Řidiči kamionů jezdí často bez odpočinku i 16 hodin v kuse
Středočeští celníci od začátku roku provedli 184 kontrol, při nichž uložili a vybrali kauce za 1,6 milionu korun. Řidiči k podvodům doposud nejvíce používali speciální magnet umístěný na snímači tachografu. Díky němu lze s tachografem manipulovat tak, že záznamové zařízení vykazuje čerpání bezpečnostní přestávky, i když se vozidlo prokazatelně pohybuje. Nyní se ale začíná stále častěji objevovat podvod, kdy řidič jede na cizí kartu v tachografu. Řidiči se tak vyhýbají bezpečnostním přestávkám a jedou třeba i 16 hodin v kuse. Vlivem únavy nebo mikrospánku mohou způsobit vážnou dopravní nehodu.
Například minulý týden celníci na 23. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu zastavili slovenský kamion, jehož řidič používal dvě čipové karty a nedodržoval tak bezpečnostní přestávky. Musel složit kauci 100.000 korun a případem se dál zabývá odbor dopravy krajského úřadu, sdělila mluvčí Celního úřadu pro Středočeský kraj Yvona Matějková.
Řidič podle ní vkládal vedle své karty i kartu vystavenou na cizí jméno. Díky tomu nemusel dodržovat předepsané bezpečnostní přestávky. Řidič jim předložil kartu registrovanou na někoho jiného, kdo se ale v autě nevyskytoval. Poté jim předložil ještě svou kartu.
"Následnou kontrolou záznamu na obou čipových kartách bylo zjištěno, že řidič používal obě karty a tím simuloval jízdu dvou řidičů, která má odlišně upraveny parametry pro dobu jízdy a čerpání doby odpočinku než při řízení vozidla pouze jedním řidičem," uvedla Matějková. Řidič se tak podle ní dopustil hned několika přestupků, a to tím, že nedoložil činnost za stanovené období, nedodržel denní dobu řízení ani denní dobu odpočinku.