2.3. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Range Rover Velar poprvé naživo: Revoluční dotyková přístrojovka nefungovala...

 

Novinka řady Range Rover vyplňující mezeru mezi Evoquem a Sportem se charakterově možná zdá podobná Jaguaru F-Pace. Autoři ale tvrdí, že oba sesterské modely jsou zásadně odlišné.

Automobilka Land Rover v úterý večer světu oficiálně představila svoji horkou novinku, čtvrtého zástupce luxusní divize Range Rover, model Velar. Automobil vyplňující mezeru mezi Evoquem a Sportem jsme si prohlédli přímo na místě premiéry, v londýnském Muzeu designu. A navíc jsme si o něm popovídali i s tím nejpovolanějším, šéfdesignérem britského výrobce Gerrym McGovernem.

Příchod nového Range Roveru vzbudil ve Velké Británii velkou pozornost. Přímo premiéry se zúčastnilo na 800 pozvaných hostů, kde vedle novinářů nechyběli ani známé osobnosti, jako například herec Damian Lewis, komik Jimmy Carr nebo moderátor Top Gearu Rory Reid. Zájem o Velar potvrzuje fakt, že ještě před zahájením prodeje Land Rover evidoval prostřednictvím speciální webové aplikace na 40.000 osob, kteří se zajímali o jeho nákup.

A premiéra Velaru zákazníky Land Roveru evidentně nezklamala, protože po odhalení auta se spustil bouřlivý potlesk a ozvaly se nadšené reakce. Dostat se následně k čtveřici vystavených aut žádalo průbojné lokty, protože byla neustále v obležení množství lidí, kteří si ho chtěli aspoň krátce prohlédnout zvenku i zevnitř.

Range Rover Velar oficiálně: Sportovní range šokuje interiérem

Rozhodně se nebylo čemu divit, protože Velar vypadá naživo opravdu skvěle. Sami autoři hovoří o automobilu, který je ze všech modelů historie Land Roveru nejvíce orientován na silniční prostředí, což se promítá i v designu. Ten je velice agresivní a výrazný, na což u Land Roveru nejsme tolik zvyklí. Nejvíce to Velaru sluší zezadu, jeho svalnatá záď stojí opravdu za to. Zadní partie ve skutečnosti lépe vyniknou, protože blatníky působí masivněji a svalnatěji než na fotografiích.

Naopak z přídě jsem byl v reálu z některých úhlů trochu rozpačitý. Velar má už v základu diodová světla, což umožnilo světlomety zúžit. Jenže v kombinaci s vysokou stavbou karoserie a velkých ploch plechů to rázem znamená, že z některých úhlů působí Velar trochu obtloustle. A to vystavené vozy měla obří 22palcová kola, se základními osmnáctkami může být pocit tlouštíka ještě výraznější.

Jinak je ale karoserie s nízkou siluetou povedená a designově čistá, bez zbytečných výstředností. Specialitou jsou vysouvací kliky dveří, které se schovávají do boků, aby nenarušovaly jejich plochu. Toto řešení přitom nepomáhá jen designové čistotě, ale také aerodynamice. Ta je v historii značky vůbec nejlepší, u základního modelu má součinitel aerodynamického prostoru hodnotu 0,32. Designéři se přitom nepřizpůsobovali inženýrům, ale úzce s nimi spolupracovali, aby nebylo potřeba tvary auta zásadně měnit.

Stejný jako F-Pace? Ale kdeže...

Přesto všechno nadšení jsme se přece jen trochu podivovali, Velar nám svým charakterem velice připomíná sesterský Jaguar F-Pace, s nímž vůz sdílí hliníkovou platformu včetně rozvoru. Jestliže Land Rover hovoří o nejsportovnějším voze své historie, Jaguar zase zdůrazňuje terénní schopnosti F-Pacu. Šéfdesignér Land Roveru Gerry McGovern je ale jiného názoru a tvrdí, že oba vozy jsou zásadně odlišné.

„Hodnoty obou značek jsou naprosto odlišné, proto spolu můžeme spolupracovat. S Jaguarem se vůbec neprotínáme. Velar je sice sportovně výrazný, zároveň ale zůstává formální. A rozdílem jsou schopnosti auta, Jaguar nám v tomto ohledu svým SUV nekonkuruje,“ tvrdí McGovern.

Šéfdesignér Land Roveru se při premiéře auta pochlubil, že sériový Velar vypadá prakticky stejně jako jeho první návrhy, které vznikly někdy před třemi, čtyřmi lety. Podobně je na tom i Evoque nebo Discovery. Je to McGovernův cíl mít co nejpodobnější koncept a sériové auto?

„Ano, frustruje mě navrhnout showcar, prezentovat ho mnoha lidem a potom postavit sériové auto, které vypadá úplně jinak. Vytváříte touhy a pak je nenaplníte. Proto když stavíme showcar, chceme, aby byl podobný produkčnímu autu. Velar je přitom prvním návrhům ještě bližší než třeba Evoque, protože se v naší práci zlepšujeme a dokážeme lépe odhadnout, co půjde vyrobit,“ říká šedesátiletý designér se zkušenostmi z Chrysleru nebo Peugeotu.

Velký zájem o Velar ale nebyl jen kvůli výraznému designu karoserie, ale hlavně kvůli interiéru. Ten sice uchovává klasickou koncepci dnešních Range Roverů, jeho řešení je ale velice futuristické. Konvenční tlačítka na šikmém středovém panelu nahradila desetipalcová dotyková obrazovka, pomocí níž se ovládá klimatizace nebo třeba nastavení jízdních režimů. Netradiční jsou i otočné ovladače, jejichž funkce se může přizpůsobit. Nad ní je pak ještě jeden displej, kterým se zase ovládá rádio nebo navigace.

Na vyzkoušení si tohoto dvouobrazovkového řešení nazývaného Touch Pro Duo jsme byli hodně zvědavi, bohužel jsme ale byli zklamáni. Ve vystavených vozech systém nebyl spuštěn, na obrazovce se pouze promítala dokola smyčka jeho funkcí. Na hodnocení intuitivnosti a reakcí systému si tak musíme zatím počkat. McGovern každopádně tomuto řešení věří: „Na první mobily s dotykovými displeji jsme si nemohli zvyknout, nebyli jsme schopní přijmout hovor. Dnes už je ale situace jiná a připadá nám to jako samozřejmost. Myslím, že to samé bude platit také pro auta.“

Při tvorbě interiéru Velaru se kladl důraz na materiály, což je na výsledku znát. Zpracování i použité materiály byly ve vystavených automobilech dokonalé. Velar navíc v této oblasti experimentuje, když používá prémiovou látku vyvinutou ve spolupráci s dánskou firmou Kvadrat, která může být alternativou ke kůži. Přestože se jedná o opravdu povedený textil, nemůžeme si pomoci, jemná kůže stále působí exkluzivněji.

Velar rovněž potěší nabízeným prostorem. Přestože není tak vysoký, uvnitř nabízí dostatek prostoru, a to jak na předních, tak na zadních sedadlech. Se svojí výškou 182 centimetrů jsem měl nad hlavou ještě slušnou rezervu, a to přestože vystavený vůz používal panoramatickou střechu, která místo obvykle notně ukrajuje. Také před koleny mně zbývala slušná rezerva, což je dáno dlouhým rozvorem – ten má hodnotu 2.878 mm. Sklon opěradla lze přitom nastavit, díky čemuž je možné vzadu vytvořit doslova lůžkovou úpravu. A aby se cestující při nastavování sedačky neunavil, stará se o to elektřina.

Doslova nás pak nadchnul zavazadelník. Páté dveře odkryjí prostor velký 673 litrů, který lze sklopením zadní lavice v poměru 40:20:40 dále zvětšit až na 1.731 litrů. Jen to víko se u vystavených vozů neotevíralo moc vysoko, což se snad do sériové výroby změní.

A kolik bude stát?

Spolu s oficiálním představením Land Rover zahájil i prodej Velaru, díky čemuž známe i jeho české ceny. Levný úplně není, protože se základním zážehovým čtyřválcem P250 (184 kW) přijde minimálně na 1.559.085 korun. Už v základu sice máte pohon všech kol a osmistupňovou automatickou převodovku, přesto je mnohem dražší než sesterský Jaguar F-Pace, který ve srovnatelné verzi stojí 1.414.974 Kč.

V základní výbavě každopádně dostanete diodové světlomety, adaptivní podvozek, dešťový a světelný senzor, tempomat, zadní parkovací senzory nebo šest airbagů. Příplatková výbava pak v závislosti na verzi zahrnuje prostorový kamerový systém se sledováním hloubky brodu (+31.944,-), elektronicky řízené vzduchové odpružení (+44.528,-) nebo vodotěsný náramek Activity Key, který nahrazuje funkce klíče (+11.253,-).

Dodávky Velaru zákazníkům budou zahájeny během léta. Nejprve ale samozřejmě dojde na ty nejdůležitější trhy, v Česku se tak auta patrně dočkáme nejdříve v září.

Range Rover Velar – technická data nabízených motorů
MotorD180D240D300P250P380
Pohon4x44x44x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]19991999299319972995
Válce/ventily4/44/46/44/46/4
Největší výkon [kW/min]132/4000177/4000221/4000184/5500280/6500
Točivý moment [N.m/min]430/1500500/1500700/1500-1750365/1200-4500450/3500-5000
Převodovka8A8A8A8A8A
Max. rychlost [km/h]209217241217250
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,97,36,56,75,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,45,86,47,69,4
Pohotovostní h. [Kč]18291841195918041884
Cena Velar [Kč]1.559.5691.675.2451.835.8121.559.0851.856.745
Cena Velar S [Kč]1.757.0411.873.3222.033.2841.758.4932.054.217
Cena Velar SE [Kč]1.896.1912.014.2872.174.6121.897.8852.192.641
Cena Velar HSE [Kč]2.121.6142.239.4682.398.9462.123.6712.419.637
Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobcům pražců ŽPSV výrazně ubyly zakázky, tržby poklesly o téměř 1,5 miliardy korun Výrobcům pražců ŽPSV výrazně ubyly zakázky, tržby poklesly o téměř 1,5 miliardy korun

Společnost ŽPSV z Uherského Ostrohu na Uherskohradišťsku,…

Těžařům ropy pomáhají přežít digitální technologie Těžařům ropy pomáhají přežít digitální technologie

Nízká cena ropy nutí ropné firmy k nasazování nových…

Zápisník Dušana Kütnera: Není kniha jako kniha Zápisník Dušana Kütnera: Není kniha jako kniha

Předvolební bible Andreje Babiše s názvem O čem sním,…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

 






 
Poprvé za volantem Opelu Insignia Country Tourer: Vypadá jako drsňák, jezdí jako baletka

Poprvé za volantem Opelu Insignia Country Tourer: Vypadá jako drsňák, jezdí jako baletka

Dnes 08:00

Ani druhá generace Insignie nezapomíná na dobrodruhy. Má zvýšený podvozek, nelakované plasty a nepostrádá ani chytrý pohon všech kol.




Blesk.cz

Mrtvé tělo na Františku: 38letého bezdomovce našli ležet v parku

Mrtvé tělo na Františku: 38letého bezdomovce našli…

Na Starém městě, konkrétně v pásu zeleně ulice Na Františku, byl v pátek ráno nalezen muž bez známek života. Jak…

Smutný den Zdeňka Svěráka: V jeden den pohřbil Wabiho Daňka (†70) i kamaráda z mládí!

Smutný den Zdeňka Svěráka: V jeden den pohřbil…

Ve čtvrtek v poledne proběhl pohřeb muzikanta Wabiho Daňka (†70). Jedním ze smutečních hostů byl také Zdeněk…

 

iSport.cz

Řešení krize Realu? Nadějný brankář a útočná esa za deset miliard

Řešení krize Realu? Nadějný brankář a útočná esa za…

Chystá se nová éra legendárních Galacticos? Real Madrid ztrácí ve španělské lize na vedoucí Bacelonu už deset…

Hušbauer po své kanonádě proti Maccabi: V Evropě si to užívám

Hušbauer po své kanonádě proti Maccabi: V Evropě si…

PŘÍMO Z NETANJI | Dal dvě nádherné branky, aspoň jedna se mu snad musí chytit jako gól kola. Josef Hušbauer…

 

Reflex.cz

Vnitro do prezidentských voleb pustilo devět očekávaných uchazečů, nejvíce chyb v petici měl Zeman

Vnitro do prezidentských voleb pustilo devět…

Ministerstvo vnitra připustilo k prezidentským volbám devět kandidátů, jejichž úspěšná registrace se očekávala.…

Poslední bašta Ujgurů. To je starobylé město Kašgar na západním okraji pouště Taklamakan

Poslední bašta Ujgurů. To je starobylé město Kašgar…

Kašgar se pyšní mnoha „nej“. Stojí zde největší mešita v celé Číně i největší socha Mao Ce-tunga na světě.…