Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Range Rover Velar poprvé naživo: Revoluční dotyková přístrojovka nefungovala...

David Bureš
Diskuze (26)
Novinka řady Range Rover vyplňující mezeru mezi Evoquem a Sportem se charakterově možná zdá podobná Jaguaru F-Pace. Autoři ale tvrdí, že oba sesterské modely jsou zásadně odlišné.

Automobilka Land Rover v úterý večer světu oficiálně představila svoji horkou novinku, čtvrtého zástupce luxusní divize Range Rover, model Velar. Automobil vyplňující mezeru mezi Evoquem a Sportem jsme si prohlédli přímo na místě premiéry, v londýnském Muzeu designu. A navíc jsme si o něm popovídali i s tím nejpovolanějším, šéfdesignérem britského výrobce Gerrym McGovernem.

Příchod nového Range Roveru vzbudil ve Velké Británii velkou pozornost. Přímo premiéry se zúčastnilo na 800 pozvaných hostů, kde vedle novinářů nechyběli ani známé osobnosti, jako například herec Damian Lewis, komik Jimmy Carr nebo moderátor Top Gearu Rory Reid. Zájem o Velar potvrzuje fakt, že ještě před zahájením prodeje Land Rover evidoval prostřednictvím speciální webové aplikace na 40.000 osob, kteří se zajímali o jeho nákup.

A premiéra Velaru zákazníky Land Roveru evidentně nezklamala, protože po odhalení auta se spustil bouřlivý potlesk a ozvaly se nadšené reakce. Dostat se následně k čtveřici vystavených aut žádalo průbojné lokty, protože byla neustále v obležení množství lidí, kteří si ho chtěli aspoň krátce prohlédnout zvenku i zevnitř.

Rozhodně se nebylo čemu divit, protože Velar vypadá naživo opravdu skvěle. Sami autoři hovoří o automobilu, který je ze všech modelů historie Land Roveru nejvíce orientován na silniční prostředí, což se promítá i v designu. Ten je velice agresivní a výrazný, na což u Land Roveru nejsme tolik zvyklí. Nejvíce to Velaru sluší zezadu, jeho svalnatá záď stojí opravdu za to. Zadní partie ve skutečnosti lépe vyniknou, protože blatníky působí masivněji a svalnatěji než na fotografiích.

Naopak z přídě jsem byl v reálu z některých úhlů trochu rozpačitý. Velar má už v základu diodová světla, což umožnilo světlomety zúžit. Jenže v kombinaci s vysokou stavbou karoserie a velkých ploch plechů to rázem znamená, že z některých úhlů působí Velar trochu obtloustle. A to vystavené vozy měla obří 22palcová kola, se základními osmnáctkami může být pocit tlouštíka ještě výraznější.

Jinak je ale karoserie s nízkou siluetou povedená a designově čistá, bez zbytečných výstředností. Specialitou jsou vysouvací kliky dveří, které se schovávají do boků, aby nenarušovaly jejich plochu. Toto řešení přitom nepomáhá jen designové čistotě, ale také aerodynamice. Ta je v historii značky vůbec nejlepší, u základního modelu má součinitel aerodynamického prostoru hodnotu 0,32. Designéři se přitom nepřizpůsobovali inženýrům, ale úzce s nimi spolupracovali, aby nebylo potřeba tvary auta zásadně měnit.

Stejný jako F-Pace? Ale kdeže...

Přesto všechno nadšení jsme se přece jen trochu podivovali, Velar nám svým charakterem velice připomíná sesterský Jaguar F-Pace, s nímž vůz sdílí hliníkovou platformu včetně rozvoru. Jestliže Land Rover hovoří o nejsportovnějším voze své historie, Jaguar zase zdůrazňuje terénní schopnosti F-Pacu. Šéfdesignér Land Roveru Gerry McGovern je ale jiného názoru a tvrdí, že oba vozy jsou zásadně odlišné.

„Hodnoty obou značek jsou naprosto odlišné, proto spolu můžeme spolupracovat. S Jaguarem se vůbec neprotínáme. Velar je sice sportovně výrazný, zároveň ale zůstává formální. A rozdílem jsou schopnosti auta, Jaguar nám v tomto ohledu svým SUV nekonkuruje,“ tvrdí McGovern.

Šéfdesignér Land Roveru se při premiéře auta pochlubil, že sériový Velar vypadá prakticky stejně jako jeho první návrhy, které vznikly někdy před třemi, čtyřmi lety. Podobně je na tom i Evoque nebo Discovery. Je to McGovernův cíl mít co nejpodobnější koncept a sériové auto?

„Ano, frustruje mě navrhnout showcar, prezentovat ho mnoha lidem a potom postavit sériové auto, které vypadá úplně jinak. Vytváříte touhy a pak je nenaplníte. Proto když stavíme showcar, chceme, aby byl podobný produkčnímu autu. Velar je přitom prvním návrhům ještě bližší než třeba Evoque, protože se v naší práci zlepšujeme a dokážeme lépe odhadnout, co půjde vyrobit,“ říká šedesátiletý designér se zkušenostmi z Chrysleru nebo Peugeotu.

Velký zájem o Velar ale nebyl jen kvůli výraznému designu karoserie, ale hlavně kvůli interiéru. Ten sice uchovává klasickou koncepci dnešních Range Roverů, jeho řešení je ale velice futuristické. Konvenční tlačítka na šikmém středovém panelu nahradila desetipalcová dotyková obrazovka, pomocí níž se ovládá klimatizace nebo třeba nastavení jízdních režimů. Netradiční jsou i otočné ovladače, jejichž funkce se může přizpůsobit. Nad ní je pak ještě jeden displej, kterým se zase ovládá rádio nebo navigace.

Na vyzkoušení si tohoto dvouobrazovkového řešení nazývaného Touch Pro Duo jsme byli hodně zvědavi, bohužel jsme ale byli zklamáni. Ve vystavených vozech systém nebyl spuštěn, na obrazovce se pouze promítala dokola smyčka jeho funkcí. Na hodnocení intuitivnosti a reakcí systému si tak musíme zatím počkat. McGovern každopádně tomuto řešení věří: „Na první mobily s dotykovými displeji jsme si nemohli zvyknout, nebyli jsme schopní přijmout hovor. Dnes už je ale situace jiná a připadá nám to jako samozřejmost. Myslím, že to samé bude platit také pro auta.“

Při tvorbě interiéru Velaru se kladl důraz na materiály, což je na výsledku znát. Zpracování i použité materiály byly ve vystavených automobilech dokonalé. Velar navíc v této oblasti experimentuje, když používá prémiovou látku vyvinutou ve spolupráci s dánskou firmou Kvadrat, která může být alternativou ke kůži. Přestože se jedná o opravdu povedený textil, nemůžeme si pomoci, jemná kůže stále působí exkluzivněji.

Velar rovněž potěší nabízeným prostorem. Přestože není tak vysoký, uvnitř nabízí dostatek prostoru, a to jak na předních, tak na zadních sedadlech. Se svojí výškou 182 centimetrů jsem měl nad hlavou ještě slušnou rezervu, a to přestože vystavený vůz používal panoramatickou střechu, která místo obvykle notně ukrajuje. Také před koleny mně zbývala slušná rezerva, což je dáno dlouhým rozvorem – ten má hodnotu 2.878 mm. Sklon opěradla lze přitom nastavit, díky čemuž je možné vzadu vytvořit doslova lůžkovou úpravu. A aby se cestující při nastavování sedačky neunavil, stará se o to elektřina.

Doslova nás pak nadchnul zavazadelník. Páté dveře odkryjí prostor velký 673 litrů, který lze sklopením zadní lavice v poměru 40:20:40 dále zvětšit až na 1.731 litrů. Jen to víko se u vystavených vozů neotevíralo moc vysoko, což se snad do sériové výroby změní.

A kolik bude stát?

Spolu s oficiálním představením Land Rover zahájil i prodej Velaru, díky čemuž známe i jeho české ceny. Levný úplně není, protože se základním zážehovým čtyřválcem P250 (184 kW) přijde minimálně na 1.559.085 korun. Už v základu sice máte pohon všech kol a osmistupňovou automatickou převodovku, přesto je mnohem dražší než sesterský Jaguar F-Pace, který ve srovnatelné verzi stojí 1.414.974 Kč.

V základní výbavě každopádně dostanete diodové světlomety, adaptivní podvozek, dešťový a světelný senzor, tempomat, zadní parkovací senzory nebo šest airbagů. Příplatková výbava pak v závislosti na verzi zahrnuje prostorový kamerový systém se sledováním hloubky brodu (+31.944,-), elektronicky řízené vzduchové odpružení (+44.528,-) nebo vodotěsný náramek Activity Key, který nahrazuje funkce klíče (+11.253,-).

Dodávky Velaru zákazníkům budou zahájeny během léta. Nejprve ale samozřejmě dojde na ty nejdůležitější trhy, v Česku se tak auta patrně dočkáme nejdříve v září.

Range Rover Velar – technická data nabízených motorů
Motor D180 D240 D300 P250 P380
Pohon 4x4 4x4 4x4 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1999 1999 2993 1997 2995
Válce/ventily 4/4 4/4 6/4 4/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 132/4000 177/4000 221/4000 184/5500 280/6500
Točivý moment [N.m/min] 430/1500 500/1500 700/1500-1750 365/1200-4500 450/3500-5000
Převodovka 8A 8A 8A 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 209 217 241 217 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,9 7,3 6,5 6,7 5,7
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,4 5,8 6,4 7,6 9,4
Pohotovostní h. [Kč] 1829 1841 1959 1804 1884
Cena Velar [Kč] 1.559.569 1.675.245 1.835.812 1.559.085 1.856.745
Cena Velar S [Kč] 1.757.041 1.873.322 2.033.284 1.758.493 2.054.217
Cena Velar SE [Kč] 1.896.191 2.014.287 2.174.612 1.897.885 2.192.641
Cena Velar HSE [Kč] 2.121.614 2.239.468 2.398.946 2.123.671 2.419.637
David Bureš
Diskuze (26)
4. 3. 2017 21:00
Re: f pace
Ani so stvorvalcom sa mi nepodarilo dostat pod 90 000 !
4. 3. 2017 06:27
Re: f pace
Já si LRD vyspecifikoval za méně peněz než srovnatelně vybavený F-Pace (v pohodě pod 90k a to jsem se rozcapoval), ale obecně strašně podražili. Celý JLR.
3. 3. 2017 18:18
Range Rover Sport, na který šlápl nějaký obr...
Tak tato kreace mě příliš neoslovuje - jaký má smysl naroubovat na extrémně vysoký a masivní ponton supernízké zasklení? Vždyť ten celek je zcela disproporční! ;-\ :'-( 8-s A obří dotykový displej na přístrojové desce rozhodně taky není nic, po čem bych v autě toužil.
Normální Range Rover je podle mě daleko hezčí auto!
Avatar - white label
3. 3. 2017 14:53
Re: f pace
No, ani se ti moc nedivím... ;-)
3. 3. 2017 10:26
Re: f pace
No asi si urobil dobre, alebo chces dat 90 000 € za stvorvalec. Celkovo sa mi zacina "cenova politika" JLR nepacit, objednal som Discovery za 97 000... Ale aspom je to sestvalec. Tie ceny zacinaju byt az prilis luxusne a MB, Audi, ci BMW zrejme budu dotahovat... RR a LR zacinaju byt najdrahsie auta na trhu a to bez benefitov, ako je napriklad 3 rocne poistenie a 5 rocny servis gratis ako je u spominanych znaciek standard. Ak budu takto pokracovat tak novy RR ,ci RR Sport bude zacinat na 100 000 a RR na 150 000 ...