Roland Berger: Kam se vyvine automobilový průmysl do roku 2025?

Na základě více než 60 interview s experty, výzkumu a analýzy trhu zjistila společnost Roland Berger, že podobu automobilového průmyslu v roce 2025 bude určovat 5 hlavních trendů. Jsou to geopolitické, demografické a technologické změny, důraz na udržitelný rozvoj a vývoj mobility.
Geopolitické změny způsobí, že po období recese prodej automobilů v regionu střední a východní Evropy poroste až do roku 2025 rychleji než v Brazílii, Číně a Indii, ale přesto pomaleji než v Rusku. Vývoj mobility s rostoucím počtem obyvatel a bohatstvím na brazilském, čínském a indickém trhu přinese do roku 2025 i růst celkové míry motorizace. Střední a východní Evropa a Rusko se v roce 2025 budou blížit evropskému a japonskému standardu.
V roce 2025 bude nejvyužívanější benzin a nafta
I přes očekávaný nárůst zájmu budou v roce 2025 elektromobily tvořit pouze 10 % nově prodaných vozů, dalších 40 % pak hybridy. Motory s vnitřním spalováním budou tedy stále pohánět 50 % nově prodaných vozů. V té době bude také řada vozidel nepřetržitě online, přesto řada řešení inteligentní dopravy zůstane i v roce 2025 pouhou vizí.
Je jisté, že se objeví nové obchodní modely – mobilní systémy, včetně sdílení automobilů, mohou být v roce 2025 realitou. V zemích se stárnoucí populací se však také projeví nedostatek inženýrů a specialistů, který bude mnoha firmám bránit v rozšíření oddělení pro výzkum a vývoj. Mezinárodní firmy upustí od modelu centralizovaného řízení a začnou budovat regionální centra, schopná rychleji reagovat na lokální změny.
Do roku 2025 můžeme očekávat dramatický přesun obchodních a výrobních aktivit do Asie. Kvůli tomu bude v Evropě v ohrožení až 300.000 pracovních míst. Výrazně stoupne poptávka po levných automobilech a předpokládá se, že především u mladší generace klesne důležitost automobilů a tím i míra motorizace ve velkých městech.
Pět hlavních trendů
V geopolitických změnách se odráží čtyři převládající ekonomické a společenské modely. Prvním je evropský model se stagnující populací, ale dynamickým ekonomickým vývojem. Následuje Čína jako v roce 2025 ekonomicky druhá nejsilnější oblast, ale s téměř nejmenším HDP na osobu. Vliv mají i nová ochranná opatření, mezi která patří snižování emisí CO2 a projevuje se i rostoucí poptávka po vzácných materiálech, především pro výrobu elektromobilů.
Demografické změny představuje 16% nárůst populace do roku 2025 a to na 8,1 mld. – z toho 84 % v rozvojových zemích. V regionu střední a východní Evropy dojde k poklesu populace (CZ – 0,01 %, SK – 0,00 %). Střední věk populace překročí 40 let a trendem je další zvyšování (Evropa 46 let, Japonsko 51 let). Vliv má i 30 megaměst s populací nad 10 milionů obyvatel, z nichž je Moskva jediným ve střední a východní Evropě.
Technologické změny zahrnují mimo jiné různé prognózy vývoje pohonných hmot, které ukazují na velké množství možných scénářů pro budoucnost. Důležité bude i snížení hmotnosti automobilů a využití nových trendů, zejména internetu.
Pod pojmem udržitelný rozvoj uvádí tiskové materiály společnosti Roland Berger očekávané snížení emisí CO2 ve východní Evropě o 10 % do roku 2025 a rostoucí podíl energie produkované z obnovitelných zdrojů, který povede ke kolísání cen.
Vývoj mobility má představovat celosvětové zvýšení motorizace. Počet ujetých kilometrů se celosvětově zvýší o 1,7 % (2000-2025), ve východní a střední Evropě o 1,6 %, v Číně o 6,8 % a v Indii o 5,6 %. Odpovědí na poptávku po jednoduchém řešení dopravy se mají stát levné automobily. Celosvětově má mít 75 % automobilů v roce 2025 motor s objemem do 2000 cm3, v regionu východní a střední Evropy to má být dokonce 96 % oproti 86 % v roce 2010. U mladší generace dochází k trendu
demotorizace a automobil u ní klesne na žebříčku priorit ze 7. na 17. pozici.
Roland Berger Strategy Consultants
Společnost Roland Berger Strategy Consultants byla založena v roce 1967 v Německu a patří mezi přední firmy v oblasti strategického poradenství. Prostřednictvím 39 kanceláří (v Praze od roku 1993) ve 27 zemích společnost působí na všech hlavních mezinárodních trzích. V roce 2009 dosáhly tržby společnosti 616 mil. Eur s zhruba 2.000 zaměstnanci. Poradenská společnost funguje jako nezávislé partnerství vlastněné výhradně jejími cca 180 partnery.











