Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Saab 9-5 2.3t BioPower - Alkoholový dýchánek

Ondřej Láník
Přeplňování čtyřválců bylo pro Saab dlouhá léta symbolem sportovních ambicí a východiskem z nedostupnosti velkých motorů. Dnes se léta vývoje a zkušeností začínají vyplácet. Objevil se totiž fenomén označovaný zkratkou E85.

I když by to bohaté ekonomiky severní Evropy nemuselo až tak trápit, konají tamní vlády více než země kontinentální Evropy. Masivní podpora obnovitelných zdrojů se jen před několika desítkami měsíců přesunula také na pole automobilových paliv a problém slepice (síť čerpacích stanic) – vejce (automobily na trhu) našel řešení. Začala se rozšiřovat síť čerpacích stanic, ale i nabídka vozového parku. Vlastnit auto spalující etanol nebo směs benzinu a etanolu E85 bylo najednou nejen projevem ekologického myšlení, ale díky daňovým zvýhodněním se to pro běžného spotřebitele stalo také ekonomicky výhodnější než vlastnictví a provoz automobilu na konvenční paliva.

Domácí ale i zahraniční automobilky reagovaly rychle a trh se jakoby mávnutím kouzelného proutku začal zajímat o nové modely, které by mohly jezdit na E85. Saab tak činí od léta 2005, kdy se poprvé objevil v nabídce model 2,0t BioPower. Zkratkou BioPower jsou dnes označovány vozy obou modelových řad Saabu. My jsme využili možnost vyzkoušet loňskou novinku 2,3t Biopower, která rozšířila výrobní program řady 9-5 o druhou motorizaci, která umí spalovat benzin i E85.

saab testy zelenaauta vyssistredni saab testy zelenaauta vyssistredni
 

Alkohol užívaný ve velkých dávkách

První model 9-5 2.0t BioPower si na nedostatek síly rozhodně nemohl stěžovat, protože 132 kW a 280 Nm si dokázalo i s 1,6 t mrtvé váhy velkého Saabu dobře poradit. Proč ale nenabídnout více, když úprava palivového systému – nádrže, palivových potrubí a hadiček – je vlastně relativně jednoduchá a nově naprogramovaná řídicí jednotka Saab Trionic vykazuje v menším motoru bezproblémové fungování? Druhý etanolový model s motorem 2,3t BioPower má při použítí E85 154 kW při 5500 ot./min a točivý moment s maximem 310 Nm mezi 2000 a 4300 ot./min. To jsou ještě lepší hodnoty než při spalování benzinu.

V praxi jízdu na etanol nebo benzin zpočátku jen těžko rozpoznáváme. Zvuk ani minimální vibrace motoru se neliší. Prvním identifikačním znakem, který prozrazuje nestandardní palivo v nádrži, je spotřeba směsi E85, zobrazovaná na palubním počítači. Při velmi klidné jízdě se prakticky nelze dostat po desetilitrovou hranici, na dálnici počítejte se 14 l/100 km a ve městě se údaj vyšplhá podle jízdního stylu až k 17 l/100 km. I z toho je zřejmé, že vládní podpora v podobě nižších daní na paliva, je naprosto nevyhnutelná, jinak totiž není možné ekonomicky volbu verze BioPower obhájit.

saab testy zelenaauta vyssistredni saab testy zelenaauta vyssistredni
 

Po vyjetí nádrže E85 tankujeme konvenční automobilový benzin s 95 oktany a pokračujeme na cestě po vlastech českých. V horském terénu se kupodivu projevuje větší ochota vozu k akceleraci a noha na pedál plynu nemusí tolik tlačit jako ještě před chvílí. To není zcela v souladu s tím co se uvádí v technických datech, ale podotýkáme, že jde o subjektivní hodnocení, které nebylo vzhledem k délce zápůjčky, možné objektivně prověřit.

Spotřeba benzinu klesá asi o polovinu, proti hodnotám zobrazovaným dosud na palubním počítači. Mimo město lze jezdit za 8,5 l/100 km (kombinace silnic 1. a 2. tř. + obce, poloviční zatížení vozu, ve městě jsme se pohybovali kolem 14 l/100 km. Režim „dálnice“ při rychlosti 130 km/h znamená spotřebu 9,8 l/100 km. Při této cestovní rychlosti je na 5. rychlostní stupeň na otáčkoměru jen 2800 ot./min, a to pochopitelně přispívá k cestovní pohodě.

saab testy zelenaauta vyssistredni saab testy zelenaauta vyssistredni
 

Při jízdě na benzin je motoru celkem jedno, jestli jedete 80 nebo 130 km/h. Spotřeba se díky malému zatížení agregátu liší jen nevýznamně. To platí o konstantních rychlostech. Pokud často zrychlujete a brzdíte, není to pro 9-5 to pravé ořechové. Brzdy mají vlažný nástup, což u auta s výkonem přes 200 koní překvapuje. Přeplňovaný čtyřválec je tradičně perfektně utlumen, ale roztáčení agregátu pod zatížením si žádá oběť v podobě spotřeby paliva. Auto samotné patří k těžším kombi vyšší střední třídy.

Extravagance na druhou

Saaby sice za posledních 15 let ztratily mnoho ze své individuality, a tento Saab má už na svém kontě mnoho křížků, jenže jeho charisma tady stále je! Vnější design kombi je zejména v zadní části karoserie stále originální, neokoukaný a může se vám stát, že se do něj rychle zamilujete. Druhou možností je, že mu jednoduše nepřijdete na chuť a nebude vás už vůbec pokoušet.

Příď je na dnešní poměry snad až moc placatá, má obrovský převis a poslední facelift jí přidělil kontroverzní nálepku. Sice už nevypadá jako ten model, který pod kódem 9-5 vstoupil na trh v roce 1997 (Wagon 1998), ale jak známo, vypadat jinak ještě neznamená sklízet body za design. Záď je nadčasová hlavně díky tvarování C a D-sloupku, které zaslouží absolutorium. Automobil je na trhu už téměř desetiletí, ale základní myšlenka je stále více než čerstvá.

saab testy zelenaauta vyssistredni saab testy zelenaauta vyssistredni
 

Uvnitř panuje komfort a bezpečí. Čelní sklo je překvapivě blízko, takže zde nemáte pocit volnosti, který by generovat automobil s délkou 4841 mm - tady se věk současného Saabu 9-5 projevuje nejvíce. Před řidičem se rozprostírá legendární ovládací středisko, skoro takové jako v letadle. Funkce Night panel (tlačítko vypne osvětlení přístrojové desky, mimo rychloměr, jakmile bude třeba předat řidiči důležitou informaci, zobrazí se bez ohledu na aktuální režim) nebo špičková konstrukce hlavových opěrek jsou prvky, které Saab proslavily a postupně jsou přebírány dalšími výrobci. Jejich síla je totiž v jednoduchosti.

Automatická převodovka ubírá vozu na dynamice (akcelerace z 0 na 100 km/h o sekundu horší), ale řadí mimořádně komfortně. Je jedno, jestli máte plyn na podlaze nebo poslušně spolupracujete s automatem ubíráním plynu. Okamžik přeřazení se hledá jen těžko. Škoda, že páčky na volantu fungují jen když máte režim Manual. Někdy by se hodilo i ruční přeřazení v automatickém modu. Řízení je značně „americké“, kolem středové polohy mrtvé. Na dálnici se tak Saab i ve vysokých rychlostech vodí snadno, ale na okreskách to vozu a jeho ovladatelnosti příliš nesvědčí. Pro sportuchtivé zákazníky má Saab modely Aero, které koneckonců tvoří značnou část obchodů uzavřených v ČR.

saab testy zelenaauta vyssistredni saab testy zelenaauta vyssistredni
 

Užitná hodnota tohoto kombi snese srovnání například s velkými Volvy. Zavazadelník nevyniká velkou výškou (406 mm po plato), ale výrobce sází na praktické detaily a časté využití po střechu. Pod dnem je systém úložných schránek, takže objem nad dnem nezmenšují stále přepravované předměty, které se čas od času hodí na cestách. Prostor pro posádku odděluje síť (součást příplatkové sady), když dojde na sklápění sedadel, vzniká zcela rovná plocha s délkou bezmála 1,8 m a nejmenší šířkou mezi podběhy 1010 mm.

Silnou stránkou Saabu 9-5 jsou komfortní sedadla vpředu i vzadu a nadbytek místa pro všechny členy posádky. Vysoký cenový rozdíl mezi základní výbavou Linear a střední Vector je dán mj. standardním koženým čalouněním a řadou dalších praktických a luxusních prvků výbavy u druhého jmenovaného stupně.

saab testy zelenaauta vyssistredni saab testy zelenaauta vyssistredni
 

Za prohřešky v cenové skupině tohoto vozu považujeme plastové provedení kulisy voliče automatické převodovky, pogumovaný plast na středové konzole kolem spínací skříňky a diskutabilní je také umístění ovladačů elektrického spouštění oken ne na dveřích řidiče ale uprostřed mezi sedadly.

Závěr

Dovozci vozů Saab, stejně jako českému zastoupení Fordu patří uznání za odvahu přijít na český trh s něčím, co zatím zůstává v našich podmínkách v plenkách. Exemplář, který jsme vyzkoušeli přijel do Čech až ze Švédska, ale každý zákazník, který bude mít zájem o provoz Saabu na E85, dnes může přijít do prodejny a takový vůz objednat. Další kroky k popularizaci alternativního paliva jsou na legislativcích nebo na magistrátech velkých měst. Právě tam můžou snadno vytvořit motivační prostředí (nižší daně, parkování zdarma, atp.), které zákazníky přiměje tankovat zatím vzácné palivo z obnovitelných zdrojů, kterého automobil navíc spotřebuje více než benzinu.

První cena vozu 919.000,-Kč (2,0t LPT 110 kW, Linear)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.019.000,-Kč (2,3t BioPower, 154 kW, Linear)
Základní cena testovaného vozu 1.229.000,-Kč (2,3t BioPower Automat, 154 kW, Vector)
Cena testovaného vozu vč. příplatků a slevy 1.463.000,-Kč (2,3t BioPower Automat, 154 kW, Vector)

Plusy

  • Skutečnost, že je vůbec model na E85 v prodeji
  • Možnost provozu na benzin i E85 (a všechny jeho směsi)
  • Prostorný interiér
  • Tichý motor pro cestování vysokými rychlostmi s přiměřenou spotřebou
  • Měkce řadící automatická převodovka

Minusy

  • Slabší nástup brzd
  • Vysoká spotřeba E85
  • Vysoká citlivost spotřeby E85 na jízdním stylu
  • Automatická převodovka reaguje na volbu převodu tlačítky jen v režimu „manual“
  • Diskutabilní volba některých materiálů v interiéru

Související články:

Ondřej Láník
Saab 9-5 2.3t BioPower
Cena základní sestavy 1 229 000 Kč
Výbava základní sestavy dělená, automaticky ovládaná klimatizace, interiérová dekorace v designu tmavého kovu, sportovní kožený volant s chromovým osazením a hlavice řadicí páky, ovládání audio systému na volantu + řazení na volantu, posuvná loketní opěrka, textilní koberečky, dvojité sluneční clony, střešní ližiny, Night panel, tempomat + Saab cestovní počítač, determální skla, elektrické ovládání oken předních a zadních dveří, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, přední mlhová světla, pylový a prachový filtr, barevné boční lišty a vnější kliky vozu, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, aktivní bezpečnostní pásy na předních sedadlech, aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech, imobilizér, zamykání řadicí páky, centrální zamykání dálkově ovládané, ABS + EBD, protiprokluzový systém a systém jízdní stability, Saab audio systém I. (rádio, MP3,Audio vstup, 7x repro), CD přehrávač, příprava pro mobilní telefon, kožené čalounění, kola z lehké slitiny 7,5x17" - 7 paprsků - "Twin" design (pneu 235/45 R17), matně chromované střešní ližiny. Kč
Cena testované sestavy 1 463 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalická barva (+22.500,-), kola z lehké slitiny 7,5x 17" - 5 paprsků - "High Split" design (pneu 235/45 R17), Saab audio systém III. + navigační systém (rádio,DVD, CD měnič na 6 CD disků, MP3,Audio vstup, 6,5" barevný displej, hlasové ovládání, 7x repro) (+134.900,-), vyhřívaná přední sedadla+el. ovl.sedadlo řidiče (+20.900,-), předehřívač motoru (+.6.900,-Kč), bi-xenonové světlomety (+28.000,-), ostřikovače světlometů (+2.500,-), Saab parkovací asistent (+10.700,-), vertikální zabezpečovací síť v nákladovém prostoru+zajišťovací síť přepravovaného nákladu (+7.600,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2290
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 154 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1800 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 9.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 416 / 1490
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1620 / 620
Rozměr pneu: 215/55 R16
Saab 9-5 2.3t BioPower
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4841
b) šířka (mm): 1792
c) výška (mm): 1459
d) rozvor (mm): 2703
e) rozchod vpředu (mm): 1522
f) rozchod vzadu (mm): 1528
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano