Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania a Siemens představují elektřinou poháněné nákladní vozidlo

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (35)
Společnosti Scania a Siemens spolupracují na vývoji těžkého užitkového automobilu poháněného elektřinou a použitelného v běžném silničním provozu.

Výrobce užitkových vozidel Scania a specialista na elektroniku a elektrifikaci Siemens se pustili do vývoje, jehož cílem má být komerčně využitelný těžký nákladní automobil poháněný elektřinou.

Scania se dlouhodobě věnuje výzkumu možnosti elektrifikace pohonných soustav ve svých autobusech a nákladních vozidlech. Siemens zase pracuje s technologií, v rámci které vozidla čerpají energii z kabelu ve vzduchu přes sběrač na střeše vozidla.

Pohonné soustavy značky Scania s hybridními jednotkami, kombinujícími elektrické a vznětové motory, lze díky společnému vývoji doplnit o napájení prostřednictvím kabelu ve vzduchu nebo indukční napájení přes povrch vozovky. V budoucnosti tak díky tomu bude mít vozidlo na elektrizovaných úsecích silnic úplný elektrický pohon.

Výsledkem dosavadního společného vývoje je funkční prototyp, který je vybaven pantografovým sběračem elektrického proudu. Toto zařízení je podobné jako u kolejových vozidel. Bližší informace k pohonnému systému vozidla bohužel Scania ani Siemens prozatím nezveřejnili.

Podle materiálů automobilky Scania se Švédsko díky tomuto vývoji možná stane první zemí na světě, která bude mít nákladní vozidla s elektrickým pohonem a elektrifikované cesty pro komerční využití.

Henrik Henriksson, výkonný viceprezident a vedoucí prodeje a marketingu společnosti Scania, uvedl, že úspora paliva, kterou umožňuje elektrifikace, je obrovská, a tento projekt představuje základní kámen silniční dopravy bez využívání fosilních paliv.

Scania spoluprací se Siemensem pokračuje ve své snaze o snižování zatížení životního prostředí dopravou a předpokládá, že vývoj elektromobilů představuje důležitou součást přechodu na udržitelnější dopravní systém.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (35)
22. 4. 2013 16:31
Re: Siemens
Není indukční. :-) Nicméně jako každý jiný drát, kterým vede proud, vyzařuje. Nevím, kolik se toho dostane skrz podlahu.

Pokud jde o nabíjení, tak jsem měl vždy rád dokovací stanice. Tady mi indukce zase tolik navíc nedá. Ale samozřejmě, nějaká univerzální indukční nabíjecí plocha by byl krok kupředu. Mně jde o odstranění baterií. Vem si třeba robotický vysavač. Tedy o přenosy energie v řádu metrů.
22. 4. 2013 12:57
Re: Siemens
ta reportaz nevi jak bude vypadat budoucnost, to ze neketer zavreli muze mit vicero duvodu a nikde neni psano ze je budou muset uvest znovu do provozu :-) jak sam pises problemy maji jiz ted, a co teprv za par let >:D
22. 4. 2013 09:50
Re: No konečne niekto vypočul moje rady >:D
do elektriny se to prepocitavat nemusi, spickovej vykon v KW je zcela irelevantni ;-) u kamionu nebo jakehokoliv tezkeho stroje je dulezitej celek, tedy neni problem kamion rozjet i se 100kW motorem, pokud ma velkej kroutici moment a dobre sprevodovani, tak neni co resit ;-) a nasledne pak drzet kamion v pohybu je jiz uplna sranda co se vykonu tyce

jen pro predstavu, tramvaj Škoda 14T pouziva ke svemu provozu 6 motoru po 90kW a celkem svizne rozhejba cca 60 tun, a tim svizne myslim fakt zvizne, prazdna vazi skoro 40 tun a uveze skoro 280 lidi, maxi vaha kamionu v EU je tusim 40 tun, tedy zasny sileny cisla :-) bez navesu a tedy zatizeni by takovej tahac byl doslova elektricka raketa na kolech >:D
22. 4. 2013 09:27
Re: Siemens
u aut se zatim indukce testuje na cca 10-15cm, tedy ti to vlastne nakonec nevadi
Avatar - Pekelná Micinka
22. 4. 2013 01:50
Re: Siemens
Tak to by se ti u mě nelíbilo, můj cable management je tristní. Topení v podlaze vím, že existuje, ale že je indukční, to jsem nevěděl. Jinak proti nabíjecím indukčním zásuvkám, co indukují jen na krátkou vzdálenost, řekněme do 25 cm bych nic neměl. Na takovou tu mobilní drobotinu by to bylo super. Stačilo by, kdyby se to strkalo do zásuvky jako rozdvojka, abych to mohl kdykoliv vytáhnout. To pak jo. Ale indukovat na dálnicích v takovém výkonu, co by trucky potřebovaly, nevím nevím.