Test: Scania OmniExpress H - Meziměstský lev

Test: Scania OmniExpress H - Meziměstský lev

 
 
3.4. 2010 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Regionální meziměstská doprava nahrává autobusům s délkou 12-15 metrů. Vyzkoušeli jsme Scanii OmniExpress H.

Úsporná ekonomická opatření nahrávají víceúčelovým vozidlům. Propad trhu s autobusy propukl v plné síle před rokem, a to dovedlo dopravce k tomu, aby pořizovali co nejuniverzálnější vozidla. Jedním z nich je i zkoušený OmniExpress, který s délkou 12 metrů dobře zvládne meziměstskou regionální dopravu. Může však být nasazen i na kratších linkových trasách.

Největší Omni

Produktová linie Scania Omni zahrnuje čtyři řady. Začíná městským autobusem OmniCity a pokračuje přes příměstský OmniLink k meziměstskému OmniLine. Zkoušený OmniExpress tvoří top nabídku a nabízí také třínápravové varianty až do délky 14,7 m. My jsme se svezli základním dvounápravovým typem. Výška vozidla dosahovala jen 3,4 metru, ale pro delší trasy lze pořídit vyšší variantu s 3,6 m.

Necelých padesát

Konfigurace sedadel 47+1 se nám u dvanáctimetrového autobusu zdála jako vhodná pro regionální přepravu. Sedadla s dvoubodovým bezpečnostním pásem byla příjemně vysoká a tuhá, takže cestující si na něm může během 1-2hodinové jízdy odpočinout. OmniExpress pro vzdálenější linkovou dopravu dostal do konstrukčních skupin hliník. Výrobce tím snížil pohotovostní hmotnost vozidla a více kilogramů pak zbylo na užitečnou složku.

Jízda

První kilometry s OmniExpressem po kvalitní silnici první třídy se nám jevily jako naprosto komfortní. Dvanáctilitrový šestiválec poskytoval nadbytek energie, protože autobus byl obsazen pouze deseti osobami. Jednalo se tedy o mimořádné podmínky, běžně počítáme aspoň s polovičním využitím sedadel. Malá obsazenost se projevila při sjetí z kvalitní silnice na tu horší. Poněkud tvrdší pérování nám dalo okamžitě znát, že s dírami a boulemi na vozovce nekomunikuje. Díky vysokoprofilovým pneumatikám 295/80 R22,5 sice otřesy v interiéru nebyly nepříjemné, ale s nostalgií jsme vzpomínali na svezení v komfortním Irizaru i4.

Pohonný řetězec

Autobus byl poháněn šestiválcem o výkonu 250 kW. Tichý chod a dobré odhlučnění patří dnes již ke standardu. Agregát byl spojený s převodovkou GR875R s ovládáním ComfortShift. Sedmistupňové ústrojí s možností předvoleb sice není nejmodernějším například ve srovnání s automatizovaným Opticruisem, ale pro potřeby meziměstského vozidla celkem stačilo. K motoru, jehož maximum točivého momentu se nacházelo v úzkém rozpětí 1100-1350 ot. za min. by v kopcovitějším terénu byla vhodnější vícestupňová převodovka. My jsme však náročná stoupání nepřekonávali a autobus byl jen lehce zatížen.

Pohodlné nastupování

Ačkoliv „pokleknutí“ tzv. kneeling známe zejména u městských autobusů, tento komfortní prvek najdeme i u meziměstských vozidel. Díky pneumatickému pérování se výška prvního schodu dostala na minimální úroveň. Ještě jednu věc musíme pochválit – výstup na podlahu autobusu byl ulehčen třemi malými schody. Výrobce tak vyšel vstříc méně mobilním cestujícím.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Délka/šířka/výška (mm)11 990/2550/3400
Rozvor (mm)5900
MotorScania DC12 10 340
Největší výkon (kW/ot. za min)250/1800
Největší točivý moment (N.m/ot. za min)1700/1100-1350
PřevodovkaScania GR875R ComfortShift
Obsaditelnost47 + 1
Stálý převod2,92
Pneumatiky295/80 R22,5
Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Scania Autobusy

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 





 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Jermanová „zařízla“ koalici: Středočeské ANO vypovědělo smlouvu Starostům a ODS

Jermanová „zařízla“ koalici: Středočeské ANO…

Hnutí ANO vypovědělo ve Středočeském kraji koaliční smlouvu svým partnerům. Pakt ANO, STAN, ODS a Nezávislých…

 

iSport.cz

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se tu bránit, říká

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se…

Po turbulentním začátku to vypadá, že sezona Tomáše Koubka se začíná v dobrém slova smyslu ustalovat.…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…