Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Zoe: Elektromobil za pouhých 350.000 korun

Auto Tip Klassik
Diskuze (27)
Konečně přichází městské auto na elektřinu, které si může běžný zákazník finančně dovolit.

Automobilka Renault evidentně věří v budoucnost elektromobilů. Dokonce hovoří o zahájení nové éry aut na elektřinu, které by měly být nejen použitelnější, ale především cenově dostupnější. Na vybraných trzích právě odstartoval prodej modelu Zoe.

Už na začátku je ale dobré vysvětlit, jak je to ve skutečnosti s tou cenovou dostupností. Vlády některých zemí totiž poskytují na elektrická auta dotace. Ještě vloni se ve Francii jednalo o finanční „výpomoc“ 5000 eur, od letošního roku už je to o rovné dva tisíce více. Díky nemalé částce 7000 eur tak cena modelu Zoe spadla na přitažlivých 13 700 eur, v přepočtu zhruba 350 tisíc korun. Zákazníci z Francie nebo například Británie (kde získají příspěvek až 5000 liber) tuto finanční injekci jistě ocení, ovšem na českém trhu se nic podobného zatím neplánuje. Prodejní cenou to ale nekončí. Každý kupec si totiž musí pronajmout akumulátory. Existuje několik tarifů, nejlevnější startuje na částce 79 eur měsíčně. Ve městech, kde jsou elektromobily oproštěny od poplatků za vjezd, parkování nebo i silniční daně (jako například v Londýně), se elektromobil navzdory pronájmu baterie celkem vyplatí.

Zoe se nabízí ve třech verzích. Nejlevnější se jmenuje Life, prostřední Zen a nejvyšší Intens. Všechny modely dostávají nabíječku Chameleon, která umožňuje volbu mezi čtyřmi režimy práce. Přes „obyčejnou“ zásuvku trvá naplnění zdroje devět hodin, ovšem čas při rychlonabití na 80 % kapacity se zkrátil na snesitelných 30 minut. Se 100 procenty elektřiny by měl vůz ujet až 210 kilometrů, což je poměrně slušná vzdálenost, ovšem sama automobilka dodává, že při jízdě v zimním období se dojezd zkrátí na polovinu.

Renault ve vývoji technologií elektrických aut významně pokročil souhrnně je označuje Range OptimiZEr, přičemž se dotýkají všech myslitelných oblastí techniky a vlastností vozu, ať už je řeč o tepelném čerpadle, speciálních pneumatikách Michelin Energy E-V nebo systému efektivnější rekuperace energie.

Vývoj se nezastavil ani v oblasti designu. Zoe vypadá jako docela přitažlivé auto do města, pryč je vzhled nepěkné elektrické krabice na kolech. Že nemá klasický spalovací motor, se zezadu pozná podle chybějící koncovky výfuku, celkově se design vozu povedl.

Interiér připomene nové clio, řidič má k dispozici sedmipalcovou obrazovku, kde se zobrazuje nejen spotřeba elektřiny nebo vzdálenost k nejbližší nabíjecí stanici. Jde o moderní multimediální rozhraní, na které zákazníci nebyli u této kategorie aut vůbec zvyklí – spoustu funkcí ovládáte přes smatrphone.

Pohon zajišťuje elektromotor s maximálním výkonem 65 kW a točivým momentem 220 N.m, takže v městském provozu se cítí jako štika v rybníce. Na světelné křižovatce může zostudit nejedno sportovní auto. Je ale otázkou, jak daleko byste při takovém jízdním stylu dojeli – oněch proklamovaných 210 kilometrů by to asi nebylo. Při našem testu palubní počítač ukazoval aktuální spotřebu 14 až 15,5 kWh na sto ujetých kilometrů, což by odpovídalo dojezdu okolo 150 km.

Díky všem těmto inovacím se malý elektromobil zdá být daleko použitelnější než v minulosti a skutečně by se dalo hovořit o konkurentovi běžným autům se spalovacími motory. Zní to sice pěkně, ale nezapomínejme, že zákazník si ještě musí pronajmout baterii v přepočtu za dva tisíce korun měsíčně. Za ně byste si do „obyčejného“ auta se spalovacím motorem každý měsíc natankovali šedesát litrů nafty. Díky Renaultu Zoe jsou elektromobily dostupnější než kdy dříve, ale stále ne dost.

Plusy

  • Moderní design kabiny
  • Přitažlivý vzhled
  • Cenově dostupnější

Minusy

  • Komplikované sklápění sedadel
  • V ČR na něj dotaci nedostanete

Technické údaje
MotorElektromotor
Výkon 43 kW
Maximální výkon 65 kW při 3000/min
Točivý moment 220 N.m
AkumulátorVzduchem chlazený lithium-iontový s kapacitou 65 Ah
Pohon předních kol
Rozměry 4085 x 1730 x 1562 mm
Hmotnost 1503 kg
Zrychlení 0-100 km 13,5 s
Největší rychlost 135 km/h
Spotřeba 14,6 kWh/100 km
Rychlonabití na 80 % kapacity 30 minut
Dojezd 210 km

Auto Tip Klassik
Diskuze (27)
19. 4. 2013 00:19
Re: Elektromobily.
Otázka je, jestli do výroby započítáváš náklady na těžbu a zpracování surovin. A o jakých bateriích vlastně mluvíš. Kolikrát jde o vzácné materiály, které se prostě vyplatí recyklovat. Navíc recyklace baterií je žádoucí z pohledu regulačních orgánů. Toyota skutečně baterie z hybridů recykluje. Na skládku nejde nic. Recyklaci máš vlastně předplacenou.

Recyklace bude vždy vyžadovat nějakou energii, přesto si nemyslím, že je správné řešení použitý produkt někam odhodit. Pokud není navržen tak, aby se v přírodě rozložil (a neobsahuje škodlivé látky).
18. 4. 2013 23:30
Re: Nech je jak je
Nebaví, keby ma to bavilo, našiel by si moju reakciu na všetky hlúpe výmysly v tejto diskusii. ;-)
18. 4. 2013 23:27
Re: Elektromobily.
Ve světě jsou dotace ještě větší než v Evropě. Asi největší jsou v tebou zmiňované Číně. A jak je v Číně zvykem, dotace budou jen na auta vyrobené v Číně (a to už raději nebudu psát o obrovské vládní podpoře výzkumu a výroby elektroaut, budování infrastruktury).
"Kupující při jeho pořizování mohou získat dotaci od vlády i od města Šanghaj v celkové výši 100 000 juanů (16 000 USD) a dalších 10 000 dolarů jim ušetří možnost získat zdarma šanghajskou značku. Ve skutečnosti tedy dotace pokrývají až 60 % prodejní ceny.
Domácí i zahraniční automobilky se snaží využít iniciativy vlády v Pekingu, která chce do roku 2020 dostat na silnice 5 milionů elektrických vozů a dobíjecích hybridů. "
Je celkem zajímavé, jak tady každý píše, že dotace elektroaut jsou nesmyslné a přitom všechny vyspělé země elektroauta dotují. Možná jsme u nás doma opět chytřejší než celý vyspělý svět.
18. 4. 2013 22:46
Re: Elektromobily.
Problém je v tom, že recyklace baterek je ještě energeticky náročnější než jejich výroba, takže vlastně je ekologičtější je vyhodit na skládku. Dotace na elektromobily je svinstvo. Chudák který třeba ani na nové auto nemá, zaplatí bohatému v daních jeho dotaci a ještě potom nebude mít kde parkovat, protože bohatý bude mít s dotovaným elektromobilem přednost. Pokud elektromobily jsou prodejné jen za polovinu výrobní ceny při sériové výrobě, nemá cenu je vyrábět.
Co je ale zajímavé - v Číně se za komerční cenu prodávají jednoduché elektromobily už dlouho. Používá je tam třeba i policie. Jsou totíž mnohem jednodušší a tím pádem lehčí a levnější. To je správná cesta. Potom to jde i bez dotací.
18. 4. 2013 22:44
Re: 350 000
Tím pronájmem mě štvou, ale mají to kvůli stanicím pro výměnu baterií. Mám takový pocit, že si různé státy mohly vybrat, který model chtějí.