Renault 16: další čtyřicátník

Renault 16: další čtyřicátník

 
 

V roce 1965 začal Créateur d'Automobile vyrábět model, který se zapsal do novodobé historie evropského automobilismu. Koncepce vše vpředu vybídla Renault k maximálnímu využití prostoru pro posádku a zavazadla.

V roce 1965 začal Créateur d'Automobile vyrábět model, který se zapsal do novodobé historie evropského automobilismu. Koncepce vše vpředu vybídla Renault k maximálnímu využití prostoru pro posádku a zavazadla.

Když se řekne hatchback, vybaví se snad každému z vás automobil s dvouprostorovou karosérií, s motorem vpředu a pohonem předních kol. Takto se ale auta nekonstruovala vždy. Ještě v šedesátých letech byla velmi rozšířená tříprostorová karosérie a klasická koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Na výsluní se nacházel přístup vše vzadu. Ačkoli umístit motor, převodovku a pohon do samostatného prostoru před posádku nebyla nová myšlenka, teprve Renault ji dokázal mistrně využít a obrátit v obchodní úspěch.

Model R16 by se dal bez nadsázky označit za zakladatele moderních hatchbacků. Dvouprostorové uspořádání karosérie striktně oddělilo prostor pro techniku od prostoru pro cestující a zavazadla. Dodnes aktuální je variabilita interiéru, který již v roce 1965 měl polohovatená zadní seadadla, která bylo možno dokonce i vyjmout. Začátek tohoto desetiletí znamenal renesanci vysokých hatchbacků, ale podobně prostorný byl již Renault 16 s výškou 1450 mm. V zádi se nacházel zavazadlový prostor o objemu 350 l, přístupný vzhůru výklopnou stěnou. Postupným rozšiřováním bylo možno využít až 1200 l pro zavazadla.

Obdobně pokrokové byly i další detaily, které přesvědčily porotu o udělení titulu Auto roku 1965. Například prostorný interiér vděčí za své rozměry rozvoru 2650 mm. V šedesátých letech značně rozšířené odpružení zkrutnými tyčemi našlo své místo i v R16. Díky příčnému uspořádání tyčí na zadní klikové nápravě měl tento Renault na jedné straně rozvor o 7 cm delší. Vpředu činila dráha propružení kola 200 mm, vzadu pak 300 mm.

Pokrokovou konstrukci měl i motor. Zážehový čtyřválec byl poprvé u Renaultu celohliníkový s vkládanými vložkami válců. Zdvihový objem 1470 cm3, byl postupně zvětšován na 1565 a 1647 cm3. Výkony se pohybovaly od 40 až do 67 kW. Nejvyšší rychlost činila 140 až 170 km/h, spotřeba paliva se pohybovala mezi 8,5 a 10 l/100 km. Vnější rozměry er šestnáctky jsou 4231 x 1648 x 1450 mm.

V letech 1965 až 1980 bylo vyrobeno 1846000 vozů, přičemž miliontý Renault 16 vznikl v roce 1972.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zkáza trajektu v Tanzanii už má přes sto obětí Zkáza trajektu v Tanzanii už má přes sto obětí

Bilance čtvrteční zkázy trajektu na Viktoriině jezeře v…

Komentář Martina Čabana: Jak je důležité míti ministra Komentář Martina Čabana: Jak je důležité míti ministra

Andrej Babiš je nešťastný, ale zcela bezpochyby také…

 

Štítky Renault

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

 





 
Mazda 6 2.5 Sky-G vs. Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 – Volba srdcem

TEST: Mazda 6 2.5 Sky-G vs. Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 – Volba srdcem

Dnes 08:00

Střední třída dává zákazníkům pestré možnosti. Testovaná Mazda 6 a Alfa Romeo Giulia mají odlišný pohon, spojuje je ale jedna věc - atraktivní styl, který se z automobilového světa bohužel vytrácí.




Blesk.cz

Zeman pro Blesk: Inkluzi nehájil žádný ze stovek ředitelů, paraván děti nezačlení

Zeman pro Blesk: Inkluzi nehájil žádný ze stovek…

Expertní tým prezidenta republiky se s ministrem školství Robertem Plagou (40, ANO) dohodl na omezení inkluze.…

Kim poslal jižním sousedům vzácné houby. Dostanou je rodiny s příbuznými v KLDR

Kim poslal jižním sousedům vzácné houby. Dostanou je…

Severokorejský vůdce Kim Čong-un poslal jihokorejskému prezidentovi Mun Če-inovi dvě tuny čirůvek větších. Tyto…

 

iSport.cz

SÁZKAŘSKÉ TIPY: Kolo pro favority. Jak vsadit výhodně na Spartu?

SÁZKAŘSKÉ TIPY: Kolo pro favority. Jak vsadit…

Těžcí soupeři čekají na tři největší ligové favority - Slavii, Plzeň i Spartu. Sešívané čeká vršovické derby,…

Pavelec vysvětluje: Hraní už by mi nedávalo smysl. A proč nekývl Plzni?

Pavelec vysvětluje: Hraní už by mi nedávalo smysl. A…

Jedenáct sezon v NHL. 398 zápasů. Dva olympijské turnaje, čtyři mistrovství světa. Zlato ze šampionátu v roce…

 

Reflex.cz

Fenomén sázení na volby: Kdo si vsadí na Ratha, může vyhrát balík peněz, ale spíš nic

Fenomén sázení na volby: Kdo si vsadí na Ratha, může…

Volby do třetiny Senátu se kvapem blíží. Na Česko už ze všech stran shlížejí kandidáti a ládují do lidí svá…

Na pomezí cirkusu a opovržení: Bizarní svět prvních kulturistek

Na pomezí cirkusu a opovržení: Bizarní svět prvních…

Zatímco představení mužských siláků byla již v 19. století velmi oblíbená, jejich kolegyně se nesetkávaly…