Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Laguna Grandtour 2.0T - TGV

Libor Zezulka
S Lagunou jsem se naposledy osobně setkal před několika lety. To zrovna důležitý zástupce Renaultu v střední třídě přišel na trh, ohromil všechny dynamickou karoserií, technickou vyspělostí, vysokou mírou bezpečnosti a komfortem a poté se zařadil mezi...

S Lagunou jsem se naposledy osobně setkal před několika lety. To zrovna důležitý zástupce Renaultu v střední třídě přišel na trh, ohromil všechny dynamickou karoserií, technickou vyspělostí, vysokou mírou bezpečnosti a komfortem a poté se zařadil mezi desítky vozů střední třídy, o kterých se nijak zvlášť nemluví, ale ony se dobře prodávají. Za tu dobu, co jsem se s Francouzskou setkal naposled, stihla projít faceliftem a nadělat si spoustu přátel, ale také hrstku nepřátel.

Většina majitelů si nemůže vynachválit jízdní komfort, dobré zpracování a nezapomenou zmínit pěti hvězdičkové hodnocení v nárazových zkouškách EuroNCAP. Najdou se však i tací, kteří se už několik měsíců snaží marně zjistit, proč se jim sjíždějí pneumatiky rychleji než obvykle, nebo v určité rychlosti kmitá volant. Facelift potom zahladil pomalu vznikající vrásky a připravil Lagunu na další dva či tři roky bojů s vyspělými konkurenty.

Hezká i po letech

Coby novinka dokázala Laguna chytit za srdce atraktivními tvary karoserie s čitelným dynamickým nádechem, to ostatně dokáží i ostatní vozy Renault. Je ale velmi potěšující, že liftback a zvláště testované kombi umí totéž i s několika křížky na krku a přitom nepotřebovalo zásadní úpravy. Faceliftu se laguna nevyhnula, avšak designéři s ním neměli mnoho práce. Tu přidali rýhu, tu zase ubrali a bylo hotovo. Vůz omládl a zároveň dostal ještě agresivnější výraz.

renault testy strednitrida renault testy strednitrida Ten se sportovnímu provedení sejde. Jak naznačuje nápis 2.0T, jedná se o pikantní variantu chutného francouzského pokrmu. Onu pikantnost vytváří tradiční přísady jako kulaté mlhové světlomety, sportovní nárazník se zvýrazněným vstupem vzduchu, náznaky spoilerů a chromované lišty. Chromovaná koncovka výfuku tentokrát chybí. Laguna Grandtour mi svou sportovností hodně připomněla Škodu Octavii RS, a to jak zvenčí, tak zevnitř a také během jízdy.

Povedený mix

Interiér Laguny to jsou svěží a lehce stravitelné tvary, kvalitní měkčené materiály příjemné na dotek, dobré zpracování a slícování, docela dobrá ergonomie a dostatek prostoru do všech stran. Celkově se jedná o povedený mix, který způsobuje, že se uvnitř cítíte velmi dobře. S kvalitou materiálů ani ergonomií neměla laguna nikdy problém, ale teprve coby faceliftovný model dosáhla vrcholu. Jednotlivé části členité palubní desky jsou dobře slícované a nevržou.

Na tom má velký podíl i tuhá karoserie, která se nadměrně nekroutí a tudíž nevystavuje zátěži plastové díly. S ovládacím panelem klimatizace i audiosystému se brzy skamarádíte, možná vám budou trochu vadit malá tlačítka předvolených stanic u audiosystému. Přístrojová deska je pěkná a také přehledná. Zamiloval jsem si sportovní volant se zdvojeným spodním ramenem, a to především kvůli tak akorát silnému věnci.

Poměrně obyčejný interiér, tedy přesněji řečeno interiér civilní - nesportovní, okořenila sportovní sedadla vyvedená v červené a černé kůži a prošívaná červenou nití. Kromě toho, že sedadla skvěle vypadají, výborně plní svou funkci a to držení těla v krátkých ale i táhlých zatáčkách a poskytnutí potřebné opory stehnům. Výrazné boční vedení sedáku kupodivu stehna neutlačuje, i horní část těla si užívá příjemné těsnosti místo nekompresního až nepříjemného sevření.

renault testy strednitrida renault testy strednitrida Spoustu komfortu servíruje Renault Laguna také zadním pasažérům, sedadla v čele s načechraným sedákem hladí tělo, náladu zvedne i fakt, že u kolen, hlavy i ramen zůstává 185 cm vysokému cestujícímu slušná rezerva. Snad jediné věci jsem v testovaném voze nepřišel na chuť. Systém sdruženého ovladače funkcí na středovém tunelu á la iDdrive od BMW na mě působil zpočátku chaoticky. Po čase jsem si zvykl, ale přesto jsem se občas v nabídce na centrální barevné obrazovce ztrácel. Za jemnou grafiku ale musím vyseknout Renaultu poklonu.

Turbo pro (ne)všední den

Až se vás někdo zeptá, co máte v autě za motor, tedy pokud na to vaše auto alespoň trochu vypadá, zkuste mu odpovědět, že přeplňovaný benzínový dvoulitr a sledujte jeho reakce. Dnes už docela nenápadné kombi od Renaultu na sportovní žihadlo nikdo netipuje, byť nese sportovní prvky, takže se dalo překvapení krájet. Zvláště tehdy, když na mě někdo dotíral zezadu, ale prostor na předjíždění se otevřel až v kopci, kde zdivočelým šestnáctistovkám začal docházet dech. Laguna uháněla stejnou rychlostí dál.

Přeplňovaný turbobenzín má zvláštní kouzlo, ale mezi jednotlivými motory jsou značné rozdíly. V Laguně jsem si tuto skutečnost znovu uvědomil. Za současnou špičku mezi přeplňovanými benzínovými čtyřválci s objemem okolo dvou litrů považuji motor 2.0 TFSI od VW, který mě několikrát uchvátil lineárním nárůstem síly, potlačeným turboefektem, přitom dostatečnou silou a příjemnou výkonovou špičkou a zároveň lehce nabroušeným sportovním zvukem.

Zamlouvá se mi i 2.0 Turbo od Opelu a přeplňovaný pětiválec koncernu Ford (v Focusu ST si říká Duratec). Přeplňovaný dvoulitr Renaultu se mi také docela líbil, ale ke špičkovému motoru mu něco schází. I tato jednotka nabírá na síle postupně, ale na rozdíl od motoru VW se do 2800 otáček nic moc neděje. To by mi ani tak nevadilo, kdyby se kolem 3000 otáček motor „neprobudil“ a neuštědřil posádce kopanec v podobě masivního zátahu. Patříte-li do mezi příznivce takového chování, budete spokojeni.

Já si na kopance nepotrpím a navíc si myslím, že do moderního vozu nepatří. Každopádně od 3000 otáček předvádí jednotka koncert. Výkon prudce roste, hladce se přenáší na kola přední nápravy a to i v situacích, kdy potřebujete prudce akcelerovat. Vrchol se dostavuje v 6000 otáčkách, ale ručička se nebojí zajít ještě dál. Zvuk motoru se hezky poslouchá a neobtěžuje ani v nejvyšší poloze. V nízkých a středních otáčkách si agregát pěje pianissimo, takže splní i roli kultivované pohonné jednoty do města a kolon.

renault testy strednitrida renault testy strednitrida Spotřeba se pohybuje na úrovni běžné pro tento motor a segment, trochu však přesahuje spotřebu nejnovějších turbobenzínů. Dynamická jízda si vyžádala dotaci přes 14 litrů benzínu, velmi agresivní styl, který ovšem nedoporučuji, zvedne spotřebu až na 17 litrů. Kombinovaná spotřeba se v mém případě pohybovala mezi 11 – 13 litry paliva na 100 km jízdy. Ve městě má motor žízeň a z nádrže si vyžádá až 13 litrů paliva.

TGV

Od auta s dvoulitrovým benzínovým turbomotorem stojícího na 18palcových kolech obutých do pneumatik s nepříliš vysokým profilem se obvykle očekává perfektní držení stopy, ale také poskakování na každé větší nerovnosti a často i děsivé zvuky od náprav a z oblasti podběhů. V Renaultu na rozdíl třeba od Škodovky pochopili spojení sportovní kombi jinak. Laguna Grandour nerovnosti s přehledem poráží, nezalekne se dokonce ani kolejnic či zvlněného povrchu.

Projetí většího výtluku se uvnitř projeví jaksi mimoděk tlumeným rázem, s ostatními nerovnostmi si poradí tak, že ani nepostřehnete zdolání úseku s velmi nekvalitním povrchem. Kombi přitom výborně drží stopu v příčném směru a to i ve vysokých rychlostech, ochotně se rovněž vrhá do zatáček, jež vykrouží s minimálními náklony. Protažená záď se ozve, pokud v zatáčce prudce šlápnete na brzdu a „utáhnete řízení.“ Zadní část mírně znervózní a začne se nadlehčovat.

Charakteru vozu dobře odpovídá řízení s relativně strmým převodem a dobře naladěným posilovačem, Laguna Grandtour výborně brzdí, brzdy nemají tendenci vadnout. Řazení se vyznačuje hladkým chodem, ale dráhy nejsou přesně vymezeny, tedy rozhodně ne tak, jak se na takové kombi sluší. Každopádně Renault Laguna s dvoulitrovým turbomotorem vystihuje mou představu rychlého kombi. Dynamický vzhled, sportovní avšak především komfortní interiér, dobré jízdní vlastnosti, ale opět se zachováním vysoké míry komfortu neboli dobrým tlumením nerovností a silný motor. Ten by sice potřeboval trochu vyladit, ale i tak je s ním zábava.

Plusy

  • silný motor
  • atraktivní design
  • prostorný interiér
  • dobré zpracování
  • komfortně laděný podvozek
  • dobré jízdní vlastnosti
  • tuhá karoserie

Minusy

  • výrazný turboefekt
  • vyšší spotřeba
Libor Zezulka
Renault Laguna Grandtour 2.0T
Cena základní sestavy 847 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS s EBV a asistenčním systémem brzd, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brždění, čelní, boční a hlavové airbagy, automatické uzamykání dveří za jízdy s možností odpojení, kontrola tlaku v pneumatikách, elektronický stabilizační systém ESP, xenonové světlomety s ostřikovači, mlhové světlomety, tónovaná skla, elektricky nastavitelná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka – elektricky sklopná, posilovač řízení, palubní počítač, tempomat s omezovačem rychlosti, výškově a podélně nastavitelný volant, karta Renault keyless entry, elektrické ovládání předních a zadních oken, kožený čtyřramenný volant, kombinace koženého a látkového čalounění, automatická klimatizace, autorádio s CD přehrávačem Kč
Cena testované sestavy 1 019 100 Kč
Výbava testované sestavy Střešní lišty z leštěného hliníku (+9.000,-), metalíza (+14.700,-), zatmavená boční skla od středního sloupku (+7.500,-), parkovací senzor vzadu (+12.000,-), vyhřívaná a elektricky nastavitelná přední sedadla (+26.000,-), kožené čalounění sport v kombinaci s alcantarou (+35.000,-), navigační a komunikační systém Carminat s hlasovým ovládáním telefonu přes bluetooth a s rádiem s MP3 a CD přehrávačem a CD měničem na šest CD (+67.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 3250 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.7 / 6.6 / 8.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 475 / 1515
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1430 / 520
Rozměr pneu: 225/45 R17
Renault Laguna Grandtour 2.0T
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4695
b) šířka (mm): 1772
c) výška (mm): 1443
d) rozvor (mm): 2748
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1480
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano