Renault 16: další čtyřicátník

Renault 16: další čtyřicátník

 
 

V roce 1965 začal Créateur d'Automobile vyrábět model, který se zapsal do novodobé historie evropského automobilismu. Koncepce vše vpředu vybídla Renault k maximálnímu využití prostoru pro posádku a zavazadla.

V roce 1965 začal Créateur d'Automobile vyrábět model, který se zapsal do novodobé historie evropského automobilismu. Koncepce vše vpředu vybídla Renault k maximálnímu využití prostoru pro posádku a zavazadla.

Když se řekne hatchback, vybaví se snad každému z vás automobil s dvouprostorovou karosérií, s motorem vpředu a pohonem předních kol. Takto se ale auta nekonstruovala vždy. Ještě v šedesátých letech byla velmi rozšířená tříprostorová karosérie a klasická koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Na výsluní se nacházel přístup vše vzadu. Ačkoli umístit motor, převodovku a pohon do samostatného prostoru před posádku nebyla nová myšlenka, teprve Renault ji dokázal mistrně využít a obrátit v obchodní úspěch.

Model R16 by se dal bez nadsázky označit za zakladatele moderních hatchbacků. Dvouprostorové uspořádání karosérie striktně oddělilo prostor pro techniku od prostoru pro cestující a zavazadla. Dodnes aktuální je variabilita interiéru, který již v roce 1965 měl polohovatená zadní seadadla, která bylo možno dokonce i vyjmout. Začátek tohoto desetiletí znamenal renesanci vysokých hatchbacků, ale podobně prostorný byl již Renault 16 s výškou 1450 mm. V zádi se nacházel zavazadlový prostor o objemu 350 l, přístupný vzhůru výklopnou stěnou. Postupným rozšiřováním bylo možno využít až 1200 l pro zavazadla.

Obdobně pokrokové byly i další detaily, které přesvědčily porotu o udělení titulu Auto roku 1965. Například prostorný interiér vděčí za své rozměry rozvoru 2650 mm. V šedesátých letech značně rozšířené odpružení zkrutnými tyčemi našlo své místo i v R16. Díky příčnému uspořádání tyčí na zadní klikové nápravě měl tento Renault na jedné straně rozvor o 7 cm delší. Vpředu činila dráha propružení kola 200 mm, vzadu pak 300 mm.

Pokrokovou konstrukci měl i motor. Zážehový čtyřválec byl poprvé u Renaultu celohliníkový s vkládanými vložkami válců. Zdvihový objem 1470 cm3, byl postupně zvětšován na 1565 a 1647 cm3. Výkony se pohybovaly od 40 až do 67 kW. Nejvyšší rychlost činila 140 až 170 km/h, spotřeba paliva se pohybovala mezi 8,5 a 10 l/100 km. Vnější rozměry er šestnáctky jsou 4231 x 1648 x 1450 mm.

V letech 1965 až 1980 bylo vyrobeno 1846000 vozů, přičemž miliontý Renault 16 vznikl v roce 1972.

Spolupracujeme s TipCars.com
Realistické lidi už dnes nikdo moc kreslit neumí, říkal zesnulý animátor Mainwood Realistické lidi už dnes nikdo moc kreslit neumí, říkal zesnulý animátor Mainwood

Ve věku 65 let na podzim zemřel britský animátor Roger…

Studie: Šít v Asii se přestává vyplácet, trendem je přesun výroby zpět do prvního světa Studie: Šít v Asii se přestává vyplácet, trendem je přesun výroby zpět do prvního světa

Vyrábět v Asii se textilkám vyplácí stále méně. Produkce…

Tisíce lidí vyšly do ulic proti Zemanovi s Babišem. Nesli transparenty Odstup, satane Tisíce lidí vyšly do ulic proti Zemanovi s Babišem. Nesli transparenty Odstup, satane

Z pražského Hradčanského náměstí vyrazily před patnáctou…

České úřady požádaly Švýcary o bankovní podklady kvůli Babišovi České úřady požádaly Švýcary o bankovní podklady kvůli Babišovi

České úřady zažádaly letos v dubnu o spolupráci Vrchní…

 

Štítky Renault

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN

Z populárních trendů na YouTube si dělal známý moderátor…

Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí

Nejmenší SUV automobilky Lexus mělo premiéru letos v…

 





 
Svět není jen o SUV. Mitsubishi se nakonec nezbaví konvenčních aut

Svět není jen o SUV. Mitsubishi se nakonec nezbaví konvenčních aut

Včera

V souvislosti se značkou Mitsubishi se v posledních letech píše hlavně o jejích SUV a crossoverech. Konvenčních aut se však zbavit nehodlá.




Blesk.cz

Deset malérů slavných: Průšvihy v čase podzimu

Deset malérů slavných: Průšvihy v čase podzimu

Je dobré se čas od času ohlédnout zpátky. Udělat jakési zrcadlo stavu, což se týká i míry vkusu v módních…

Morbidní zvyk na Filipínách: Rakve visící ve vzduchu!

Morbidní zvyk na Filipínách: Rakve visící ve vzduchu!

Ve většině světa je normální zemřelé pohřbít do země nebo spálit a urnu umístit na hřbitov. Ve filipínské…

 

iSport.cz

Kouč florbalistů Kettunen: o MS v O2 Areně, češtině i vývoji mladého sportu

Kouč florbalistů Kettunen: o MS v O2 Areně, češtině…

Petri „Pete“ Kettunen dělal a zažil v posledních pětadvaceti letech ve florbalu úplně všechno. Hrál, trénoval,…

Slovenský triumf? Nástup Hapalových dětí! Není z jiného světa, říká Rusnák

Slovenský triumf? Nástup Hapalových dětí! Není z…

O moc lepší start v novém angažmá si trenér Pavel Hapal přát nemohl. Slovensko smetlo v Lize národů do té doby…

 

Reflex.cz

15 000 lidí křičelo: Demisi, demisi! Zaplněné Staroměstské náměstí žádalo Babišovo odvolání

15 000 lidí křičelo: Demisi, demisi! Zaplněné…

Tisíce lidí v Praze žádají kvůli kauze Čapí hnízdo demisi premiéra Andreje Babiše, demonstrace proti němu…

Češi neumí slavit: Všechna letošní výročí provázejí rozbroje a napětí. K čemu to vlastně je?

Češi neumí slavit: Všechna letošní výročí provázejí…

Minulou neděli vyšly do ulic polských měst statisíce lidí, aby si připomněly 100. let nezávislosti své země.…