Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Red Bull versus Ferrari: Nová a stará formule 1 na okruhu

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Na rakouském Red Bull Ringu si dali dostaveníčko dva piloti formule 1 se dvěma vozy, ve kterých slavili své úspěchy.

Red Bull a Ferrari spolu bojují od roku 2005 na závodních okruzích, v současnosti je úspěšnější ten první. Teď vyrazily jejich monoposty společně na Red Bull Ring. Nešlo o porovnání, ale o promo akci. Seděli v nich dva jezdci: čtyřnásobný mistr světa F1 Němec Sebastian Vettel a Rakušan Gerhard Berger. Do různých generací ale nepatří jen oni, nýbrž i prezentované vozy.

Berger pilotoval Ferrari F1-87/88C ze sezóny 1988. Ano, právě s tímto konkrétním rudým koníkem vyhrál Grand Prix Itálie v Monze. Byl to jediný podnik, kde neprojely cílem první červenobílé McLareny MP4/4-Honda s Alainem Prostem a Ayrtonem Sennou. Vedoucí Senna tenkrát odpadl po nezaviněné kolizi s Jean-Louisem Schlesserem (Williams). Ferrari na Monze mohlo slavit double, druhý dorazil do cíle Bergerův tehdejší stájový kolega Michele Alboreto. Enzo Ferrari už se tohoto úspěchu nedožil. Nynější akci v Rakousku nemohl přihlížet už ani Michele...

Vettel pro změnu řídil dva roky starý Red Bull RB8 ještě s atmosférickým osmiválcem Renault 2,4 l. Vyhrál s ním pět závodů a svůj třetí titul. S letošním monopostem pochopitelně vyjet nemohl, testy během roku jsou přece zakázané. Bohužel a dost nesmyslně, nicméně pánové z FIA by radost určitě neměli. Porovnání vozů z konce první a začátku druhé turboéry ve F1 by bylo jistě velmi zajímavé. I když rudé ferrari už zkrotily předpisy o maximálním plnicím tlaku turbodmychadla a spotřebě paliva. Ehm, nepřipomíná vám to něco? Jen elektromotor chyběl.

Oba jezdci si pak svoje vozy vyměnili. Pro Vettela to byl neskonalý zážitek ovládat auto s vidlicovou šestiválcovou patnáctistovkou a manuální převodovkou. Polosamočinná s tlačítky přišla až v „atmosférické“ sezóně 1989 a jejím průkopníkem bylo právě Ferrari. F1-87/88C mělo tedy ještě tři pedály, přičemž brzdový byl zcela vpravo. Sebastian si jej na okruhu řádně užil, sám řekl, že to byla opravdová zábava.

Čtyřnásobný šampion přirovnal přebudovaný rakouský okruh (dříve Österreichring a později A1 Ring) k závodnímu Disneylandu. Letos se ostatně Grand Prix Rakouska do kalendáře vrací, i proto se propagační akce uskutečnila. Domácí Berger přidal několik vzpomínek na doby, kdy na něm jezdil on. Jednou vyrážel do závodu z boxů a chtěl tak předjet alespoň půlku soupeřů, protože na cílové rovnice se vždy něco stalo. Třeba v roce 1987 se zde startovalo celkem třikrát! Ale měl smůlu, taktika nevyšla, tentokrát se start obešel bez kolize a on zůstal poslední... Na videu je vidět pár dobových záběrů, ale ještě starších, ze sedmdesátých let. Aktivní kariéru ukončil Rakušan na konci sezóny 1997.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
13. 6. 2014 12:34
Re: Drobná technická
No asi by to bylo zajímavý srovnání. Postavit to na slicky tak nevím nevím jak by tomu stačila o 10 let modernější formule ;-)
13. 6. 2014 04:12
Re: Drobná technická
Mě přišly jako to nejlepší v historii auta v sezoně 2004 - a to byla velká škoda pneumatik, které to trošku kazily
12. 6. 2014 14:08
Re: Drobná technická
No a to tenhle model už měl tuším omezení plnícího tlaku nebo množství sežranýho paliva za závod. V roce 1986 to tuším ještě nebylo takže to by byl asi vůbec mazec. Fakt by mě zajímalo Srovna třeba McLaren z roku 1986 a současnou F1. Možná bysme se divili.
12. 6. 2014 11:46
Drobná technická
Seb neříká, že brzdový pedál je ÚPLNĚ VPRAVO. Říká jenom, že je vpravo, tzn. brzdí se tam pravou nohou a ne levou jako v současné F1. Jinak opravdu věčná škoda, že to nemohli srovnat s tou letošní parodíí na F1, která stojí čtyřikrát tolik a jede pomaleji, nežli staré turboformule.
12. 6. 2014 08:08
:)
Tak hlavně když nebylo to starý Ferrari rychlejší. ;-)