Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Clio RS R3T: Ostré Clio pro rallye

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Renault se sice neangažuje ve vrcholné kategorii automobilových soutěží, nižší třídy ale nenechává bez povšimnutí.

Renault má v rallye dlouholetou tradici. Pomiňme Alpine, kterou koupil, i čistokrevné soutěžní vozy s diamantem ve znaku to dotáhly docela daleko. Pochopitelně každého napadne slavná 5 Turbo, ale Jean Ragnotti a Alain Oreille úřadovali ve druhé polovině 80. let třeba s ostrými přeplňovanými jedenáctkami skupiny A. A první Clio existovalo kromě slavné verze Williams také coby řádně rozšířené Maxi, dvoulitrový kit car. Další už se objevily ve specifikacích S1600 a dokonce malé Twingo druhé generace lze potkat na „erzetách“ v hávu speciálu tříd R1 a R2. Jezdí s ním mladíci nebo amatéři či soukromníci, kteří se chtějí svézt v ostrém závoďáku za relativně skromný peníz.

Podobnou cestu volí francouzská automobilka i u aktuálního Clia RS. Ani to není přetvořeno v „dělo“ nejvýkonnější třídy WRC. Tovární Renaultsport připravil provedení R3T, které bude dodávat jako obvykle klientům a vydělaná eura se určitě do Dieppe jen pohrnou. Testovalo se už loni koncem listopadu a vůz je nástupcem trojkového Clia R3. Černý speciál se šachovnicí, žlutými zrcátky, rozšířenými prahy a lapačem vzduchu na střeše vypadá hodně nabušeně. Na rozdíl od předchůdce má ale turbomotor, proto ono T v názvu. Pochopitelně odpovídá příslušným regulím FIA.

Srdcem už tedy není atmosférický dvoulitr, ale stejně jako v sérii čtyřválcová přeplňovaná šestnáctistovka. Byla naladěna na 177 kW, tedy rovných 240 koní. Místo standardní dvouspojkové převodovky EDC ale maximálních 480 N.m přenáší na přední nápravu šestistupňová sekvenční skříň od Sadevu, asfaltová verze může dostat i páčky pod volant. Kéž bychom si tohle mohli objednat i my, běžní smrtelníci! Elektroniku dodal Cosworth, tlumiče jsou od Sachsu a brzdy od PFC. Podvozek byl samozřejmě náležitě revidován včetně geometrie. Beztak se používá jiné nastavení na asfalt a jiné na šotolinu. Včetně kol, na sedmnáctipalcových se bude jezdit na pevném povrchu, menší „patnáctky“ se zase hodí na štěrk. V Dieppe jsou schopni zájemcům určitě postavit kompletní auto, ale jedno sériové Clio RS a kompletní přestavbový kit pro něj vyjdou asi levněji.

Beztak ale musí projít revizní kontrolou techniků Renaultu, a to po každých odjetých 4000 ostrých kilometrech. Na soutěžní stroj je to hodně vysoký interval, Francouzi jsou si nejspíš jisti. Že by nenašli dostatek klientů, to také opravdu nehrozí. Starší Clia R3 si jich koupilo 380, takže vývoj se určitě vyplatil!

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
29. 6. 2014 04:26
Re: Už to není ani směšné...
Smutný je, že je Ada nemocnej...evidentně mu nikdo odborně nepomůže a to, že má řidičák mě celkem straší ;-)
Avatar - šmoula nešika
28. 6. 2014 23:55
Re: Už to není ani směšné...
Ano. Jak jednou kdosi napsal: Přihlásil jsem se jen proto, abych mohl dát palec dolů.
Avatar - white label
28. 6. 2014 23:47
Re: Už to není ani směšné...
...dnes už každý uživatel (předem) ví, co nám Ada zase vyplodí...
Avatar - Ada je zase tady
28. 6. 2014 22:05
Směšné
Z historických úspěchů se žít nedá. Dnes už každý člověk na ulici ví, že fy rendlík a syn vyrábí jen nehezké a nekvalitní kreatury. :no: