Renault Twingo první generace po 20 letech definitivně končí

 

První Twingo je historií. Kolumbijský Sofasa Renault oficiálně oznámil ukončení produkce.

Výroba v Envigadu byla zastavena dle španělského Autoblogu již v červnu 2012, teprve 30. září 2012 ovšem tuto skutečnost automobilka oficiálně oznámila. V Kolumbii se během 17 let smontovalo a prodalo pouhých 100 tisíc aut.

K prvnímu Twingu se navíc váže jedno kulaté výročí: mělo premiéru na autosalonu v Paříži v roce 1992. Během své dvě dekády trvající kariéry vizuálně příliš nezměnilo na rozdíl od druhé generace, jejíž facelift z loňského prosince byl poměrně radikální. Designéři vedení Patrickem le Quémentem tenkrát odvedli vynikající práci. Těsně přes 3,4 m dlouhé miniauto mělo podvozek s rozvorem 2345 mm a díky doslova jednoprostorové karoserii (říká se jí „monospace“ či „monobox“) poskytovalo dostatek prostoru a variabilitu zvyšovala posuvná zadní sedadla. Zejména dopředu se bez problémů vešel i muž značně nestandardních rozměrů.

Prodej se rozběhl v dubnu 1993, rodištěm autíčka byla továrna ve francouzském Flinsu. Původní verze měla poněkud obstarožní zážehový čtyřválec OHV 1239 cm3/40 kW ještě z Renaultu 5. První úpravy přišly již ve čtyřiadevadesátém, nejdříve lehké retuše interiéru, pro modelový rok '95 se objevila technická novinka - dvoupedálové Twingo Easy s automatickou spojkou. Nesmíme zapomenout na unikátní shrnovací plátěnou střechu. V září 1995 přišly na trh první omezené série, kterých během dalších dvanácti let vzniklo bezpočet (Kenzo, Benetton, Oasis, Jade, Collector a další). Šlo si přikoupit také přední airbagy.

Bezesporu nejvýznamnějšími změnami prošel maličký renaultík v létě 1996 (nový motor OHC 1149 cm3/40 a 43 kW) a na jaře 1998. Tento model poznáme podle jednotných předních světel, které ztratily původní oranžové blikače. Standardem se staly lakované nárazníky, interiér dostal nový volant a další revize. Modernizace byla uváděna pod názvem Twingo 2, ale o novou generaci pochopitelně nešlo. Postupně docházelo k doplnění bezpečnostní a komfortní výbavy, vrcholem se stal stupeň Initiale. Příplatkovou látkovou střechu nahradilo sklo, zpočátku posuvné, později díky zpřísňujícím se předpisům bohužel jen pevné.

Na podzim 2000 se představila další modernizace, třináctipalcová kola byla konečně nahrazena čtrnáctipalcovými a zvětšily se dveřní kapsy. Koncem roku se objevila nejsilnější verze šestnáctiventilového agregátu s 55 kW. Od jara 2001 pak samočinnou spojku Easy nahradila robotizovaná převodovka Quickshift 5. Mírné restylingy interiéru i exteriéru přišly na řadu ještě pro modelové roky 2003 a 2005, vždy v září předchozích letopočtů. Šlo ale jen o decentní modifikace (nové barvy, kola, logo na víku zavazadelníku), vzhled vozu se radikálně neměnil, pro zásahy nebyl žádný důvod.

Produkce ve Francii byla zastavena na konci června 2007, do té doby vzniklo přesně 2.478.648 kusů. Odvážný design i konstrukce komerčně zafungovaly. Twingo se v letech 1995-1998 vyrábělo také v uruguayském Montevideu, v úvodu zmíněná kolumbijská produkce, která byla zahájena také v polovině 90. let, skočila tedy až letos v létě.

Twingo rozhodně nebylo autem bez chyb, nikdy se nedočkalo dieselu a například třístupňový automat byl skutečně letargický. Kritizována byla roztříštěnost digitálních přístrojů i nečalouněné plochy na dveřích. Ty měla ovšem i konkurence od modrého oválu, v polovině minulé dekády se vrátily kvůli úspoře opět „do módy“ a někteří výrobci (PSA, Toyota, VW) se jim nebrání ani v současnosti. Statistiky spolehlivosti TÜV Twingo také vždy uzavíralo. To ale nemění nic na tom, že od Renaultu bylo geniálním, doslova revolučním počinem.

JAKE.AUTO.CZ: Renault Twingo C06 (všechny testy a další články)

Spolupracujeme s TipCars.com
Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Video: Jak Renault před 20 lety vytvořil Twingo? Video: Jak Renault před 20 lety vytvořil Twingo?

První generace Twinga se začala prodávat před 20 lety.…

Lazareth Twingo V8 Trophy: 180 koní za 1,8 milionu Lazareth Twingo V8 Trophy: 180 koní za 1,8 milionu

Renault Twingo první generace s osmiválcem 3,5 l z Roveru…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně řekla velvyslankyně a britský reportér?

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně…

Pouhý den po teroristickém útoku v Londýně se na Malostranském náměstí ve čtvrtek pod taktovkou britského…

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

I letos se na konci března ručičky hodinek posunou o hodinu vpřed z 2:00 na 3:00 a Česko ze zimního času přejde…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…