkswagen Motorsport Sven Smeets.

Proti udělení výjimky byly Citroën a Hyundai. „Pokud by se soukromí jezdci zúčastnili několika soutěží, mohli by nám brát body. Mimochodem, loni chtěl výjimku Citroën a právě Volkswagen byl proti,“ prohlásil ředitel továrního týmu Hyundai Michel Nandan. Jeho slova doplnil šéf Citroënu Yves Matton: „Důležité je, aby všichni výrobci respektovali pravidla a všichni měli nastaveny stejné podmínky.“

Trocha historie, prosím

První ročník současného podniku mistrovství světa byl pořádán v roce 1950 pod názvem Rallye Půlnočního slunce v okolí města Värmland a až do současné doby si zachoval termín v první polovině února. Švédská rallye 1967 změnila pořadatelské město na Karlstadt, zázemí soutěže a týmy ale fungují ve městě Hagfors. Letos je umístěna servisní zóna v Torsby, sto kilometrů od Karlstadu. Soutěž se stala součástí prvního ročníku mistrovství světa v rallye 1973.

Od té doby nebyly pořádány pouze dva ročníky. V roce 1974 se soutěž neuskutečnila kvůli ropné krizi a o šestnáct let později kvůli nedostatku sněhu. Vážné problémy postihly soutěž v sezoně 2005, kdy u vozů nefungovaly pneumatiky s hroty. Loni bylo zrušeno osm z 21 rychlostních zkoušek v celkové délce 103 kilometrů.

„Tratě rychlostních zkoušek jsou v příznivém stavu. Všude leží solidní vrstva ledu a spousta sněhu. Nepředpokládáme, že by se měla opakovat situace z minulého roku,“ prohlásil tiskový mluvčí soutěže Jonas Bjallfalk.

Program Švédské rallye

Čtvrtek - 20.08 RZ1.

Pátek – 7.59 RZ2; 9.46 RZ3; 10.20 RZ4; 13.20 RZ5; 14.27 RZ6; 15.51 RZ7; 17.15 RZ8.

Sobota – 8.08 RZ9; 9.17 RZ10; 10.08 RZ11; 12.58 RZ12; 14.17 RZ13; 15.08 RZ14; 17.45 RZ15.

Neděle – 7.55 RZ16; 9.58 RZ17; 12.18 RZ18.

Průběžné pořadí

Pořadí jezdců: 1. Ogier (Fr./Ford Fiesta WRC ´17) 25; 2. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 18; 3. Tänak (Est./Ford Fiesta WRC ´17) 15; 4. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) 13;, 5. Breen (Ir./Citroën DS3 WRC) a Evans (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) oba 10; 7. Lefebvre (Fr./Citroën C3 WRC) 6; 8. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia R5) 6; 9. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 5; 10. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 4.

Pořadí týmů: 1. M Sport Ford 40; 2. Toyota Motorsport 24; 3. Hyundai Motorsport 20; 4. Citroën Racing 10.

Spolupracujeme s TipCars.com
Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu

Bývalý ředitel městské firmy Pražská strojírna Vladimír…

Katalánci se šikují k dalším protestům za nezávislost. Tentokrát v Bruselu Katalánci se šikují k dalším protestům za nezávislost. Tentokrát v Bruselu

Dvě velké separatistické organizace z Katalánska svolaly…

Babiš, Okamura a komunisté ovládnou klíčové výbory Babiš, Okamura a komunisté ovládnou klíčové výbory

Parlamentní strany se dohodly na obsazení všech…

Lidé na Štědrý den v Penny Marketu nenakoupí. Jinde zatím ano Lidé na Štědrý den v Penny Marketu nenakoupí. Jinde zatím ano

Diskonty Penny Market budou mít letos na Štědrý den…

 

Štítky WRC

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

 





 
GMC Sierra 2500 HD All Mountain s pásy místo kol vyráží k zasněženým vrcholům hor

GMC Sierra 2500 HD All Mountain s pásy místo kol vyráží k zasněženým vrcholům hor

Včera

GMC si k propagaci svých velkých pick-upů připravilo sněžný koncept na základech modelu Sierra 2500 HD.




Blesk.cz

Nový Firefox Quantum slibuje ďábelskou rychlost a malou spotřebu RAM

Nový Firefox Quantum slibuje ďábelskou rychlost a…

V září se Mozilla pochlubila betaverzí a nyní už vypustila hotovou podobu svého nového Firefoxu. Mozilla se…

Trump sliboval o svátcích tvrdou dřinu, raději ale vyrazil na golf. Obamu za to kritizoval

Trump sliboval o svátcích tvrdou dřinu, raději ale…

Americký prezident Donald Trump svátek Díkůvzdání tráví na Floridě v letovisku Mar-a-Lago. Jeho zaměstnanci…

 

iSport.cz

SOUHRN EL: Kromě Plzně postoupilo dalších deset týmů, Everton propadl

SOUHRN EL: Kromě Plzně postoupilo dalších deset…

SOUHRN | Celkem jedenáct týmů si dnes zajistilo postup do vyřazovací části fotbalové Evropské ligy. Ve skupině…

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k olympijské sezoně!

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k…

Kalendář všech akcí sezony, reportáž ze supermoderního servisního kamionu i detailní představení všech…

 

Reflex.cz

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí slovenský badatel Sivoš

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí…

Vojak, Oko, Ekron nebo Mosten. To jsou názvy některých svazků a spisů československé StB, v nichž figuruje…

Zimbabwe: Mugabeho pád očima českého galeristy, který sledoval dění přímo na místě

Zimbabwe: Mugabeho pád očima českého galeristy,…

Jak viděl Ondřej Homolka převratné události, které vedly k rezignaci jednoho z nejdéle sloužících diktátorů,…