Saab 9-3 SportCombi 1,9 TiDS - nenápadný severský luxus

Saab 9-3 SportCombi 1,9 TiDS - nenápadný severský luxus

 
 

Praktické verze sedanů 9-3 a 9-5 mají obchodní označení SportCombi. Menší z této dvojice jej nese plným právem a podle naší zkušenosti jde o nejlepší vůz jaký dnes švédská značka může nabídnout.

Se Saabem 9-3 1,9 TiDS jsme se potkali letos na jaře, ale příchod nového modelového roku a mnoha zásadních změn nás přiměl k dalšímu setkání. I tentokrát byl pod kapotou známý přeplňovaný čtyřválec 1910 cm3, který svými 110 kW uspokojuje akcelerační choutky řidičů vozů mnoha značek. Místo pětistupňového automatu a výkonového kitu Hirsch, jsme však v Jílovišti přebírali sériové provedení s ručně řazenou převodovkou se šesti stupni a výbavou Vector.

Design: odhazování nepotřebného

Dobrý design má být zbaven všeho nepotřebného, což ve Švédsku dobře vědí. Evoluční vývoj modelové řady 9-3 proto šel právě touto cestou. Revoluční změna přídě byla avizována několika studiemi posledních let, ale na živo Saab 9-3 (2008) stále překvapuje.

obrázek [555 x 304]
 

Efektní jsou zejména světlomety s diodovou zářivkou na horním okraji, která má funkci parkovacích světel a mistrně podtrhuje modernizovaný vzhled. Jestli se tento prvek stane standardem, který bude identifikovat Saaby na silnicích stejně jako korona světel mnichovských vozů, je to ta správná cesta k vymezení švédské značky vůči konkurenci. Na první pohled snadno rozeznáme i nové přední a zadní nárazníky, trochu více zkoumání je třeba u odhalování dalších změn. Chvályhodným detailem je zavedení nových vnějších dveřních klik, i přesto, že jsou „jen“ převzaty od mateřského Opelu Vectra. Jednoduchý a funkční design k Saabu patří. Ve stejném duchu byly inovovány boční vnější plechy karoserie, které nyní postrádají jakékoliv prolisy. Devět-trojka díky tomu působí mnohem vytříbenějším dojmem. SportCombi samotné není na trhu dlouho, takže záď s mléčně podbarvenými koncovými světly v posledních sloupcích karoserie, nemusela být prakticky měněna. I dnes působí originálně.

Interiér: luxus, komfort, ergonomie

obrázek [300 x 413] Často skloňované sdílení komponent se nevyhnulo ani Saabu střední třídy, který má svůj protějšek v Opelech, ale péče s jakou byly tyto kořeny zamaskovány zasluhuje obdiv. Uživatel je opečováván v interiéru, který se příliš neliší od toho loňského, protože zatímco inovace vnějšího kabátu přišla letos, interiér byl vylepšen již vloni. Saab 9-3 se může chlubit mimořádně luxusním interiérem, v našem případě vybaveným sportovními sedadly s elektrickým ovládáním a paměťmi. Pro jejich čalounění byla použita světlá kůže dvojí struktury, omezující pohyb cestujícího v sedačce a zajišťující vedení těla v zatáčkách. Důležitým parametrem čalounění sedadel je také hmatový vjem, který se těžko popisuje a jen obtížně srovnává s většinou konkurence ve střední třídě.

Prostor uvnitř SportCombi je menší než ten co nabízí Vectra, ale porovnání se stejně velkými Audi nebo BMW, které již mají také několik křížků na kontě, je zcela na místě. Na nejnovějšího premianta – kombi Mercedes–Benz třídy C - asi Saab mít nebude, ale to je asi úkol spíše pro příští generaci. Cestující na zadních sedadlech se nemusí uskromňovat, oblékají-li konfekční velikosti. Za pozornost stojí vnitřní šířka ve výši loktů 1520 mm, která je nejlepší z německého tria. Na medailových pozicích jsou i podélné míry prostoru na zadních sedadlech 640 až 880 mm. Zavazadlový prostor nemá ohromující objem, ale praktické využití je bezproblémové díky pravidelnému tvaru, dobré přístupnosti (nákladová hrana je nízko a v úrovni dna zavazadelníku) a dvojité podlaze s několika schránkami pod ní. Po sklopení zadních opěradel nevzniká schod, ale ani rovina.

obrázek [555 x 260]
 

Absolutorium zaslouží audio systém kombinovaný s navigačním systémem, který za nemalý příplatek 96.900,-Kč zpříjemňuje cestování excelentní zvukovou reprodukcí. Tuto úroveň však ocení zřejmě jen audiofilové, kterých je asi podle Saabu mezi zákazníky dostatek. V přípravě jsou ještě dražší audiosoustavy Bose.

obrázek [555 x 249]
 

Jediné sportovní SportCombi

Jízdní vlastnosti Saabů byly vždy zvláštním mixem aktivní bezpečnosti, schopností přenášet sílu motoru na vozovku přes kola přední nápravy, snadné ovladatelnosti a pohodlí. Když se k tomu přidala široká škála rozměrů pneumatik, ne vždy to dopadlo na našich silnicích dobře. Nový Saab 9-3 model 2008 ukázal, že i s extrémními osmnáctipalcovými koly lze absolvovat dlouhou trasu pohodlně a přitom s jistotou a nezbytnými řidičskými zážitky. Podvozek s bohatým uplatněním hliníkových komponent byl optimalizován z hlediska bezprostředních reakcí a je připraven i na zavedení pohonu všech kol v nejbližších měsících. Výrazným krokem kupředu a argumentem, který bude dobře použitelný u zákazníků odchovaných německými vozy, je nové řízení, které meziročně získalo na přesnosti a přímosti. Reakce vozu jsou bezprostřední, ale komfort u nejvyšší „nesportovní“ verze Vector hraje hlavní roli.

obrázek [555 x 275]
 

Převodovka se šesti stupni se řadí podle očekávání dobře a těší i její zpřevodování. Když na to přijde lze na 6. rychlostní stupeň jezdit s 2500 ot./min a pokud vám jde o minimální odběr, pak se možná dostanete i pod pětilitrovou metu. My jsme jezdili nejméně za 5,1 l/100 km, což je vzhledem k pohotovostní hmotnosti téměř 1,6 t a pneumatikám s rozměrem 235/45 R18 dobrý výsledek. Ve výborně odhlučněném interiéru, který je prostý vibrací od motoru, které jsme zaznamenali u předchozího provedení, se ve vyšších rychlostech projevují vedle aerodynamického hluku právě ona velká a široká kola.

Závěr

Saab 9-3 SportCombi se v nejnovějším vydání přiblížil ke konkurenci na dosah, a tak vysoké částky, které najdeme stále v rozsáhlém ceníku, se budou snáze vysvětlovat. Model 2008 dostal nový design, který je silným prodejním argumentem spolu s mimořádně luxusním interiérem, který zákazníky osloví zřejmě až při setkání na živo. Bez přímého srovnání s jinými vozy je snadné podlehnout zejména, když se sportovnější řízení a úsporný provoz snoubí s elegancí a komfortem v míře u Saabu dosud nevídané.

První cena vozu699.000,-Kč (1,8i 90 kW, Linear)
První cena vozu s testovanou motorizací875.000,-Kč (1,9 TiDS, 110 kW, Linear)
Základní cena testovaného vozu989.000,-Kč (1,9 TiDS, 110 kW, Vector)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.198.300,-Kč (1,9 TiDS, 110 kW, Vector)

Plusy

  • Nezaměnitelný design
  • Prostorný interiér
  • Exkluzivní sportovní sedadla
  • Nízká spotřeba
  • I přes velká kola komfortní podvozek s dobrým tlumením nerovností

Minusy

  • Vyšší pořizovací cena
  • Vyšší ztráta hodnoty
  • Design + provedení (exteriéru i interiéru), které se vymyká zvyklostem
Spolupracujeme s TipCars.com

Saab 9-3 SportCombi 1,9 TiDS

Cena v základní výbavě: 989 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 198 300 Kč

Základní výbava:ABS, EBD, EBA, CBC, TCS, ESP, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy a hlavové opěrky na všech místech, předpínače bezpečnostních pásů s omezovačem napětí v pásu (vpředu), Saab aktivní hlavové opěrky SAHR II, ochranná struktura proti bočnímu nárazu, uchycení dětských sedaček systémem Isofix, ochrana proti vniknutí zavazadel do prostoru pro posádku, elektronický imobilizér, elektronický zámek sloupku řízení, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, nízkoprofilové (neplnohodnotné) rezervní kolo, dvouzónová automatická klimatizace, pylový a prachový filtr, determální skla, elektricky ovládaná okna všech dveří, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektronický klíč s dálkovým ovládáním centrálního zamykání, střední konzola s opěrkou na ruce, krytým odkládacím prostorem a 12V zásuvkou, sklopná střední loketní opěrka na zadním sedadle, chlazená přihrádka před spolujezdcem, posilovač řízení, výškově a podélně nastavitelný volant, multifunkční kožený volant, manuálně nastavitelné sedadlo řidiče, palubní počítač, funkce Night Panel, systém ComSense, sluneční clony s osvětlenými zrcátky, dělené a sklopné zadní opěradlo v poměru 60/40, otvor pro lyže, posuvný kryt zavazadlového prostoru, dvojité dno zavazadlového prostoru, Saab audio systém I. - Premium 70 - 4 reproduktory, CD přehrávač s možností přehrávání MP3 souborů, vstup pro externí audio signál, příprava pro mobilní telefon, hliníkové disky 7,0x17, přední mlhová světla, přední, boční a zadní spoiler lakovaný v barvě karoserie, kliky dveří lakované v barvě karoserie, hliníková dekorace v prostoru středové konzoly a dveří, sportovní kožený volant, manžeta a hlavice řadicí páky, popelníky v interiéru, držák nápojů, textilní koberečky, nastavitelná přední středová loketní opěrka, Saab audio systém I. - Premium 150 - 7 reproduktorů, kombinované čalounění kůže/textil "Sport", tempomat + Saab cestovní počítač

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+22.500,-Kč), Saab audio systém III.+navigační systém + 10 reproduktorů (+96.900,-Kč), integrovaný mobilní telefon (+21.300,-Kč), ovládání audiosystému na volantu (+8.500,-Kč), vyhřívaná přední sedadla (+7.300,-Kč), střešní ližiny (+3.000,-Kč), zatemněná skla v zadní části vozu (+11.200,-Kč), sada Komfort I - obsahující dešťový senzor, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatemněním, elektrické sklápění vnějších zpětných zrcátek, dálkové ovládání oken pomocí multifunkčního klíče, Saab parkovací asistent - (+25.800,-Kč), sada Prémium - obsahující elektricky ovládaná přední sedadla, řidičovo s pamětí, bi-xenonové světlomety, ostřikovače světlometů - (+54.700,-Kč), Saab alarm s dálkovým ovládáním + Dead lock, náklonové čidlo (+ 12.500,-Kč), kožené sportovní čalounění Sport (+25.000,-Kč), kola z lehkých slitin s pneumatikami 235/45 R18 (+17.500,-Kč)

Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva. Přečtěte si o nejposvátnější hoře světa Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva. Přečtěte si o nejposvátnější hoře světa

Adam tu po vyhnání z ráje musel celou věčnost balancovat…

Umělá inteligence připraví o práci hlavně muže Umělá inteligence připraví o práci hlavně muže

Více jak deset milionů Britů přijde během příštích…

Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

 
Technické údaje
Motor Saab 9-3 SportCombi 1,9 TiDS
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1910
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 4.8 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 419 / 1273
Objem nádrže (l):58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1595 / 450
Rozměr pneu:235/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4670
b) šířka (mm): 1802
c) výška (mm): 1496
d) rozvor (mm): 2675
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 840 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1525
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Saab 9-3 SportCombi 1,9 TiDS
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,92
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

Formule 1 startuje již tuto neděli. Víte, jakými změnami monoposty prošly? Formule 1 startuje již tuto neděli. Víte, jakými změnami monoposty prošly?

Nový ročník F1 odstartuje už o tomto víkendu úvodním…

 




NEVS získal obří zakázku na elektrické Saaby 9-3. Zachrání švédskou značku? NEVS získal obří zakázku na elektrické Saaby 9-3. Zachrání švédskou značku?

Saaby 9-3 s elektrickým pohonem poputují do Číny. Zakázka…

Saab se nevzdává, plánuje tři nové crossovery. Dočkáme se? Saab se nevzdává, plánuje tři nové crossovery. Dočkáme se?

Saab se už nezmítá ve finančních problémech, získal nové…

 



 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Včera

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Krásná dívka (†23) vysílala živě na internetu svou smrt: Zemřela při autonehodě

Krásná dívka (†23) vysílala živě na internetu svou…

Byla mladá, krásná a nerozvážná. Tatarka Sitora Baratova (†23) vysílala jízdu v autě živě na internetu. Bavila…

Důchodkyně (94) už 44 let pracuje v McDonaldu. Jaké jídlo ji drží naživu?

Důchodkyně (94) už 44 let pracuje v McDonaldu. Jaké…

Jmenuje se Loraine Maurerová a ve svých 94 letech pracuje v restauraci McDonald's. Zákazníky obsluhuje již více…

 

iSport.cz

Najde Barcelona nového Iniestu? PĚT největších talentů slavné akademie

Najde Barcelona nového Iniestu? PĚT největších…

V posledních letech se tok odchovanců Barcelony do prvního týmu poněkud zastavil, ale o velké talenty pořád není…

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila. Ronaldo i Giroud dali dva góly

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila.…

SOUHRN | O první body přišli v kvalifikaci na MS 2018 fotbalisté Belgie, kteří doma pouze remizovali s Řeckem…

 

Reflex.cz

Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v činohře získala herečka Alena Vránová

Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v činohře…

Herečka Alena Vránová převzala dnes večer v Praze za dlouhotrvajícího potlesku zaplněného hlediště české první…

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku…