Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania a motory V8

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Od roku 1969, kdy Scania uvedla na trh první motor V8, prošly tyto pohonné jednotky dalekosáhlým vývojem.

Od první čtrnáctilitrové jednotky s výkonem 257 kW (350 k) až k dnešním modelům Euro 6 o objemu 16,4 litru jsou motory Scania V8 vždy technickými skvosty. První vidlicový osmiválec švédské značky představoval na konci šedesátých let nejvýkonnější agregát pro užitková vozidla evropské značky.

Výkonová hranice tohoto motoru byla v několika krocích postupně zvyšována až na 390 kW (530 k), respektive 2300 N.m v konečné verzi vyráběné v letech 1995 až 2001. Výkon tedy vzrostl o polovinu, točivý moment dokonce o 85 %.

V letech 1969 až 2001 bylo vyrobeno 140 000 vidlicových osmiválců Scania. Uplatnění našly v užitkových vozidlech či lodích. Na devět set motorů V8 bylo implantováno i do autobusů.

V roce 2000 byl představen zcela nově konstruovaný vidlicový osmiválec. Tentokrát o objemu šestnáct litrů a koncipovaný na bázi modulárního způsobu stavby s využitím řady společných montážních prvků motorových řad o objemech 9, 11 a 13 litrů.

O deset let později Scania spolu s šestnáctilitrovým motorem Scania představila technologii zhutněné ocelolitiny (CGI), která nyní nachází uplatnění u motorů švédské značky s výkonem přesahujícím 331 kW (450 k).

Blok válců z CGI je o 30 až 40 procent pevnější než bloky z běžné litiny. Vysoký výkon přináší vyšší zátěž a namáhání bloku motoru. Použití CGI tudíž zvyšuje spolehlivost.

Scania má v současnosti ve své nabídce trojici motorů V8 Euro 6 o objemu 16,4 litru a vycházejících z pohonné jednotky představené v roce 2010. V zájmu splnění normy Euro 6 je v těchto osmiválcích využíván vodou chlazený systém EGR s technologií SCR a turbodmychadlem s proměnnou geometrií.

Všechny tři vidlicové osmiválce disponují výbornými hodnotami maximálního výkonu i točivého momentu. V případě verze s výkonem 382 kW (520 k) při 1900 min-1 je k dispozici 2700 N.m od 1000 do 1300 min-1. Verze 426 kW (580 k) při 1900 min-1 má 2950 N.m od 1000 do 1350 min-1 a vrcholné provedení 537 kW (730 k) při 1900 min-1 nabízí 3500 N.m v rozmezí od 1000 do 1400 min-1.

Motory Scania V8 lze objednat jen s kabinou série R, ale lze k nim zvolit různé převodovky, zadní nápravy s jednoduchými nebo s nábojovými redukcemi či tandemové nápravy.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - vabis
22. 6. 2015 23:00
vývoj nezastavíš
kde jsou časy kdy jsme měli pro 40t 330HP a snili o 360, 380 už zvedalo koutky. Dneska dokud tam není alespoň 500, aby se člověk styděl.