Range Rover Evoque: První dojmy
Jestli něco chybělo šéfům Land Roveru k ekonomické spokojenosti, pak to byl přesně takový model. Ať se to konzervativcům líbí nebo ne, samotné tradice dnes nikoho neuživí. A tak se jich část použila ke stvoření menšího, dostupnějšího, avšak nikoliv kompromisního malého roveru. Takového, který bude nejlepší pro změnu na silnici. A na své soupeře se bude vytahovat už výhružným vzhledem, po vzoru dominantních samečků v živočišné říši.
Design je v dnešní době zjednodušující se techniky důležitý i pro ikony. Proto už na několik metrů evoque doslova oslní. Když ničím jiným, tak odvahou, s níž posunul hranice zostřování úhlů a zmenšování oken. Nepoměr masy plechů k malým oknům je na první pohled šokující, na druhý už je znát péče, s níž se vážila každá horizontální křivka. Své sehraje i druhý pár dveří pro čerstvě potvrzenou budoucí pětidveřovou verzi. Pomohly extrémní lemy blatníků, stejně jako výrazné prolisy. A zezadu, kde jsou okna nejnižší, pak zvýšení černé plochy snad až do poloviny celkové výšky auta. Nepohrdlo se ani detaily typu falešných výdechů na blatnících a nadprůměrnými koly. Nejpůsobivější je ale samozřejmě příď. Zamračené světlomety se omezily na jeden velký projektor na každé straně, doplněný třemi dalšími, mnohem menšími. Ačkoliv maska je vlastně jen úzkým páskem, opět se podařilo, s pomocí dvou velkých náběrů, změnit disproporce ve výhodu. Promluvily i tradice, kde jinde, než na ploché kapotě s podélným výstupkem?
Uvnitř pokračuje dojem mírného snění; teprve vstup do interiéru totiž naplno prozradí, že evoque skutečně není tak malý, jak vypadá. Vpředu je místa dvěma směry naprostý dostatek, jen urostlý spolujezdec se občas nechtěně seznámí se stropním čalouněním; jeho sedačku totiž nelze výškově nastavit. Útěchou mu může být její královsky dlouhý sedák (50 cm) i téměř závodně tvarované anatomické opěradlo (57 cm) s pevnou hlavovou opěrkou. Vzadu už taková sláva nevládne, ale v rozměrech sedadel (48 x 64 cm) rozhodně problém není. Evoque rozhodně nemá rodinné ambice, ale dokonale geometrická ložná plocha 80 x 100 cm pojme co je třeba, ačkoliv začíná nepříjemných 70 cm nad zemí. Víko se však otevírá dostatečně vysoko.
Řidiče čeká pocit pilota stíhačky. Všechno důležité je seřazeno poblíž osy jeho pohledu, a postupně to ustupuje do hloubi palubní desky. Zatímco robustní hranatý styl je nezaměnitelný, páčky a další ovladače jsou známé z ostatních modelů. Nechybí motýlky pro automatickou převodovku a výsuvný volič převodovky ve stylu Jaguaru XF. Uvnitř mají pochopitelně místo jen voňavé materiály, ačkoliv palubní desce musí stačit místo měkčeného jen vstřikovaný plast. A nakonec špičková výbava, protože Evoque bude malý tělem, ale určitě ne cenou.