Renault Laguna 2,0 dCi - francouzská krása

Renault Laguna 2,0 dCi - francouzská krása

 
 
15.10. 2007 Libor Zezulka

Nová Laguna údajně získala všechny charakteristické vlastnosti renaultů – šarm, eleganci či kultivovanost, zároveň ovšem přidala na kvalitě a luxusu. Je výsledek o tolik lepší, o kolik Renault slibuje?

Je stále krásná, stále temperamentní a stále vyžaduje značnou pozornost... ze strany automechaniků. Předchozí generace Renaultu Laguna působila v Paříži roku 2000 jako zjevení. Ladné křivky lákaly k něžným dotekům, hravý a na první pohled kvalitně zpracovaný interiér vyvolával nutkavý pocit mazlení, prostorný interiér a moderní elektronika přitom utěšovala věčně nespokojené ratio s jeho dotěrnými otázkami proč, jak, za kolik.

Do Laguny se na přelomu století a tisíciletí nezamilovali pouze patriotističtí Francouzi se silným estetickým cítěním, od kterých se ostatně zájem o domácí model střední třídy předpokládal, Lagunu si velmi oblíbili i technokratičtí Němci. Laguna na evropské trhy nepřišla, vtrhla na ně jako uragán a zbořila vše, co se jí postavilo do cesty. Bohužel zanedlouho vyšlo najevo, že nepožírá pouze konkurenci, ale i sama sebe.

Auto trpělo mnoha dětskými nemocemi, ze kterých na rozdíl od mnoha soupeřů nikdy pořádně nevyrostlo. Majitelé si nejčastěji stěžovali na závady turbodmychadla a poddimenzovanou přední nápravu, ojedinělé nebyly ani problémy s elektronikou či rychle postupující koroze výfuku (o Laguně coby ojetině pojednává náš článek - Renault Laguna (2000-dosud) - šarmantní, ale problematická).

Renault sice nikdy oficiálně nevystoupil a neprohlásil – tato Laguna se nám úplně nepovedla, promiňte - svůj dílčí neúspěch však nepřímo, mezi řádky, přiznal v propagačních materiálech nové generace modelu, kde se slovo kvalita opakuje na čtverečním decimetru snad desetkrát.

Evoluce lepší revoluce

Po stránce designu se toho nezměnilo ani mnoho, ani málo. Renault nemá problém s tvarovou kontinuitou svých automobilů, když se mu zachce, nahradí i velmi úspěšné auto něčím, co nemá s bestsellerem prakticky nic společného a připomíná spíše objekt z vesmíru než dopravní prostředek pozemšťanů. Nová Laguna tentokrát nešla cestou revoluce, ale evoluce, přestože první dojem může být opačný.

obrázek [555 x 309]
 

Silueta zůstala velmi podobná až se chce říci téměř stejná, výrazně se však proměnila přední i zadní část. Přídi nyní dominují expresivně tvarované světlomety a robustní nárazník s výraznými zlomy, plným a lehce vystrčeným spodním rtem a konečně i rozlehlou přední kapotou. Záď charakterizují, tedy v případě mnou testovaného liftbacku, tvarově neurčité sdružené svítilny, masivní nárazník a vysoko posazené víko zavazadelníku.

Víko ukrývá zavazadlový prostor o základním objemu 450 litrů. Pro rozšíření nákladového prostoru na 1377 litrů stačí sklopit opěradla zadních sedadel, sedací část zůstává nehybná. Jak ukazuje srovnávací tabulka, Laguna v nabídce místa určeného zavazadlům nijak zvlášť nevyniká, tuto skutečnost ostatně prozradí už vysoko položené dno kufru.

Renault Laguna Grandtour - srovnání dvou generací
RozměrRenault Laguna IIIRenault Laguna IIrozdíl
Délka [mm]48034695108
Šířka [mm]1811177437
Výška [mm]1445143312
Rozvor [mm]275627488
Rozchod vpředu [mm]1557153027
Rozchod vzadu [mm]1512148032
Zavazadlový prostor [l]508/1593475/151533/78

Nedokonalá dokonalost

Whau - bylo úplně první slovo, které jsem ze sebe vyrazil, když jsem zapadl do komfortní sedačky řidiče a upřel pohled na odvážně tvarovanou palubní desku. Něco tak hezkého, milého a útulného jsem dlouhou neviděl. Lidé z Renaultu asi strávili hodně času nad vzorníky, než následně vybrali plast, ze kterého vytesali palubní desku. Použité materiály jsou nesmírně příjemné na pohled i dotek a laskají i další smysly, například čich.

Dlouho jsem v němém úžasu zíral na minimalistickou středovou konzolu, krásně provedená tlačítka otevírání oken, přísně rovnoběžné spáry a švy kožených partií a neměl skutečně daleko k tomu, abych vytáhl ze svého slovníku označení, na které se dlouho práší, a to - dokonalost sama. Nejsem z těch, jimiž lomcují předsudky, ale další zkušenosti s novou Lagunou mně tuhle myšlenku z hlavy vyhnaly.

obrázek [555 x 280]
 

Dojem z interiéru v případě statického vozu zůstal až do posledních okamžiků stejný, změnil se však pohled na jedoucí auto. Z pod nádherných plastů totiž na kostkové dlažbě a méně kvalitních vozovkách, o něž není v české kotlině nouze, vycházely tu a tam podivné skřípavé zvuky, jež takovému autu vůbec nesluší. Chci věřit, že se tento problém týká pouze testovaného kusu, který dovozce předhodil tisku.

Skřípavými zvuky naneštěstí výčet drobných či větších přešlapů nekončí. Pozice za volantem dramaticky ovlivňuje jízdní zážitek a vůbec celkový dojem. V nové Laguně se i v nejnižší pozici nastavení sedadla řidiče sedí hodně vysoko, což má za následek dvě věci. Za prvé máte dobrý přehled o dění na vozovce, za druhé však obtížněji odezíráte údaje z přístrojové desky. Měříte-li okolo 185 cm, budete mít i v nejvyšší pozici volantu a nejnižší pozici nastavení sedadla pocit, že stále dobře nevidíte na přístroje.

Ergonomie na jedna…minus

Statečně se Renault popral s rozmístěnými ovladačů. Až na některá titěrná tlačítka na středové konzole nemám vůči dostupnosti ovládacích prvků výhrady. Škoda že automatická klimatizace umožňuje nastavení pouze v celých stupních, půl stupeň citelně schází zejména na dlouhých trasách. Velmi se mi zamlouvaly dostatečně kontrastní displeje palubního počítačeaudiosystému s bílým fontem, nenadchly ani nezklamaly odkládací plochy.

obrázek [300 x 331] Ke kladům nové Laguny počítám komfortní přední sedačky s optimálně tvarovaným opěradlem, byť zbytečně měkkým, dostatečným bočním vedením a širokým rozsahem nastavení opěrek hlavy. Nijak zvlášť se nevyvedly nízko posazené a ploché zadní sedačky nedostatečně podpírající stehna. Pasažéři vzadu si vůbec nemohou příliš vyskakovat. Kromě slabé opory stehen narazí na problém kam s chodidly.

Pokud si řidič s tělesnou výškou okolo 185 cm nastaví sedadlo tak, aby viděl co nejlépe na přístrojovou desku, vznikne mezi podlahou a sedadlem škvíra, do níž se vejdou chodidla jedině po mírné úpravě dvoutunovým válcem. Laguna může jako protiargument vytáhnout dobrou prostorovou rezervu u kolen a ramen, nad hlavou žádný zázrak nečekejte.

Královský turbodiesel

Whau. Už podruhé v průběhu testu „obyčejného“ auta střední třídy jsem ze sebe vypustil citoslovce, které si běžně šetřím za volant Porsche 911 GT3 RS nebo Ultimy GTR. Vznětový čtyřválec s objemem 1995 cm3, maximálním výkonem 110 kW při 4000 ot./min. a točivým momentem 340 Nm ve 2000 ot./min. mě dostal. Motor, jemuž se u Renaultu říká „décéíčko“, mě dostal svým kultivovaným chodem, svou umírněností, noblesou.

Jednotka startovala, jakoby se do válců ani nevstřikovala nafta. Motor klidně naskočil a na volnoběh si tichounce pobrukoval. Přidání plynu přitom na tomto stavu mnoho nezměnilo. Motor si i nadále uchovával umírněnost v hlase, hovořil stejným tónem a neměl sebemenší potřebu informovat o obsahu svého monologu posádku – zkrátka dokonalý gentleman. Jeho vystupování odpovídalo té nejvybranější společnosti.

Ať už ručička rychloměru ukázala 1500 nebo 3000 otáček, pan dCi neměl potřebu zvyšovat hlas. Jedině v rozmezí 3700 – 4300 otáček ztratil na chvíli sebekontrolu a promluvil k posádce. Zátah nebyl nejsilnější stranou gentlemana dCi. Motor, ač obdařen relativně vysokým výkonem a točivým momentem, postrádal dravost. Čtyřválec zůstával netečný do cca 1650 otáček, teprve za touto hranicí začal potvrzovat papírové předpoklady.

Ani chirurgicky přesné řazení a dávkování plynu nepřineslo očekávaný efekt. Laguna hezky zrychlovala, dokázala svižně předjíždět a nezalekla se prudkého kopce i v plném obsazení, přesto některá auta s podobnými parametry dosahují subjektivně lepší dynamiky. Kombinovaná spotřeba oscilovala mezi 7,0 a 7,6 litry v závislosti na stylu jízdy. Čím dynamičtější styl, tím blíže osmi litrům, čím opatrnější zacházení s plynovým pedálem a citlivější řazení, tím blíže nejnižší sedmilitrové hranici.

Francouzská spojka se vším všudy

Renault Laguna třetí stojí na mírně upraveném podvozku druhé generace modelu, očekávání šokujících jízdní vlastností ve srovnání s předchůdcem tedy není na místě. Renault samozřejmě provedl dílčí úpravy, vzhledem k zvolené rétorice a prohlášením o téměř nadpozemské kvalitě a luxusu neměl ani jinou možnost, nicméně charakter jízdy kopíruje Lagunu s pořadovým číslem dva.

I nová Laguna se řadí v střední třídě mezi komfortně laděná auta kladoucí důraz spíše na dokonalé žehlení nerovností než přivádění řidiče do euforických stavů v prudkých zákrutách. Elegantní francouzská limuzína doopravdy umně tlumí většinu nerovností s výjimkou série krátkými příčných nerovností a výborně zvládá kostkovou dlažbu a větší výtluky. Rázy se dovnitř dostanou zřídka.

obrázek [555 x 278]
 

Absence víceprvkové zadní nápravy se více než v tlumení nerovností projevuje v způsobu zvládání zatáček. Přestože auto drží stopu dobře a naklání se méně než předchůdce, v zatáčkách postrádá jistotu například nového Fordu Mondeo. Laguna zkrátka není ani v nové generaci žádným sportovním náčiním. Renault zapracoval na řízení, jež má nyní kratší převod, ale stále neposkytuje řidiči dostatek informací o dění na vozovce.

Řazení zaujme hladkým chodem, ale nepotěší dlouhými drahami mezi stupni a menší přesností, brzdy mají dostatečný účinek, který se ovšem zpočátku hůře dávkuje. Velmi rychle se naopak zvyká na příjemně měkkou spojku odpovídající spíše benzinovým než naftovým motorům.

Francouzská krása

Nová Laguna se zařadila mezi modely střední třídy, kterým neschází šarm a elegance, mezi modely svébytné a originální, mezi modely komfortní a nezáludné vybavené špičkovým naftovým motorem. Nový Renault Laguna rozhodně není auto se sportovními ambicemi a rozhodně nejde o automobil blízký ideálu. Od ideálu jej dělí několik zbytečných chyb, které snižují celkově dobrý dojem.

První cena vozu629.900,-Kč (1,6 16V, 81 kW, Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací789.900,-Kč (2,0 dCi 16V, 110 kW, Expression)
Základní cena testovaného vozu829.900,-Kč (2,0 dCi 16V, 110 kW, Dynamique)
Cena testovaného vozu vč. příplatků933.600,-Kč (2,0 dCi 16V, 110 kW, Dynamique)

Plusy:

  • atraktivní design
  • kvalitně zpracovaný interiér
  • dostatek odkládacích ploch
  • kultivovaný vznětový motor
  • dobrá ergonomie
  • lehké řazení

Mínusy:

  • nízko položená a plochá zadní sedadla
  • méně přesné řazení
  • nastavení klimatizace pouze v celých stupních
  • absence vybrání u víka kufru
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Laguna 2,0 dCi

Cena v základní výbavě: 829 900 Kč Cena v testované výbavě: 933 600 Kč

Základní výbava:Nárazníky, kliky a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, chromované rámování oken, 17palcová litá kola Spider, ABS s EBV, čelní, boční a hlavové airbagy, systém ISOFIX na krajních zadních sedadlech, automatické uzamykání dveří za jízdy, bixenonové samo natáčecí světlomety s ostřikovači, mlhové světlomety, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dešťový a světelný senzor, posilovač řízení, palubní počítač, tempomat s omezovačem rychlosti, výškově a podélně nastavitelný volant, elektronická karta Renault místo klíče, kožený 3ramenný volant, koženkový potah dveří a loketní opěrky, manuálně výškově nastavitelné sedadla řidiče a spolujezdce, kombinace koženého a látkového čalounění, dvouzónová automatická klimatizace, pylový filtr, autorádio s CD přehrávačem a ovládáním pod volantem, záruka 36 měsíců nebo do ujetí 150.000 km.

Výbava testovaného vozu:Metalická barva (+ 14.700 Kč), kontrola tlaku v pneumatikách (+ 8.000 Kč), elektricky sklopná vnější zrcátka s modrým tónováním (+ 4.000 Kč), vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloňováním (+ 2.000 Kč), poloautomatická parkovací brzda (+ 5.000 Kč), parkovací systém vzadu (+ 12.000 Kč), inteligentní elektronická karta Renault místo klíče (+ 15.000 Kč), kožené čalounění v kombinaci s Alcantarou (+ 35.000 Kč), Autorádio 4x 35 W s přehr. CD a MP3 a ovládáním pod volantem, 4 + 4 reproduktory (+ 8.000 Kč)

České letectví slaví 100 let. A letí stále výš České letectví slaví 100 let. A letí stále výš

Česká letecká výroba slaví letos sto let. A i po století…

Spojené státy oznámily odchod z Rady OSN pro lidská práva Spojené státy oznámily odchod z Rady OSN pro lidská práva

Spojené státy dnes oficiálně oznámily, že odcházejí z…

Rusko se brání, uvalí reciproční cla na dovoz z USA Rusko se brání, uvalí reciproční cla na dovoz z USA

V reakci na celní poplatky, které Spojené státy stanovily…

O vládě bude jasno až po setkání Zemana s Pochem, tvrdí Filip O vládě bude jasno až po setkání Zemana s Pochem, tvrdí Filip

Premiér Andrej Babiš (ANO) podle předsedy komunistů…

 
Technické údaje
Motor Renault Laguna 2,0 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5.1 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1377
Objem nádrže (l):66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1537 / 475
Rozměr pneu:215/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4695
b) šířka (mm): 1811
c) výška (mm): 1445
d) rozvor (mm): 2756
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 970 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Renault Laguna 2,0 dCi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,03
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít

Po internetu už před časem kolovalo několik špionážních…

 



Další honička zfetovaného řidiče v centru Prahy. Zákaz řízení měl do roku 2030! Další honička zfetovaného řidiče v centru Prahy. Zákaz řízení měl do roku 2030!

Policejní hlídka v centru Prahy pronásledovala odcizený…

Renault Laguna (2000-2007) - šarmantní, ale problematická Renault Laguna (2000-2007) - šarmantní, ale problematická

Francouzský šarm se v případě koupě aktuálního provedení…

 



 
Ležatý šestiválec není jen výsadou Porsche. Byl to pionýr automobilismu i motorkář

Ležatý šestiválec není jen výsadou Porsche. Byl to pionýr automobilismu i motorkář

Včera

Specifický zvuk, přirozené vyvážení a výhoda nízkého těžiště. To je jen několik předností ležatého motoru.




Blesk.cz

Postřelil šest lidí v centru města a je stále na útěku. Dva Švédové zemřeli

Postřelil šest lidí v centru města a je stále na…

Z centra města se ozvala střelba, zatím neznámý pachatel, který měl podle prvních zpráv postřelit čtyři lidi, se…

Slavící Klaus: Nový účes, gratulace „ztracené“ Miss 1994 a koňak od „strejdy“ Zemana

Slavící Klaus: Nový účes, gratulace „ztracené“ Miss…

Bývalý prezident Václav Klaus dnes slaví 77. narozeniny, oslavy si přichystal však již na pondělí. Zhruba stovku…

 

iSport.cz

Rusko – Egypt 3:1. Salahův gól nestačil, domácí jsou blízko postupu

Rusko – Egypt 3:1. Salahův gól nestačil, domácí jsou…

Fotbalisté Ruska porazili v druhém utkání na domácím MS Egypt 3:1 a jsou blízko postupu. Pokud ve středu…

Konkurence pro Čecha! Arsenal ulovil jedničku Leverkusenu

Konkurence pro Čecha! Arsenal ulovil jedničku Leverkusenu

Český fotbalový brankář Petr Čech má v Arsenalu nového konkurenta. Londýnský klub z Leverkusen přivedl Bernda…

 

Reflex.cz

Madonna s embryem a spermiemi. Muzeum zpřístupnilo obrazy autora slavného Výkřiku Edvarda Muncha

Madonna s embryem a spermiemi. Muzeum zpřístupnilo…

Edvard Munch (1866–1944) je považován za jednoho z nejvýznamnějších expresionistů. Jeho obraz Výkřik se v roce…

Hlas Stephena Hawkinga putuje k černé díře. Dorazí za 3500 světelných let

Hlas Stephena Hawkinga putuje k černé díře. Dorazí…

Známý syntetický hlas fyzika Stephena Hawkinga, který kvůli nevyléčitelné chorobě přišel o hlas, byl v pátek…