Registrační značky na přání: Jak je to s nimi doopravdy?

Registrační značky na přání: Jak je to s nimi doopravdy?

 
 
4.4. 2012 Roman Beránek

Veřejnost byla o záměru ministerstva dopravy zatím informována jen kuse, což je živnou půdou pro nejrůznější spekulace. Co tedy ministerstvo skutečně navrhuje?

Od 1. března 2012 má česká vláda na stole návrh ministerstva dopravy týkající se změn v registraci motorových vozidel. V současnosti jsou mediálně nejvděčnějším tématem dlouho diskutované značky na přání. Měly by zamezit korupci při vydávání líbivých číselných kombinací současných. Hodně se také píše o třetí espézetce, třeba na nosič kol. Ostatní ale zůstává trochu stranou.

Úředníci například chtějí prosadit, aby se žádné vozidlo nemohlo ocitnout v takzvaném „polopřevodu“. K tomu dochází, když nový majitel ojetiny nedokončí její řádné přihlášení. Registrační značka pak ztrácí jednu ze základní funkcí.

Dále je navrhována možnost ponechání dosavadní tabulky i v případě prodeje do jiného kraje. To by ovšem znamenalo odbourání evidence podle krajské příslušnosti. Tato varianta už byla několikrát úředními místy vyslovena. Sám ministr dopravy ji poněkud zvláštně obhajuje tím, že by odpadlo napětí mezi řidiči z různých krajů. V návrhu ale o tomto „detailu“ není žádná zmínka.

Takzvané značky na přání rozpoutaly spekulace nad tím, jak bude upraveno jejich vlastnictví a používání. Protichůdná prohlášení úředníků ministerstva a různé články v tisku pak přivedly na svět „doživotní značku na přání“ a obecné přidělování tabulky na osobu místo na vozidlo. Nic takového však v ministerském návrhu nenajdete. Naopak na nosiče bude možné vyžádat přidělení duplikátu značky a poškozené tabulky nahradit novými se stejným registračním kódem.

Všechno ale stojí a padá na nutnosti zavedení zcela nové počítačové aplikace Centrálního registru silničních vozidel. Kdo si myslí, že by vše zvládl dnešní, zastaralý software, zřejmě již zapomněl na rok 2008 a problémy při jeho začleňování do schengenského informačního systému na okresní úrovni. Počítačový systém pravidelně kolaboval. Ani o něm se ale v návrhu ministerstva dopravy nepíše nic.

Pokud vláda na současný dokument kývne, automaticky půjde k projednání do parlamentu. Tam může každý poslanec přijít s nějakým „vylepšením“. Zatím tedy platí, že vazba registrační značky a vozidla zůstává, stejně jako povinné pojištění ze zákona navázané na kubaturu vozidla a procentní bonus od pojišťovny. Hovořit o registrační revoluci by bylo zatím předčasné. Všechno totiž nakonec může dopadnout úplně jinak – i s tolik omílanými značkami na přání.

Možné řešení

Ministerstvo dopravy se ústy nového ředitele odboru silničních vozidel pana Musila nechalo slyšet, že ač byl návrh vládě už připomínkován státními a polostátními institucemi, je stále otevřen pro diskusi. Spolupracovník Světa motorů Petr Marinov již před časem nabídl jedno z řešení, které by stát nestálo ani korunu a velmi by usnadnilo řidičům život. Nové registrační značky mohou být 4-6místné, vždy s převažujícím počtem písmen nad číslicemi a ve třech blocích s rozdělovníky. Základ kódování by tvořily kategorie vozidel nebo okruhu uživatelů (první písmeno zleva) a značka by platila až do vyřazení z provozu. Zcela vpravo by nová tabulka měla na transparentní fólii umístěn registrační emblém s kódem aktuálního místa registrace. U nového majitele v jiném správním obvodu by byl jednoduše aktualizován, bez potřeby pořizovat novou tabulku. Registrační emblém by jako viditelný validační prvek mohl plnit celou řadu dalších funkcí. Tento uzavřený, recyklovatelný systém by umožňoval i evidenci značek na přání – například ve formátu E-PEPA-1. Doplněním o kontrolní vinětu za oknem (třetí registrační značku) by odpadla nálepka o absolvování STK na samotné tabulce. Značky by si vlastník vozu objednával přímo u výrobce, případně vybíral z operativních zásob výdejen. Úřady by hotové a majitelem předem zaplacené tabulky pouze opatřovaly validačními prvky.

 [600×460]

Jak to funguje jinde?

Německo

V sousedním Německu (81,5 mil. obyvatel, 42,9 mil. osobních vozidel) je k přihlášení vozidla nezbytná garance pojišťovny, že konkrétnímu majiteli jeho vozidlo opravdu pojistí. Právní nárok na tuto službu není. Před návštěvou evidenčního úřadu v příslušném správním obvodu podle bydliště majitele si lze prostřednictvím internetu vybrat některou z volných evidenčních kombinací (rezervace do 10 dnů). Například bavorský Norimberk má přidělen kód N a kombinaci písmen a číslic (N-PM-123). Rezervace stojí 310 Kč a obratem se dá objednat i vhodný formát tabulky (400-480 Kč/ks). Návštěva úřadu je pak spojena už jen s předložením dokladů a úhradou správního poplatku (600–900 Kč). Povinné ručení se kalkuluje stejně jako v ČR – podle kubatury motoru. Je nutné zaplatit i silniční daň. Ta se až na několik málo výjimek vztahuje na všechny motoristy. Její výše závisí na výkonu motoru a emisní kategorii vozidla. Náklady na výrobu tabulek nese vždy majitel vozidla, který si je může po ukončení registrace ponechat. Změna bydliště mimo dosavadní správní obvod vyžaduje přeregistraci a tím i změnu tabulek. Třetí značky na nosič úřady neřeší – každý si je může nechat kdykoliv vyrobit.

Rakousko

Rakouská agenda registračních značek (8,2 mil. obyvatel, 4,0 mil. osobních vozidel) má několik evropských specifik. Zásadní odlišnost spočívá v tom, že značka se váže na osobu, ne vozidlo. Majitel může po odhlášení původního vozu použít tutéž značku na nový. Pokud se ale přestěhuje, musí kvůli regionálnímu kódování žádat v novém obvodu o jinou registraci. Jako evidenční úřady vozidel fungují od roku 1998 filiálky pojišťoven, kde lze vozidlo zaregistrovat, vyzvednout standardní tabulky a zaplatit povinné ručení. Ve srovnání s Německem nebo ČR to není levná záležitost – celkem 4300 Kč. Poplatek za značku na přání vyjde jednorázově navíc na 5300 korun. Oba typy registrace lze využít pro provozování až tří vozidel (Wechselkennzeichen), ale vždy jen na jednom z nich. Povinné ručení je pak stanoveno podle technických parametrů nejsilnějšího vozu. Dále je nutné platit takzvanou pojišťovací daň, což je určitá forma té silniční. Duplikát registrační značky na nosič má bíločervené provedení, aby se odlišil od standardního páru tabulek.

USA

Spolkový stát Michigan v USA (10,1 mil. obyvatel, 7,1 mil. osobních vozidel) vyžaduje k registraci vozidla vedle obvyklých dokladů a takzvaného titulu (Title) potvrzení o stavu tachometru. Titulem se rozumí oprávnění k provozování vozidla, které je běžně zpoplatněno vždy na jeden rok dopředu (300 Kč) a ve formě nálepky se umístí na tabulku. Povinné ručení se váže na osobu majitele, nikoliv parametry přihlašovaného vozidla. Vedle běžné registrační značky (v Michiganu stačí jedna tabulka na zádi za 100 Kč), lze za příplatek 100-1000 Kč získat různé značky na přání. Běžná standardní tabulka zůstává na vozidle až do jeho vyřazení z provozu. Značku na přání si může majitel ponechat na další využití u nového auta. Pokud ji ale sedm let nebude používat, propadne.

Austrálie

Ve spolkovém státě Queensland (4,1 mil. obyvatel, 2,0 mil. osobních vozidel) je při přihlášení vozidla nutné uhradit roční úřední poplatek (8000 Kč) a povinné ručení (8000 korun). Za to majitel získá standardní evidenční tabulky a potvrzení o zaplacení ve formě nálepky za sklo. Kdo má zájem, může si koupit značku na přání. Registrace je vázaná na vozidlo, pojištění na osobu majitele. Standardní tabulka zůstává s vozidlem až do sešrotování. Kódování na konkrétní místo registrace neodkazuje. Pravidelné technické kontroly neexistují, ale při prodeji auta je nutné přiložit potvrzení o absolvované TK.

Spolupracujeme s TipCars.com
Google investuje stamiliony dolarů do čínského e-shopu Google investuje stamiliony dolarů do čínského e-shopu

Americký internetový gigant Google investuje 550 milionů…

České firmy zoufale shání ajťáky. Na trhu jich chybí až dvacet tisíc České firmy zoufale shání ajťáky. Na trhu jich chybí až dvacet tisíc

Tuzemské firmy zoufale shánějí pracovníky ve všech…

Čerpání dotací z norských fondů je moc složité, tvrdí kontrolní úřad Čerpání dotací z norských fondů je moc složité, tvrdí kontrolní úřad

Za zbytečně složitý a administrativně náročný považuje…

Řidič dodávky najel v Nizozemsku do lidí. Jednu osobu zabil, další zranil Řidič dodávky najel v Nizozemsku do lidí. Jednu osobu zabil, další zranil

Dodávka srazila v pondělí ráno na jihu Nizozemska čtyři…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé

Mladoboleslavská automobilka se momentálně chlubí…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 





 
Prohlédněte si populární obytný Volkswagen California ve všech jeho podobách!

Prohlédněte si populární obytný Volkswagen California ve všech jeho podobách!

Dnes 08:00

Volkswagen California, který je nejúspěšnějším kempovacím vozem své třídy, v letošním roce oslavuje 30 let od představení. Podívejte se na všechny jeho generace ve velké galerii.




Blesk.cz

Mladý pár instagramových cestovatelů: „Za vším tím pozlátkem je tvrdá dřina!“

Mladý pár instagramových cestovatelů: „Za vším tím…

Jake (26) a Marie (28) se rozhodli investovat všechnen svůj čas a peníze sobě a své vášni k cestování. Krásné…

Drtikol Kratina vdal krásnou dceru! Podívejte se, jak jí to slušelo!

Drtikol Kratina vdal krásnou dceru! Podívejte se,…

V sobotu vdal jednu ze svých tří dcer herec Vladimír Kratina (66)! Dceru Dominiku (25) odvedl k oltáři na…

 

iSport.cz

Brazílie - Švýcarsko 1:1. Na parádu Coutinha odpověděl Zuber

Brazílie - Švýcarsko 1:1. Na parádu Coutinha odpověděl Zuber

Fotbalisté Brazílie ve svém úvodním vystoupení na mistrovství světa v Rusku jen remizovali se Švýcarskem 1:1.…

Extrémní tribuny na MS poprvé v akci. Klepaly se mi nohy, popsal svědek

Extrémní tribuny na MS poprvé v akci. Klepaly se mi…

Sedí tam jako v divadle. Jen ta opona chybí. Montované tribuny vedle stadionu v Jekatěrinburgu, kde včera kopali…

 

Reflex.cz

Einsteinovy deníky odhalily šokující rasismus. Číňany popsal jako stádní, odporný a tupý národ

Einsteinovy deníky odhalily šokující rasismus.…

Nakladatelství Princetonské univerzity poprvé publikovalo deníky Alberta Einsteina, které si slavný vědec a…

Jeden mrtvý, tři zranění. Řidič v Nizozemsku najel s autobusem do lidí, z místa činu ujel

Jeden mrtvý, tři zranění. Řidič v Nizozemsku najel s…

Dodávka srazila dnes ráno na jihu Nizozemska čtyři lidi. Jeden člověk přišel o život, tři další utrpěli zranění,…