Renault Modus – velké v malém

Renault Modus – velké v malém

 
 

S rostoucí kvalitou materiálů a technologií používaných v automobilovém průmyslu rostou zároveň i požadavky zákazníků. To, co bylo ještě před několika lety výsadou luxusních vozů, chce mít dnes nejeden zákazník v malém nebo dokonce i mini voze.

Těžko by obstál výrobce na trhu, kdyby například nenabízel klimatizaci, přední, boční, hlavové, případně kolenní airbagy či elektronické vymoženosti v podobě ABS, ESP, ASR, EBD, MSR... I pokud výrobce toto vše splní a milostivému zákazníkovi předloží, může se stát, že je zákazník stále nespokojen a požaduje něco nového, nevšedního, někdy až excentrického. Proto vznikají nové třídy, které se snaží vyplnit mezery na trhu a o jejichž existenci do té doby neměl nikdo ani ponětí. Proto byla na začátku března na 74. mezinárodním autosalónu v Ženevě představena veřejnosti studie mini MPV Renault Modus. Jednalo se sice pouze o studii, ale vzhledem k tomu, že by se měl tento vůz představit v konečné podobě již 28. května na autosalónu v Birminghamu, lze předpokládat, že se bude od studie lišit pouze v detailech.

Modus je kompaktní MPV učesané dle posledních módních trendů a lá Renault, odpovídající rozměrově Cliu. Na délku měří pouze 3792 mm (Clio 3812), na šířku 1709 mm (1639) a na výšku 1589 mm (1417). Designově si Modus odnesl od každého svého příbuzného něco, ale to něco se podařilo designérskému týmu skloubit do velmi pohledného celku. Jednoprostorová karosérie zaujme při prvním pohledu „usměvavým“ předkem se svítilnami nové koncepce a vysoko zasahující přední maskou integrovanou v jeden celek s nárazníkem. Extrémně krátká kapota lomená hranou uprostřed a vystouplá okraji ke světlometům je sevřená mezi přední maskou a širokou do „vé“ tvarovanou mřížkou před předním sklem. Linie přední části jsou čisté a poklidně přecházejí ve značně skloněné A-sloupky. Sklonu sloupků je využito k prodloužení řidičových a spolujezdcových dveří směrem vpřed a tím dosažení zlepšeného výhledu z vozu. Tomu napomáhá i postavení vnějších zpětných zrcátek s integrovanými směrovými blikači ve stojnách. C-sloupek je absolutně svislý, v čemž lze opět spatřovat paralelu s příbuznými, Meganem či Scénicem. Automobil je jakoby obkroužen linkou, která sleduje horní hrany bočních oken, na předním blatníku se ostrým šípem obrací zpět k zádi a přes kliky dveří se spojuje výrazným zlomem na pátých dveřích. Velké čelní sklo vytahuje přední partie střechy hodně do výšky, aby se pak pomalu svažovala k zádi. Páté dveře jsou zcela svislé se speciálním systémem otvírání. Můžete zvolit konvenční vyklopení zádi vzhůru, či ve stísněných prostorech vyklopit (ale tentokráte dolů) pouze spodní díl. Jinak jsou páté dveře prosté, bez emocionálních designérských „úletů“, s čímž dobře kontrastují futuristické koncové svítilnydynamicky vyhlížející chromovaná koncovka dvojitého výfuku. Modus se představil na sedmnáctipalcových kolech z lehkých slitin, která mu opravdu slušela.

Interiér je díky velké prosklené ploše (čelní sklo 1,32 m2) a panoramatické prosklené střeše velmi dobře prosvětlen, ale dobrou světelnost lze očekávat i s konvenční plechovou střechou. Čelní sklo je silně předsazené, čímž zvyšuje pocit prostoru. Dvoubarevná palubní deska v imitaci kůže je velmi jednoduchá, ale účelná. Futuristická kaplička s přístroji si našla své místo (již tradičně) v horní části uprostřed. Dominuje jí velký kruhový otáčkoměr s digitálním ukazatelem rychlosti, doplněný o dva menší ukazatele teploty chladící kapaliny a stavu paliva. Přístroje jsou podsvíceny modrou barvou. Na středovém panelu najdeme jen malý display s ovládacími prvky pro klimatizaci a integrovanou audio soustavu. Imitaci kůže najdeme také na hlavici řadící páky a dveřních výplních. Pro zdůraznění výjimečnosti, jsou rámečky přístrojů, volantu, řadicí páky a výdechů klimatizace chromované, stejně jako vnitřní a vnější kliky dveří a tlačítko ruční brzdy.

Koncept Modus nabízí pro příznivce individualismu možnost použít speciální čalounění sedadel, dveří a podlahových koberců. Jedná se o zvláštní postup inkoustového tisku, kdy na tkaninu je natištěn obraz takovým způsobem, aby v automobilu vytvářel celistvý obraz. Máte-li obraz krajiny, bude vám na sebe plynule navazovat od koberečku přes dveřní výplň, sedák a opěradlo sedadla až po hlavovou opěrku, a to v celém voze. Můžete si tak vytvořit velmi elegantní a unikátní interiér.

V oblasti vnitřního prostoru nabízí Modus opravdu hodně. Navíc je zde pro zvýšení variability použita speciální zadní sedadlo s názvem „Triptic“. Je možné ho podélně posouvat o 170 mm a polohovat do čtyř pozic. Sedadlo je určeno pro dva nebo tři cestující. V konfiguraci pro dva je možno využít všech čtyř poloh. Pro tři cestující si musíme vystačit již jen se dvěma. Přechod z dvou- na třípasažérovou konfiguraci se provádí pomocí madla na pravé spodní straně sedáku, kdy se sedadla nejprve roztáhnou od sebe a po překlopení středového polštáře vznikne místo pro třetího (resp. pátého) cestujícího. Krajní opěrky hlavy (sedadlo má tři) jsou široké tak, aby byly cestujícím oporou bez ohledu na zvolenou konfiguraci sedadla (pro představu asi nutno vidět v praxi)

Nabízené motory by měly bez problémů uspokojit požadavky všech motoristů. U benzínových jednotek lze volit ze tří čtyřválců 1,2 (55 kW), 1,4 (74 kW) a nebo 1,6 16V (85 kW). Pro milovníky vznětových motorů bude k dispozici agregát 1,5 dCi ve dvou variantách s výkonem 48 nebo 55 kW.

Mezi „vychytávky“, kterými se výrobci snaží zatraktivnit své vozy, patří u Modusu systém světlometů. Podpůrné světlomety pro osvětlení zatáčky zvětšují zorný úhel a navíc hlavní xenonové světlomety s dvojitou optikou a dynamickou korekcí postupným zvedáním klopeních světel zvyšují intenzitu dálkových. Jako další zajímavost je speciální nosič kol, který se upevňuje na příchytky v zadním nárazníku a po složení se pohodlně vejde do zavazadelníku.

Modus si svými parametry dělá jednoznačně ambice stát se automobilem do města, na dálnice i na klikaté okresky. Minimální převisy karosérie usnadňují parkování, zatímco výkonné pohonné jednotky zajišťují bezpečné předjíždění na otevřených silničních úsecích. „Modus“ by měl dorazit do showroomů v září tohoto roku a jistě se nejeden český motorista rozhodne rozbít prasátko právě kvůli tomuto vozu.

Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard

Nejvyšší nabídku 231,9 milionu eur (6,2 miliardy Kč) na…

Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

 




Renault Modus bude nahrazen crossoverem ve stylu Nissanu Juke Renault Modus bude nahrazen crossoverem ve stylu Nissanu Juke

Renault Modus se nástupce v podobě malého MPV nedočká.…

Neúspěšné modely: Renault Modus (2004-dosud) Neúspěšné modely: Renault Modus (2004-dosud)

O tom aké ťažké je vyrábať malé MPV sa presvedčil aj…

 



 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Včera

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí dát rodiče svým dětem

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí…

Na matrikách za poslední roky přibývají zcela nová a velmi ojedinělá jména. Na Slovensku kvůli tomu při…

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Když se začnou beze stopy ztrácet mladé ženy, nemůže to věstit nic dobrého. Naštěstí je tu bývalý detektiv Frank…

 

iSport.cz

"Straky" zpátky v Premier League. Po Brightonu…

Fotbalisté Newcastlu se po roce vracejí do Premier League. V utkání 44. kola druhé anglické ligy doma zvítězili…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…