Registrační značky na přání: Jak je to s nimi doopravdy?

Registrační značky na přání: Jak je to s nimi doopravdy?

 
 

Veřejnost byla o záměru ministerstva dopravy zatím informována jen kuse, což je živnou půdou pro nejrůznější spekulace. Co tedy ministerstvo skutečně navrhuje?

Od 1. března 2012 má česká vláda na stole návrh ministerstva dopravy týkající se změn v registraci motorových vozidel. V současnosti jsou mediálně nejvděčnějším tématem dlouho diskutované značky na přání. Měly by zamezit korupci při vydávání líbivých číselných kombinací současných. Hodně se také píše o třetí espézetce, třeba na nosič kol. Ostatní ale zůstává trochu stranou.

Úředníci například chtějí prosadit, aby se žádné vozidlo nemohlo ocitnout v takzvaném „polopřevodu“. K tomu dochází, když nový majitel ojetiny nedokončí její řádné přihlášení. Registrační značka pak ztrácí jednu ze základní funkcí.

Dále je navrhována možnost ponechání dosavadní tabulky i v případě prodeje do jiného kraje. To by ovšem znamenalo odbourání evidence podle krajské příslušnosti. Tato varianta už byla několikrát úředními místy vyslovena. Sám ministr dopravy ji poněkud zvláštně obhajuje tím, že by odpadlo napětí mezi řidiči z různých krajů. V návrhu ale o tomto „detailu“ není žádná zmínka.

Takzvané značky na přání rozpoutaly spekulace nad tím, jak bude upraveno jejich vlastnictví a používání. Protichůdná prohlášení úředníků ministerstva a různé články v tisku pak přivedly na svět „doživotní značku na přání“ a obecné přidělování tabulky na osobu místo na vozidlo. Nic takového však v ministerském návrhu nenajdete. Naopak na nosiče bude možné vyžádat přidělení duplikátu značky a poškozené tabulky nahradit novými se stejným registračním kódem.

Všechno ale stojí a padá na nutnosti zavedení zcela nové počítačové aplikace Centrálního registru silničních vozidel. Kdo si myslí, že by vše zvládl dnešní, zastaralý software, zřejmě již zapomněl na rok 2008 a problémy při jeho začleňování do schengenského informačního systému na okresní úrovni. Počítačový systém pravidelně kolaboval. Ani o něm se ale v návrhu ministerstva dopravy nepíše nic.

Pokud vláda na současný dokument kývne, automaticky půjde k projednání do parlamentu. Tam může každý poslanec přijít s nějakým „vylepšením“. Zatím tedy platí, že vazba registrační značky a vozidla zůstává, stejně jako povinné pojištění ze zákona navázané na kubaturu vozidla a procentní bonus od pojišťovny. Hovořit o registrační revoluci by bylo zatím předčasné. Všechno totiž nakonec může dopadnout úplně jinak – i s tolik omílanými značkami na přání.

Možné řešení

Ministerstvo dopravy se ústy nového ředitele odboru silničních vozidel pana Musila nechalo slyšet, že ač byl návrh vládě už připomínkován státními a polostátními institucemi, je stále otevřen pro diskusi. Spolupracovník Světa motorů Petr Marinov již před časem nabídl jedno z řešení, které by stát nestálo ani korunu a velmi by usnadnilo řidičům život. Nové registrační značky mohou být 4-6místné, vždy s převažujícím počtem písmen nad číslicemi a ve třech blocích s rozdělovníky. Základ kódování by tvořily kategorie vozidel nebo okruhu uživatelů (první písmeno zleva) a značka by platila až do vyřazení z provozu. Zcela vpravo by nová tabulka měla na transparentní fólii umístěn registrační emblém s kódem aktuálního místa registrace. U nového majitele v jiném správním obvodu by byl jednoduše aktualizován, bez potřeby pořizovat novou tabulku. Registrační emblém by jako viditelný validační prvek mohl plnit celou řadu dalších funkcí. Tento uzavřený, recyklovatelný systém by umožňoval i evidenci značek na přání – například ve formátu E-PEPA-1. Doplněním o kontrolní vinětu za oknem (třetí registrační značku) by odpadla nálepka o absolvování STK na samotné tabulce. Značky by si vlastník vozu objednával přímo u výrobce, případně vybíral z operativních zásob výdejen. Úřady by hotové a majitelem předem zaplacené tabulky pouze opatřovaly validačními prvky.

 [600×460]

Jak to funguje jinde?

Německo

V sousedním Německu (81,5 mil. obyvatel, 42,9 mil. osobních vozidel) je k přihlášení vozidla nezbytná garance pojišťovny, že konkrétnímu majiteli jeho vozidlo opravdu pojistí. Právní nárok na tuto službu není. Před návštěvou evidenčního úřadu v příslušném správním obvodu podle bydliště majitele si lze prostřednictvím internetu vybrat některou z volných evidenčních kombinací (rezervace do 10 dnů). Například bavorský Norimberk má přidělen kód N a kombinaci písmen a číslic (N-PM-123). Rezervace stojí 310 Kč a obratem se dá objednat i vhodný formát tabulky (400-480 Kč/ks). Návštěva úřadu je pak spojena už jen s předložením dokladů a úhradou správního poplatku (600–900 Kč). Povinné ručení se kalkuluje stejně jako v ČR – podle kubatury motoru. Je nutné zaplatit i silniční daň. Ta se až na několik málo výjimek vztahuje na všechny motoristy. Její výše závisí na výkonu motoru a emisní kategorii vozidla. Náklady na výrobu tabulek nese vždy majitel vozidla, který si je může po ukončení registrace ponechat. Změna bydliště mimo dosavadní správní obvod vyžaduje přeregistraci a tím i změnu tabulek. Třetí značky na nosič úřady neřeší – každý si je může nechat kdykoliv vyrobit.

Rakousko

Rakouská agenda registračních značek (8,2 mil. obyvatel, 4,0 mil. osobních vozidel) má několik evropských specifik. Zásadní odlišnost spočívá v tom, že značka se váže na osobu, ne vozidlo. Majitel může po odhlášení původního vozu použít tutéž značku na nový. Pokud se ale přestěhuje, musí kvůli regionálnímu kódování žádat v novém obvodu o jinou registraci. Jako evidenční úřady vozidel fungují od roku 1998 filiálky pojišťoven, kde lze vozidlo zaregistrovat, vyzvednout standardní tabulky a zaplatit povinné ručení. Ve srovnání s Německem nebo ČR to není levná záležitost – celkem 4300 Kč. Poplatek za značku na přání vyjde jednorázově navíc na 5300 korun. Oba typy registrace lze využít pro provozování až tří vozidel (Wechselkennzeichen), ale vždy jen na jednom z nich. Povinné ručení je pak stanoveno podle technických parametrů nejsilnějšího vozu. Dále je nutné platit takzvanou pojišťovací daň, což je určitá forma té silniční. Duplikát registrační značky na nosič má bíločervené provedení, aby se odlišil od standardního páru tabulek.

USA

Spolkový stát Michigan v USA (10,1 mil. obyvatel, 7,1 mil. osobních vozidel) vyžaduje k registraci vozidla vedle obvyklých dokladů a takzvaného titulu (Title) potvrzení o stavu tachometru. Titulem se rozumí oprávnění k provozování vozidla, které je běžně zpoplatněno vždy na jeden rok dopředu (300 Kč) a ve formě nálepky se umístí na tabulku. Povinné ručení se váže na osobu majitele, nikoliv parametry přihlašovaného vozidla. Vedle běžné registrační značky (v Michiganu stačí jedna tabulka na zádi za 100 Kč), lze za příplatek 100-1000 Kč získat různé značky na přání. Běžná standardní tabulka zůstává na vozidle až do jeho vyřazení z provozu. Značku na přání si může majitel ponechat na další využití u nového auta. Pokud ji ale sedm let nebude používat, propadne.

Austrálie

Ve spolkovém státě Queensland (4,1 mil. obyvatel, 2,0 mil. osobních vozidel) je při přihlášení vozidla nutné uhradit roční úřední poplatek (8000 Kč) a povinné ručení (8000 korun). Za to majitel získá standardní evidenční tabulky a potvrzení o zaplacení ve formě nálepky za sklo. Kdo má zájem, může si koupit značku na přání. Registrace je vázaná na vozidlo, pojištění na osobu majitele. Standardní tabulka zůstává s vozidlem až do sešrotování. Kódování na konkrétní místo registrace neodkazuje. Pravidelné technické kontroly neexistují, ale při prodeji auta je nutné přiložit potvrzení o absolvované TK.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
CCleaner jsme koupili už napadený hackery, říká generální ředitel Avastu CCleaner jsme koupili už napadený hackery, říká generální ředitel Avastu

Virus ukrytý v oblíbeném programu pro ´čištění´ počítačů…

ČNB ponechala rezervu na ochranu úvěrového trhu na jednom procentu ČNB ponechala rezervu na ochranu úvěrového trhu na jednom procentu

Česká národní banka ponechala rezervu na ochranu…

Soud zrušil zajišťovací příkazy vůči firmě FAU Soud zrušil zajišťovací příkazy vůči firmě FAU

Krajský soud v Ostravě dnes zrušil rozhodnutí celníků o…

Komentář Martin Čaban: Úřad, který se usoudí k smrti Komentář Martin Čaban: Úřad, který se usoudí k smrti

Od začátku bylo jasné, že nový Úřad pro dohled nad…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 





 
Známe cenu nejlevnějšího Seatu Arona. Má 95 koní a může vypadat takto

Známe cenu nejlevnějšího Seatu Arona. Má 95 koní a může vypadat takto

Dnes 10:57

České zastoupení automobilky Seat rozšířilo konfigurátor crossoveru Arona. K dispozici je zatím litrový motor TSI ve dvou výkonových verzích.




Blesk.cz

Recenze: Nový Lego film je drzou poctou ninjům a parodií arcipadouchů

Recenze: Nový Lego film je drzou poctou ninjům a…

Lego už zdaleka není jen stavebnicí pro děti, objevují se spouty videoher, mobilních aplikací a také už třetí…

Bubeník kapely Mirai prozradil nezvyklé poslední přání manželky (†26)

Bubeník kapely Mirai prozradil nezvyklé poslední…

Slíbili si lásku do konce života, ale rozdělila je krutá rána osudu. Minulý pátek manželku bubeníka Šimona…

 

iSport.cz

Mrázek vyfasoval šestku, Hertl skóroval a nahrával proti Vegas

Mrázek vyfasoval šestku, Hertl skóroval a nahrával…

Jen čtyřicet minut strávil v bráně Detroitu proti Chicagu český brankář Petr Mrázek, přesto z 40 střel inkasoval…

Holek o Spartě: Je mi líto, že se nedaří. Nejlepší fotbal jsme hráli za Lavičky

Holek o Spartě: Je mi líto, že se nedaří. Nejlepší…

Vrátíte se z dovolené do práce a dozvíte se, že už vás nechtějí. Noční můra? Kdepak, přesně tohle letos před…

 

Reflex.cz

Odpuštění dluhů: Populistický nesmysl prezidentského kandidáta Horáčka

Odpuštění dluhů: Populistický nesmysl prezidentského…

Jeden z výraznějších prezidentských uchazečů, pan Michal Horáček, mj. navrhuje, aby stát občanům odpustil penále…

V muslimských ghettech je pro Židy nebezpečno, antisemitismus v Německu roste, říká Šonka

V muslimských ghettech je pro Židy nebezpečno,…

Židé v německých muslimských ghettech se musí mít na pozoru. Podle experta na SRN Jaroslava Šonky se množí…