Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobily Saab definitivně končí, NEVS nemá licenci na značku

David Bureš
Diskuze (11)
Logo s gryfem vlastní výrobce stíhacích letounů Saab AB. Vlastníkům automobilové továrny Saabu jej neumožní používat.

S automobilkou Saab je to v posledních letech jako na houpačce. Konec jí hrozil už při bankrotu v roce 2011, nový vlastník, čínské konsorcium National Electric Vehicle Sweden (NEVS) jí ale nakonec zachránil a obnovil produkci. Následně se ale Saab opět dostal do problémů. Naposledy se díky obří čínské zakázce na 150.000 aut zdálo, že je Saab z nejhoršího venku. Saab ale ve skutečnosti končí, připravované vozy už logo slavné švédské značky neponesou.

NEVS totiž sice koupil většinu majetku zkrachovalé automobilky Saab, ve jmění ale chyběla práva na použití této značky. Ta vlastní společnost Saab AB vyrábějící leteckou techniku (např. v Česku dobře známou stíhačku JAS 39 Gripen), která již dříve dala najevo, že značku a logo Saabu novému vlastníku automobilky neumožní používat.

NEVS se práva ještě snažil získat, byl ale neúspěšný. Proto nyní definitivně oznámil, že chystané automobily bude prodávat pod vlastní značkou, NEVS. „S upřímnou úctou k naší historii a dědictví chceme být uznáváni jako my sami, jako poskytovatel udržitelných řešení mobility,“ řekl prezident NEVSu Mattias Bergman při příležitosti zveřejnění nového loga firmy.

Znaky NEVSu použije již chystaný elektromobil postavený na bázi někdejšího Saabu 9-3, který se začne vyrábět v roce 2017. Auto je v tuto chvíli primárně určeno pro čínský trh, později ale výrobce chce být globálně zastoupen. NEVS vyrobí 150.000 elektrovozů pro čínskou firmu Panda New Energy, která se chce stát leasingovou společností s největší flotilou elektromobilů na světě. Vedle elektroaut na bází Saabu 9-3 NEVS dodá Číňanům též 100.000 lehkých užitkových vozidel s elektrickým pohonem. Podepsána je i spolupráce s firmou State Grid Corporation of China (SGCC), které NEVS bude dodávat plug-in hybridní vozy.

NEVS koupila majetek zkrachovalé automobilky Saab v roce 2012. Následující rok obnovila v závodě Trollhättan výrobu starého Saabu 9-3. Už tehdy firma neměla práva na logo Saabu, a tak se na vzniklých vozech objevoval jen nápis Saab. Po několika měsících se ale společnost dostává do finančních problémů a zahajuje reorganizaci. Následně spojení s čínskými strategickými partnery Tianjin Binhai Hi-tech Industrial Development Area (THT) a State Research Information Technology (SRIT) ale znamená, že je automobilka zachráněna.

Jenže saaby už to nebudou. Na vozech už se slavný název neobjeví, navíc v továrně Saabu ve švédském Trollhättanu mají do budoucna vznikat jen karoserie chystaného elektromobilu, zatímco finální montáž bude probíhat přímo v Číně.

David Bureš
Diskuze (11)
23. 6. 2016 01:04
Ať je to jak je to...
...tak poslední poctivý, opravdový a pravý Saab byl Saab 900. A je jedno jestli byl dobrý nebo špatný, byl to poslední SAAB.
22. 6. 2016 19:45
Re: odpojení od přístrojů
Přesně radši žádný Saab než papírová napodobenina z Číny. Stačí, že je čínský Volvo a taky podle toho vypadá...
22. 6. 2016 19:43
Re: Rip Saab
Jake smejdove pekace? Největší šmejd byl japonskej motor co do toho neměli nikdy strčit. Jinak to určitě nebude mít horší spolehlivost než ostatní. Problém byl, že to bylo drahý ono auto, které není z papíru něco stojí a jelikož na tom nebyly 4kruhy atd. tak to nikdo za ty peníze nechtěl.
22. 6. 2016 16:04
Re: Rip Saab
Šel do kopru, protože nabízel to, co nikdo nechce a nekupuje. Soudružské uvažování a vyjadřování nemá logiku. Jaká taktovka ? Prostě to patřilo nějakým majitelům, a ti v konkurenci neuspěli, to se normálně stává.
22. 6. 2016 14:59
Re: Rip Saab
Ved ja nehovorim ze Saab skrachoval kvoli cinanom - a i ked to nebola severska lancia, smejdovymi pekacmi by som jeho modely urcite nenazval.