Registrační značky na přání: Jak je to s nimi doopravdy?

Registrační značky na přání: Jak je to s nimi doopravdy?

 
 

Veřejnost byla o záměru ministerstva dopravy zatím informována jen kuse, což je živnou půdou pro nejrůznější spekulace. Co tedy ministerstvo skutečně navrhuje?

Od 1. března 2012 má česká vláda na stole návrh ministerstva dopravy týkající se změn v registraci motorových vozidel. V současnosti jsou mediálně nejvděčnějším tématem dlouho diskutované značky na přání. Měly by zamezit korupci při vydávání líbivých číselných kombinací současných. Hodně se také píše o třetí espézetce, třeba na nosič kol. Ostatní ale zůstává trochu stranou.

Úředníci například chtějí prosadit, aby se žádné vozidlo nemohlo ocitnout v takzvaném „polopřevodu“. K tomu dochází, když nový majitel ojetiny nedokončí její řádné přihlášení. Registrační značka pak ztrácí jednu ze základní funkcí.

Dále je navrhována možnost ponechání dosavadní tabulky i v případě prodeje do jiného kraje. To by ovšem znamenalo odbourání evidence podle krajské příslušnosti. Tato varianta už byla několikrát úředními místy vyslovena. Sám ministr dopravy ji poněkud zvláštně obhajuje tím, že by odpadlo napětí mezi řidiči z různých krajů. V návrhu ale o tomto „detailu“ není žádná zmínka.

Takzvané značky na přání rozpoutaly spekulace nad tím, jak bude upraveno jejich vlastnictví a používání. Protichůdná prohlášení úředníků ministerstva a různé články v tisku pak přivedly na svět „doživotní značku na přání“ a obecné přidělování tabulky na osobu místo na vozidlo. Nic takového však v ministerském návrhu nenajdete. Naopak na nosiče bude možné vyžádat přidělení duplikátu značky a poškozené tabulky nahradit novými se stejným registračním kódem.

Všechno ale stojí a padá na nutnosti zavedení zcela nové počítačové aplikace Centrálního registru silničních vozidel. Kdo si myslí, že by vše zvládl dnešní, zastaralý software, zřejmě již zapomněl na rok 2008 a problémy při jeho začleňování do schengenského informačního systému na okresní úrovni. Počítačový systém pravidelně kolaboval. Ani o něm se ale v návrhu ministerstva dopravy nepíše nic.

Pokud vláda na současný dokument kývne, automaticky půjde k projednání do parlamentu. Tam může každý poslanec přijít s nějakým „vylepšením“. Zatím tedy platí, že vazba registrační značky a vozidla zůstává, stejně jako povinné pojištění ze zákona navázané na kubaturu vozidla a procentní bonus od pojišťovny. Hovořit o registrační revoluci by bylo zatím předčasné. Všechno totiž nakonec může dopadnout úplně jinak – i s tolik omílanými značkami na přání.

Možné řešení

Ministerstvo dopravy se ústy nového ředitele odboru silničních vozidel pana Musila nechalo slyšet, že ač byl návrh vládě už připomínkován státními a polostátními institucemi, je stále otevřen pro diskusi. Spolupracovník Světa motorů Petr Marinov již před časem nabídl jedno z řešení, které by stát nestálo ani korunu a velmi by usnadnilo řidičům život. Nové registrační značky mohou být 4-6místné, vždy s převažujícím počtem písmen nad číslicemi a ve třech blocích s rozdělovníky. Základ kódování by tvořily kategorie vozidel nebo okruhu uživatelů (první písmeno zleva) a značka by platila až do vyřazení z provozu. Zcela vpravo by nová tabulka měla na transparentní fólii umístěn registrační emblém s kódem aktuálního místa registrace. U nového majitele v jiném správním obvodu by byl jednoduše aktualizován, bez potřeby pořizovat novou tabulku. Registrační emblém by jako viditelný validační prvek mohl plnit celou řadu dalších funkcí. Tento uzavřený, recyklovatelný systém by umožňoval i evidenci značek na přání – například ve formátu E-PEPA-1. Doplněním o kontrolní vinětu za oknem (třetí registrační značku) by odpadla nálepka o absolvování STK na samotné tabulce. Značky by si vlastník vozu objednával přímo u výrobce, případně vybíral z operativních zásob výdejen. Úřady by hotové a majitelem předem zaplacené tabulky pouze opatřovaly validačními prvky.

 [600×460]

Jak to funguje jinde?

Německo

V sousedním Německu (81,5 mil. obyvatel, 42,9 mil. osobních vozidel) je k přihlášení vozidla nezbytná garance pojišťovny, že konkrétnímu majiteli jeho vozidlo opravdu pojistí. Právní nárok na tuto službu není. Před návštěvou evidenčního úřadu v příslušném správním obvodu podle bydliště majitele si lze prostřednictvím internetu vybrat některou z volných evidenčních kombinací (rezervace do 10 dnů). Například bavorský Norimberk má přidělen kód N a kombinaci písmen a číslic (N-PM-123). Rezervace stojí 310 Kč a obratem se dá objednat i vhodný formát tabulky (400-480 Kč/ks). Návštěva úřadu je pak spojena už jen s předložením dokladů a úhradou správního poplatku (600–900 Kč). Povinné ručení se kalkuluje stejně jako v ČR – podle kubatury motoru. Je nutné zaplatit i silniční daň. Ta se až na několik málo výjimek vztahuje na všechny motoristy. Její výše závisí na výkonu motoru a emisní kategorii vozidla. Náklady na výrobu tabulek nese vždy majitel vozidla, který si je může po ukončení registrace ponechat. Změna bydliště mimo dosavadní správní obvod vyžaduje přeregistraci a tím i změnu tabulek. Třetí značky na nosič úřady neřeší – každý si je může nechat kdykoliv vyrobit.

Rakousko

Rakouská agenda registračních značek (8,2 mil. obyvatel, 4,0 mil. osobních vozidel) má několik evropských specifik. Zásadní odlišnost spočívá v tom, že značka se váže na osobu, ne vozidlo. Majitel může po odhlášení původního vozu použít tutéž značku na nový. Pokud se ale přestěhuje, musí kvůli regionálnímu kódování žádat v novém obvodu o jinou registraci. Jako evidenční úřady vozidel fungují od roku 1998 filiálky pojišťoven, kde lze vozidlo zaregistrovat, vyzvednout standardní tabulky a zaplatit povinné ručení. Ve srovnání s Německem nebo ČR to není levná záležitost – celkem 4300 Kč. Poplatek za značku na přání vyjde jednorázově navíc na 5300 korun. Oba typy registrace lze využít pro provozování až tří vozidel (Wechselkennzeichen), ale vždy jen na jednom z nich. Povinné ručení je pak stanoveno podle technických parametrů nejsilnějšího vozu. Dále je nutné platit takzvanou pojišťovací daň, což je určitá forma té silniční. Duplikát registrační značky na nosič má bíločervené provedení, aby se odlišil od standardního páru tabulek.

USA

Spolkový stát Michigan v USA (10,1 mil. obyvatel, 7,1 mil. osobních vozidel) vyžaduje k registraci vozidla vedle obvyklých dokladů a takzvaného titulu (Title) potvrzení o stavu tachometru. Titulem se rozumí oprávnění k provozování vozidla, které je běžně zpoplatněno vždy na jeden rok dopředu (300 Kč) a ve formě nálepky se umístí na tabulku. Povinné ručení se váže na osobu majitele, nikoliv parametry přihlašovaného vozidla. Vedle běžné registrační značky (v Michiganu stačí jedna tabulka na zádi za 100 Kč), lze za příplatek 100-1000 Kč získat různé značky na přání. Běžná standardní tabulka zůstává na vozidle až do jeho vyřazení z provozu. Značku na přání si může majitel ponechat na další využití u nového auta. Pokud ji ale sedm let nebude používat, propadne.

Austrálie

Ve spolkovém státě Queensland (4,1 mil. obyvatel, 2,0 mil. osobních vozidel) je při přihlášení vozidla nutné uhradit roční úřední poplatek (8000 Kč) a povinné ručení (8000 korun). Za to majitel získá standardní evidenční tabulky a potvrzení o zaplacení ve formě nálepky za sklo. Kdo má zájem, může si koupit značku na přání. Registrace je vázaná na vozidlo, pojištění na osobu majitele. Standardní tabulka zůstává s vozidlem až do sešrotování. Kódování na konkrétní místo registrace neodkazuje. Pravidelné technické kontroly neexistují, ale při prodeji auta je nutné přiložit potvrzení o absolvované TK.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane! Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane!

Evo je silné auto, to každý ví. Ale tenhle kus se vymyká…

 





 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…