Řidiči, pozor: Policie bude ve středu ve velkém měřit rychlost. Víme, kde!
Jestliže ve středu 19. dubna vyjedete na silnici, měli byste si dávat velký pozor na dodržování nejvyšší povolené rychlosti. Policie v rámci mezinárodní akce nazvané Speed marathon bude po celé republice měřit rychlost. Místa měření si přitom vybrali sami Češi.
Policie obyvatele republiky v únoru vyzvala, aby označili místa, která považují za riziková a problematická. Policisté tyto vytipované lokality následně vyhodnotili na základě předem určených kritérií, jako je četnost hlasů pro dané místo, konkrétní dopravně bezpečnostní situace v dané lokalitě, množství dopravních nehod, frekvence provozu, a vybrali 1.047 míst, kde ve středu budou hlídat dodržování nejvyšší povolené rychlosti.
Mezi vybranými úseky jsou třeba ulice Plzeňská, Evropská a Argentinská v Praze, Rokycanská ulice v Plzni směrem do centra, Královopolský tunel v Brně nebo ulice Místecká v Ostravě. Rychlost se bude měřit i na silnici I/14 mezi Ústní nad Orlicí a Českou Třebovou, kterou sami občané vybírali jako rizikové místo vůbec nejčastěji. Všechny úseky, na nichž se bude ve středu měřit, najdete v přiložené fotogalerii.
„Cílem této preventivní akce je především přimět občany dodržovat stanovené rychlostní limity a tím snížit rizikové situace, které mohou zapříčinit různé kolize, ale i tragické dopravní nehody,“ tvrdí tisková mluvčí Policie České republiky Eva Kropáčová.
Když se ale podíváme do statistik nehodovosti, zjistíme, že překročení povolené rychlosti nepatří mezi největší rizika na českých silnicích. Nejčastější příčinou nehod motorových vozidel totiž loni bylo nevěnování se řízení, které bylo v roce 2016 důvodem asi pětiny všech nehod. Dále mezi hlavní příčiny havárií v loňském roce patřilo nesprávné otáčení či couvání, nedodržení bezpečné vzdálenosti nebo nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky. Překročení maximální rychlosti dokonce ani není mezi deseti nejčastějšími příčinami nehod.
Ani ve statistice smrtelných nehod není překročení povolené rychlosti hlavním důvodem dané havárie, byť může hrát roli. V tomto případě je totiž hlavním důvodem nehody „nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky.“ V této kolonce sice může někdo hledat překročení povolené rychlosti, jenže v tomto případě jde o rychlou jízdu na nebezpečném (či nepřehledném) úseku, a to bez ohledu na to, zda řidič povolenou rychlost překročil, nebo ne. Druhým nejčastějším důvodem smrtelných nehod na českých silnicích bylo loni „vjetí do protisměru.“ Můžeme sice usuzovat, že auto jelo před vjetím do protisměru nelegální rychlostí, opět to ale není bezpodmínečně nutné.
A tak se ve finále můžeme dohadovat o tom, zda se celá akce Speed marathon nekoná jen proto, že měření povolené rychlosti je mnohem jednodušší než hlídání toho, zda se řidiči skutečně věnují řízení. Neměla by ta prevence ale vypadat trochu jinak?
Nejčetnější příčiny nehod zaviněných řidiči motorových vozidel za rok 2016 | |
Příčina | Počet nehod |
řidič se plně nevěnoval řízení vozidla | 16396 |
nesprávné otáčení nebo couvání | 8304 |
nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem | 8146 |
jiný druh nesprávné jízdy | 6869 |
nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky | 6797 |
nezvládnutí řízení vozidla | 4447 |
nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky | 4222 |
nedání přednosti upravené dopravní značkou "Dej přednost v jízdě!" | 4028 |
vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu | 3508 |
vjetí do protisměru | 2716 |
CELKEM | 98864 |
Nejtragičtější příčiny nehod zaviněných řidiči motorových vozidel za rok 2016 | |
nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky | 86 |
vjetí do protisměru | 75 |
řidič se plně nevěnoval řízení vozidla | 57 |
nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu | 38 |
nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky | 34 |
nezvládnutí řízení vozidla | 27 |
nedání přednosti upravené dopravní značkou "Dej přednost v jízdě!" | 23 |
nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu | 22 |
jiný druh nepřiměřené rychlosti | 16 |
jiný druh nesprávné jízdy | 15 |
CELKEM | 545 |