Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab AlcoKey se přiblížil sériové výrobě

Ondřej Láník
Diskuze (10)
Švédsko má jeden z nejlepších výsledků v prevenci bezpečnosti silničního provozu, ale alkohol za volantem zůstává stále aktuálním problémem v celé Skandinávii.

Saab chce přispět ke zlepšení neradostného stavu a tak již před časem prezentoval novou funkci klíče od automobilu. AlcoKey se nyní přiblížil sériové výrobě. Ještě předtím se bude testovat ve stokusové flotile služebních vozů nebo vozů taxislužby. Jde o závěrečný půlroční test, který uzavře dva roky trvající vývojové stadium celého zařízení.

Systém 'Alcokey' vyvinutý společností Saab je tvořen malým náustkem, který je součástí rukojeti klíče. Další součástí je transpondér, který komunikuje s řídícím počítačem vozu. Ten zabrání nastartování motoru, jestliže vzorek dechu řidiče obsahuje alkohol v množství přesahujícím přípustnou hranici.

Testy prototypu, prováděné na modelu Saab 9-5 a 9-3, mají prověřit spolehlivost a přesnost zařízení. Systém má sloužit jako praktický a levný prostředek pro měření hladiny alkoholu bez nutnosti instalování dražšího, pevně zabudovaného zařízení ve vozidle. Systém 'Alcokey' je elegantní modifikací stávající technologie pro zabezpečení vozidel proti odcizení. Když řidič na dálkovém ovladači kombinovaného klíče stiskne tlačítko 'otvírání dveří', zapne se také senzor alkoholu. Řidič pak foukne do malého náustku na okraji rukojeti klíče, aby poskytl vzorek svého dechu. Ten dále prochází malou vnitřní trubičkou, která obsahuje polovodičový senzor o velikosti špendlíkové hlavičky. Pak je vzorek analyzován a na klíči se rozsvítí zelená nebo červená kontrolka.

Svítí-li zelená kontrolka, vyšle klíč do řídícího počítače vozu signál 'vše v pořádku'. Tento signál je doplňkem obvyklého signálu, který klíč vysílá vždy, aby vypnul imobilizér motoru. Pokud ovšem svítí červená kontrolka, signál 'vše v pořádku' není vyslán a tak zůstává imobilní. Software vydávající pokyn imobilizéru může být modifikován podle limitů pro hladinu alkoholu platných v místě registrace vozu. Po vdechnutí vzorku musí být automobil do minuty nastartován, jinak je imobilizér opět aktivován. Vedle složení dechu je analyzována také teplota vdechovaného vzduchu, aby se zabránilo lstem řidičů, kteří použijí vzduch z nafouknutého balónku nebo ruční pumpičky. Výrobce zřejmě předpokládá, že rizikoví jsou řidiči jedoucí sami ve voze. Ošetřit situaci kdy do náustku fouká jiný člověk by v praxi bylo podstatně složitější.

Aktuální provedení je menší než původní prototyp a vylepšena je životnost baterie. Ta má nyní vydržet v provozu 12 měsíců za předpokladu, že klíč bude používán pětkrát denně. Je-li kapacita baterie nižší než 20 % jmenovité hodnoty, svítí na klíči dioda, vyzývající k návštěvě servisu. Jako nouzové řešení je připraven kabel od zapalovače cigaret, který dodá klíči energii v případě vybití baterie.

Saab AlcoKey je v současné době připravován výhradně pro prodej na švédském trhu, cena se bude pohybovat kolem 3000 SEK (cca 9500,-Kč). Při dalším prodeji vozu může být funkce deaktivována.

Ondřej Láník
Diskuze (10)
13. 10. 2006 16:43
Re: AlcoCo?
Myslim, ze ten klic neni urcen pro bezne spotrebitele, ale spis pro firmy, ktere nechteji, aby jejich zamestnanci jezdili firemnimi auty pod vlivem.
13. 10. 2006 16:05
Re: AlcoCo?
souhlas. Predstava ze si dam k veceri pivo a pak bude potreba odvezt decko nebo zenu do spitalu a ne cekat na sanitku co prijede pozejtri. Blby.........
Avatar - Pekelná Micinka
13. 10. 2006 12:24
AlcoCo?
Dobrý nápad, ale špatné řešení... Jediné řešení je osvěta, odpovědnost a morálka. Prostě je to takové krkolomné. Navíc vše elektronické jde obejít, takže by se určitě brzy našel někdo, kdo to by-passne. Také zapoměli, že lidé bývají škodolibí a bude-li někdo sedět v hospodě (bude to ten oběťní beránek - nebude pít) a kamarád mu do toho foukne, tak pojedou akorát tak do pr.dele. A co hůř, může se stát, že dojde k situaci, že se někdo těžce zraní a jediný kdo ho bude moci včas dopravit k lékařské pomoci bude třeba jen lehce pod vlivem. A co pak? Asi bych žaloval Saab o pěknej balík (i když život blízkého člověka nevykoupíš), že díky jeho "chytrému" systému zemřel člověk.. Takže podle mě je to kravina na entou...