Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prevence, nebo šikana? Švédský retardér trestá rychle jedoucí řidiče

David Bureš
Diskuze (147)
Švédský retardér pracuje na opačném principu než běžné zpomalovací prahy, není „hrbem,“ nýbrž dírou.

Ve švédském městě Linköping byl od roku 2010 testován retardér nazvaný Actibump. Nyní by se těchto retardérů z dílny firmy Edeva mělo v Linköpingu objevit hned několik.

Retardér je speciální v tom, že se snaží zpomalit pouze vozy jedoucí rychle. Spolupracuje totiž s radarem měřícím rychlost vozidel. Jakmile jede automobil rychleji, než je na místní komunikaci povoleno, retardér Actibump se zasune do země. To přinutí rychle jedoucího řidiče před vzniknutým žlabem zpomalit.

Autoři retardéru tvrdí, že nijak nepoškodí jedoucí vozidla. Plochá kovová deska se zasunuje o šest centimetrů do vozovky. Tato hloubka znamená, že ji řidič sice zaznamená a zpomalí, zároveň ale nezpůsobí nějakou škodu na autě.

Oproti běžným zpomalovacím prahům je výhoda právě v tom, že Actibump zpomaluje pouze rychle jedoucí auta. Pokud radar zjistí, že je rychlost auta v pořádku, práh zůstává v rovině se silnicí.

Plusem je podle tvůrců i to, že životnost Actibumpu má být delší než v případě standardního zpomalovacího prahu, který je nutné vyměnit po zhruba sedmi až deseti letech. Actibump stačí pouze pravidelně kontrolovat.

Na druhou stranu je nevýhodou tohoto retardéru vysoká cena, která bude v dnešní době šetření bránit v jeho hromadném rozšíření. V českých městech se tak Actibump zřejmě v blízké době neobjeví.

David Bureš
Diskuze (147)
Avatar - quicky
8. 10. 2012 10:42
ziadna novinka!
tak za prve, toto uz na slovensku davno mame :-! podobnu dieru prejdem 100krat na jednej ceste bratislavou, iba s tym rozdielom ze je jedno kolko idem.
za druhe, uz vidim ako to niekoho v SUV bude zaujimat, ze presiel dalsou z nerovnosti. pripadne inych vodicov, ktori dovtedy isli rychlejsie ;-\
7. 10. 2012 11:49
Re: Volovina
120 po Bosonohách ? Slušnej šílenec. Něco jako včera hasiči, co se vynořili odkudsy z polňačky (mezi stromy, nebyli vidět...) a vjeli mi do cesty. Dalo se to zvládnout, ale být o pár metrů dál, asi by zachraňovali nás.....
7. 10. 2012 10:33
Re: 6cm?
Ale kuš furt s těmi 6-ti cm. Ty nejsou úplně podstatné, tak hluboko Ti zapadne maximálně kolo, ale auto pouze v případě, že pojedeš pomalu, protože:

Vyjdeme z předpokladu, že ta díra je je "dlouhá" 40 cm a ty ji přelétneš rychlostí 80 km/h.
80 km/h = 22,2222 m/s. To znamená, že touto rychlostí bude každá náprava vozu nad dírou pouze 0,4/22,2222 = 0,018s. Kolo Ti sice díky pružině zapadne na dno jámy, ale vůz (tedy každá z jeho náprav), díky známému vzorečku s=1/2gt"na druhou" se ti propadne pouze o 1/2 x 10 x 0,018 x 0,018 = 0,00162m. To jsou necelé dva milimetry a čím jedeš rychleji, tím méně se Ti "propadne" auto. Jediné, co se musí odpružit je kolo. Díra je úplně jiná disciplína než boule, čím pojedeš rychleji, tím méně si tohoto příčníku povšimneš.

A zcela analogicky se dá spočítat, že aby se Ti auto propadlo oněch 6 cm, musel bys jet maximálně 13 km/h.Jakákoliv vyšší rychlosti Ti pomáhá, aby auto nezapadlo tak hluboko.

Avatar - Ronault.
6. 10. 2012 00:20
Re: 6cm?
6 cm!
Avatar - Ronault.
6. 10. 2012 00:17
Re: A sanitky s policii???
:yes: