Renault Fluence Z.E.: První jízdní dojmy

Renault Fluence Z.E.: První jízdní dojmy

 
 

Sedan zítřka již dnes? Podle Renaultu ano. Jak se jezdí s čistě elektrickým Fluencem?

V silném větru a doslova průtrži mračen jsme krátce otestovali elektrický Fluence; Renault budoucnosti. Místo spalovacího motoru mu pod kapotou tiše bzučí elektromotor a za zadními sedadly je umístěná velká akumulátorová sada.

Fluence Z.E. (Zero Emission) se od benzinové verze na první pohled příliš neliší; od klasického Fluence jej odlišuje řada namodralých prvků – modrý nádech má pozadí světlometů, loga, mřížka masky či rámečky mlhových světel. Boční pohled prozrazuje víc, pruh černého plastu za zadním oknem a o 13 centimetrů delší záď vozu elektrický Fluence jasně identifikuje.

Důvodem prodloužení je zástavba 280 kilogramů těžké Li-Ion baterie pracující s napětím 398 V. Ta je složena z celkem 192 malých 60 Ah článků s celkovou kapacitou 22 kWh. Tato čísla asi běžnému motoristovi mnoho nenapoví, hodnota dojezdu – až 185 kilometrů v rámci kombinovaného cyklu NEDC – však už ano. Statisticky se drtivá většina našich denních cest vejde do 80ti kilometrů, což je vzdálenost, kterou elektrický Fluence bez problémů zvládne i při nejhorších myslitelných podmínkách.

Jaká je praxe?

Na letišti jsme převzali jeden z testovacích elektromobilů. Už při ukládání zavazadel jsme si posteskli, že s kufrem o velikosti 317 litrů to s kariérou Fluence jako městského rodinného vozu asi nebude úplně žhavé...317 litrů je zkrátka málo. Na dvě příruční zavazadla stačí, velký rodinný nákup si tam však představit nedovedeme.

Startujeme (pípající kontrolka nás upozorní, že už máme „nastartováno“) a můžeme vyrazit vstříc silnému podzimnímu lijáku. Probití se samozřejmě bát nemusíme, inženýři mají podobné katastrofické scénáře dobře ošetřené. Testovací trasa je dlouhá asi osmdesát kilometrů a pánové z Renaultu se nám ji pokusili trochu ozvláštnit ekosoutěží. S kolegou se však rychle domlouváme, že než abychom se ploužili a brzdili veškerý provoz (nejnižší průměrná rychlost je stanovena na 27,5 km/h), prostě pojedeme tak jako normálně.

Renault Fluence – srovnání velikostí
ModelFluenceFluence Z.E. sedanrozdíl
Délka [mm]46184748+130
Šířka [mm]18091809+0
Výška [mm]14791458-21
Rozvor [mm]27022702+0
Objem zav. prostoru [l]496317-179

A rozhodně jsme chybu neudělali, protože jsme si jednak mohli na hotelu dát sprchu asi o hodinu dříve než zapálení ekojezdci, druhak jsme také vyzkoušeli dynamické vlastnosti auta a jeho chování v zatáčkách, což pánové v rychlosti 27,5 km/h mohli udělat jen stěží. Leda z kopce, říkáte si možná, avšak tyto elektromobily jsou nastaveny tak, že sundání nohy z plynu rovná se takřka zabrzdění – opětovná výroba proudu a jeho ukládání do baterie auto velmi výrazně zpomaluje a vůz tak ztrácel rychlost i v nejprudším klesání, které na trase bylo. Abych vám to přiblížil – divil bych se, kdyby elektrický Fluence třeba při jízdě „bez plynu“ dolů barrandovským kopcem zrychloval.

Tak tedy, co jsme zjistili? Jízdní vlastnosti Fluence Z.E. jsou velmi odlišné od klasické verze. Lehký předek vozu (elektromobil se vším příslušenstvím váží 160 kilogramů, nejlehčí diesel pak 200 kg) a přidaných 280 kg do oblasti nad zadní nápravu probouzejí ve Fluence dříve nepoznané choutky. Rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 46:54 ve prospěch té zadní dělá ze sedanu hravé stvoření, které nemá problém řidiče pobavit velmi neutrálním chováním s náznaky přetáčivosti. Na mokru je však 1,6 tuny těžký automobil, obutý do spořivých šestnáctipalcových pneumatik Goodyear EfficientGrip, na oplátku o něco více nedotáčivý. Nastavení ABS a systému jízdní stability ESC bylo pro elektromobil specielně přeprogramováno, stejně byl upraven i podvozek (tuhost pružin atd.).

Zrychlení z klidu na 50 km/h je opravdu dílem okamžiku, s plně sešlápnutým plynovým pedálem jde jízdní dynamika přirovnat k benzinové šestnáctistovce. Do 80 km/h je situace stále velmi dobrá, kolem stovky však už vůz znatelně ztrácí dech a dostat se na papírovou maximální rychlost 135 km/h bude chtít delší a rovnou silnici. Každopádně zrychlení z klidu na 100 km/h za 13 sekund (navíc s lepší první polovinou) je pro převážně městský vůz rozhodně přijatelné.

Ale zpět k ekojízdě. Vítězná posádka absolvovala trasu průměrnou rychlostí 28 km/h a spotřebovala přitom zhruba 12 kWh. Naše posádka byla zase s průměrem 44 km/h nejrychlejší, spotřebovali jsme přitom pěkných 15 kWh a cestou se třikrát ztratili a předjeli Porsche. Dobrá, starý Boxster s dámou za volantem se doslova ploužil, i tak je však vidět, že s elektromobilem se nemusí jezdit jako s nebožtíkem - některé jiné posádky i s mizernou průměrnou rychlostí kolem 30 km/h zaznamenaly horší výsledek než my. Samozřejmě že jsme poslouchali rádio a měli puštěnou klimatizaci. Dojezd v podmínkách běžného provozu tak není 185 kilometrů, ale spíše nějakých 120 km. Pokud by to nestačilo, je zde ekonomický mód omezující funkci klimatizace a topení, čímž se dojezd může zvýšit až o 10 %.

Renault Fluence Z.E. - technika
MotorElektrický synchronní (AC)
Převodovka1A
Kapacita baterií [kWh]22
Největší výkon [kW/min-1]70/3000-8900
Největší toč. mom. [Nm/min-1]226/400-2500
Pohotovostní hmotnost [kg]1605
Max. rychlost [km/h]135
Zrychlení 0-100 km/h [s]13
Dojezd na jedno nabití [km]185
Zavazadlový prostor [l]317

Fluence Z.E. se chová opravdu jako naprosto normální automobil s trochu gumovým řízením, v jednom však výrazně vyniká: v akustickém komfortu na palubě. Tam je totiž o 3 dB tišeji než v dieselovém Fluence, což už je velmi znatelný rozdíl. O to více vnímáte například svist vzduchu kolem zpětných zrcátek, který jinak lehce zaniká ve zvuku motoru.

Baterie se pronajímá

Koupě automobilu samotného je oddělena od koupě baterie. Ty si totiž zákazník pouze pronajímá za 82 Eur za měsíc (bez daně, zato včetně asistence). Díky tomu je možno uvažovat v praxi o projektu měníren, kam se svým Fluence Z.E. přijedete a vybitá baterie vám bude během několika minut vyměněna za baterii nabitou. Cena bez pobídky například ve Francii začíná na 25.900 Eurech (cca. 650 tisíc Kč) s daní, při koupi se vám však automaticky odečte 5 tisíc Eur za to, že kupujete velmi ekologický elektromobil. Cena tak nevypadá vůbec strašidelně, u nás se však zatím s žádnou formou pobídek či zvýhodnění nepočítá.

I to je ostatně důvod, proč k nám Fluence Z.E. přijde až v posledním evropském sledu ve druhé polovině roku 2012. Renault předpokládá, že většina prodejů (70 %) půjde v evropském měřítku na vrub firmám, zatímco asi 30 % budou tvořit soukromníci. Kapacita továrny v turecké Burse je 33 tisíc vozů ročně.

V prvním pololetí 2012 by mělo být v Evropě více než 50 tisíc dobíjecích stanic, ve kterých bude možné Fluence Z.E. dobíjet. Pomoci vám s tím bude moct například i šikovná aplikace pro chytré telefony, informující vás o stavu nabití, průměrné délce jízd a podobně. Manažeři si zase budou moci za 5 Eur měsíčně (bez daně) nechat Renaultem spravovat a vyhodnocovat data jednotlivých vozů v parku a následně se dozvídat zajímavé rady například ohledně efektivity provozu. Renault také sleduje technický stav vozů a upozorní včas na nutnost opravy.

Dobíjení z domácího tzv. „Wall-Boxu“ společnosti Schneider Electric zabere 6 až 8 hodin z 0 na 100 %. Pro příležitostné dobíjení nabízí Renault kabel zapojitelný přímo do zásuvky na 220V, tam se úplné dobití dá očekávat za 10 až 12 hodin. Co ale s elektromobilem, chystáte-li se na dovolenou? I na to bylo myšleno, samozřejmě že na výletě po Evropě nebudete každých 150 km dobíjet vybité baterie...Renault nabízí výhodné (sleva až 25 %) pronájmy vozů z autopůjčoven Renault Rent, Avis a Europcar.

Na novinářské akci jsme vyzkoušeli i užitkové Kangoo Z.E. a pomohli s ním obnovit les. Naše jízdní dojmy očekávejte v příštích dnech.


Renault Fluence Z.E.
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Investice podle církve: katolíci sází na půdu a nemovitosti Investice podle církve: katolíci sází na půdu a nemovitosti

Diecéze římskokatolické církve vloni vydaly téměř…

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Uprostřed druhé světové války vyvinuli v kopřivnické…

Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě

Ve stovce polských měst se večer konají demonstrace proti…

 
 

Přidat názorDiskuse: Renault Fluence Z.E.: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Uprostřed druhé světové války vyvinuli v kopřivnické…

 



Ojetý Renault Fluence: Nenáročný brácha Méganu. I spolehlivý? Ojetý Renault Fluence: Nenáročný brácha Méganu. I spolehlivý?

Fluence vznikl jako auto vyráběné v Turecku a nabízené…

Renault Fluence nové generace: Bude vypadat takto? Renault Fluence nové generace: Bude vypadat takto?

Renault Fluence se prodává od roku 2009 a po šesti letech…

 



 
Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Dnes 08:00

Po letech, kdy se oleji viskozitní specifikace SAE 0W-20 jen vyhrožovalo, se staly skutečností. Z továrny s nimi vyjíždějí už i první modely škodovek.




Blesk.cz

Milý Ježíšku, přines BAZUKU, MÍR A SVOBODU, a taky PLEŠTEŠE! Vánoční dopisy dětí vás dostanou

Milý Ježíšku, přines BAZUKU, MÍR A SVOBODU, a taky…

Ježíšek to kolikrát nemá jednoduché a rodiče už vůbec ne! Rozklíčovat přání vašeho potomka, pokud psal vánoční…

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou vždycky na povrch, nebraňte se jim

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou…

Při pohledu zvenčí může Sycamore Glen vypadat jako naprosto obyčejné ospalé maloměsto. Ale za bílými plaňkovými…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Hvězda to schytala! Rána holí a dvacet stehů

TOP zajímavosti z NHL: Hvězda to schytala! Rána holí…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Maier se pral s Hollwegem: Koledoval si o to! Pěkný souboj, chválil Američan

Maier se pral s Hollwegem: Koledoval si o to! Pěkný…

Férová „kanadská“ bitka se vším všudy. V extralize se příliš často nevidí, že by hráči shodili rukavice a bili…

 

Reflex.cz

Symfonie chutí jménem torta: Přečká tradiční mexická specialita nájezd fastfoodových řetězců?

Symfonie chutí jménem torta: Přečká tradiční mexická…

Byla jednou jedna houska. Ale nebyla to obyčejná houska, byla to mexická torta.

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle tradice mělo začít s pečením cukroví

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle…

První adventní neděle letos vychází až na 3. 12. Je to den, kdy by hospodyně měly začít péct cukroví. Není třeba…