Renault 16: další čtyřicátník

Renault 16: další čtyřicátník

 
 

V roce 1965 začal Créateur d'Automobile vyrábět model, který se zapsal do novodobé historie evropského automobilismu. Koncepce vše vpředu vybídla Renault k maximálnímu využití prostoru pro posádku a zavazadla.

V roce 1965 začal Créateur d'Automobile vyrábět model, který se zapsal do novodobé historie evropského automobilismu. Koncepce vše vpředu vybídla Renault k maximálnímu využití prostoru pro posádku a zavazadla.

Když se řekne hatchback, vybaví se snad každému z vás automobil s dvouprostorovou karosérií, s motorem vpředu a pohonem předních kol. Takto se ale auta nekonstruovala vždy. Ještě v šedesátých letech byla velmi rozšířená tříprostorová karosérie a klasická koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Na výsluní se nacházel přístup vše vzadu. Ačkoli umístit motor, převodovku a pohon do samostatného prostoru před posádku nebyla nová myšlenka, teprve Renault ji dokázal mistrně využít a obrátit v obchodní úspěch.

Model R16 by se dal bez nadsázky označit za zakladatele moderních hatchbacků. Dvouprostorové uspořádání karosérie striktně oddělilo prostor pro techniku od prostoru pro cestující a zavazadla. Dodnes aktuální je variabilita interiéru, který již v roce 1965 měl polohovatená zadní seadadla, která bylo možno dokonce i vyjmout. Začátek tohoto desetiletí znamenal renesanci vysokých hatchbacků, ale podobně prostorný byl již Renault 16 s výškou 1450 mm. V zádi se nacházel zavazadlový prostor o objemu 350 l, přístupný vzhůru výklopnou stěnou. Postupným rozšiřováním bylo možno využít až 1200 l pro zavazadla.

Obdobně pokrokové byly i další detaily, které přesvědčily porotu o udělení titulu Auto roku 1965. Například prostorný interiér vděčí za své rozměry rozvoru 2650 mm. V šedesátých letech značně rozšířené odpružení zkrutnými tyčemi našlo své místo i v R16. Díky příčnému uspořádání tyčí na zadní klikové nápravě měl tento Renault na jedné straně rozvor o 7 cm delší. Vpředu činila dráha propružení kola 200 mm, vzadu pak 300 mm.

Pokrokovou konstrukci měl i motor. Zážehový čtyřválec byl poprvé u Renaultu celohliníkový s vkládanými vložkami válců. Zdvihový objem 1470 cm3, byl postupně zvětšován na 1565 a 1647 cm3. Výkony se pohybovaly od 40 až do 67 kW. Nejvyšší rychlost činila 140 až 170 km/h, spotřeba paliva se pohybovala mezi 8,5 a 10 l/100 km. Vnější rozměry er šestnáctky jsou 4231 x 1648 x 1450 mm.

V letech 1965 až 1980 bylo vyrobeno 1846000 vozů, přičemž miliontý Renault 16 vznikl v roce 1972.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump připustil vměšování Ruska,výsledek voleb to prý neovlivnilo Trump připustil vměšování Ruska,výsledek voleb to prý neovlivnilo

Americký prezident Donald Trump na schůzce s…

Česká diplomacie podpořila Krejčířovy stížnosti na vězení Česká diplomacie podpořila Krejčířovy stížnosti na vězení

Česká diplomacie podpořila požadavky Radovana Krejčíře na…

Tesle začíná konkurence šlapat na paty Tesle začíná konkurence šlapat na paty

Automobilka Tesla bojuje s časem. Na jedné straně řeší…

 

Štítky Renault

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 





 
Na startu setinové rallye Carlsbad Classic 2018: Zelenáči na vlastní nebezpečí

Na startu setinové rallye Carlsbad Classic 2018: Zelenáči na vlastní nebezpečí

Dnes 18:50

Vyrazili jsme na start populární setinové rallye Carlsbad Classic 2018. A coby přímí účastníci se přesvědčili, že tahle paráda umí být pořádně náročná.




Blesk.cz

Vlaďka Erbová s dětmi a přítelem v exotickém ráji. Lidi z nich šílí! Tohle jejího ex nepotěší

Vlaďka Erbová s dětmi a přítelem v exotickém ráji.…

Zaslouženou dovolenou si v Dominikánské republice užívá Vlaďka Erbová (37) s přítelem Michalem Gulašim (31) a…

České válečné reportérce Kutilové vybílili účet: 100 jízd Uberem za jeden den

České válečné reportérce Kutilové vybílili účet: 100…

Opravdu nepříjemný zážitek má za sebou česká reportérka a humanitární pracovnice Markéta Kutilová. Po připojení…

 

iSport.cz

Asistent Bělohlav: o Hadamczikovi, práci s mládeží a tlaku v Motoru

Asistent Bělohlav: o Hadamczikovi, práci s mládeží a…

Cepuje mladé české talenty, za dva týdny s nimi jako pravá ruka Aloise Hadamczika vyrazí na prestižní Hlinka…

Krmenčík za 300 milionů? Taková nabídka teď nepřišla, říká Šádek

Krmenčík za 300 milionů? Taková nabídka teď…

Už v zimě měl Michael Krmenčík nakročeno k tomu, aby z Plzně zamířil na zahraniční angažmá. Jenže zástupci…

 

Reflex.cz

Výročí vyvraždění Romanovců. 10 věcí, které jste o hrůzném masakru ruské carské rodiny nevěděli

Výročí vyvraždění Romanovců. 10 věcí, které jste o…

Poslední ruský car Mikuláš II. byl se svojí manželkou a pěti dětmi zavražděn bolševiky v noci z 16. na 17.…

Dobrodružné safari aneb 10 nej národních parků Afriky

Dobrodružné safari aneb 10 nej národních parků Afriky

Snem všech milovníků přírody je možnost pozorovat zvířata v jejich domácím prostředí.  Pokud jste jedním z nich,…