Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Říjen 2016 na Veterán.auto.cz: Bella Italia!

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
V říjnu 2016 jsme na serveru Veterán.auto.cz věnovali čistě jen italským automobilům značek Alfa Romeo, Fiat a Lancia.

Alfa Romeo vyráběla od začátku 50. let minulého věku model 1900, první vůz značky se samonosnou karoserií. Dostal čtyřválec DOHC 1,88 l/66 kW. Automobilka ovšem nabídla i verzi C s rozvorem zkráceným na 2,5 m. Ta sloužila různým karosářům ke stavbě kupé, kabrioletů a roadsterů. Některé se vyráběly v menších sériích, jiné zůstaly zakázkovými pracemi, případně se jednalo o studie. Devatenáctistovky byly v jejich případě naladěny na 74 kW, pozdější 1,98 l měly až 85 kW. Jména Pinin Farina, Touring, Ghia a Boano jsou dostatečně výmluvná. U Bertoneho na její technice vznikla slavná BAT série, Zagato zde zase uplatnil své typické bublinovité střechy.

Když se řekne Fiat 1100, každý si vzpomene na kulatou „samonosnou“ řadu z padesátých let (Tipo 103), případně ještě na jejího hranatého pokračovatele, který u nás ale nebyl příliš známý. „Millecento“ ovšem vznikalo už před druhou světovou válkou. To úplně první. Nástupce typu 508, slavné Balilly poháněl čtyřválec OHV, jak jinak, objemu 1,09 l. Tedy nástupce, první verze představovala pouze přejmenovanou definitivní evoluci 508 C. Po konfliktu prodělala jedenáctistovka dvě modernizace a vznikala až do roku 1953. Kromě typických tudorů, čtyřdveřových „berlin“, taxi s nataženým rozvorem a dodávek třeba i jako půvabné tovární kupé S, které úspěšně závodilo. Kabriolety stavěli pro změnu kupříkladu u Bertoneho.

Lancia Beta, toho jména třetí, se vyráběla dvanáct let. Existovala celkem v šesti karosářských variantách: jako čtyřdveřová Berlina se splývavou zádí, kupé, spyder (ano, s ypsilonem), shooting brake HPE, klasický tříprostorový sedan Trevi a sportovní Montecarlo. To mělo jako jediné motory umístěné uprostřed a šílená rozšířená verze Turbo závodila, vycházel z ní do značné míry i soutěžní projekt Abarthu s kódem 037... Jinak bychom čtyřválcové agregáty DOHC původem od Fiatu našli vpředu napříč, a to hned několik: s objemy od 1,3 do dvou litrů. Moderní Beta s předním pohonem je dnes neprávem zapomenutou kapitolou značky, která pomalu umírá...

Alfa Romeo 1900C (1951–1959): Sprint a Super Sprint

Podvozek sedanu Alfa Romeo 1900 s rozvorem zkráceným na 2500 mm se stal základem pro stavbu kupé a kabrioletů s karoseriemi od známých i méně známých návrhářů. Pro automobilku znamenal typ 1900, představený v říjnu 1950 na pařížském autosalonu, přelomovou konstrukci. Byl prvním vozem této značky se samonosnou karoserií a čtyřválcovým motorem se dvěma vačkovými hřídeli v hliníkové hlavě válců. Berlina (Tipo 1483) brzy...

Celý článek: Alfa Romeo 1900C (1951–1959): Sprint a Super Sprint

alfaromeo fiat lancia sportovni alfaromeo fiat lancia sportovni

Fiat 1100 (1937-1953): Millecento, nástupce Balilly

Nástupcem oblíbeného malého rodinného vozu Fiat 508 Balilla se stal Fiat 1100, poháněný 1,1litrovým čtyřválcem. Historie malého automobilu o kterém pojednává tento článek, má počátek v roce 1932, kdy Fiat představil v Miláně typ 508 Balilla. Tento vůz s klasickou rámovou konstrukcí a oběma tuhými nápravami poháněl litrový čtyřválec s ventilovým rozvodem SV a výkonem 24 koní. Balilla se vyráběla v mnoha provedeních včetně...

Celý článek: Fiat 1100 (1937-1953): Millecento, nástupce Balilly

alfaromeo fiat lancia sportovni alfaromeo fiat lancia sportovni

Lancia Beta: Auto na šest způsobů

Model Beta (Tipo 828) vyráběla Lancia v letech 1972 až 1984. Kromě sedanu se vyráběla kupé, spydery, třídveřová kombi HPE, sedany Trevi a sportovní Montecarlo s motorem uprostřed. V roce 1969, kdy koncern Fiat převzal tradiční italskou značku pod svá křídla, byla Lancia po smrti Antonia Fessia (1901–1968) celý rok bez technického ředitele. Teprve na začátku roku 1970 byl pověřen vývojem nového modelu Ing. Sergio Camuffo...

Celý článek: Lancia Beta: Auto na šest způsobů

alfaromeo fiat lancia sportovni alfaromeo fiat lancia sportovni

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - euro89
3. 11. 2016 04:47
Re: Díky!
Jedina cast tohodle bulvarniho serveru, ktera se da opravdu cist a ma nejakou hodnotu. Snad jim to vydrzi.
2. 11. 2016 08:52
Díky!
Tyhle články na veterán.auto.cz jsou super! Díky za ně :-)