Retardéry škodí zdraví. V Anglii navrhují jejich zákaz
Emisní normy se sice u nových aut stále zpřísňují, ve městech ale kvůli starším autům stále zůstává ovzduší znečištěné. Britští experti z Národního institutu pro kvalitu zdraví a péče (NICE) proto hledají další možnosti, jak kvalitu ovzduší v městech zlepšit. Řešením má být i zrušení zpomalovacích prahů!
Experti z NICE argumentují tím, že množství škodlivých látek vypouštěných automobily se zvyšuje hlavně neustálým zrychlováním a zpomalováním. Proto chtějí zajistit, aby doprava ve městech byla plynulejší, přičemž jedním z prostředků pro zlepšení situace má být právě zrušení retardérů. Před nimi auta musejí zpomalovat, až skoro zastaví, což při velkém provozu dále zpomaluje dopravu. Třeba Švédové ale toto řeší už jinak, používají retardéry, které se vysunou jen v případě, že auto jede rychleji, než je povoleno.
NICE ale nabízí i další řešení, jak zlepšit plynulost dopravy ve městech. Zajímavým prostředkem je adaptivní omezování rychlosti, které už je často používáno na dálnicích kolem německých měst. Při jeho využití se povolená rychlost upravuje v závislosti na dopravě, aby se nevytvářely kolony.
V této souvislosti by NICE chtěl ráda dále zavádět úsekové měření rychlosti, které je podle názoru odborníků vhodnější než stacionární měření v jednom místě. Takový radar totiž znamená, že řidiči u něj zpomalí, aby za ním dále zrychlili, což plynulost dopravy opět narušuje.
NICE by chtěl také zavést zóny, v nichž by auta měla zakázáno zastavovat s nastartovaným motorem. Ty by měly být umístěny třeba kolem škol, kde se často stává, že tam matky na své děti čekají v nastartovaném autě. A to pro okolo chodící děti nemusí být zrovna příjemné, zvlášť pokud rodiče jezdí starým vyhrkaným dieselem. Cyklostezky by zase dle NICE neměly vést hned vedle silnice, ale měly by být odděleny alespoň stromořadím, aby cyklisté byly alespoň částečně chráněni před vypouštěnými škodlivinami.
NICE přitom snahu o plynulejší dopravu nebere na lehkou váhu. Argumentuje totiž tím, že znečištěné ovzduší v Anglii způsobuje asi 25.000 úmrtí ročně, což je pět procent z celkového počtu úmrtí. Automobilová doprava je v tomto případě riziková, protože ve městech se podle výzkumů podílí na celkovém znečištění ovzduší ze zhruba třetiny.
My osobně považujeme snahu NICE o větší plynulost dopravy za chvályhodnou. Právě neustálé popojíždění v kolonách je podle našeho názoru tím nejhorším pro ovzduší ve městech. Osobně tak voláme hlavně po „zelených“ vlnách na městských průtazích. Ty v českých městech totiž vlastně nefungují, jen málokterým projedete tak, abyste nestáli na každém semaforu. Nebo máte jinou zkušenost?