reklama


Renault 16: další čtyřicátník

Renault 16: další čtyřicátník

 
 

V roce 1965 začal Créateur d'Automobile vyrábět model, který se zapsal do novodobé historie evropského automobilismu. Koncepce vše vpředu vybídla Renault k maximálnímu využití prostoru pro posádku a zavazadla.

V roce 1965 začal Créateur d'Automobile vyrábět model, který se zapsal do novodobé historie evropského automobilismu. Koncepce vše vpředu vybídla Renault k maximálnímu využití prostoru pro posádku a zavazadla.

Když se řekne hatchback, vybaví se snad každému z vás automobil s dvouprostorovou karosérií, s motorem vpředu a pohonem předních kol. Takto se ale auta nekonstruovala vždy. Ještě v šedesátých letech byla velmi rozšířená tříprostorová karosérie a klasická koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Na výsluní se nacházel přístup vše vzadu. Ačkoli umístit motor, převodovku a pohon do samostatného prostoru před posádku nebyla nová myšlenka, teprve Renault ji dokázal mistrně využít a obrátit v obchodní úspěch.

Model R16 by se dal bez nadsázky označit za zakladatele moderních hatchbacků. Dvouprostorové uspořádání karosérie striktně oddělilo prostor pro techniku od prostoru pro cestující a zavazadla. Dodnes aktuální je variabilita interiéru, který již v roce 1965 měl polohovatená zadní seadadla, která bylo možno dokonce i vyjmout. Začátek tohoto desetiletí znamenal renesanci vysokých hatchbacků, ale podobně prostorný byl již Renault 16 s výškou 1450 mm. V zádi se nacházel zavazadlový prostor o objemu 350 l, přístupný vzhůru výklopnou stěnou. Postupným rozšiřováním bylo možno využít až 1200 l pro zavazadla.

Obdobně pokrokové byly i další detaily, které přesvědčily porotu o udělení titulu Auto roku 1965. Například prostorný interiér vděčí za své rozměry rozvoru 2650 mm. V šedesátých letech značně rozšířené odpružení zkrutnými tyčemi našlo své místo i v R16. Díky příčnému uspořádání tyčí na zadní klikové nápravě měl tento Renault na jedné straně rozvor o 7 cm delší. Vpředu činila dráha propružení kola 200 mm, vzadu pak 300 mm.

Pokrokovou konstrukci měl i motor. Zážehový čtyřválec byl poprvé u Renaultu celohliníkový s vkládanými vložkami válců. Zdvihový objem 1470 cm3, byl postupně zvětšován na 1565 a 1647 cm3. Výkony se pohybovaly od 40 až do 67 kW. Nejvyšší rychlost činila 140 až 170 km/h, spotřeba paliva se pohybovala mezi 8,5 a 10 l/100 km. Vnější rozměry er šestnáctky jsou 4231 x 1648 x 1450 mm.

V letech 1965 až 1980 bylo vyrobeno 1846000 vozů, přičemž miliontý Renault 16 vznikl v roce 1972.

Spolupracujeme s TipCars.com
Proti modřanskému sportovnímu centru se postavil plánovací úřád Proti modřanskému sportovnímu centru se postavil plánovací úřád

Podle pražského Institutu plánování a rozvoje jde o…

Projev vděku: Asad uzavřel ekonomické smlouvy s Íránem Projev vděku: Asad uzavřel ekonomické smlouvy s Íránem

Íránská vláda a představitelé vlivných republikánských…

Loterním nelegálům hrozí pokuta 50 milionů. A doměření daně Loterním nelegálům hrozí pokuta 50 milionů. A doměření daně

Některé české sázkové firmy nejsou se současným stavem…

Trump je nejneoblíbenějším prezidentem v historii - prý je jako hvězda wrestlingu Trump je nejneoblíbenějším prezidentem v historii - prý je jako hvězda wrestlingu

Zvolený americký prezident Donald Trump překonal již nyní…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Eadon Green Black Cuillin: Do Ženevy míří nová automobilka, o které nevíme nic

Eadon Green Black Cuillin: Do Ženevy míří nová automobilka, o které nevíme nic

Dnes 15:56

Na ženevském autosalonu bude mít premiéru automobil Black Cuillin od doposud neznámého výrobce Eadon Green.




Blesk.cz

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

V Modřanech nevznikne sportovní centrum: Odborníci se bojí záplav

V Modřanech nevznikne sportovní centrum: Odborníci…

Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) nedoporučil stavbu sportovního centra na hranici Modřan…

 

iSport.cz

Program Australian Open: Berdych i Kristýna Plíšková hrají na centrkurtu

Program Australian Open: Berdych i Kristýna Plíšková…

Kristýna Plíšková a Tomáš Berdych si o osmifinále Australian Open zahrají v pátek v Melbourne Parku na…

Musím to vstřebat, hlesl Vukadinovič. Od Zlína však dostane prémii

Musím to vstřebat, hlesl Vukadinovič. Od Zlína však…

Dostal nejlepší nabídku na hráče za celých 16 let, co stojí v čele zlínského fotbalu. Přesto ji Zdeněk Červenka…

 

Reflex.cz

Konec selfíček u Památníku holocaustu? Unikátní projekt upozorňuje na nevhodné fotky turistů

Konec selfíček u Památníku holocaustu? Unikátní…

Dělají stojky, skáčou po šedých kvádrech a u toho do objektivu špulí rty. Mladí návštěvníci Památníku holocaustu…

Kdo přijde a kdo nepřijde na inauguraci Trumpa. Exprezidenti nakonec ano, mnoho demokratů ne

Kdo přijde a kdo nepřijde na inauguraci Trumpa.…

Na páteční inauguraci Donalda Trumpa nakonec dorazí i bývalí američtí prezidenti s výjimkou George Bushe…

 
 
reklama