Test: Scania OmniExpress H - Meziměstský lev

Test: Scania OmniExpress H - Meziměstský lev

 
 
3.4. 2010 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Regionální meziměstská doprava nahrává autobusům s délkou 12-15 metrů. Vyzkoušeli jsme Scanii OmniExpress H.

Úsporná ekonomická opatření nahrávají víceúčelovým vozidlům. Propad trhu s autobusy propukl v plné síle před rokem, a to dovedlo dopravce k tomu, aby pořizovali co nejuniverzálnější vozidla. Jedním z nich je i zkoušený OmniExpress, který s délkou 12 metrů dobře zvládne meziměstskou regionální dopravu. Může však být nasazen i na kratších linkových trasách.

Největší Omni

Produktová linie Scania Omni zahrnuje čtyři řady. Začíná městským autobusem OmniCity a pokračuje přes příměstský OmniLink k meziměstskému OmniLine. Zkoušený OmniExpress tvoří top nabídku a nabízí také třínápravové varianty až do délky 14,7 m. My jsme se svezli základním dvounápravovým typem. Výška vozidla dosahovala jen 3,4 metru, ale pro delší trasy lze pořídit vyšší variantu s 3,6 m.

Necelých padesát

Konfigurace sedadel 47+1 se nám u dvanáctimetrového autobusu zdála jako vhodná pro regionální přepravu. Sedadla s dvoubodovým bezpečnostním pásem byla příjemně vysoká a tuhá, takže cestující si na něm může během 1-2hodinové jízdy odpočinout. OmniExpress pro vzdálenější linkovou dopravu dostal do konstrukčních skupin hliník. Výrobce tím snížil pohotovostní hmotnost vozidla a více kilogramů pak zbylo na užitečnou složku.

Jízda

První kilometry s OmniExpressem po kvalitní silnici první třídy se nám jevily jako naprosto komfortní. Dvanáctilitrový šestiválec poskytoval nadbytek energie, protože autobus byl obsazen pouze deseti osobami. Jednalo se tedy o mimořádné podmínky, běžně počítáme aspoň s polovičním využitím sedadel. Malá obsazenost se projevila při sjetí z kvalitní silnice na tu horší. Poněkud tvrdší pérování nám dalo okamžitě znát, že s dírami a boulemi na vozovce nekomunikuje. Díky vysokoprofilovým pneumatikám 295/80 R22,5 sice otřesy v interiéru nebyly nepříjemné, ale s nostalgií jsme vzpomínali na svezení v komfortním Irizaru i4.

Pohonný řetězec

Autobus byl poháněn šestiválcem o výkonu 250 kW. Tichý chod a dobré odhlučnění patří dnes již ke standardu. Agregát byl spojený s převodovkou GR875R s ovládáním ComfortShift. Sedmistupňové ústrojí s možností předvoleb sice není nejmodernějším například ve srovnání s automatizovaným Opticruisem, ale pro potřeby meziměstského vozidla celkem stačilo. K motoru, jehož maximum točivého momentu se nacházelo v úzkém rozpětí 1100-1350 ot. za min. by v kopcovitějším terénu byla vhodnější vícestupňová převodovka. My jsme však náročná stoupání nepřekonávali a autobus byl jen lehce zatížen.

Pohodlné nastupování

Ačkoliv „pokleknutí“ tzv. kneeling známe zejména u městských autobusů, tento komfortní prvek najdeme i u meziměstských vozidel. Díky pneumatickému pérování se výška prvního schodu dostala na minimální úroveň. Ještě jednu věc musíme pochválit – výstup na podlahu autobusu byl ulehčen třemi malými schody. Výrobce tak vyšel vstříc méně mobilním cestujícím.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Délka/šířka/výška (mm)11 990/2550/3400
Rozvor (mm)5900
MotorScania DC12 10 340
Největší výkon (kW/ot. za min)250/1800
Největší točivý moment (N.m/ot. za min)1700/1100-1350
PřevodovkaScania GR875R ComfortShift
Obsaditelnost47 + 1
Stálý převod2,92
Pneumatiky295/80 R22,5
Spolupracujeme s TipCars.com
EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy

Předkladatelé chtějí, aby Poslanecká sněmovna návrh…

Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha

Nebývalé sucho, které v posledních týdnech sužuje Itálii,…

Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy

Německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW, na které…

 

Štítky Scania Autobusy

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Včera

Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.




Blesk.cz

Je konec! Rodiče nechají Charlieho (11 měs.) umřít, posvětil to soud

Je konec! Rodiče nechají Charlieho (11 měs.) umřít,…

Britští rodiče nevyléčitelně nemocného jedenáctiměsíčního Charlieho Garda již netrvají na experimentální léčbě a…

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

V zemi, kde ano znamená ne – Bulhar na souhlas zavrtí hlavou, kdežto na vyjádření nesouhlasu přikývne – je…

 

iSport.cz

Demolice! Panthers ovládli Czech Bowl, vyhráli 28:0 a slaví popáté v řadě

Demolice! Panthers ovládli Czech Bowl, vyhráli 28:0…

Prague Black Panthers jsou popáté za sebou českými mistry v americkém fotbale. Ve 24. Czech Bowlu na žižkovském…

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem, Plzni vypadl i Pilař

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem,…

PŘÍMO Z RUMUNSKA | Téma uzdravení Davida Limberského a jeho návratu do sestavy Plzně v úterním zápase 3.…

 

Reflex.cz

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli uprchlíci z Evropy v syrském Aleppu či palestinské Gaze

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli…

Důvody pro migraci bývají po staletí podobné – války, násilí, ekonomické problémy. Jenže toky, kudy uprchlíci…