Renault 16: další čtyřicátník

Renault 16: další čtyřicátník

 
 

V roce 1965 začal Créateur d'Automobile vyrábět model, který se zapsal do novodobé historie evropského automobilismu. Koncepce vše vpředu vybídla Renault k maximálnímu využití prostoru pro posádku a zavazadla.

V roce 1965 začal Créateur d'Automobile vyrábět model, který se zapsal do novodobé historie evropského automobilismu. Koncepce vše vpředu vybídla Renault k maximálnímu využití prostoru pro posádku a zavazadla.

Když se řekne hatchback, vybaví se snad každému z vás automobil s dvouprostorovou karosérií, s motorem vpředu a pohonem předních kol. Takto se ale auta nekonstruovala vždy. Ještě v šedesátých letech byla velmi rozšířená tříprostorová karosérie a klasická koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Na výsluní se nacházel přístup vše vzadu. Ačkoli umístit motor, převodovku a pohon do samostatného prostoru před posádku nebyla nová myšlenka, teprve Renault ji dokázal mistrně využít a obrátit v obchodní úspěch.

Model R16 by se dal bez nadsázky označit za zakladatele moderních hatchbacků. Dvouprostorové uspořádání karosérie striktně oddělilo prostor pro techniku od prostoru pro cestující a zavazadla. Dodnes aktuální je variabilita interiéru, který již v roce 1965 měl polohovatená zadní seadadla, která bylo možno dokonce i vyjmout. Začátek tohoto desetiletí znamenal renesanci vysokých hatchbacků, ale podobně prostorný byl již Renault 16 s výškou 1450 mm. V zádi se nacházel zavazadlový prostor o objemu 350 l, přístupný vzhůru výklopnou stěnou. Postupným rozšiřováním bylo možno využít až 1200 l pro zavazadla.

Obdobně pokrokové byly i další detaily, které přesvědčily porotu o udělení titulu Auto roku 1965. Například prostorný interiér vděčí za své rozměry rozvoru 2650 mm. V šedesátých letech značně rozšířené odpružení zkrutnými tyčemi našlo své místo i v R16. Díky příčnému uspořádání tyčí na zadní klikové nápravě měl tento Renault na jedné straně rozvor o 7 cm delší. Vpředu činila dráha propružení kola 200 mm, vzadu pak 300 mm.

Pokrokovou konstrukci měl i motor. Zážehový čtyřválec byl poprvé u Renaultu celohliníkový s vkládanými vložkami válců. Zdvihový objem 1470 cm3, byl postupně zvětšován na 1565 a 1647 cm3. Výkony se pohybovaly od 40 až do 67 kW. Nejvyšší rychlost činila 140 až 170 km/h, spotřeba paliva se pohybovala mezi 8,5 a 10 l/100 km. Vnější rozměry er šestnáctky jsou 4231 x 1648 x 1450 mm.

V letech 1965 až 1980 bylo vyrobeno 1846000 vozů, přičemž miliontý Renault 16 vznikl v roce 1972.

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Renault

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Video, z kterého běhá mráz po zádech: Třísetletá mrtvola dětské světice otevřela oči!

Video, z kterého běhá mráz po zádech: Třísetletá…

Z toho videa běhá mráz po zádech! Turista v mexické katedrále Guadalajara si natáčel na kameru ostatky dětské…

Manažerka (†36) Dary Rolins po sobě zanechala dceru (8): Co s ní teď bude?

Manažerka (†36) Dary Rolins po sobě zanechala dceru…

Během nemoci, kdy bylo manažerce Dary Rolins (43) Evě Skallové (†36) úplně nejhůř, dělala vše proto, aby u toho…

 

iSport.cz

Karanténu Baroš ještě nezažil. Snad to klukům uvolní hlavu, věří před EL

Karanténu Baroš ještě nezažil. Snad to klukům uvolní…

Útočník Milan Baroš by se ve čtvrtečním utkání druhého kola základní skupiny Evropské ligy proti PAOK Soluň mohl…

Bláznivá LM! Penaltové drama, přestřelka City i vtípek s autobusem

Bláznivá LM! Penaltové drama, přestřelka City i…

Co se to dělo? Středeční zápasy Ligy mistrů byly skutečně bláznivé! Tak například v utkání Celtiku s…

 

Reflex.cz

Australský expremiér Tony Abbott: Pokud někdo vstoupí nelegálně do jiného státu, je to invaze

Australský expremiér Tony Abbott: Pokud někdo…

Reflexu na téma imigrace poskytl rozhovor jeden z nejvlivnějších světových politiků, Tony Abbott, který před…

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to velcí kluci

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to…

Miloš Zeman, resp. jeho hradní kancelář, se neomluví za prezidentova slova na adresu Ferdinanda Peroutky.…