Scania a motory V8

 

Od roku 1969, kdy Scania uvedla na trh první motor V8, prošly tyto pohonné jednotky dalekosáhlým vývojem.

Od první čtrnáctilitrové jednotky s výkonem 257 kW (350 k) až k dnešním modelům Euro 6 o objemu 16,4 litru jsou motory Scania V8 vždy technickými skvosty. První vidlicový osmiválec švédské značky představoval na konci šedesátých let nejvýkonnější agregát pro užitková vozidla evropské značky.

Výkonová hranice tohoto motoru byla v několika krocích postupně zvyšována až na 390 kW (530 k), respektive 2300 N.m v konečné verzi vyráběné v letech 1995 až 2001. Výkon tedy vzrostl o polovinu, točivý moment dokonce o 85 %.

V letech 1969 až 2001 bylo vyrobeno 140 000 vidlicových osmiválců Scania. Uplatnění našly v užitkových vozidlech či lodích. Na devět set motorů V8 bylo implantováno i do autobusů.

Scania - Čtyřicet let osmiválce

V roce 2000 byl představen zcela nově konstruovaný vidlicový osmiválec. Tentokrát o objemu šestnáct litrů a koncipovaný na bázi modulárního způsobu stavby s využitím řady společných montážních prvků motorových řad o objemech 9, 11 a 13 litrů.

O deset let později Scania spolu s šestnáctilitrovým motorem Scania představila technologii zhutněné ocelolitiny (CGI), která nyní nachází uplatnění u motorů švédské značky s výkonem přesahujícím 331 kW (450 k).

Blok válců z CGI je o 30 až 40 procent pevnější než bloky z běžné litiny. Vysoký výkon přináší vyšší zátěž a namáhání bloku motoru. Použití CGI tudíž zvyšuje spolehlivost.

Test: Scania Streamline R 490 a R 580 Euro 6 - Šesti-, či osmiválec?

Scania má v současnosti ve své nabídce trojici motorů V8 Euro 6 o objemu 16,4 litru a vycházejících z pohonné jednotky představené v roce 2010. V zájmu splnění normy Euro 6 je v těchto osmiválcích využíván vodou chlazený systém EGR s technologií SCR a turbodmychadlem s proměnnou geometrií.

Všechny tři vidlicové osmiválce disponují výbornými hodnotami maximálního výkonu i točivého momentu. V případě verze s výkonem 382 kW (520 k) při 1900 min-1 je k dispozici 2700 N.m od 1000 do 1300 min-1. Verze 426 kW (580 k) při 1900 min-1 má 2950 N.m od 1000 do 1350 min-1 a vrcholné provedení 537 kW (730 k) při 1900 min-1 nabízí 3500 N.m v rozmezí od 1000 do 1400 min-1.

Motory Scania V8 lze objednat jen s kabinou série R, ale lze k nim zvolit různé převodovky, zadní nápravy s jednoduchými nebo s nábojovými redukcemi či tandemové nápravy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Deutsche Bank se brexitu nebojí, z Londýna se stěhovat nebude Deutsche Bank se brexitu nebojí, z Londýna se stěhovat nebude

Největší německá bankovní skupina Deutsche Bank zůstane…

Kritika Putina zabil ruský agent, tvrdí ukrajinské úřady Kritika Putina zabil ruský agent, tvrdí ukrajinské úřady

Ukrajinské úřady identifikovaly vraha bývalého ruského…

Kontroverzní ropovod dostal od Trumpových lidí zelenou Kontroverzní ropovod dostal od Trumpových lidí zelenou

Administrativa prezidenta Spojených států Donalda Trumpa…

Nový ministr Havlíček jedním tahem trojnásobně zrychlí čerpání evropských peněz Nový ministr Havlíček jedním tahem trojnásobně zrychlí čerpání evropských peněz

Kandidát na ministra průmyslu Jiří Havlíček si může…

 
Zdroj: Scania
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Mrazivé foto: Hrdinný policista se vyfotil s turistkou, za chvíli byl mrtvý

Mrazivé foto: Hrdinný policista se vyfotil s…

Zapózoval s americkou turistkou a za 45 minut byl mrtvý. Statečný policista zemřel, když se snažil zastavit…

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp. Obvinili ho z terorismu

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp.…

Devětatřicetiletý Tunisan, který ve čtvrtek najel ve vysoké rychlosti autem do nákupní zóny v Antverpách, byl…

 

iSport.cz

Růžička zase ožil, po klidu ani památky. Chomutov zázračně probudil

Růžička zase ožil, po klidu ani památky. Chomutov…

ONLINE 17:30 | „Uklidnil jsem se. Na střídačce, v kabině i při tréninku už všechno tolik neprožívám,“ přemítal…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Jak FBI podezřívala čtrnáctiletého kluka, že je špión. Pak se stal americkým diplomatem

Jak FBI podezřívala čtrnáctiletého kluka, že je…

Američan Robert F. Dorr byl vlastenec, příslušník letectva, diplomat a byl úspěšný publicista. Přesto byl ve 14…