Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 9-3 Aero XWD a Turbo X na českém trhu: premiéra čtyřkolky

Ondřej Láník
Diskuze (9)
Švédská automobilka se rozhodla přidat do „narozeninového dortu“ ostré koření. A co že se vlastně slaví? 30. výročí uvedení prvního modelu švédské společnosti posíleného turbem.

Něco je jinak...

Přestože 9-3 Turbo X původ v sériové verzi nezapře, už letmý pohled prozradí, že něco je jinak. Velká 18palcová kola s pneumatikami o šíři 235 mm perfektně vyplňují výřezy v blatnících. „Aero pack“ posouvá vzhled vozu k výrazně sportovnějšímu ražení – nový přední nárazník, zadní difuzor, dvojitá kosočtvercová koncovka výfuku a hrdý znak Turbo X na zádi. Vzhled vozu se snažili designéři upravit tak, aby byl odkazem na legendární „devítistovku“ Turbo, která slaví tři desetiletí od svého uvedení. Ovšem nejde jen o vizuální „tuning“ modelu 9-3. Snížený přední spoiler zvyšuje přítlak, podařilo se také rozšířit přívod vzduchu k motoru pro lepší plnění a chlazení.

To zajímavější zůstává ukryto očím zvědavců

Při posuzování nového Saabu se nevyplatí zůstat jen u „povrchního“ (a potažmo povrchového) okouzlení. To skutečně zajímavé se totiž skrývá pod kapotou. Benzinový šestiválec o objemu 2,8 litru v kombinaci s turbodmychadlem dává autu pořádnou porci výkonu – 206 kW (276 koní) při 5500 ot./min. Na vrchol točivého momentu 400 Nm řidič dosáhne vytočením motoru od 2150 ot./min do 4500 ot./min jej lze využívat. Pohonná jednotka, jejíž původ je v koncernovém motoru GM, má 24 ventilů a proměnlivé časování ventilů.

Dynamice a především bezpečnosti podle inženýrů ze Švédska pomáhá také systém XWD. XWD s mezinápravovou spojkou Haldex poslední generace, je v modelu 9-3 Turbo X rozšířen o elektronicky řízený diferenciál se zvýšenou svorností na zadní nápravě. Porovnáváním datových vstupů do řídicí jednotky může elektronika rozhodnout až o 40% změně v distribuci hnacího momentu mezi kola zadní nápravy, aby byla síla na kolech efektivněji přenášena.

Nyní však ke skutečně zajímavým údajům – šestiválcový temný koráb zrychluje z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy. Jeho maximální rychlost je daná omezovačem nastaveným na 250 km/h. Aby byla radost prohánět se v autě s takovým výkonem, rozhodli se seveřané do Turbo X namontovat brzdové kotouče s průměrem 345 mm (vpředu). Také podvozek by měl být odladěn podle sportovního charakteru vozidla – bude tedy tvrdší než u modelu 9-3 a o 10 mm snížený. Převodovka bude šestistupňová, a to buď manuální, nebo automatická.

Kabina ve znamení zážitků

Palubní deska a výplně dveří s karbonovými doplňky, unikátní volant a řadicí páka, sportovní sedadla a zcela temný interiér – to vše má evokovat zážitky, které si od Turba X budou slibovat jeho budoucí majitelé. A že se nejedná o nějakou „tuctovku“ dokazuje i potažení sedaček, které je kompletně vyvedeno v kůži. Jak jinak než v tmavé. Perličkou zůstává i možnost nastavit si unikátní uvítání, které se zobrazí na displeji po otočení klíčkem v zapalování. Kromě hlášky „All systems go“ (všechy systémy běží) vás může Turbo X také oslovit jménem, které do něj naprogramuje přímo prodejce.

Saab se chystá uvést 9-3 Turbo X uvést jak ve verzi sedan, tak i kombi. S výběrem oblíbené barvy však příliš nepočítejte. Vůz se bude vyrábět jen v klasické metalické černi, která je také odkazem na 30 let starý model 900 Black Turbo.

Drahý, ale rychlý

Základní cena Saabu 9-3 Turbo X Sport Sedan činí na českém trhu 1.329.000,-Kč, černé SportCombi příjde na 1.369.000,-Kč (u obou karoserií automatická převodovka +50.000,-Kč). Standardní výbava obsahuje všechny běžné bezpečnostní a komfortní prvky, ale navíc dostanete sportovní volant, osmnáctipalcová kola a výše uvedené designové prvky interiéru a aerodynamickou sadu vnějších dílů.

Pokud vydržíte s méně exkluzivním Aerem, ale trváte na pohonu všech kol, bude vám na Aero XWD se shodným motorem stačit 1,179 milionu Kč resp. 1,219 milionu Kč (SportCombi). Nedostanete však elektronicky řízený diferenciál na zadní nápravě.

Ondřej Láník
Diskuze (9)
Avatar - janodespota
8. 12. 2007 15:26
Dobra V6, len tak dalej
Pred nejakymi troma mesiacmi som na SAAB 9-3 turboX trocha picoval v diskusii, potom ma akysi chlapik "Papluh" uzemnil a napisal, ze Saab 9-3tX nepouziva oplacku V6 ale upraveny motor HFV6 povodom od holdena, ktory ma rozvody pohanane retazami, takze sorry saab.... [odkaz]

;-\ :yes:
Avatar - Pekelná Micinka
8. 12. 2007 14:16
Re: OT Něco se děje, aneb majestátný stín překrývá kruhy v o
>:D >:D :yes:
Avatar - Pekelná Micinka
7. 12. 2007 22:42
Re: OT Něco se děje, aneb majestátný stín překrývá kruhy v o
Ať už jste odpověděli jakkoliv, projděte si všechny fotky od pana Halfina, a hlavně tyhle [odkaz]

Tolik čerstvých fotek, to už snad není náhoda. Čekali jsme dlouho, doufali a těšili se. Tak šťastný vzlet, pánové. Smekám před Vámi!

PS.A tiše zavzpomínejte také na tohoto muže [odkaz]
Avatar - Pekelná Micinka
7. 12. 2007 22:38
OT Něco se děje, aneb majestátný stín překrývá kruhy v obilí
Uhádnete kdo to je? [odkaz]
Avatar - DBS
7. 12. 2007 16:56
Re: krasa
Když už to auto mám,tak si ho napřed užiju a až pak zemřu ne?