Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Twingo 2005: další neviditelný facelift

Ondřej Láník
Diskuze (19)
Je to sen každého výrobce. Vy vyrábíte, vyrábíte, vyrábíte. Zákazníci kupují, kupují a kupují. Přesně to předvádí Renault se svým nejmenším modelem Twingo, který měl premiéru před dvanácti lety na pařížském autosalonu a teď dostává další úpravy...

Je to sen každého výrobce. Vy vyrábíte, vyrábíte, vyrábíte. Zákazníci kupují, kupují a kupují. Přesně to předvádí Renault se svým nejmenším modelem Twingo, který měl premiéru před dvanácti lety na pařížském autosalonu a teď dostává další kosmetické úpravy. Originální jednoprostorový automobil se ale prakticky nemění.

Malý Renault překvapil v roce 1992 ojedinělou nabídkou vnitřního prostoru, se kterou horko těžko soupeří i dnešní moderní automobily třídy mini. Jednoprostorové Twingo s posuvnými zadními sedadly navázalo na úspěchy velkoprostorových Renaultů Espace, ale na opačném konci cenové osy. Devizou Twinga byl vždy nápad, který konstruktéři přivedli až do sériové výroby.

Srovnáme-li dvě cesty vedoucí ke stejnému cíli v podání Volkswagenu a Renaultu dostaneme následující obrázek. Nejmenší Volkswagen s hravým názvem Lupo, dostal před lety image extrémně technicky vyspělého a úsporného auta, díky vznětovému tříválci s třílitrovou spotřebou. Tento třílitrový Volkswagen je však nejen extrémně úsporný, ale také na svou třídu celkem drahý (15100 Euro). Ani technologicky náročný německý zákazník nenašel v "třílitrovém" autě mnoho zalíbení a s jeho nástupcem se nepočítá.

Naproti tomu Renault vsadil na maximální jednoduchost, zpočátku také jediný motor a několik základních provedení s minimálním seznamem příplatkových výbav. Tyrkysově zelené ovládací prky v interiéru a absence skutečného přístrojového panelu šokovaly, ale specifická klientela městských vozů (vysoký podíl žen-řidiček) si mini-Renault oblíbila. Ačkoli Renault je zkušený výrobce vznětových motorů, v malém Twingu se diesel nikdy neobjevil a asi to tak i zůstane.

Na současném evropském trhu není mnoho vozů, které by vydržely 12 let bez výraznějších změn. I Twingo prošlo několika modernizacemi, nikdy se však úpravy nedotkly jeho tvarů. Během kariéry dostalo Twingo postupně výbavu, kterou zpočátku nebylo možno vůbec zakoupit (ale konkurence ji měla), změnily se materiály a sedadla v interiéru, vnější vzhled byl povýšen novými světlomety s čirou optikou a koncovými světly s modernějším designem.

Modernizace se dotkly také bezpečnostních prvků, ale stáří malého Renaultu se přece jen podepsalo na výsledku loňského crash testu Euro NCAP. Čelní náraz tehdy těžce zasáhl automobil s malými deformačními zónami (hodnocení 50 %), ale prostor pro posádku zůstal stabilní. Boční náraz dopadl o něco lépe (83%) a částečně zachránil pověst Renaultu. Výsledek: 23 bodů a tedy, dnes již podprůměrné, 3 hvězdy.

Twingo 2005: poslední facelift?

Do dalšího modelového roku vstoupí Twingo s několika změnami, které mají obdobný charakter jako předešlé facelifty. Tři úrovně výbavy Authentique, Expression a Privilege, obvyklé u všech Renaultů budou nahrazeny modely Twingo Campus, Twingo Generation a Twingo Kenzo. Pouze nejluxusnější Twingo Initiale zůstává v nabídce pod stejným jménem. Tak jako u Clia bude nově záď Twinga zdobit logo Renaultu, kterým se bude otevírat vzhůru výklopná záď. Nová jsou zadní světla i boční lišty. K nejmarkantnější změně patří sedm nových odstínů vnějšího laku a nová čalounění interiéru a potahů sedadel.

Původní čtyřválec OHV byl v roce 1995 vyměněn za modernější agregát OHC (40 resp. 43 kW), který je prakticky dodnes součástí nabídky. Jeho šestnáctiventilová verze o výkonu 55 kW je také nevýkonnější variantou Twinga. Alternativou pětistupňové manuální převodovce je inovovaná robotizovaná převodovka Quckshift 5, která je spřažena s šestnáctiventilovou verzí čtyřválce 1149 cm3, který však má jen 43 kW. Důvodem k této volbě byl zřejmě vyšší točivý moment 100 Nm při 3750 ot/min (80 % maxima je k dispozici od 1500 ot/min) a lepší ekonomika provozu. I s automatizovanou převodovkou umí být Twingo nejúspornějším zážehovým Renaultem současné doby, když mimo město spotřebuje 4,1 l/100 km, ve městě 6,4 l/100km a v kombinovaném cyklu pak 4,9 l/100 km (a produkci 118 g CO2 na 100 km jízdy). Renault slibuje mnohem agilnější chování tohoto "mechanického automatu", jste-li přesto zastánci manuální převodovky, pak vězte, že i základní Twingo dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 13,7 s a nejvíce jede 151 km/h.

Od roku 1993 bylo vyrobeno přes 2,4 miliónu Twing a ještě v minulém roce bylo Twingo se 113181 prodanými kusy na vrcholu svého segmentu v Evropě, před Smartem Fortwo a Fordem Ka. Na počátku roku 2004 se konkurence zostřila příchodem nových modelů, ale Renault drží stále velmi dobrou čtvrtou pozici za Fiatem Panda, Citroënem C2, Smartem ForTwo. Zcela nového nástupce, který využije zkrácené platformy nového Clia, lze očekávat nejdříve za dva až tři roky.

Ondřej Láník
Diskuze (19)