Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Fluence Z.E.: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (164)
Sedan zítřka již dnes? Podle Renaultu ano. Jak se jezdí s čistě elektrickým Fluencem?

V silném větru a doslova průtrži mračen jsme krátce otestovali elektrický Fluence; Renault budoucnosti. Místo spalovacího motoru mu pod kapotou tiše bzučí elektromotor a za zadními sedadly je umístěná velká akumulátorová sada.

Fluence Z.E. (Zero Emission) se od benzinové verze na první pohled příliš neliší; od klasického Fluence jej odlišuje řada namodralých prvků – modrý nádech má pozadí světlometů, loga, mřížka masky či rámečky mlhových světel. Boční pohled prozrazuje víc, pruh černého plastu za zadním oknem a o 13 centimetrů delší záď vozu elektrický Fluence jasně identifikuje.

Důvodem prodloužení je zástavba 280 kilogramů těžké Li-Ion baterie pracující s napětím 398 V. Ta je složena z celkem 192 malých 60 Ah článků s celkovou kapacitou 22 kWh. Tato čísla asi běžnému motoristovi mnoho nenapoví, hodnota dojezdu – až 185 kilometrů v rámci kombinovaného cyklu NEDC – však už ano. Statisticky se drtivá většina našich denních cest vejde do 80ti kilometrů, což je vzdálenost, kterou elektrický Fluence bez problémů zvládne i při nejhorších myslitelných podmínkách.

Jaká je praxe?

Na letišti jsme převzali jeden z testovacích elektromobilů. Už při ukládání zavazadel jsme si posteskli, že s kufrem o velikosti 317 litrů to s kariérou Fluence jako městského rodinného vozu asi nebude úplně žhavé...317 litrů je zkrátka málo. Na dvě příruční zavazadla stačí, velký rodinný nákup si tam však představit nedovedeme.

Startujeme (pípající kontrolka nás upozorní, že už máme „nastartováno“) a můžeme vyrazit vstříc silnému podzimnímu lijáku. Probití se samozřejmě bát nemusíme, inženýři mají podobné katastrofické scénáře dobře ošetřené. Testovací trasa je dlouhá asi osmdesát kilometrů a pánové z Renaultu se nám ji pokusili trochu ozvláštnit ekosoutěží. S kolegou se však rychle domlouváme, že než abychom se ploužili a brzdili veškerý provoz (nejnižší průměrná rychlost je stanovena na 27,5 km/h), prostě pojedeme tak jako normálně.

Renault Fluence – srovnání velikostí
Model Fluence Fluence Z.E. sedan rozdíl
Délka [mm] 4618 4748 +130
Šířka [mm] 1809 1809 +0
Výška [mm] 1479 1458 -21
Rozvor [mm] 2702 2702 +0
Objem zav. prostoru [l] 496 317 -179

A rozhodně jsme chybu neudělali, protože jsme si jednak mohli na hotelu dát sprchu asi o hodinu dříve než zapálení ekojezdci, druhak jsme také vyzkoušeli dynamické vlastnosti auta a jeho chování v zatáčkách, což pánové v rychlosti 27,5 km/h mohli udělat jen stěží. Leda z kopce, říkáte si možná, avšak tyto elektromobily jsou nastaveny tak, že sundání nohy z plynu rovná se takřka zabrzdění – opětovná výroba proudu a jeho ukládání do baterie auto velmi výrazně zpomaluje a vůz tak ztrácel rychlost i v nejprudším klesání, které na trase bylo. Abych vám to přiblížil – divil bych se, kdyby elektrický Fluence třeba při jízdě „bez plynu“ dolů barrandovským kopcem zrychloval.

Tak tedy, co jsme zjistili? Jízdní vlastnosti Fluence Z.E. jsou velmi odlišné od klasické verze. Lehký předek vozu (elektromobil se vším příslušenstvím váží 160 kilogramů, nejlehčí diesel pak 200 kg) a přidaných 280 kg do oblasti nad zadní nápravu probouzejí ve Fluence dříve nepoznané choutky. Rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 46:54 ve prospěch té zadní dělá ze sedanu hravé stvoření, které nemá problém řidiče pobavit velmi neutrálním chováním s náznaky přetáčivosti. Na mokru je však 1,6 tuny těžký automobil, obutý do spořivých šestnáctipalcových pneumatik Goodyear EfficientGrip, na oplátku o něco více nedotáčivý. Nastavení ABS a systému jízdní stability ESC bylo pro elektromobil specielně přeprogramováno, stejně byl upraven i podvozek (tuhost pružin atd.).

Zrychlení z klidu na 50 km/h je opravdu dílem okamžiku, s plně sešlápnutým plynovým pedálem jde jízdní dynamika přirovnat k benzinové šestnáctistovce. Do 80 km/h je situace stále velmi dobrá, kolem stovky však už vůz znatelně ztrácí dech a dostat se na papírovou maximální rychlost 135 km/h bude chtít delší a rovnou silnici. Každopádně zrychlení z klidu na 100 km/h za 13 sekund (navíc s lepší první polovinou) je pro převážně městský vůz rozhodně přijatelné.

Ale zpět k ekojízdě. Vítězná posádka absolvovala trasu průměrnou rychlostí 28 km/h a spotřebovala přitom zhruba 12 kWh. Naše posádka byla zase s průměrem 44 km/h nejrychlejší, spotřebovali jsme přitom pěkných 15 kWh a cestou se třikrát ztratili a předjeli Porsche. Dobrá, starý Boxster s dámou za volantem se doslova ploužil, i tak je však vidět, že s elektromobilem se nemusí jezdit jako s nebožtíkem - některé jiné posádky i s mizernou průměrnou rychlostí kolem 30 km/h zaznamenaly horší výsledek než my. Samozřejmě že jsme poslouchali rádio a měli puštěnou klimatizaci. Dojezd v podmínkách běžného provozu tak není 185 kilometrů, ale spíše nějakých 120 km. Pokud by to nestačilo, je zde ekonomický mód omezující funkci klimatizace a topení, čímž se dojezd může zvýšit až o 10 %.

Renault Fluence Z.E. - technika
Motor Elektrický synchronní (AC)
Převodovka 1A
Kapacita baterií [kWh] 22
Největší výkon [kW/min-1] 70/3000-8900
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 226/400-2500
Pohotovostní hmotnost [kg] 1605
Max. rychlost [km/h] 135
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13
Dojezd na jedno nabití [km] 185
Zavazadlový prostor [l] 317

Fluence Z.E. se chová opravdu jako naprosto normální automobil s trochu gumovým řízením, v jednom však výrazně vyniká: v akustickém komfortu na palubě. Tam je totiž o 3 dB tišeji než v dieselovém Fluence, což už je velmi znatelný rozdíl. O to více vnímáte například svist vzduchu kolem zpětných zrcátek, který jinak lehce zaniká ve zvuku motoru.

Baterie se pronajímá

Koupě automobilu samotného je oddělena od koupě baterie. Ty si totiž zákazník pouze pronajímá za 82 Eur za měsíc (bez daně, zato včetně asistence). Díky tomu je možno uvažovat v praxi o projektu měníren, kam se svým Fluence Z.E. přijedete a vybitá baterie vám bude během několika minut vyměněna za baterii nabitou. Cena bez pobídky například ve Francii začíná na 25.900 Eurech (cca. 650 tisíc Kč) s daní, při koupi se vám však automaticky odečte 5 tisíc Eur za to, že kupujete velmi ekologický elektromobil. Cena tak nevypadá vůbec strašidelně, u nás se však zatím s žádnou formou pobídek či zvýhodnění nepočítá.

I to je ostatně důvod, proč k nám Fluence Z.E. přijde až v posledním evropském sledu ve druhé polovině roku 2012. Renault předpokládá, že většina prodejů (70 %) půjde v evropském měřítku na vrub firmám, zatímco asi 30 % budou tvořit soukromníci. Kapacita továrny v turecké Burse je 33 tisíc vozů ročně.

V prvním pololetí 2012 by mělo být v Evropě více než 50 tisíc dobíjecích stanic, ve kterých bude možné Fluence Z.E. dobíjet. Pomoci vám s tím bude moct například i šikovná aplikace pro chytré telefony, informující vás o stavu nabití, průměrné délce jízd a podobně. Manažeři si zase budou moci za 5 Eur měsíčně (bez daně) nechat Renaultem spravovat a vyhodnocovat data jednotlivých vozů v parku a následně se dozvídat zajímavé rady například ohledně efektivity provozu. Renault také sleduje technický stav vozů a upozorní včas na nutnost opravy.

Dobíjení z domácího tzv. „Wall-Boxu“ společnosti Schneider Electric zabere 6 až 8 hodin z 0 na 100 %. Pro příležitostné dobíjení nabízí Renault kabel zapojitelný přímo do zásuvky na 220V, tam se úplné dobití dá očekávat za 10 až 12 hodin. Co ale s elektromobilem, chystáte-li se na dovolenou? I na to bylo myšleno, samozřejmě že na výletě po Evropě nebudete každých 150 km dobíjet vybité baterie...Renault nabízí výhodné (sleva až 25 %) pronájmy vozů z autopůjčoven Renault Rent, Avis a Europcar.

Na novinářské akci jsme vyzkoušeli i užitkové Kangoo Z.E. a pomohli s ním obnovit les. Naše jízdní dojmy očekávejte v příštích dnech.


Aleš Jungmann
Diskuze (164)
3. 2. 2013 02:02
Jedna Fluence ZE je k mání
Pokud by o tento vůz měl někdo zájem, navštivte www.elektromobily-os.cz
4. 11. 2011 09:45
Re: Alberte, kalkulacku!
No, to bychom se mohli zacit dohadovat o tom co je to hybrid. Nejsem v te terminologii moc zbehly, abych tady hlasal nejake sve absolutni pravdy. Ale prijde mi, ze to co popisujes ty (odpada prevodovka, spalovaci motor konstruovan na stredni vykon) by spis podpovidalo elektromobilu s tzv. "range extenderem" napr. Fisker Karma.
To co se dnes prodava jako "hybrid" (Prius, Insight ...) ma spalovaci motor jako hlavni pohonnou jednotku, prevodovka tam samozrejme je ...
4. 11. 2011 08:17
Re: A mám ho doma!!!
>:D ty jsi dokonalý pošuk Ádo. Doma bych si tě dal do vitrínky a ukazoval návštěvám, co všechno je v přírodě možné.
4. 11. 2011 07:30
Re: 317
O urazkach uz se rozepisovat nebudu, maskujes to moc detinsky, ale je to tvoje vec, jak si nastavis svou vlastni latku.

Ted k tomu dojezdu: Zkus si predstavit, ze by bezna auta se spalovacim motorem mela dojezd jen asi tech 100km.
Kde bychom dnes byli?

Pokud tedy chceme elektromobil do kazde rodiny, musi nabidnout vice, jinak je vhodny jen pro velmi uzkou skupinu uzivatelu, kteri navic budou jeho uzivanim dost omezeni.

Takze vseobecne je zatim elektromobil - at uz original jako Leaf, nebo konverze ala Fluence - nepouzitelny (rozumej: pouzitelny s takovymi omezenimi, ze nema smysl o nem uvazovat).
4. 11. 2011 01:07
Re: Zbytočné starosti s počtami ..
A kolik se jich tam u vás na Slovensku nabízí? V ČR snad jen klony i-MiEVu a po pravdě trochu lituji lidi, kteří si to koupí. Jestli se prodá 10 elektromobilů za rok, tak to bude zázrak.