Renault Twingo chce být evropskou dvojkou mezi minivozy
Nejprodávanějším miniautem na starém kontinentu byl loni Fiat 500. Dle statistik JATO Dynamics zaznamenal těsně nad 160 tisíc registrací. Následovala Panda (152,4 tisíce) a Volkswagen up!. Twingo druhé generace skončilo těsně pod stupni vítězů. Nová v Ženevě představená řada má nový vzhled i koncepci, místo motoru vpředu jej najdeme vzadu, s tím souvisí i změna poháněné nápravy. Platformu sdílí s chystaným čtyřmístným Smartem. Dostala výhradně pětici dveří místo dřívější trojice. Turínské automobilce chce pořádně zatopit. U prodejců značky se objeví v létě. Zanechme teď tvarového porovnání právě s „cinquecentem“, které vzbuzuje kontroverze, přesto se auta trochu podobají pouze ze zadního bočního pohledu. Poněkud nešťastné je i otevírání přední kapoty, kde je baterie a nádobky provozních kapalin.
Šéf Renaultu pro Evropu Stefan Mueller prozradil v rozhovoru pro Automotive News Europe: „Chtěl bych vidět nové Twingo na druhé příčce v tomto segmentu.“ Na jedničku tedy nemyslí. Jsou tyto plány pesimistické? Ani trochu, znamenají zdvojnásobení odbytu, vždyť Twingo si loni připsalo do statistik „jen“ 77.714 aut. Třetí řada však potenciál rozhodně má, třeba variabilita interiéru je příkladná. Přibudou také možnosti individualizace vzhledu a vrátí se textilní střecha. Dumpingové ceny ale očekávat nemůžeme. „Neuděláme vše jen proto, abychom zvýšili objem prodejů,“ dodal Mueller. O tom, zda chce konkurovat spíše stylovkám typu zmíněného Fiatu 500 a Opelu Adam, však neřekl nic. Šéf produktového plánování Philippe Klein byl přece jen o něco sdílnější: „Cena bude konkurenceschopná, ale zároveň hodlá respektovat hodnotu produktu, jako je tomu v případě Clia a Capturu.“
Klein dále pokračoval: „Díky našemu partnerství s Daimlerem máme novou platformu, která je velmi zajímavá, protože disponuje zadním pohonem. A ten nikdo z konkurentů nenabízí. Pro naše zákazníky to znamená výhody, jako špičkovou manévrovatelnost s malým poloměrem otáčení – o metr menším než nejlepší soupeř – a hodně místa uvnitř. Myslíme si, že jsme vyvinuli zajímavé auto, které nám dává velké šance na úspěch.“ Elektrické Twingo se ale dle jeho slov neplánuje. „Nový podvozek sice umožňuje vytvořit elektrickou verzi, avšak rozhodli jsme se, že tak neučiníme. Máme v nabídce čtyři elektrické modely a domnívám se, že v této fázi není nutné přidávat další.“ Monsiuer Klein sice zapomněl na to, že Fluence Z.E už se nevyrábí, pokračují jen Twizy, Zoe a Kangoo, ale to je vedlejší. .
Ve třídě miniaut je teď pořádně živo, chystá se příchod nové generace kolínských trojčat, svůj díl koláče chce urvat i Suzuki s novým Celeriem. Ani vozy z TPCA už nebudou za patřičný obnos úplnými holátky, klientela chce zkrátka víc, lepší výbavu a lišit se. Podle IHS Automotive by měl vzrůst odbyt v Evropě ze stávajících 1,1 milionu na 1,3 milionu v roce 2016. Emisní diktát z Bruselu se také čím dál drsnější a největší odbytiště tohoto segmentu, Itálie, se vzmáhá.
Na to, jak si nové Twingo mezi konkurenty povede, si musíme počkat, premiéra v Ženevě byla pouze statická. A důležité je i to, zda se povedlo tepelně odizolovat případná zavazadla od pohonné jednotky.
Nejprodávanější minivozy v Evropě 2013 | |
Model | [Ks] |
Fiat 500 | 160 015 |
Fiat Panda | 152 404 |
Volkswagen up! | 129 754 |
Renault Twingo | 77 714 |
Toyota Aygo | 63 670 |
Hyundai i10 | 61 425 |
Citroën C1 | 56 786 |
Peugeot 107 | 55 242 |
Kia Picanto | 50 213 |
Ford Ka | 50 213 |