Renault Fluence Z.E.: První jízdní dojmy

Renault Fluence Z.E.: První jízdní dojmy

 
 

Sedan zítřka již dnes? Podle Renaultu ano. Jak se jezdí s čistě elektrickým Fluencem?

V silném větru a doslova průtrži mračen jsme krátce otestovali elektrický Fluence; Renault budoucnosti. Místo spalovacího motoru mu pod kapotou tiše bzučí elektromotor a za zadními sedadly je umístěná velká akumulátorová sada.

Fluence Z.E. (Zero Emission) se od benzinové verze na první pohled příliš neliší; od klasického Fluence jej odlišuje řada namodralých prvků – modrý nádech má pozadí světlometů, loga, mřížka masky či rámečky mlhových světel. Boční pohled prozrazuje víc, pruh černého plastu za zadním oknem a o 13 centimetrů delší záď vozu elektrický Fluence jasně identifikuje.

Důvodem prodloužení je zástavba 280 kilogramů těžké Li-Ion baterie pracující s napětím 398 V. Ta je složena z celkem 192 malých 60 Ah článků s celkovou kapacitou 22 kWh. Tato čísla asi běžnému motoristovi mnoho nenapoví, hodnota dojezdu – až 185 kilometrů v rámci kombinovaného cyklu NEDC – však už ano. Statisticky se drtivá většina našich denních cest vejde do 80ti kilometrů, což je vzdálenost, kterou elektrický Fluence bez problémů zvládne i při nejhorších myslitelných podmínkách.

Jaká je praxe?

Na letišti jsme převzali jeden z testovacích elektromobilů. Už při ukládání zavazadel jsme si posteskli, že s kufrem o velikosti 317 litrů to s kariérou Fluence jako městského rodinného vozu asi nebude úplně žhavé...317 litrů je zkrátka málo. Na dvě příruční zavazadla stačí, velký rodinný nákup si tam však představit nedovedeme.

Startujeme (pípající kontrolka nás upozorní, že už máme „nastartováno“) a můžeme vyrazit vstříc silnému podzimnímu lijáku. Probití se samozřejmě bát nemusíme, inženýři mají podobné katastrofické scénáře dobře ošetřené. Testovací trasa je dlouhá asi osmdesát kilometrů a pánové z Renaultu se nám ji pokusili trochu ozvláštnit ekosoutěží. S kolegou se však rychle domlouváme, že než abychom se ploužili a brzdili veškerý provoz (nejnižší průměrná rychlost je stanovena na 27,5 km/h), prostě pojedeme tak jako normálně.

Renault Fluence – srovnání velikostí
ModelFluenceFluence Z.E. sedanrozdíl
Délka [mm]46184748+130
Šířka [mm]18091809+0
Výška [mm]14791458-21
Rozvor [mm]27022702+0
Objem zav. prostoru [l]496317-179

A rozhodně jsme chybu neudělali, protože jsme si jednak mohli na hotelu dát sprchu asi o hodinu dříve než zapálení ekojezdci, druhak jsme také vyzkoušeli dynamické vlastnosti auta a jeho chování v zatáčkách, což pánové v rychlosti 27,5 km/h mohli udělat jen stěží. Leda z kopce, říkáte si možná, avšak tyto elektromobily jsou nastaveny tak, že sundání nohy z plynu rovná se takřka zabrzdění – opětovná výroba proudu a jeho ukládání do baterie auto velmi výrazně zpomaluje a vůz tak ztrácel rychlost i v nejprudším klesání, které na trase bylo. Abych vám to přiblížil – divil bych se, kdyby elektrický Fluence třeba při jízdě „bez plynu“ dolů barrandovským kopcem zrychloval.

Tak tedy, co jsme zjistili? Jízdní vlastnosti Fluence Z.E. jsou velmi odlišné od klasické verze. Lehký předek vozu (elektromobil se vším příslušenstvím váží 160 kilogramů, nejlehčí diesel pak 200 kg) a přidaných 280 kg do oblasti nad zadní nápravu probouzejí ve Fluence dříve nepoznané choutky. Rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 46:54 ve prospěch té zadní dělá ze sedanu hravé stvoření, které nemá problém řidiče pobavit velmi neutrálním chováním s náznaky přetáčivosti. Na mokru je však 1,6 tuny těžký automobil, obutý do spořivých šestnáctipalcových pneumatik Goodyear EfficientGrip, na oplátku o něco více nedotáčivý. Nastavení ABS a systému jízdní stability ESC bylo pro elektromobil specielně přeprogramováno, stejně byl upraven i podvozek (tuhost pružin atd.).

Zrychlení z klidu na 50 km/h je opravdu dílem okamžiku, s plně sešlápnutým plynovým pedálem jde jízdní dynamika přirovnat k benzinové šestnáctistovce. Do 80 km/h je situace stále velmi dobrá, kolem stovky však už vůz znatelně ztrácí dech a dostat se na papírovou maximální rychlost 135 km/h bude chtít delší a rovnou silnici. Každopádně zrychlení z klidu na 100 km/h za 13 sekund (navíc s lepší první polovinou) je pro převážně městský vůz rozhodně přijatelné.

Ale zpět k ekojízdě. Vítězná posádka absolvovala trasu průměrnou rychlostí 28 km/h a spotřebovala přitom zhruba 12 kWh. Naše posádka byla zase s průměrem 44 km/h nejrychlejší, spotřebovali jsme přitom pěkných 15 kWh a cestou se třikrát ztratili a předjeli Porsche. Dobrá, starý Boxster s dámou za volantem se doslova ploužil, i tak je však vidět, že s elektromobilem se nemusí jezdit jako s nebožtíkem - některé jiné posádky i s mizernou průměrnou rychlostí kolem 30 km/h zaznamenaly horší výsledek než my. Samozřejmě že jsme poslouchali rádio a měli puštěnou klimatizaci. Dojezd v podmínkách běžného provozu tak není 185 kilometrů, ale spíše nějakých 120 km. Pokud by to nestačilo, je zde ekonomický mód omezující funkci klimatizace a topení, čímž se dojezd může zvýšit až o 10 %.

Renault Fluence Z.E. - technika
MotorElektrický synchronní (AC)
Převodovka1A
Kapacita baterií [kWh]22
Největší výkon [kW/min-1]70/3000-8900
Největší toč. mom. [Nm/min-1]226/400-2500
Pohotovostní hmotnost [kg]1605
Max. rychlost [km/h]135
Zrychlení 0-100 km/h [s]13
Dojezd na jedno nabití [km]185
Zavazadlový prostor [l]317

Fluence Z.E. se chová opravdu jako naprosto normální automobil s trochu gumovým řízením, v jednom však výrazně vyniká: v akustickém komfortu na palubě. Tam je totiž o 3 dB tišeji než v dieselovém Fluence, což už je velmi znatelný rozdíl. O to více vnímáte například svist vzduchu kolem zpětných zrcátek, který jinak lehce zaniká ve zvuku motoru.

Baterie se pronajímá

Koupě automobilu samotného je oddělena od koupě baterie. Ty si totiž zákazník pouze pronajímá za 82 Eur za měsíc (bez daně, zato včetně asistence). Díky tomu je možno uvažovat v praxi o projektu měníren, kam se svým Fluence Z.E. přijedete a vybitá baterie vám bude během několika minut vyměněna za baterii nabitou. Cena bez pobídky například ve Francii začíná na 25.900 Eurech (cca. 650 tisíc Kč) s daní, při koupi se vám však automaticky odečte 5 tisíc Eur za to, že kupujete velmi ekologický elektromobil. Cena tak nevypadá vůbec strašidelně, u nás se však zatím s žádnou formou pobídek či zvýhodnění nepočítá.

I to je ostatně důvod, proč k nám Fluence Z.E. přijde až v posledním evropském sledu ve druhé polovině roku 2012. Renault předpokládá, že většina prodejů (70 %) půjde v evropském měřítku na vrub firmám, zatímco asi 30 % budou tvořit soukromníci. Kapacita továrny v turecké Burse je 33 tisíc vozů ročně.

V prvním pololetí 2012 by mělo být v Evropě více než 50 tisíc dobíjecích stanic, ve kterých bude možné Fluence Z.E. dobíjet. Pomoci vám s tím bude moct například i šikovná aplikace pro chytré telefony, informující vás o stavu nabití, průměrné délce jízd a podobně. Manažeři si zase budou moci za 5 Eur měsíčně (bez daně) nechat Renaultem spravovat a vyhodnocovat data jednotlivých vozů v parku a následně se dozvídat zajímavé rady například ohledně efektivity provozu. Renault také sleduje technický stav vozů a upozorní včas na nutnost opravy.

Dobíjení z domácího tzv. „Wall-Boxu“ společnosti Schneider Electric zabere 6 až 8 hodin z 0 na 100 %. Pro příležitostné dobíjení nabízí Renault kabel zapojitelný přímo do zásuvky na 220V, tam se úplné dobití dá očekávat za 10 až 12 hodin. Co ale s elektromobilem, chystáte-li se na dovolenou? I na to bylo myšleno, samozřejmě že na výletě po Evropě nebudete každých 150 km dobíjet vybité baterie...Renault nabízí výhodné (sleva až 25 %) pronájmy vozů z autopůjčoven Renault Rent, Avis a Europcar.

Na novinářské akci jsme vyzkoušeli i užitkové Kangoo Z.E. a pomohli s ním obnovit les. Naše jízdní dojmy očekávejte v příštích dnech.


Renault Fluence Z.E.
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Insolvenční správce OKD neuznal pohledávky ministerstva průmyslu Insolvenční správce OKD neuznal pohledávky ministerstva průmyslu

Insolvenční správce těžební společnosti OKD Lee Louda…

Solární letoun Solar Impulse 2 dokončil oblet světa, let trval 500 hodin Solární letoun Solar Impulse 2 dokončil oblet světa, let trval 500 hodin

Švýcarský letoun na solární pohon Solar Impulse 2 přistál…

Obamová i Sanders podpořili Clintonovou, kritizovali Trumpa Obamová i Sanders podpořili Clintonovou, kritizovali Trumpa

Americká první dáma Michelle Obamová v úvodní den…

Jan Pavec: Rázná řešení Jan Pavec: Rázná řešení

Premiéři zemí V4 se shodli na tom, že Evropská unie by se…

 
 

Přidat názorDiskuse: Renault Fluence Z.E.: První jízdní dojmy






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Galerie: Těchto deset aut mizí z amerických bazarů jako teplé housky Galerie: Těchto deset aut mizí z amerických bazarů jako teplé housky

Američané mají trošku jiný vkus na auta než Evropané, i…

Dynamika VW Tiguan 2.0 TDI (140 kW): Koho porazí a kdo mu ujede? Dynamika VW Tiguan 2.0 TDI (140 kW): Koho porazí a kdo mu ujede?

Změřili jsme dynamiku nového Volkswagenu Tiguan s…

 




Renault Fluence nové generace: Bude vypadat takto? Renault Fluence nové generace: Bude vypadat takto?

Renault Fluence se prodává od roku 2009 a po šesti letech…

Renault a Dongfeng budou vyrábět elektromobil na bázi Fluence Renault a Dongfeng budou vyrábět elektromobil na bázi Fluence

Renault spolu s Dongfengem chystají nový elektromobil.…

 

Související články
Evropské Automobily roku: Renault Mégane (2003) Evropské Automobily roku: Renault Mégane (2003)

Renault šokoval na podzim 2002 extravagantním novým…

Renault Mégane GrandCoupé Classic: Za cenu od... Renault Mégane GrandCoupé Classic: Za cenu od...

Grafik X-Tomi zasednul k počítači a vytvořil nejlevnější…

 



 
Podvodné stáčení tachometrů vozidel Škoda: Kdy tohle skončí?

Podvodné stáčení tachometrů vozidel Škoda: Kdy tohle skončí?

Dnes 08:00

Před dvěma lety jsme litvínovského prodejce KupŠkodu usvědčili z prodeje vozu se stočeným tachometrem. Čekali jste, že s ostudou ukončí činnost. Ani náhodou – funguje vesele dál, dokonce pod třemi různými názvy.




Blesk.cz

Homosexuálem za socialismu? Brali nás jako nakažlivé, říká Petr (64)

Homosexuálem za socialismu? Brali nás jako…

Lesby, gayové, bisexuálové či transgender osoby staršího věku jsou v České republice nejméně viditelnou…

Šílenec, který se vrhl z 59 metrů do vodopádu: Přijede skákat kus od Prahy

Šílenec, který se vrhl z 59 metrů do vodopádu:…

Světový rekordman ve výšce, ze které kdy člověk skočil, přijede své umění ukázat do Česka. Zatímco ve Švýcarsku…

 

iSport.cz

Kouč Petr proměňuje hokejové Vítkovice. Jdeme směrem k NHL, tvrdí

Kouč Petr proměňuje hokejové Vítkovice. Jdeme směrem…

Trenér Jakub Petr dostal v hokejových Vítkovicích volnou ruku. Z pozice asistenta se posunul do role hlavního…

Ščasný řeší, zda do týmu zařadí Váchu. Oddechl si po ztrátě opory Steauy

Ščasný řeší, zda do týmu zařadí Váchu. Oddechl si po…

Už v úterý čeká Spartu první velká bitva v nové sezoně. Na Letné přivítá ambiciózní rumunský celek Steauu…

 

Reflex.cz

Komunisté vztyčili u hranic sochu pohraničníka. Proti adoraci symbolu nesvobody se lidé bouří

Komunisté vztyčili u hranic sochu pohraničníka.…

V obci Dolní Žandov v Karlovarském kraji vztyčil Klub českého pohraničí sochu, která zobrazuje muže se zbraní…

Zakažte Paříž, má sexy název a dobře se v ní kouří!

Zakažte Paříž, má sexy název a dobře se v ní kouří!

Titulek tohoto textu nebyl psán pod vlivem LSD, přestože tak vypadá. Jde o to, že francouzští eurohujeři…