SEAT brzdí Volkswagen. Bylo by lepší ho zavřít, říká šéf univerzitního výzkumu.
Volkswagen Group se do roku 2018 chce stát největším světovým výrobcem aut. Pokud koncern chce tohoto cíle dosáhnout, měl by vyřešit problémy se SEATem. Ten od roku 2008 zaznamenal ztrátu ve výši zhruba jedné miliardy eur (cca 25,5 miliard korun).
Zatímco zbytek koncernu prosperuje, SEAT trápí problémy. Volkswagen se je snaží vyřešit i přes některé návrhy, podle kterých by se měl této automobilky zbavit.
Ferdinand Dudenhoeffer, ředitel Centra pro automobilový výzkum na univerzitě v Duisburgu-Essenu, dokonce SEAT nazývá černou ovcí rodiny VW a tvrdí, že by bylo ekonomicky výhodnější jej zavřít a jeho zařízení využívat ostatními automobilkami koncernu. „Škoda pokrývá stejné segmenty a je zcela spolehlivou masovou značkou,“ říká Dudenhoeffer.
Problémy SEATu jsou spojeny s továrnou v Martorellu, která dlouhodobě nepracuje na svoji plnou kapacitu. V katalánském závodě se může za rok vyrobit až 500.000 vozů. Volkswagen navyšuje počet vyrobených aut ve zdejší továrně tím, že se zde začalo vyrábět Audi Q3 . V plánu je výroba až 100.000 Q3 ročně.
SEAT svoji budoucnost vidí v dobrém světle, předpokládá, že v příštím roce bude ziskový. V současné době prodeje značky táhne především Ibiza, automobilka si však mnohé slibuje od nové generace Leonu, která bude debutovat na blížícím se pařížském autosalonu.
Španělský výrobce chce také expandovat na čínském trhu, do konce roku chce ve zdejších největších městech otevřít 15 showroomů.
Právě vstup SEATu na nové trhy mu může pomoci. Výzkumná společnost IHS Automotive předpokládá, že v takovém případě by do roku 2018 mohly prodeje značky vzrůst o 75,1 %. To by VW Group jistě pomohlo v jeho cíli stát se největším automobilovým výrobcem světa.
Volkswagen koupil většinový podíl v SEATu v roce 1986, tehdy chtěl zvýšit své působení na rostoucím španělském trhu. Problémy s automobilkou začaly už na počátku devadesátých let, kdy kvůli hospodářské recesi klesl odbyt aut. Volkswagen přitom v té době mohutně investoval do továrny Martorell a do vývoje modelů Ibiza a Toledo.