Schlörwagen (1939): Vejce z Göttingenu

 

Výzkum automobilové aerodynamiky byl ve třicátých letech 20. století ještě poměrně v plenkách, a to i přes úspěšné snahy o sériovou výrobu. Jeden z mnoha pokusů představoval experiment Karla Schlöra.

Svět mezi válkami nebyl rozhodně idylkou. Dlouho se vzpamatovával z té Velké, dnes známé jako první světová. Aby přišel neslavně proslulý černý pátek na newyorské burze, následná hospodářská krize ochromila celou planetu. A v Německu se kvůli ní dostali k moci nacisté, kteří zavinili tu další, ještě krvavější. Ale třicátá léta byla rájem experimentů v automobilismu. Vlastně nikdy předtím ani potom se automobily nezměnily v krátkém časovém období tak radikálně. Z hranatých krabic se jako mávnutím kouzelného proutku staly úhledné aerodynamické vozy.

Experimentovalo se samozřejmě už dříve, vzpomeňme třeba první vozidlo, které překonalo rychlost 100 km/h. Elektromobil Camille Jenatzyho z roku 1899 měl tvar náboje. Alfa 40/60 HP převlečená karosárnou Castagna pro hraběte Ricottiho (1914) zase tvar kapky a kulatá okna. Podobné linky zkoušel i v Německu působící Aurel Persu, Tropfenwagen Edmunda Rumplera byl tak futuristický, že jich několik použil režisér Fritz Lang ve svém němém sci-fi snímku Metropolis.

Německý Schlörwagen byl postaven na podvozku Mercedesu 170 H série W28. Písmeno H zde znamenalo umístění motoru (heck – vzadu). Mercedesy s agregáty v zádi nebyly tak propracované jako aerodynamické tatry z Kopřivnice, za kterými mimochodem stáli také německy mluvící konstruktéři... Ale to nebránilo tomu, aby největší „háčko“ posloužilo jako základ unikátnímu sedanu. Poháněl jej tak čtyřdobý zážehový řadový čtyřválec typu M28 s objemem 1,7 l s výkonem 28 kW při 3400 otáčkách. Kulatého futuristu na kolech postavil vizionářský inženýr Karl Schlör (1910-1997) v Aerodynamickém výzkumném ústavu (AVA - Aerodynamischen Versuchsanstalt) v Göttingenu. V ústavním tunelu vozu naměřili součinitel odporu vzduchu 0,186. Pravda, šlo jen o zmenšený model, původem už z roku 1936. V sedmdesátých letech jej znovu ofukoval Volkswagen u nástupnického Německého centra pro letectví a kosmonautiku (DLR - Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) a výsledná hodnota 0,15 byla ještě působivější!

Schlör experimentální prototyp nekoncipoval k dosažení vysokých rychlostí, primárním cílem bylo snížení spotřeby paliva při běžných rychlostech. K tomu špičková aerodynamika pochopitelně pomáhá též. Další metu představoval dostatek místa pro celou rodinu, dovnitř se vešlo až sedm lidí ve třech řadách sedadel. Schlörwagen, který také dostal přezdívku „göttingenské vejce“, byl prakticky křídlem na kolech a tvarem připomínal polovinu kapky. Přední kola musela zůstat uvnitř, proto vynálezce automobil extrémně rozšířil: až na 2,10 m a prodloužil, jak jen to bylo možné. Skutečný vůz v tunelu zkoušen nebyl, nevešel by se tam, určitě produkoval větší odpor než pětinová zmenšenina. Dostal zcela hladkou podlahu a okna v rovině s vnějším pláštěm.

Nedaleko Göttingenu byla v té době dokončena dálnice, Schlör tak měl svůj výtvor, který dostal registrační značku IS-20611, rovnou kde otestovat. Porovnal jej se standardním Mercedesem 170 H. Díky sériové čtyřstupňové převodovce a špičkovým tvarům se „vajíčko“ rozjelo až na 136 km/h, zatímco sériový model dosáhl stěží 105 km/h. Taktéž osmilitrová spotřeba byla oproti dvanáctilitrové o třetinu lepší. A to střela, byť s lehkou hliníkovou karoserií vážila o 250 kg více, necelých 1,4 tuny. Jenže do výroby se Schlörwagen nakonec nedostal. Proč? Byl náchylný na boční vítr, který jej mohl v extrémních případech i vyhnat ze silnice s patřičnými následky pro posádku... Při zkouškách se naštěstí nic takového nestalo. S velkou slávou jej vystavili na IAA v Berlíně. A pak přišla válka... Během ní dostal na záď hvězdicový letecký motor o výkonu 96 kW ukořištěný Rusům. I s vrtulí. Původní čtyřválec samozřejmě ve voze zůstal, ale tohle spojení v praxi vůbec nefungovalo. Po porážce nacistického Německa sešel z očí. Prý jej zkonfiskovali spojenci a odvezli do Anglie, další spekulace říkaly, že jej naopak ukořistili Rusové a shořel v lotyšské Rize. Jiní tvrdili, že se dochoval a odpočívá kdesi v kůlně nedaleko místa svého zrodu. Šéfka ústředního archivu DLR Jessika Wichner však všechny tyto teorie považuje za mylné. „Máme důkazy, že Schlörwagen byl uložen u AVA nejméně do konce srpna 1948.“ Tehdy už byl nekompletní, nepojízdný, během války zmizela sedadla a kola, bizarní auto našlo místo svého odpočinku ve zchátralé budově. O pozůstatcích věděl i samotný vynálezce a požádal o jejich vydání. Byly naloženy na náklaďák, který dokonce vyrazil na cestu k Schlörovi, ale britská vojenská správa vydala rozkaz k jeho návratu. Poté se ztratily neznámo kam, stopy mizí. „Bohužel je velmi pravděpodobné, že vážně poškozenou karoserii prostě vyhodili do šrotu,“ krčí na toto téma Jessika Wichner rameny.

K pětasedmdesátému výročí vznikl v DLR ještě jeden model, opět v měřítku 1:5 dle původní dokumentace. Ta se naštěstí dochovala kompletní... Schlörwagen designem také trochu připomíná americký Dymaxion Buckminstera Fullera. Na rozdíl od něj měl však čtyř kola, nikoli tři.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové

Zemské volby v západoněmeckém Sársku vyhrála podle…

Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu

Čínská státní petrochemická společnost Sinopec loni…

 
Zdroj: DLR, Wired.com
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Video: Takhle bude vypadat budoucnost dopravy podle BMW

Video: Takhle bude vypadat budoucnost dopravy podle BMW

Dnes 17:36

Koncepty BMW v hlavní roli klipu z programu Next 100 years. Žádná řvoucí eMka, ale elektřina, autonomní systémy a konektivita...




Blesk.cz

Útočník z Londýna nebyl „osamělý vlk“? Další muž skončil ve vazbě za plánování teroru

Útočník z Londýna nebyl „osamělý vlk“? Další muž…

Britská policie dál prošetřuje okolnosti středečního teroristického útoku v Londýně. Stále není úplně vyloučené,…

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu předvede s AAA tituly

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu…

Placená služba Xbox Live Gold, která umožňuje hráčům na Xbox konzolích hrát online a získávat pravidelně každý…

 

iSport.cz

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel 14, vyhrál Viňales

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel…

Motocyklový závodník Karel Abraham oslavil návrat do mistrovství světa MotoGP bodovaným 14. místem ve Velké ceně…

San Marino – Česko 0:6. Favorit si vytvořil rekord, pálili Barák i Darida

San Marino – Česko 0:6. Favorit si vytvořil rekord,…

Neponechali nic náhodě. Fotbalisté české reprezentace rozhodli kvalifikační duel proti San Marinu v prvním…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…